ساخت حافظه فقط با یک اتم!

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل از دویچه وله در تاریخ 3 دسامبر (12 آذر)، کوچکتر و سریعتر همواره دو ویژگی است که صنعت کامپیوترسازی آن را ضابطه کار خود قرار داده و تا به حال با رعایت آن به موفقیت چشم گیری دست یافته است. اما حال به نظر می آید که این صنعت به کشفی دست یافته که دیگر فراتر رفتن از آن قابل تصور نیست.
هولگر اشپشت، فیزیکدان آلمانی و همکارانش از موسسه ماکس پلانک آلمان Max Planck Institute موفق شده اند به رکورد جهانی در زمینه مینیاتوریزه کردن حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات دست یابند، رکوردی که دیگر به آسانی قابل شکستن نیست. آنها راهی یافته اند که می توان از طریق آن اطلاعات را تنها در یک اتم روبیدیوم ذخیره کرد.
تیم پژوهشی موسسه ماکس پلانک موفق شده است تا یک کیوبیت (بیت کوانتومی) که مقدار پایه ای پردازش کوانتومی است را در تنها یک اتم فلز قلیایی روبیدیم Rubidiumذخیره کند.
کوبیت Qubits معادل بیت در کامپیوترهای کلاسیک است. بیت به معنای رقم بر مبنای دو است. در این سیستم عددنویسی که در کامپیوترهای کلاسیک بکار برده می شود، تنها دو رقم صفر و یک وجود دارد. اما کیوبیت Qubit در محاسبات کوانتومی در واقع ترکیبی از این دو عدد است، یعنی همزمان دارای دو حالت صفر و یک است.

بیت های رایج در کامپیوترهای کلاسیک معمولا از طریق اختلاف پتانسیل در مدارهای الکتریکی روی باند و لوح های مغناطیسی ذخیره و نمایش داده می شوند. ویژگی های بیت، ارتباطی با نوع نمایش آن ندارد. این نکته در مورد کوبیت نیز صادق است. به طور مثال کوبیت ها را می توان از طریق پلاریزه کردن ذره های نوری(فوتون) نمایش داد. کوبیت بر خلاف بیت این ویژگی را دارد که ترکیب های مختلفی از دو عدد صفر و یک را در بر گیرد. از این رو محاسباتی که با کامپیوترهای کوانتومی انجام می شوند محدود به یک اندازه مشخص نیست، بلکه می تواند ترکیب اندازه های مختلف را نیز پردازش کند.
این ویژگی کامپیوترهای کوانتومی به آنها این امکان را می دهد که محاسبات بسیار پیچیده را تنها در چند ثانیه انجام دهند. در صورتی که حل کردن اینگونه محاسبات با یک کامپیوتر عادی سالها طول خواهد کشید. این نکته انجام دادن این محاسبات با کامپیوترهای عادی را عملا غیرممکن می کند.
اتصال کامپیوترهای کوانتومی در سراسر جهان
محققان آلمانی اطلاعات را از طریق پلاریزه کردن فوتون کدگذاری کرده  و سپس این اطلاعات را به یک اتم فلز روبیدیم انتقال داده و در مدت 100 میکرو ثانیه ذخیره کردند. آنها در نهایت اطلاعات ذخیره شده در اتم روبیدیم را دوباره از طریق فوتون جدیدی بازخوانی کردند.
محققان برای انجام این کار با یک مشکل روبه رو بودند: برای انتقال و بازخوانی اطلاعات از یک فوتون به اتم روبیدیم، کنش های متقابل میان اتم و فوتون بسیار ضعیف بود. از این رو تا به حال تنها این امکان وجود داشت که تبادل اطلاعات کوانتومی بین فوتون ها و مجموعه هایی که متشکل از هزارها اتم بوده اند، صورت گیرد. حال محققان توسط رزوناتور Rzvnatvr، کنش متقابل بین اتم و فوتون را تقویت کرده اند.
اشپشت می گوید: «امکان جابجا کردن کوبیت ها با کمک ذره های سریع نوری و ذخیره کردن و پردازش آنها برای آینده کامپیوترهای کوانتومی از اهمیت زیادی برخوردار است.»
با استفاده از این روش شاید بتوان در آینده کامپیوترهای کوانتومی را در سراسر جهان به هم متصل کرد. اما هنوز معلوم نیست که برای رسیدن به این هدف چقدر زمان نیاز است.

 
Java.Her

Java.Her

گیمر تالار !!!!؟!
کاربر ماندگار
امیدواریم .
 
general

general

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
یه سوال؟!
اینکه از جنس روبیدیم هستش خطرناک نیست؟!:3009:
آخه اگه آب بهش برسه میترکه:ناراحت:دی
 
A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
لابد نیستش دیگه:دی

اصلا تو بهتر میدونی یا فیلسوف آلمانی؟:دی
 
A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا