تفاوت هدفون و هدست در چیست ؟

  • شروع کننده موضوع peyton3000
  • تاریخ شروع
peyton3000

peyton3000

کاربر تالار
کاربر تالار
Banned

تفاوت هدفون و هدست در چیست ؟


شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در زندگی روزمره از این ابزارها استفاده زیادی می کنید ولی شاید برایتان جالب باشد بدانید این اسامی به کدامیک از انواع بیشماری که تا بحال دیده اید برمی گردد..
هدست ها ، هدفون ها ، هندزفری ها یا اییرفون ها ! کدامیک ؟
در این مطلب قصد داریم مرز کلی این وسایل که همگی کاربرد مشترک دارند را توضیح داده و درباره انواع آنها صحبت کنیم.

هدفون Headphone
هدفون ها وسایلی هستند که دارای دو بلندگوی کوچک (گوشی) برای شنیدن صدا در نزدیک ترین فاصله به گوش کاربرند. به عبارتی هدفون ها برای جلوگیری از انتشار و شنیدن شدن صدا در محیط طراحی شده اند.
هدفون ها در وسایل ثابتی از جمله کامپیوترهای خانگی PC ، DVD-Player گرفته تا وسایل قابل حملی مثل موبایلها ،MP3 Player ها و .... استفاده می شوند.
هدفون ها در دو مدل بی سیم و با سیم وجود دارند. مدل های بی سیم معمولا بر پایه امواج رادیویی ، بلوتوث یا دیگر شیوه های ارتباط از راه دور ساخته می شوند اما مدلهای با سیم با توجه به نوع فیش اتصالی شان دسته بندی می شوند.
این هدفون ها به دلیل پشتیبانی از سیستم استریو ، در کارهای مربوط به صدا و موسیقی بسیار پرکاربرد می باشند.
هدفون ها از نظر شکل گوشی ها به چند دسته زیر تقسیم می شوند.

24d9496b57b3349097da77013abe607a._.jpg

Circumaural
داخل این مدل هدفون ها معمولا به شکل دایره یا بیضی است و بگونه ای طراحی شده اند که تمامی گوش را دربرمی گیرند یعنی گوش، داخل محفظه بیضی شکل آنها قرار گرفته و احاطه می شود. این مدلها اجازه وارد شدن صداهای اضافی در محیط را به گوش نمی دهد یا بسیار کم می کند.




90670a5c891ce4a96ea4715749eab77e._.jpg

Supra-aural
این مدل هدفون دارای دو صفحه ( pad ) در محل چسبیدن به گوش هستند. این مدلهای قدیمی که هنوز هم آثاری از آنها در طراحی های جدید به چشم می خورد به دلیل اینکه به گوشها می چسبد و آنها را به سمت داخل می فشرد خیلی مرسوم نیستند. البته نسبت به نوع قبل سبک تر می باشند ولی بطور کلی استفاده از آنها برای ساعتهای طولانی موجب درد گوش خواهد شد.







749d587b7b14ef8506c4a5afbf372108._.jpg
Open or closed back

هر دو مدل اشاره شده در بالا ، می توانند پشت باز ( open Back ) یا ( Close Back ) باشند. فرق میان این دو در این است آنهایی که پشت باز هستند مقدار صدای بیشتری از محیط پیرامون به داخل آنها وارد شده در نتیجه دقت صدا را کم می کنند. البته این کار حسنی هم دارد و آن اینست که صدای شنیده شده از گوشی ها به دلیل تداخل با صدای محیط ، شباهت بیشتری به صدای اسپیکرها که در اتاق شنیده می شوند دارند.
05804da8e4b771696f75bd3507c41eff._.jpg

Ear-fitting headphones یا earphones
هدفون های بسیار کوچکی هستند که گوشی های آنها در داخل گوش می رود . هیچ قسمتی برای قرارگیری بر روی سر ندارند. این گوشی های کوچک که تنها دو رشته سیم آنها را همراهی می کند در هرجایی می توانند استفاده شوند. این مدل هدفون ها به دلیل کوچک بودن و انعطاف پذیری بالا به راحتی حمل می شوند. یکی دیگر از مزیت های این مدل هدفون در اینست که چون داخل گوش قرار می گیرد با حرکت زیاد از روی سر نمی افتد مگر اینکه سیم آنها کشیده شود .
این مدل Earphone ها ممکن است در دو مدل ببینید که ما به تشریح و مقایسه هر دو مدل می پردازیم.

Earbuds
a683b9616022fb2e1c3682a2d5468b74._.jpg

این گوشی ها داخل محفظه خارجی گوش قرار می گیرد. قیمت پائین تر این هدفون ها و قابلیت حمل آسان تر باعث گردیده تا در بین کاربران مجبوبیت بیشتری داشته باشد. این مدل به دلیل اینکه در محفظه خارجی گوش قرار می گیرد به قسمتی از صدای محیط اجازه ورود می دهد که حسن این کار پیشتر بیان شد. اما نوع دیگری از این مدل گوشی ها هم وجود دارد با نام In-ear headphones که در زیر به آن اشاره می کنیم.



In-ear headphones
6b03163f88bbb5afa787415d5f8f1ab1._.png

این مدل مشابه مدل بالا بوده با این تفاوت که کاملا در داخل گوش (محفظه داخلی ) فرو می رود و مسیر ورود صدای محیط را کاملا می بندد. این مدلها به دلیل اینکه در نزدیک ترین فاصله به پرده شنوایی گوش مان هستند ، بیشترین خطر را در استفاده از صدای بلند دارند. از همین رو توصیه می شود در استفاده از تمامی انواع هدفون مخصوصاً این مورد آخر ، بیشترین دقت را در تنظیم صدا داشته باشید.
f36cbbc61993363c39ebac9133314a7e._.jpg

هدست Headset
190722650a7e479770ac65baaceb4ca6._.jpg

هدست در واقع یک هدفون است که با یک میکروفون مجهز شده است. هدست ها کاربردهای مختلفی دارند. بطور مثال در مراکز مخابراتی یا شرکتهای خدماتی-پشتیبانی که نیاز به پاسخگویی سریع تلفن و کارکردن همزمان با دستها دارند ، دیده می شوند. یا همچنین ممکن است کاربران خانگی از این وسیله بیشتر برای چت با دوستانشان استفاده کنند !
استفاده از هدست ها بجای هدفون ها این امکان را به کاربر می دهد که بوسیله آن می تواند ارتباط برقرار کند.
هدست ها در دو نوع کلی طبقه بندی می شوند.




نوع اول (تک گوشی) که گوشی آن فقط بر روی یک گوش قرار می گیرد و گوش دیگر آزاد است.
9d4021d83643282c077ff8e087b23328._.jpg
این مدل در جاهایی استفاده می شود که نیاز به درگیر بودن همزمان دوگوش نیست، همچنین امکانی را فراهم می کنند تا با گوش دیگر خود که درگیر نیست صدای محیط را کاملا بشنویم و با آن در تعامل باشیم. مدلهایی که دارای تگ گوشی هستند با سیگنالهای آنالوگ کار می کنند چون اساساً برای شنیدن موسیقی طراحی نشده اند.

نوع دوم (کامل) که هر دو گوش را پوشش می دهند. این مدل به دلیل پشتیبانی از صدای استریو ، برای گوش کردن به موسیقی و فایلهای استریو هم مناسب می باشد. ضمن اینکه کارایی نوع قبلی را نیز دارا می باشد.
9df51abf43de052638025b9899cf0483._.jpg
هدست ها از نظر نوع قرارگیری میکروفون در دو نوع یافت می شوند.
میکروفون داخلی: در این مدل، میکروفون ، در بالای محفظه میکروفون قرار دارد و این بازو ( همان مسیری که از گوش تا نزدیک دهان کشیده شده است) وظیفه ی انتقال صدا را برعهده دارد. یعنی سنسور میکروفون کنار دهان نیست بلکه کمی عقب تر قرار گرفته و صدا پس از طی مسیر در داخل بازو ، به میکروفون می رسد و ضبط می شود.
میکروفون خارجی : در این مدل ، میکروفون در انتهایی ترین قسمت بازوی میکروفون قرار دارد. مدلهای جدیدتر اینگونه هدست ها دارای نویز گیر Noise-cancelling می باشد. این سیستم که مربوط به میکروفون هدست است ، امکانی را فراهم می کند تا نزدیک ترین صدا به میکروفون ( که همان صدای شما باشد) ضبط شود، به عبارتی میدان پذیرش صدا در این میکروفون ها 360 درجه نیست. این نوع میکروفون ها از میدانی به شکل 8 (انگلیسی) ، صدا ها را از دو جهت ( مستقیم و دقیقا برعکس) جمع آوری می کند. این ویژگی باعث می شود تا صداهایی که از جهات دیگر به سمت میکروفون می آیند دریافت نشوند بنابراین در هنگام صحبت کردن یا ضبط صدا ، نویز بسیار کمی از محیط اطراف، مزاحم کارتان خواهد شد.

انواع مختلف هدست
هدست ها از نظر محل گیری روی سر به چند دسته کلی تقسیم می شوند.
08deb43bc6c5603e786c7f483dfe781c._.jpg


over-the-head headset
این مدل که معنای بهتری را از هدست در اذهان ایجاد می کند مدل روی سر می باشد. این مدل هدست توسط نگه دارنده های گوشی ، بر روی سر قرار می گیرد و گوشی ها هم روی گوش ها را می پوشانند.




backwear-headsets یا behind-the-neck headset
162bdd67f0216499912bb7a053944a8f._.jpg

در این مدل ، نگه دارنده در پشت گردن قرار می گیرد تا گوشی های هدست به درستی بر روی گوش ها قرار گیرند. این مدل برای کسانی مناسب است که از وجود شی خارجی بر روی موهای خود رنجیده می شوند یا به دلیل استفاده از نوعی کلاه خاص ، امکان استفاده از مدلهای قبل را ندارند. به همین منظور به استفاده از این مدلها روی می آورند.



over-the-ear headsets یا earloop headsets
2d9eac956c21bf705722e7e8e85cd244._.jpg

این مدل هدست همانطور که از نامشان پیداست توسط گیره هایی به پشت گوش می افتند . این مدلها علاوه بر سبکی و کم بودن وزنشان ، از نظر ظاهری کمترین فضا را روی سر اشغال می کنند. همین ویژگی ها می تواند از اصلی ترین دلایل استفاده از این مدلها باشد.






Mobile Phone headset یا Handsfree
5c1010c529a1fce53e4b8cb1c664a3e5._.jpg

هندزفری ها هم در خانواده هدست ها محسوب می شوند. این مدل هدست ( ترجیح بر این است که هندزفری نامیده شوند) در داخل گوش قرار می گیرد . میکروفون آنها معمولا توسط گیره ای به لباس متصل می شود و این کار دو دلیل دارد. یکی اینکه مانع حرکتی برای کار ما ایجاد نکند ( فضایی را اشغال نکند) و دوم اینکه بطور ثابت در نزدیک ترین فاصله با دهان باشد و از کشیده شدن بر روی لباس و ایجاد صدای خش خش ممانعت بعمل آید.



انواع اتصال
همانطور که گفته شد هدست ها و هدفون ها وسایل جانبی به حساب می آیند و برای کارکردشان باید به وسیله ی دیگری متصل شوند. این اتصالها در هر نوعی که باشند (انواع ذکر شده در بالا) ، فرم های مختلفی دارند . اتصالاتی از قبیل : فیش های 5/2 میلیمیتری ، فیش های 5/3 میلیمیتری ، USB ها یا هرنوع سوکت دیگری که وسیله ی شما از آن پشتیبانی می کند.
البته نباید در این بین ، از اتصالات بی سیم غافل شد. امروزه مدلهای متنوعی از هدفون های بی سیم وجود دارند که معمولا بر پایه بلوتوث ساخته و عرضه می شوند. این مدلها شاید برای آندسته افرادی که دستگاهشان از این قابلیت پشتیبانی می کند انتخاب مناسب تری باشند.
لازم به یادآوری است که تمامی انواع هدفون و هدست هایی که در بالا به آنها اشاره شد ، هم بصورت بی سیم و بصورت با سیم در بازار وجود دارند.
 
A

asrertebat

کاربر تالار
کاربر تالار
پاسخ : تفاوت هدفون و هدست در چیست ؟

ممنون . همیشه اشتباه فکر میکردم ولی فکر کنم که قسمت اولش رو اشتباه نوشتید .
 
R

rezahaghi321

کاربر تالار
کاربر تالار
سلام.مطلب جالب و کاملی بود... تشکر از شما
من خودم از هدفون تسکو استفاده میکنم که نسبت به قیمتش کیفیت خوبی داره...
دوستانی که دنبال هدفون خوب و ارزون هستن توصیه میکنم این هدفون رو بگیرن که طراحی شیک و کیفیت خوبی داره.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
sarafarahi73

sarafarahi73

کاربر تالار
کاربر تالار
چه جالب.. چقدر تنوع اسمی داشت و نمیدونستم.من یه هدفون ونوس مدل PV-HBT10 دارم و خیلی هدفون خوبیه و قیمتش هم خیلی خوبه..
البته ما توقعمون از هدفون خیلی کمه و همین که بشه باهاش موزیک گوش کرد کافیه واسمون! :khansariha (48):
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا