هتل های مشهد
بستن اطلاعیه
مهمان عزیز؛ سلام.
برای دریافت جدیدترین مطالب (طنز،سرگرمی و ...) به کانال پرشین بکس در تلگرام بپیوندید
لینک : @persianbax

بي خوابي را مي توان كنترل كرد

شروع موضوع توسط M.Bagheri , ‏28 سپتامبر 2011 در انجمن اخبار دانش و فناوری

  1. M.Bagheri

    M.Bagheri مدیر کل تالار مدیریت کل تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏8 آگوست 2011
    ارسال ها:
    21,406
    پسندیده شده:
    50,284
    امتیاز دستاورد:
    233
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    IRAN
    شايد به جرات بتوان گفت يكي از آزاردهنده ترين عارضه هايي كه حتي در مواردي شكل بيماري به خود مي گيرد، بي خوابي است. بويژه آن كه بهره وري و توان فيزيكي، ذهني و رواني كساني كه براي شب ها يا حتي ماه هاي متوالي با بي خوابي دست و پنجه نرم مي كنند، در طول روز كاهش پيدا مي كند.هر فرد بايد حدود 8 ساعت در شبانه روز بخوابد. با اين حال چه بخواهيم و چه نخواهيم، همه ما در مقطعي از زندگي مان و بخصوص از ميانسالي به بعد با اختلالات خواب مواجه مي شويم كه البته در بسياري موارد يك عارضه كوتاه مدت تلقي مي شود. براساس آمارها بي خوابي اختلالي شايع است و از هر 10 نفر در دنیا، یك نفر، تحت تاثير عوامل استرس زا، به بی خوابی مزمن مبتلا می شود.
    خواب شما كيفيت ندارد
    مسلما نياز شخص به ميزان مشخص خواب در شبانه روز، بسته به سن و جنس و شرايط مختلف افراد، متفاوت است، اما به طور كلي 8 ساعت خواب در شبانه روز، از نظر مقدار، خواب كافي تلقي مي شود.
    دكتر سيد هادي معتمدي ، روانپزشك و عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با بيان اين مطلب به «جام جم» مي گويد: اصولا هر دوره كامل خواب از 2 بخش تشكيل مي شود كه بخش نخست با حركات سريع چشم و خواب ديدن همراه است و 10 تا 20 دقيقه به طول مي انجامد. در حالي كه در بخش دوم كه 80 تا 90 دقيقه طول مي كشد، شخص خواب نمي بيند. اين 110 دقيقه يك دوره كامل خواب تلقي مي شود و شخص پس از آن بيدار مي شود و پس از چند دقيقه دوباره به خواب مي رود. حال طي 8 ساعت خواب شبانه 4 تا 6 بار، اين دوره ها تكرار مي شود. با اين حال اختلالات خواب به صورت كم خوابي و پرخوابي بروز مي كند، يعني وقتي كه حجم كلي خواب كم يا طولاني مي شود يا شخص به دفعات در شب ها از خواب بيدار مي شود، زياد كابوس مي بيند يا دچار پرش عضلات و لگد زدن هاي مكرر است مي توان تشخيص داد كه وي به نوعي به اختلال خواب مبتلاست.
    به گفته اين روانپزشك نبايد صرفا داشتن خوابي طولاني را به عنوان يك خواب خوب تلقي كرد، بلكه بسياري از اختلالات خلقي، افسردگي وحتي مشكلاتي از قبيل خرخر كردن كه ناشي از عوارض كام و دهان است بر كيفيت خواب اثر مي گذارد به طوري كه شخص حتي با وجود 6 يا 7 ساعت خواب شبانه، باز هم احساس خستگي مي كند.
    چرا بي خواب مي شويم؟
    بي خوابي يا ايجاد نوعی اختلال در خوابیدن یا استراحت براي همه ما در طول زندگي پيش مي آيد كه معمولا عارضه اي كوتاه مدت است. وقتي صحبت از اختلال خواب مي شود، منظورمان، مشكل  در به  خواب  رفتن ، باقي  ماندن  در حالت  خواب ، بيدار شدن  متناوب ، بيدار شدن  درصبح  خيلي  زود، يا تركيبي  از اين  حالات  است.
    دكتر معتمدي با اشاره به اين كه در بسياري موارد، مشكلات فيزيكي و برخي از بيماري ها از جمله دردهاي عضلاني، درد مفاصل و ناراحتي هاي هاي گوارشي منجر به بد خوابي مي شوند، ادامه مي دهد: دلايل ديگر بي خوابي به بسياري از عادات خوردن يعني صرف غذاهاي سنگين در وعده شام، خوردن نوشابه هاي داراي رنگ تيره، خوردن چاي يا قهوه پيش از خواب، تماشاي فيلم هاي هيجان آور، عصباني شدن و نيز نامنظم شدن زمان خواب باز مي گردد. بعلاوه نامناسب بودن جاي خواب، خوابيدن در مكاني كه نور بيش از حد دارد يا در معرض باد است، مي تواند در ايجاد بدخوابي موثر باشد.
    در مجموع، بي خوابي  يا در واقع بدخوابي مي تواند به دلايلي چون افسردگي ، پركاري  غده  تيروئيد، اضطراب هاي ناشي از تنش هاي روحي و رواني، مشكلات  و ناتواني  جنسي ،  خواب آلودگي  و چرت  زدن  طي  روز، محيط   پر سروصدا، آلرژي ها، بيماري هاي  قلبي  يا ريوي  كه  باعث  تنگي  نفس  به  هنگام  دراز كشيدن  مي شوند، دردهاي عضلاني، مشكلات  ادراري  يا گوارشي ، تغيير شرايط محيط  يا منزل  جديد، ورزش  نكردن ، نوشيدن  الكل  و سوء مصرف  داروهاي خواب آور اتفاق بيفتد.
    بي خوابي درمان دارد
    شايد اين توصيه كه سعي  كنيد استرس  خود را كم  كنيد در حالت كلي سخت بنظر برسد، ولي براي داشتن خوابي با كيفيت بايد تلاش كنيد با يادگيري روش هاي  آرام سازي  خود، حداقل در ساعات پيش از خواب، به آن عمل كنيد.
    دكتر معتمدي با تاكيد بر اين كه تا چند  ساعت  قبل  از خواب  بايد از مصرف نوشابه هاي گازدار، چاي و قهوه و نيز غذاهاي سنگين خودداري كرد، مي افزايد: فراموش نكنيد كه به پهلو خوابيدن، بهترين نوع خوابيدن است، كما اين كه روي شكم خوابيدن كه بسيار شايع است، موجب بیش از حد گسترده شدن و كشیدگی پشت و كمر می شود و در نتیجه روز بعد درد پشت را به ارمغان خواهد آورد. بعلاوه سعي كنيد از ملافه هاي رنگي و پشمي و نيز پتوهاي اكرليك و پلاستيك كه منجر به ايجاد حساسيت مي شوند، كمتر استفاده كنيد. نبايد در مسير باد يا در محيط خيلي گرم بخوابيد. در يك جمله نبايد از خاطر برد كه رختخواب، تنها مكاني براي خوابيدن و استراحت است، نه مطالعه كردن يا فيلم تماشا كردن.
    يك توصيه بسيار ساده كه براي خيلي از افراد موثر است، نوشيدن  يك  ليوان  شير گرم  قبل  از خواب  است . اگر به  طور منظم  ورزش  كنيد تا به  اندازه  كافي  خسته  شويد، شب براحتي به خواب مي رويد، ولي هيچ گاه  تا 2 ساعت  قبل  از خواب  ورزش  نكنيد.
    قرص هاي خواب آور، اعتياد نمي آورند!
    دكتر معتمدي در ارتباط با داروهاي خواب آور به نكته جالب توجهي اشاره كرده و مي گويد: اگر اين داروها، زير نظر دكتر روانپزشك مصرف شوند، غالبا اعتياد آور نيستند.اين داروها نه تنها در رفع اختلالات خواب به افراد كمك مي كنند بلكه معمولا، بدن به آنها واكنش اعتيادآوري نمي دهد.
    البته روانپزشكان هم بايد در تجويز اين داروها به افراد دقت و توجه نشان دهند. بي خوابي، عارضه اي قابل درمان است كه در رفع بيماري ها و دردهاي فيزيكي، يادگيري تكنيك هايي براي دور شدن از آثار تنش هاي روحي و استرس هاي روزانه، داشتن يك فعاليت ورزشي سبك و منظم، رعايت اصول مربوط به بهداشت خواب و البته محيطي كه به خواب و استراحت شبانه اختصاص پيدا مي كند، ريشه دارد.
    پونه شيرازي  
      گروه سلامت
    منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100855309676
     
بارگذاری...
دیگر موضوعات مشابه - بي خوابي مي توان كنترل
  1. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    151