اختصاصی همه چيز درباره بهينه سازي سايت

S

sonia69

کاربر تالار
کاربر تالار
بهينه سازي سايت چيست؟
بهينه سازي سايت يا سئو (SEO) يکي از قدم هاي مهم و قابل توجه طراحي سايت در نزد موتورهاي جستجو (Search Engine Optimization) است. بهينه سازي موتورهاي جستجو يا همان بهينه سازي سايت تضمين کننده بازديدهاي هدف دار سايت شما مي باشد.
بهينه سازي موتورهاي جستجو يعني اينکه شما مجموعه اي از روش ها و تکنيک ها و مهارت هاي خاص را براي سايت خود به کار بگيريد که هنگام جستجوي کاربران در موتورهاي جستجو مانند Google ، Yahoo و يا Microsoft سايت شما بازديد و ترافيک بالايي را به خود اختصاص دهد.
بهينه سازي سايت به دو محدوده اصلي قابل تقسيم است :
?- off-page بهينه سازي سايت: اعمالي که مستقلا از طراحي سايت شما صورت مي پذيرد .
? – on-page بهينه سازي سايت: اعمالي که به طراحي سايت شما را قدرت عوض شدن را مي دهد تا رتبه بندي خوبي را در موتور هاي جستجو بدست آوريد .
در اين نوشته سعي مي کنيم هر دو مورد اين اعمال را با جزييات بررسي کنيم:
نکته مقدماتي که بايد توجه کنيد آن است که يک طراحي سايت خوب و کامل در موتور هاي جستجو بهينه به خودي خود نمي شود الا اينکه هر دو محدوده off-page بهينه سازي سايت و on-page بهينه سازي سايت را در طراحي سايت پياده نماييد.
بهينه سازي سايت شما:
بهينه سازي سايت منوط بر خريدن لينک هاي حمايت شده و درجه اول در adwords ( سيستم تبليغات گوگل) و آسوده کردن خيال خود بر اينکه حالا طراحي سايت من در گوگل درجه يک است نمي باشد.
تهيه کردن اينگونه لينک هاي تبليغي مربوط به SEM يا Search Engine Marketing است يعني مربوط به سيستم بازاريابي موتور هاي جستجو است و در اين نوشته نمي گنجد.
همچنين بهينه سازي سايت به معناي شماره يک بودن نام شرکت شما نيست.
چه کسي بهينه سازي سايت را به کار مي گيرد؟
اگر طراحي سايت شما اکنون با جستجوي عبارت “نحوه درست کردن تخم مرغ” در رتبه دهم قرار دارد، براي بهبود بخشي به اين جستجو و آوردن آن در رتبه هاي بالاتر شما نيازمند بهينه سازي سايت مي باشيد. کاربرد موتورهاي جستجو در اينترنت هر روز گسترده تر و متداولتر مي شود با اين حساب هر کسي که مي خواهد در فضاي مجازي ديده شود مي تواند از مزيت هاي بهينه سازي سايت استفاده نمايد.

بررسي واژه هاي کليدي:
پيش از اينکه شما بتوانيد طراحي سايت تان را نزد موتورهاي جستجو بهينه نماييد، نخست بايد واژه هايي را که در بهينه سازي قرار است هدف بگيريد را تعيين کنيد. براي آغازي خوب سه يا چهار واژه کليدي را که مي خواهيد طراحي سايت در جهت آن ها رتبه مناسبي را کسب کند انتخاب کنيد. با به ياد داشتن اين واژه هاي کليدي در ذهنتان، شما مي توانيد هدف تان را به اين صورت معلوم کنيد که که با جستجوي هر يک از اين واژه ها در موتور جستجوگر گوگل، طراحي سايت شما جزء ده نتيجه اول باشد. (مي گوييم گوگل به خاطر اينکه اگر شما توانستيد در گوگل رتبه خوبي را بدست آوريد، در ساير موتور هاي جستجو نيز رتبه خوبي خواهيد داشت.) اين واژه هاي کليدي مي توانند هم از دسته واژه هاي عام و هم خاص انتخاب شوند. اما قبل از انتخاب لازم است درباره واژه ها کمي مطالعه و تحقيق کنيد.
واژه هاي کليدي بهينه سازي سايت:
در بحث هاي طراحي سايت، يک واژه کليدي عام واژه اي است که اکثر مردم آن را جستجو مي کنند چون بسياري از مردم ممکن است نظري مبهم و نامعلوم نسبت به چيزي که به دنبال آن هستند داشته باشند. واژه هاي عام کوتاه هستند و خيلي خاص نمي باشند (مانندکفش يا ورزش). اين واژه هاي کليدي به دشواري مي توانند در گوگل رتبه نخست را از آن خود کنند به اين خاطر که تعداد زيادي سايت موجود است که اين واژه ها در آنها به کار رفته است. حالا اگر شما بتوانيد رتبه خوبي براي يک واژه کليدي عام کسب کنيد، بازديد خوب و بزرگي را براي طراحي سايت خود خواهيد داشت.

خلاصه :تلاش کنيد در دراز مدت يک واژه کليدي عام را در رتبه خوبي قرار دهيد براي مبتدياني که قصد رقابتي ندارند پيشنهاد مي شود يک واژه کليدي عام را انتخاب نماييند و سعي کنند آن را در موتورهاي جستجو به رتبه بالاتري بياورند.
واژه هاي کليدي خاص:
واژه هاي کليدي خاص شامل تعدادي صفات و يا واژه ها است که جستجو را خيلي هدفمند مي کند. افرادي که اين جستجو ها را انجام مي دهند ، از خواسته خود اطلاع دارند. (مثلا: کيف چرمي قهوه اي متوسط) . اين واژه ها کمتر حالت رقابتي دارند و رسيدن به رتبه هاي بالاتر در موتور هاي جستجو براي آنها کار سختي نيست. نقطه ضعف اينگونه واژه ها در آن است که تعداد بازديدها در ماه براي جستجوي اين واژه خاص کم مي باشد. به تعبيري سايت شما نيازمند تعداد واژه خاص زيادي است تا بتواند مانند واژه هاي عام ترافيک و بازديدکننده داشته باشيد.
واژه هاي کليدي منحصر به فرد و يا تجاري :
اين واژه ها مختص شرکت شما مي باشد. اين واژه ها سهل الوصول ترين شيوه جذب ترافيک است. شرکت هايي که واژه اختصاصي منحصر بفردي براي شرکت خود دارند بايد واژه کليدي آن شرکت را در طراحي سايت شان بهينه نمايند. با اين کار رقيب هاي آنها مجال کمتري براي عرض اندام پيش موتورهاي جستجو خواهند داشت پس شما اگر نام و واژه منحصر بفرد و خاصي براي شرکتتان داريد آن را هر چه زودتر بهينه و بهبود ببخشيد.
وسيله هاي بررسي واژه هاي کليدي:
وسيله هاي بررسي واژه هاي کليدي از دو بخش جادويي و يک بخش آمارگيري سخت تشکيل شده است.
تهيه فهرستي کوتاه:
براي اينکه بتوانيد از روش هاي بهينه سازي که در اينجا گفته مي شود بهترين استفاده را بکنيد، براي هر کدام از صفحه هاي طراحي سايت بيشتر ز دو تا سه واژه کليدي را در نظر نگيريد . يکي از اشتباه هاي رايج تازه کارهاي بهينه سازي سايت آن است که براي هر صفحه بيش از ??? واژه کليدي را در نظر مي گيرند و بلند پروازانه مي خواهند همه اين واژه ها نيز در موتور جستجوي گوگل در رتبه نخست قرار بگيرد. اينکار ممکم است مدت ده سال به درازا بکشد موتورهاي جستجو با الگوريتم هاي بسيار پيچيده اي کار مي کنند و با اين کار نميشود آنها را فريب داد به همين خاطر بهتر است واژه هاي کليدي سايت تان را واقعي تر و کوتاه نماييد. براي طراحي سايت هاي نو و تازه تا حدودي غير ممکن است که از همان ابتدا براي تعداد زيادي از واژه هاي کليدي رتبه ي خوبي داشته باشند .
رتبه صفحه يا PageRank چيست؟
” رتبه ي صفحه ” سيستمي مي باشد که توسط مشهورترين موتور هاي جستجو يعني گوگل پايه گذاري شده است. موتورهاي جستجو در ابتداي کار به همه طراحي سايت ها به طور مساوي رتبه مي دادند و نتيجه هاي جستجو فقط بر مبناي محتوا و برچسب هاي متايي که در آن صفحه ها درج مي شدند صورت مي گرفت. با سپري شدن زمان سيستم رتبه بندي صفحه ها، موتور هاي جستجو را متحول کرد و يک عامل ديگر به محک هاي آن ها اضافه شد يعني : اعتبار طراحي سايت .
براي اينکه معلوم شود که يک طراحي سايت تا چه اندازه داراي اهميت و معتبر است، گوگل طراحي سايت هاي بزرگ متعددي را برگزيد، طراحي سايت هايي مانند cnn.com و dmoz.org و espn.com . طراحي سايت اين دسته از سايتها به روشني خيلي معتبر و داراي اهميت بودند و گوگل اينگونه حدس زد که اگر اين دسته از طراحي سايت ها به سايت ديگري مثلا طراحي سايت ب لينک بدهند ، طراحي سايت بنيز قادر خواهد بود قسمتي از اعتبار آن طراحي سايت را بدست آورد و به همين منوال اگر طراحي سايت ب به طراحي سايت ديگري مثلا طراحي سايت ج لينک بدهد، طراحي سايت ج نيز قادر خواهد بود قسمتي از اعتبار آن را داشته باشد و همين طور طراحي سايت کوچکتر هم.
با استفاده از همين سيستم براي اعتبارسنجي يک طراحي سايت ، گوگل توانست به هر طراحي سايت بر مبناي اعتبار آن رقمي را از ? تا ?? تحت عنوان رتبه ي صفحه اختصاص بدهد. البته سيستم رتبه صفحه تا کنون خيلي پيچيده تر شده است ولي شروع کارش به اين صورت بود.
رتبه صفحه من چيست؟
براي اينکه رتبه صفحه سايت خودتان را بدانيد نوار ابزار گوگل را با عنوان Google’s toolbar بر بالاي نوار ابزارتان نصب نماييد . گوگل يک نمودار کوچک سبز رنگ دارد که رتبه هر طراحي سايت را از ? تا ?? نشان مي دهد. توجه کنيد که اين رتبه ممکن است هر سه ماه يکبار به روز شود و در ضمن اين رتبه به صورتي تخميني مي باشد.
دانستن رتبه صفحه به کار چه کسي مي آيد؟
زماني که سيستم رتبه صفحه به وجود آمد فقط گوگل اين فن آوري را به کار مي گرفت، اما زماني که ساير موتور هاي جستجو نيز دانستند که تا چه اندازه سيستم رتبه صفحه در بالا بردن درستي و دقت گوگل نقش ايفا مي کند ، تقريبا همه آنها نيز سيستم رتبه صفحه را در قسمتي از الگوريتم خودشان لحاظ نمودند. در گذشته در حالي که بسياري از طراحي سايت ها در حال اضافه کردن سيستم رتبه صفحه به الگوريتم هاي جستجوي خود بودند ، بعضي از آنها نتوانستند حوصله به خرج بدهند تا خود به ساخت اين سيستم اقدام نماييند و رتبه صفحه موتور جستجوگر گوگل را در سايتشان به کار بردند . (به عنوان نمونه سايت ياهو مدتي از اين شيوه استفاده مي نمود.)
علاوه بر موتور هاي جستجو ، کارشناسان بهينه سازي موتور هاي جستجو ، خريداران لينک ، صاحبان سايت ها ، صاحبان فروشگاه ها، و هر فردي که مي خواهد ارزش سايتش را بداند ، از رتبه صفحه سايت در موتور هاي جستجو استفاده مي کرد تا اندازه مهم بودن سايتش را بداند و آن را ارزيابي کند.
رتبه صفحه چه قدر داراي اهميت است؟
هنگامي که گوگل در دوران نخستين شکل گيريش بود، رتبه صفحه فقط محکو عاملي در جهت رتبه بندي يک طراحي سايت شمرده مي شد . اما به زودي زماني که بهينه سازها به اهميت رتبه صفحه پي بردند، درصدد پيدا کردن شيوه هاي شدند تا رتبه صفحه خود را از راه هاي مصنوعي و غير معمول ارتقا بدهند و اين طراحي سايت ها با اين کار اعتبار زيادي را براي سايت شان نسبت به اهميتي که گوگل به سايت آنها مي داد به دست آوردند. پس گوگل و ساير موتور هاي جستجو دانستند که تا چه ميزان بايد به رتبه صفحه اهميت داد و رفته رفته اهميت رتبه صفحه رو به کاستن کرد.
يکي از روش هاي گوگل آن است که اعداد رتبه صفحه هر سايت را در نوار ابزار خود به جاي هر هفته در سال فقط چهار مرتبه به روز مي کند و اين کار کارشناسان بهينه سازي موتور هاي جستجو را دشوارتر مي نمايد تا دقيقا بدانند رتبه واقعي طراحي سايت چه ميزان مي باشد. روش ديگر گوگل خودداري از طراحي سايت هايي است که مي خواهند لينک سايت هاي ديگر را در جهت بالا بردن رتبه در طراحي سايت خود به فروش برسانند. از جانبي گوگل به آساني نمي تواند ين روش را به کار ببرد به اين خاطر که بايد خطر رتبه مناسب ندادن به يک سايت خوب را قبول کند.
اين جنگي ميان گوگل و کارشناسان بهينه سازي سايت مي باشد که به اين زودي ها تمام نمي شود و همچنان ادامه دارد.

من از کجا براي سايت خودم رتبه صفحه به دست بياورم؟
هر چند سخت است اما شما بايد براي سايت تان رتبه صفحه به دست آوريد اين کار بايد هدف دراز مدت شما در بهينه سازي سايت براي بالا بردن طراحي سايت تان باشد.
تنها شيوه اي که طراحي سايت شما خواهد توانست رتبه صفحه به دست بياورد آن است که لينک طراحي سايت شما در حداقل يک سايت که هم اکنون داراي رتبه صفحه مي باشد قرار گيرد ، اين به اين معناست که گرفتن يک تن لينک در طراحي سايت هايي که داراي رتبه صفحه صفر مي باشند به امتياز سايت شما هيچ کمکي نخواهد کرد . در صورتي که درج کردن لينک طراحي سايت شما در سايتي با رتبه صفحه ده خواهد توانست به زودي طراحي سايت شما را به رتبه صفحه ده برساند ، اگر طراحي سايت شما از طريق گوگل ارزيابي شده و داراي تعداد بسياري لينک به ساير سايت ها نباشد .
روند بالا رفتن رتبه صفحه طراحي سايت مستقيما به کسب لينک وابسته است . به دست آوردن لينک به معناي درج شدن لينک طراحي سايت شما در ساير سايت ها به طور عادي و يا از راه خريد لينک است .

برچسب عنوان ( title tag ) در بهينه سازي سايت:
نخستين و اصلي ترين گام بهينه سازي سايت که بايد بر روي صفحه هاي سايت تان اعمال کنيد برچسب عنوان است.
<title </title
خيلي از کساني که منبع هاي خارجي و يا ويرايشگر متن WYSIWYG را به کار مي برند، از درج کردن برچسب meta را که قادر است براي آن ها محبوبيت بسياري در موتور هاي جستجو به همراه داشته باشد غفلت مي کنند.
مزاياي به کار بردن برچسب هاي عنوان بهينه شده در بردارنده سه قسمت است:
? – کاربري که واژه کليدي شما را سرچ مي کنند، در صورتي که عنوان طراحي سايت شما مانند عبارت جستجو شده باشد ، لينک و عنوان سايت شما را به صورت مشخص (هايلايت ، پررنگ ،بولد شده) خواهند ديد و اين قطعا تعداد کليک براي طراحي سايت شما را نسبت به زماني که از برچسب عنوان استفاده نشده است بالا خواهد برد .
? – منجر به بالا رفتن رتبه بندي سايت شما در موتور هاي جستجو خواهد شد .
? – به موتور هاي جستجو مدد خواهد رساند تا ميان صفحه هايي که امکان دارد شبيه هم باشند تفاوت و تمايز بگذارد.

برچسب هاي header و bold در بهينه سازي سايت:
با اين که در ده سال اخير اينترنت به ميزان قابل توجهي متحول شده است ولي چيزي که همچنان پا برجاست تکنيکي است که وبمسترها مطالب و سرفصل هاي داراي اهميت طراحي سايت خودشان را با آن معين مي نمايند . سرفصل هاي يک صفحه غالبا با برچسب هاي header معلوم مي گردد . ( از <h1> تا <h6>) و همچنين مطالب مهم در برچسب هاي بولد ( به صورت پر رنگ و برجسته شده ) جاي مي گيرند تا اطمينان حاصل شود که کاربر به اين مطلب ها توجه بيشتري دارد . نه تنها اين مطلب ها توجه کاربرها را به خود جذب مي نمايد بلکه به منزله شاخصي مقدماتي در اختيار موتور هاي جستجو قرار مي گيرد تا بدانند صفحه مورد نظر درباره چه چيزي حرف مي زند و چه بخش هايي از آن داراي اهميت مي باشند.

<h1> تا <h6> ( برچسب هاي header )
برچسب هاي header شيوه موثري مي باشند تا رتبه بندي خود را در موتور هاي جستجو افزايش بدهيد . مثلا اگر شما صفحه اي در باره ” کيف هاي ارزان ” داريد ، بهترين شيوه براي معلوم نمودن آن قرار دادن برچسبheader به صورت ذيل در سرآغاز صفحه است تا به کاربرهاي موتور هاي جستجو نشان دهد که اين صفحه از طراحي سايت شما در باره چه چيزي حرف مي زند :
<h1>کيف هاي ارزان</h1>
البته از به کارگيري بيش از اندازه واژه هاي کليدي خودداري کنيد و براي اين کار بهتر است که در هر صفحه حداکثر از سه تا چهار برچسب header استفاده کنيد و بعد از برچسب هاي header حداقل يک پاراگراف متن داشته باشيد .
صفحه اي که دربردارنده تعداد بسياري برچسب header باشد براي موتور هاي جستجو شبيه به اسپم به نظر مي رسد و براي کاربرها مناسب نخواهد بود.
italic ، bold و emphasis
بعد از اينکه برچسب هاي header را در صفحه خود به کار برديد، برچسب ها را ايتاليک يا بولد و يا emphasis استفاده کنيد تا اصمينان حاصل کنيد که موتور هاي جستجو به داراي اهميت بودن اين واژه ها پي خواهد برد.
منبع: طراحي سايت
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا