هتل های مشهد
بستن اطلاعیه
مهمان عزیز؛ سلام.
برای دریافت جدیدترین مطالب (طنز،سرگرمی و ...) به کانال پرشین بکس در تلگرام بپیوندید
لینک : @persianbax

فناوري ايراني در كمين متخلفان بزرگراه ها

شروع موضوع توسط M.Bagheri , ‏21 سپتامبر 2011 در انجمن خواندنی ها

  1. M.Bagheri

    M.Bagheri مدیر کل تالار مدیریت کل تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏8 آگوست 2011
    ارسال ها:
    21,406
    پسندیده شده:
    50,271
    امتیاز دستاورد:
    233
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    IRAN
    مطمئن هستيم كه شما راننده خوب و شهروندي قانون مداريد و امكان ندارد كه تا به حال پستچي برايتان قبض جريمه اي به همراه عكس خودرويتان را به در منزل تحويل داده باشد. اين روزها سيستم هاي اتوماتيك پليس سرعت زياد، سبقت غيرمجاز، حركات مارپيچ در بزرگراه ها يا ورود به محدوده طرح ترافيك را مي بينند، تخلفات را تشخيص مي دهند و قبوض جريمه را صادر مي كنند، اما آيا اصلا به اين كه چگونه اين دوربين ها تخلفات رانندگان قانون گريز را ثبت مي كنند فكر كرده ايد؟
    آمار رسمي مي گويد كه تهران داراي 8 ميليون جمعيت است و بزرگ ترين كلانشهر خاورميانه محسوب مي شود. هر روز بيشتر از 15 ميليون سفر درونشهري در تهران انجام مي شود كه بيشتر از يك سوم بار ترافيكي كشور است.
    اين ترافيك عظيم و وحشتناك در حال تبديل شدن به يك كابوس براي ساكنان و برنامه ريزان اين شهر بزرگ است. براي حل اين مشكل سامانه هاي حمل و نقل عمومي، اتوبوس هاي تندرو و مترو هر روز در حال گسترده ترشدن هستند. راه هاي درونشهري در مسير عريض ترشدن و طولاني ترشدن هر روزه خود فضاهاي سبز اندك تهران را مي بلعند، اما موضوع اصلي چگونگي بهره برداري از تمامي امكاناتي است كه بسيج شده اند تا من و شما را سالم از خانه مان در غرب تهران به دفتر كارمان در شرق اين شهر برسانند.
    در اين ميان اما وضعيت ايمني ترافيك شهري و تلفات جاني در بزرگراه ها و جاده هاي كشور بسيار نگران كننده است به طوري كه نتايج يك تحقيق در زمينه ترافيك نشان مي دهد كه سرعت اتومبيل در يك بزرگراه وقتي از حد مجاز معيني بالاتر مي رود بهره وري آن بزرگراه پايين مي آيد. يعني اين كه يك بزرگراه فقط جايي براي سريع تررفتن نيست بلكه مهم تر از آن بايد جايي باشد براي حركت روان و بدون ترافيك در دل شهر.
    اولين مرحله در راه اندازي سيستم مكانيزه ثبت تخلف در بزرگراه ها نصب دوربين، پايه و فلاش در مسير بزرگراه است. مكان يابي اين دوربين ها با توجه به اولويت پليس و بررسي هاي كارشناسي انجام مي شود.
    دكتر اميراحمد سپهري، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير كه تحقيقات بر روي طراحي و ساخت دوربين هاي نسل سوم را در آزمايشگاه هاي اين دانشگاه آغاز كرده اند، در پاسخ به سوال ما درباره چگونگي عملكرد دوربين هاي ثبت سرعت مي گويد: سامانه هاي ثابت ثبت تخلفات سرعت با حسگرهاي راداري دقيق ترين تكنولوژي است كه امروزه در كشورهاي صنعتي به كار مي روند. اصول كار اين سامانه ها بر مبناي پديده داپلر است. زماني كه خودرويي در محدوده امواج رادار سرعت سنج قرار مي گيرد، اگر به سامانه نزديك شود فركانس امواج برگشتي زياد مي شود و اگر از سامانه دور شود فركانس امواج برگشتي كم مي شود (چندين هرتز به ازاي هر كيلومتر). با بهره گيري از پديده داپلر، مي توان در سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت راداري با دقت بسيار بالا سرعت خودروها را تعيين كرد. سامانه هاي ثبت تخلفات راداري به صورت ثابت، دستي و خودرويي عرضه مي شوند. چنين سامانه هايي قادرند سرعت تمام خودروهايي را كه در محدوده امواج راداري هستند اندازه گيري و ثبت نمايند.
    تاريخچه دوربين هاي ثبت سرعت
    اولين نسل دوربين هاي ثبت تخلف سرعت در دهه 1970 يعني 41 سال پيش در كشور هاي استراليا، هلند، آلمان و انگلستان به كار گرفته شد. مشكل اصلي سامانه هاي نسل اول و دوم اين بود كه امكان تعيين سرعت تمام خودروهايي كه در خط موازي يك بزرگراه در حال حركت بودند وجود نداشت به همين خاطر اين سيستم ها در خيابان ها و بزرگراه هاي پرتردد قابل استفاده نبود. از اين رو نسل سوم اين دوربين ها با هدف حل مشكلات و محدوديت هاي دوربين هاي گذشته وارد بازار شد.
    سپهري در اين باره ادامه مي دهد: سامانه هاي نسل اول و دوم تنها زماني عمل مي نمايند كه فقط يك خودرو در محدوده ديد سامانه قرار گيرد. در نتيجه زماني كه بيش از يك خودرو در خطوط مختلف جلوي ديد سامانه قرار گرفته باشد قادر به تشخيص سرعت و تعيين خودروهاي متخلف نيست. از اين رو، اين سامانه ها از بهره وري كافي براي خيابان ها، جاده ها و اتوبان هاي پرتردد برخوردار نيستند.
    دكتر سپهري مي افزايد: سامانه هاي راداري تعيين سرعت نسل سوم، تمام مشكلات سامانه هاي نسل اول و دوم را برطرف كرده است. اولا توان خروجي حداكثر 10MW است كه از نظر مقررات زيست محيطي بين المللي مورد تاييد است. ثانيا سرعت تمام خودروهايي كه در خطوط مختلف در ديد سامانه هستند با دقت يك درصد اندازه گيري مي شوند. شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران، طبق توافق پليس راهور تهران بزرگ با معاونت حمل و نقل شهرداري قرار است كل بزرگراه هاي اين شهر را براي پيشگيري از تخلفات و حوادث احتمالي به اين دوربين ها مجهز كنند.
    مهندس حجت الله بهروز، مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران درباره مزاياي نسل سوم دوربين هاي ثبت سرعت مي گويد: نظر به اين كه سرعت تمام خودروها در تمام لحظات اندازه گيري مي شود، سامانه نسل سوم، هم ترافيك شمار دارد و هم مي تواند ميانگين سرعت ترافيك را با دقت بسيار بالا مشخص كند.
    به طور كلي، اطلاعات، نمودارها و جداول اطلاعاتي و مديريتي متعددي را سامانه هاي نسل سوم در اختيار برنامه ريزان ترافيكي قرار مي دهند كه مديريت هوشمند كنترل سرعت را امكان پذير مي سازد. يكي ديگر از ويژگي هاي سامانه هاي نسل سوم اعلام هشدار براي سرعت هاي خطرآفرين است.
    نكته: آمارها نشان مي دهد با وجود تلاش ماموران پليس راهنمايي و رانندگي، بيش از 30 درصد خودروهاي ورودي به داخل محدوده طرح فاقد مجوز هستند و ماموران پليس تنها قادر به شناسايي بخش بسيار كوچكي از اين تخلف ها و اعمال قانون در قبال آنها بوده اند
    پس از اين كه دوربين ها از خودروي متخلف عكسبرداري مي كنند، تصاوير را به مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران به صورت آني و در لحظه ارسال مي كنند. تصاوير دريافتي توسط يك نرم افزار كه براي اين كار طراحي شده است عمليات پردازش شماره پلاك خودرو و صحت سنجي اطلاعات را انجام مي دهد و با حضور ناظران پليس در مركز، برگ هاي جريمه خودروهاي متخلف مورد بررسي نهايي قرار مي گيرد تا از هر گونه اشتباه احتمالي سامانه جلوگيري شود. در نهايت برگه هاي جريمه همراه با عكس صحنه تخلف صادر شده و كاملا مستند پس از بررسي هاي پليس، مطابق منطقه بندي انجام شده توسط ماموران پست در كمتر از 48 ساعت در شهر تهران به در منازل افراد متخلف فرستاده مي شود. به اين ترتيب از لحظه وقوع يك تخلف تا ابلاغ جريمه به فرد متخلف كمتر از 72 ساعت زمان صرف مي شود و اين سرعت بدون شك تاثير بسيار مثبتي در كاهش تخلفات دارد.
    سيستم كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك
    يكي ديگر از فناوري هاي پيشرفته اي كه در شهر تهران مورد استفاده قرار مي گيرد سيستم كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك است كه پليس تهران را از حضور در سطح شهر و عمليات بسيار سخت ثبت اين نوع تخلف راحت كرده است.
    سالانه بالغ بر 750 هزار خودرو در شركت هاي خودروسازي داخل كشور توليد مي شود. از اين مقدار سهم صادرات و شهرستان ها كسر و بيش از يك پنجم اين محصولات به همراه خودروهاي وارداتي به اشكال مختلف وارد حمل و نقل شهر تهران مي گردد. اما رهاورد ورود پرشمار اين همه خودرو به تهران، ترافيك سنگين و آلودگي وحشتناك هوا ناشي از تردد فزاينده وسايل نقليه در شبكه معابر اين شهر است.
    در اين راستا قانون كاهش آلودگي هوا يكي از مصوبات بسيار قوي در راستاي مديريت وضعيت آلودگي هوا در شهر تهران بوده است كه ماده 6 اين قانون مشخصا به مديريت تردد وسايط نقليه با رويكرد پرهيز از سفرهاي غيرضروري مي پردازد و آيين نامه اجرايي اين ماده مصوب هيات وزيران، تعريف محدوده اي از شهر تهران را تحت عنوان محدوده ممنوعه براي تردد خودروهاي غيرمجاز با همكاري سازمان محيط زيست، شهرداري تهران و نيروي انتظامي و تاييد و تصويب وزارت كشور معين كرده است.
    آمارها نشان مي دهد كه با وجود تلاش ماموران پليس راهنمايي و رانندگي بيش از 30 درصد خودروهاي ورودي به داخل محدوده طرح، فاقد مجوز بوده اند و ماموران پليس تنها قادر به شناسايي بخش بسيار كوچكي از اين تخلف ها و اعمال قانون در قبال آنها بوده اند.
    مهندس بهروز در اين باره مي گويد: سيستم كنترل مكانيزه طرح ترافيك پس از بررسي همه جانبه در جلسات كارشناسي توسط متخصصان داخلي به مدت يك سال به شكل آزمايشي توسط شركت هاي داخلي در 2 معبر پرتردد تهران نصب شد و مورد آزمايش قرار گرفت. اين معبر شامل شمال به جنوب خيابان شهيد مفتح در تقاطع خيابان شهيد مطهري و معبر دوم بزرگراه مدرس در تقاطع غيرهمسطح خيابان شهيد مطهري بود كه نتايج به دست آمده از مشابه سازي نشان داد نيروي متخصص داخلي قدرت به كارگيري و ارتقاي دانش روز را در امر ترافيك شهري دارا هستند.
    در حال حاضر در 106 نقطه از محدوده هاي ورودي طرح ترافيك، دوربين كنترل نصب شده و تردد وسايط نقليه در محدوده طرح ترافيك به صورت مكانيزه توسط دوربين ها كنترل مي شود. اين سيستم شامل دوربين هايي است كه در ورودي هاي محدوده طرح ترافيك نصب شده و به واسطه كابل هاي فيبر نوري كه در عمق زمين كار گذاشته اند به سيستم مركزي كنترل هوشمند متصل هستند.
    روش كار فناوري مدرن دوربين هاي خودكار با قابليت تشخيص و قرائت پلاك خودرو (ANPR)  عكسبرداري از خودرو هاي عبوري در زمان مناسب و سپس پردازش تصاوير به منظور تشخيص پلاك خودرو و در نهايت شناسايي و ثبت پلاك خودروهايي كه فاقد آرم تردد است، مي باشد.
    دوربين هاي سيستم كنترل هوشمند با استفاده از فيلترهاي مادون قرمز امكان تهيه عكس از پلاك خودرو را مهيا كرده است به اين ترتيب در تاريكي شب يا در مواردي كه به خاطر برف و باران شديد نور محيطي بسيار محدود است امكان قرائت و ثبت پلاك خودرو فراهم مي شود.
    به گفته مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران از ديگر مزاياي سيستم كنترل هوشمند كاهش مصرف انرژي و هزينه هاي ناشي از خسارات بر محيط زيست پيشگيري و كنترل تخلفات، بالا بردن ايمني مسافران و سفر هاي درونشهري و افزايش كارايي پايانه هاي حمل و نقل و فناوري آن است. تمام ورودي هاي محدوده طرح ترافيك به دوربين هاي سيستم كنترل هوشمند مجهز شده اند كه پس از ثبت پلاك خودروي غيرمجاز در سيستم، برگ جريمه توسط پست به در منازل شهروندان فرستاده خواهد شد.
    سيستم تشخيص عبور خودرو ها از چراغ قرمز و توقف روي خط عابر پياده
    يكي ديگر از زيرمجموعه هاي سيستم هاي هوشمند حمل و نقل، سيستم تشخيص عبور خودرو ها از چراغ قرمز است كه كمك فراواني به كاهش آمار تصادفات و تخلفات مي كند. اين سامانه در حال حاضر به صورت آزمايشي در 2 تقاطع سطح شهر تهران در حال بهره برداري است.
    اين سيستم در هنگام قرمزشدن چراغ راهنمايي فعال شده و در صورت توقف خودرو روي خط عابر پياده از خودرو عكس تهيه مي كند و آمار تخلف توقف روي خط عابر را براي خودرو درج مي كند. در صورت عبور خودرو از چراغ قرمز، از خودرو 2 عكس يكي در زمان ورود به تقاطع و ديگري در زماني كه خودرو در وسط تقاطع است، تهيه مي كند و تخلف عبور از چراغ قرمز را براي خودرو ثبت و به مركز جهت تهيه برگه جريمه ارسال مي نمايد. به گفته مهندس بهروز تا پايان امسال 40 تقاطع مهم شهر تهران به اين سيستم مجهز خواهد شد.
    به نظر مي رسد سامانه اتوماتيك كنترل ترافيك شهر تهران روز به روز در حال هوشمندترشدن مي باشد. اميد است با افزايش توانايي هاي اين پليس كامپيوتري و اتصال تعداد بيشتري از تقاطع ها و خيابان هاي تهران به اين سامانه، رانندگان متخلف حساب كار دستشان آمده و با رعايت قانون موجبات آرامش خاطر شهروندان خوب تهراني را فراهم آورند.
    امير بامه / جام جم
    منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100854132941
     
بارگذاری...
دیگر موضوعات مشابه - فناوري ايراني كمين
  1. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    166
  2. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    166
  3. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    130
  4. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    149
  5. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    142
  6. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    176
  7. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    211
  8. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    200
  9. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    204
  10. A.Shadow
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    208
  11. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    217
  12. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    204
  13. senda
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    383
  14. H A V V A
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    620
  15. M.Bagheri
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    293