هتل های مشهد
بستن اطلاعیه
مهمان عزیز؛ سلام.
برای دریافت جدیدترین مطالب (طنز،سرگرمی و ...) به کانال پرشین بکس در تلگرام بپیوندید
لینک : @persianbax

رنو 5؛ كوچولوي خاطره انگيز

شروع موضوع توسط M.Bagheri , ‏21 سپتامبر 2011 در انجمن خواندنی ها

  1. M.Bagheri

    M.Bagheri مدیر کل تالار مدیریت کل تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏8 آگوست 2011
    ارسال ها:
    21,406
    پسندیده شده:
    50,260
    امتیاز دستاورد:
    233
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    IRAN
    رنو 5 یك خودروی افسانه ای است. این اعترافي است كه بسیاری از كارشناسان خودرو مطرح می  كنند. خودرویی كه ميشل بو، طراح معروف پیش از ارائه نخستين نمونه تجاري آن به بازارهای جهانی درگذشت و هیچ گاه شهرت جهانی آن را درك نكرد، به يكي از محبوب ترين خودروهاي جوانان دنيا بدل شد.
    رنو5 شاهكار تاریخی شركت رنو است كه طی سال های 1351 و 1373 خورشيدي و در 2 نسل متفاوت از هم تولید  شد و در بيشتر بازارهای جهانی به فروش  رسید. آمارها نشان می دهند كه بالغ بر 5  /  5 میلیون دستگاه از این خودروی كوچك، اما پرطرفدار ساخته شده است كه البته اكنون شمار اندكی از اين لشكر بزرگ و محبوب در سراسر جهان باقی مانده است.
    نسل اول رنو 5
    رنو5 كه از آن به عنوان اولین خودروی  هاچ بك دنیا یاد می كنند در سال 1972 ساخته شد. اين خودروي كوچك در حالي برای نخستین بار وارد بازار پرطرفدار خودروهای مینی شده كه بدون شك در زمان خود بهترین انتخاب اين گروه به شمار می آمد. مهم ترین مشخصه این خودرو را باید در ساختار بدنه آن جستجو كرد. تا پیش از آن سایر شركت های خودروسازي كه به دنبال طراحی خودروهای مینی بودند تصور نمی كردند كه روزی بتوان چنین خودروهایی را بدون پيچ و تاب هاي رایج خودروهای دهه 60 و 70 روانه بازار نمود. این طراحی بی نظیر و ساده حاصل تلاش های میشل بو (Michel Boue) بود كه متاسفانه پیش از رونمایی از شاهكار طراحي خود در بازارهای جهانی از دنیا رفت.
    شاید هم همین نكته بر شهرت رنو5 افزوده باشد. بو به دنبال طراحی خودرویی كوچك و فشرده بود كه عطش گروه سنی جوانان برای سوارشدن بر خودرویی ارزان، اما پرشتاب را برآورده سازد. در نسل اول رنو5 موتور سنگینی دیده می شد كه از رنو4 قرض گرفته شده بود، موتوری بزرگ و جاگیر كه سهم قابل توجهی در وزن زیاد نسل اول رنو5 داشت.
    رنو5 از آن دسته خودروهایی است كه در مدت طولاني تولید خود، دستخوش تغییرات فنی و ریزه كاری های زیادی شد، از دستگیره درها گرفته تا ساختار موتوری، بسیاری از موارد همواره در حال تغییر بودند.
    نتیجه این تغییرات را می شد در نسخه های متنوع این خودرو بخوبی مشاهده كرد با این حال یك چیز همواره ثابت و دست نخورده باقی مانده بود و آن چیزی نبود جز ساختار بدنه ساده و كلاسيك اين خودرو كه الهام بخش طراحان زمانه خود بود. مدیران وقت رنو بخوبی می دانستند كه ظاهر كوچك و پشت خمیده رنو5 است كه عطش طرفداران چنین خودرویی را برطرف می كند.
    تغییراتی كه از آن صحبت شد در نسخه های بعدی یعنی رنو5 آلپاین (رنو5 دو در) و رنو7 (كه توسط یكی از زیرشاخه های رنو موسوم به Renault   ـ  FASA    در اسپانیا تولید می شد) بخوبی دیده می شود.
    رنو5 حتی به بازار آمریكای شمالی رسیده بود و این درحالی بود كه در این منطقه از جهان مردم به سوار شدن به خودروهای بزرگ و كشیده عادت داشتند، اما این كوچولوی دوست داشتنی حتی در میان خودروهای بزرگ تر از خود نیز حرف های زیادی برای گفتن داشت. در آمریكای شمالی رنو5 را تحت عنوان Le Car می شناختند. در حقیقت Le Car با كمی  تغییرات جزئی تنها برای بازار آمریكای شمالی ساخته می شد، اما نكته جالب اینجاست كه برنامه تولید و فروش آن تا سال 1976 به تأخیر افتاد و دليل آن هم تقاضاي بسیار زیاد براي اين خودرو در بازار اروپا بود. به همين دليل مدیران رنو تصمیم گرفتند كه ارائه اين محصول را در منطقه آمریكای شمالی به عقب بیندارند. آن روزها سوارشدن بر رنو5 در اروپا كلاس خاص خود را داشت. نسخه آمریكای شمالی رنو5 دارای موتور 1297 سی سی بود كه 55 اسب بخار توان تولید می كرد و عملا یكی از قدرتمندترین نسخه های رنو5 محسوب می شد.
    بتدریج نسخه های قوي تري از رنو5 طراحی و روانه بازار می شد. یكی از این نسخه ها رنو5 توربو بود كه از آن در مسابقات رالی استفاده می  كردند. شكل و شمایل رنو5 حتي در این نسخه نیز حفظ شده بود، چراغ ها همان وضعیت و شمایل قبلی را داشتند و تنها پنل درها بود كه دستخوش تغییر شده بودند. در حقیقت می توان گفت حضور رنو5 در مسابقات رالی با نسخه توربوي آن آغاز شد.
    كسب مقام ها و نشان های متعدد در رالی معتبر سراسر جهان كه شروع آن به رالی مونت كارلو در سال 1977 باز می گردد همگی نشان از قدرت بالا و مانوردهی قابل قبول رنو5 داشتند. موفقیت های این خودرو در رالی های مختلف تا پایان دهه 80 و سال های آغازین دهه 90 نیز ادامه داشت. از ژان راگنوتی به عنوان اولین قهرمانی یاد می شود كه با این خودرو در رالی های جهانی به مقام نخست دست یافت و آن رالی همان رالی معروف و تاریخی 1977 مونت كارلو بود. در آگوست سال 2006 گزارشی از سوی مجله خودروي Auto Express منتشر شد كه در آن آمده بود تنها 317 دستگاه رنو 5 از مجموع حدود 217 هزار دستگاهي كه تا سال 1984 در انگلیس به ثبت رسیده بودند در خیابان ها و جاده های این كشور تردد می كردند.
    در نسل اول رنو5 در مجموع 8 مدل موتور برای این خودرو طراحی و ساخته شد كه از 845 سی سی تا 1397 سی سی گنجایش موتور و از 36 اسب بخار تا 160 اسب بخار توان داشتند. نخستین موتور حداكثر سرعت 120 كیلومتر بر ساعت را به خودرو اعطا مي كرد. این رقم در نسخه های بعدی به 135، 140، 151 و 175 كیلومتر بر ساعت نیز رسید. 2 نسخه آخر نسل اول كه موتورهای توربو به شمار می آمدند 185 و 201 كیلومتر بر ساعت حداكثر سرعت داشتند و صفر تا 100 را نیز به ترتیب در 9 / 6 تا 1  /  9 ثانیه طی می كردند. در میان این هشت مدل موتور 2 مدل اتوماتیك بودند كه حداكثر سرعت 140 و 142 كیلومتر را براي رنو 5 به ارمغان مي آوردند.
    پوست اندازی در نسل دوم
    نسل دوم رنو5 از جهات مختلف با نسل نخست تفاوت داشت. خودروهایی كه در این سری تولید می شدند نه تنها از حیث كیفیت ساختار بدنه بلكه از بعد موتوری نيز بهینه شده بودند. نسل دوم این خودرو در حد فاصل سال های 1985 تا 1996 تولید  شدند. اصلاحاتی كه در رنو5 جدید صورت گرفت موجب شد تا آن را به عنوان «ابر 5» یا «سوپر سرعت» بنامند. استفاده از شیشه های برقی و سیستم ترمزهای دیسكی در چرخ ها از جمله تغییراتی بود كه در نسل دوم رنو5 دیده می شد. پوسته بدنه كاملا جدید بود، با این حال ساختار آن تقریبا دست نخورده باقی مانده بود. در نسل دوم این خودرو پلتفرمی  برای ساخت ون(Van) آن نیز تعریف شده بود كه البته در كشورهای مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شد. در انگلیس و ایرلند به آن Renault Extra، در فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا Renault Express و در كشورهای آلمانی زبان نظیر آلمان و اتریش Renault Rapid گفته می شد. تغییر نگاهی كه در نسل دوم این خودرو صورت گرفت نتایج خوبی به همراه داشت كه یكی از آنها ساخته شدن GT Turbo بود.
    نكته: بالغ بر 5  /  5 میلیون دستگاه از این خودروی كوچك، اما پرطرفدار ساخته شده است كه البته اكنون شمار اندكی از اين لشكر بزرگ و محبوب در سراسر جهان باقی مانده است
    این خودرو در سال های پایانی دهه 80 و آغازین دهه 90 خودروی محبوب طرفداران سرعت و مسابقات رالی بود. البته مشكلاتی نیز وجود داشت. این خودرو ضریب آلایندگی نسبتا بالایی داشت و به همین دلیل در برخی مناطق اروپا امكان استفاده از آن وجود نداشت با این حال نمی شد در برابر عطش سیری ناپذیر علاقه مندان به رنو5 توربو سدی ایجاد كرد! در فاز دوم تولید این خودرو رنو GTE نیز ساخته شد. این خودرو 94 اسب بخار قدرت داشت و گرچه از حیث سرعت به گرد توربو نمی رسید اما مهندسان رنو توجه زیادی به زیبایی درون آن كرده بودند.
    با نزدیك شدن به پایان هزاره دوم، مدیران ارشد رنو كم كم به فكر خداحافظی با رنو5 افتادند. با طراحی و ساخت رنوClio در سال 1990 افسانه رنو5 تقریبا به پایان خود نزدیك شد. در این زمان رنو ادامه ساخت رنو5 را به كارخانه ای در اسلوونی واگذار كرد و پس از 6 سال یعنی در سال 1996 افسانه رنو5 پس از 24 سال تولید پایان یافت.
    پایان افسانه رنو 5 در ایران
    پرونده ساخت جهاني رنو5 در كارخانه ای در كشور اسلوونی به پايان رسيد و بسته شد، اما این پرونده همچنان در ایران باز است هر چند با نام ها و البته كیفیت هایی متفاوت! پای رنو5 از طریق شركت سایپا و در سال 1355 به ايران باز شد. در آن سال این شركت خودروساز اقدام به واردات خودروی رنو5 به صورت ساخته شده از فرانسه كرد. البته 4 سال قبل از آن یك سری از دانشجویانی كه در خارج از كشور تحصیل كرده بودند چند دستگاهي از این خودرو را به كشور وارد كرده بودند كه دل بسياري را ربوده بود،  اما از سال 1356 سایپا رسما شروع به مونتاژ این خودروی كوچك فرانسوی كرد. به عقیده كارشناسان، مدل های 3 در این خودرو كه در سال های 1355 و 1356 در ايران تولید می شدند، بهترین و باكیفیت ترین مدل های تولیدشده این خودرو در ایران تا به امروز بوده اند. از پایان سال 1356 تولید نسخه 5 در این خودرو نیز آغاز شد تا رنو5 برای بسیاری از سلیقه ها و خانواده هاي كوچك یك انتخاب مناسب و ارزان باشد. با گذشت حدود 7 سال از تولید این خودرو در كشور مدیریت سایپا تصمیم به تولید نسل دوم رنو5 كه بتازگی به بازار آمده بود می گیرد، اما هزینه های بالای تغییر قالب های بدنه امكان تولید نسل دوم این خودروی مطرح جهانی را در ایران منتفی كرد. با این حال این شركت بیكار نماند و در سال 1365 و به جای تولید نسل دوم، خودرویی با تزئینات داخلي جدید و جذاب و موتور 1000 سی سی به جای موتور 950 سی سی قبلي روانه بازار نمود. تا سال 1372 رنو5 روی خط مونتاژ سایپا دیده می شد.
    البته مدل های 1373 و 1374 این خودروی فرانسوی نیز وجود داشته كه آخرین رنوهای فرانسوی مونتاژ شده سایپا محسوب می شوند. در حد فاصل سال های 1369 تا 1372 و همچنین سال 1374 خودروهایی تحت نام رنو 5 صادراتی تولید می شدند كه دارای لوازم اضافی همچون سانروف، رینگ های ایتالیایی، موكت كف، میله درون در ها و موارد دیگر بودند.
    در حالی كه رنو5 با كیفیت مناسب و قیمت ارزان و مشخصات راضی كننده جای خود را در بازار ایران محكم كرده بود در سال 72 پراید جایگزین این خودرو شد. با این حال این پایان افسانه رنو5 در ایران نبود. در سال 1376 اين ققنوس افسانه اي محبوب جوانان دوباره تحت نام سپند1 توسط پارس خودرو به چرخه تولید بازگشت و 2 سال بعد سپند 2 و سپند جوانان با تغییراتی جزئی تولید شدند. پارس خودرو با داخلي سازي 90 درصدي رنو 5 فرانسوي و تغيير نامش به سپند قصد داشت بازار جديدي براي خود باز كند، اما كیفیت پایین سپند و قدرت كمتر موتورش باعث شد كه خیلی ها رنو5 دست دوم را به سپند صفر كیلومتر ترجیح دهند. اما پارس خودرو قصد نداشت دست از سر اين پلتفرم جادويي بردارد. پس از سپند نوبت به پی كی رسید.
    تغییرات و اصلاحات زیادی در شاسي و بدنه رنو 5 صورت گرفت تا اين خودرو بتواند جاي كافي براي موتور قدرتمند پرايد را در دل خود باز كند. پی كی ها در نسخه های 1100 سی سی، 1300 سی سی كاربراتوری، 1300 سی سی كاربراتوری سی ال سی و 1300 سی سی انژكتوری تولید  شدند. نوستالژي رنو 5 در كنار موتور پرشتاب و قدرتمند پرايد بار ديگر چشم ها را به جمال كالبد جوان پسند رنو 5 در بازار ايران روشن كرد. در آخرین فاز، تغییراتی در ساختار بدنه پي كي صورت گرفت تا شمايل جديدي از رنو 5 را در خاطره ايرانيان به يادگار بگذارد. در این تغییر، كشیدگی قسمت های كناری و عقبی به روی چرخ ها  رسید. این تغییر آخرین اصلاحاتی بود كه در افسانه خودرویی به نام رنو5 صورت می گرفت.
    مهدی پیرگزی / جام جم
    منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100854564482
     
بارگذاری...
دیگر موضوعات مشابه - رنو كوچولوي خاطره
  1. raul
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    51
  2. raul
    پاسخ ها:
    3
    نمایش ها:
    109
  3. raul
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    72
  4. raul
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    46
  5. raul
    پاسخ ها:
    3
    نمایش ها:
    93
  6. raul
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    65
  7. raul
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    59
  8. raul
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    43
  9. raul
    پاسخ ها:
    4
    نمایش ها:
    129
  10. raul
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    72
  11. raul
    پاسخ ها:
    3
    نمایش ها:
    151
  12. Mёy$αM
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    171
  13. raul
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    165
  14. raul
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    95
  15. raul
    پاسخ ها:
    6
    نمایش ها:
    216