اختصاصی آموزش خلاصه کردن کتاب درسی | روش قیف اطلاعات

  • شروع کننده موضوع A.Shadow
  • تاریخ شروع
A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
5.png

چگونه بعضی از دانش آموزان حتی بدون حضور در کلاس بهترین نمره را دریافت می کنند؟ آنان این کا را با مطالعه ی موئثر کتابها و منابع درسی انجام می دهند. در این پست این روش را به شما آموزش می دهیم.

1- مطالعه ی فعال در مقابل مطالعه ی منفعل

نکته ای که در حفظ یک کتاب وجود دارد، مطالعه ی فعال کتاب به جای مطالعه ی منفعل است. مطالعه ی فعال به این معناست که هنگام خواندن، اطلاعات را پردازش کرده و خروجی مناسبی تحویل دهید. مطالعه ی منفعل همان روش خواندن معمولی شماست که در آن سعی می کنید اطلاعات را همانطور که نوشته شده به خاطر بسپارید.

تکنیک های زیادی برای مطالعه ی فعال وجود دارد مانند:

· پرسیدن سوال درباره ی مفاهیم جدید. مانند چه کسی، چرا، کجا، چطور و چگونه/

· تاکید روی نکات مهم(هایلایت کردن، خط کشیدن و...)

· حاشیه نویسی افکار خود درمورد متن.

اما هیچ کدام از این تکنیک ها برای کسب درک کامل از متن کافی نیست. برای اینکه حداکثر نتیجه را بگیرید، به تکنیکی یکپارچه نیاز دارید، مانند...

2- روش قیف اطلاعات(The Infromation Funnel Method)


روش قیف اطلاعات (IFM) تکنیک مطالعه ی پیشرفته ای است که سه هدف را دنبال می کند:

· به شما کمک می کند اطلاعات مهم را شناسایی کرده و از متون غیرضروری صرفنظر کنید.

· به شما این امکان را می دهد که مطالب را به سرعت مرور کرده و مشکلات خود را شناسایی کنید.

· جایگزین کتاب درسی شما خواهد شد.

IFM بر پایه ی 2 نوع یادداشت استوار است: یک لیست کلمات کلیدی برای خودآزمایی و خلاصه برای مرور. خلاصه چیزی بین 10 تا 25 درصد، و لیست کلمات کلیدی حدود 2.5 تا 5 درصد از طول متن اصلی است.

قدم 1- پیش خوانی (اختیاری، ولی به شدت توصیه می شود)

به سرعت نگاهی اجمالی به فصل بیندازید بدون این که بخواهید به طور کامل متن را حفظ یا درک کنید. از بخش هایی که غیرمهم به نظر می رسد رد شوید اما توجه بیشتری به خلاصه ی فصل، متون بولد شده، جعبه های اطلاعات، نمودارها و تصاویر و بخش های تاکید شده داشته باشید. هدف این بخش این است که ایده ی کلی از متن پیدا کنید.

قدم 2- خلاصه کردن

دوباره فصل را بخوانید، اما این بار مفاهیم اصلی را خلاصه کنید. هدف این بخش استخراج مطلاب کلیدی از کتاب و نوشتن آنها به مختصرترین شکل ممکن است؛ نباید متن را کلمه به کلمه بنویسید(تنها در صورتی مجاز به انجام این کار هستید که خود متن تا حد ممکن مختصر نوشته شده باشد).

این خلاصه در نهایت جایگزین کتاب برای مرور خواهد شد. به این ترتیب می توانید با صرف 10 تا 25 درصد از زمانی که برای مطالعه ی یک فصل کتاب از دست می دادید، به سرعت فصل را مرور کنید.

قدم 3- ایجاد لیست کلمات کلیدی

اکنون لیستی از کلمات کلیدی متن خلاصه ای که در مرحله ی قبل ایجاد کردید، تهیه کنید. به عبارت دیگر، تمام توضیحات را حذف کرده و فقط اطلاعات مهم و ضروری را نام ببرید.

از این لیست در آینده برای خودآزمایی استفاده خواهیم کرد.

قدم 4- مرور

برای مرور یک فصل، با خواندن لیست کلمات کلیدی شروع کنید. سعی کنید اطلاعاتی را که در متن خلاصه برای هر کلمه ی کلیدی وجود داشت به یاد آورید. اگر نمی توانید چیزی را به یاد بیاورید، به خلاصه ی فصل مراجعه کنید.

نکات بیشتر

· هنگام مرور مطالبی که به خوبی بلدید، مراقب باشید که اعتماد به نفس زیادی گمراهتان نکند.

· شماره ی صفحه ی مربوط به هر مفهوم را در خلاصه ی فصل وارد کنید. به این ترتیب در صورت نیاز می توانید به صفحه ی مربوط به هر بخش در کتاب مراجعه کنید.

· خود را درگیر رعایت قواعد زبان نکنید، مختصرنویسی مهمتر است.

· خلاصه نویسی در Word یا یک برنامه ی یادداشت برداری این مزیت را دارد که از طریق اسمارت فون شما نیز قابل دسترسی است.

3- یک مثال

متن زیر درمورد نحوه ی حفظ کردن مناسب تهیه که ما آن را با روش گفته شده خلاصه می کنیم.



متن اصلی

آماده سازی

تاثیر آماده سازی مناسب برروی توانایی حفظ کردن خود را دست کم نگیرید. می دانستید که ورزشکاران المپیک هفته ها، ماه ها و حتی سالها برای تمرین وقت صرف می کنند؟ آماده سازی شما را از بقیه متمایز می کند. با اعمال این تکنیک ساده می توانید توانایی حفظ کردن خود را دو یا سه برابر کنید.

به موسیقی با متن گوش ندهید

آیا می توانید وقتی در حال گوش کردن موسیقی هستید به صحبت فرد دیگری هم گوش دهید؟ موسیقی، مخصوصاً موسیقی با متن، با مرکز پردازش زبان مغز تداخل پیدا می کند. با گوش کردن به موسیقی هایی که متن زیادی دارند مثل رپ، هیپ هاپ، کانتری یا پاپ، توانایی حفظ کردن خود را به شدت کاهش می دهید. اگر می خواهید به چیزی گوش کنید، از موسیقی بی کلام استفاده کنید.

اتصال خود را قطع کنید.

اجازه ندهید اعلان های فیسبوک تمرکز شما را مختل کند. این کار را با خاموش کردن وای فای، خاموش کردن گوشی یا قرار دادن آن در حالت سایلنت انجام دهید. 20 دقیقه از وقت خود را فقط صرف یک کار مشخص کنید.

زمان مناسب حفظ کردن را انتخاب کنید

زمان مناسب حفظ کردن وقتی است که انرژی دارید، ذهن شما درگیر نیست و کسی مزاحمتان نمی شود. زمان غیرمناسب حفظ کردن هنگام خستگی، حواس پرتی و اضطراب است. برای بیشتر افراد مطالعه در صبح زود یا آخر شب هنگامی که بقیه ی افراد خوابیده اند بهترین موقع است.

حرکت کردن

ایستادن و راه رفتن جریان خون را افزایش می دهد، عضلات را درگیر می کند و شما را در حالت گوش به زنگ نگه می دارد. درحالی که نشستن جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز را کاهش می دهد. در صورت امکان هنگام حفظ کردن به دیوار تکیه دهید یا در اتاق قدم بزنید.


خلاصه

آماده سازی

می تواند توانایی حفظ کردن را 2 یا 3 برابر کند.

موسیقی

متن آهنگ( مثل رپ) پردازش زبان را مختل می کند. بدون متن بهتر است.


قطع اتصال

گوشی و کامپیوتر را خاموش کنید.


زمان مناسب حفظ کردن

وقتی انرژی دارید، ذهنتان پاک است و کسی مزاحمتان نمی شود. بهترین موقع صبح زود، آخر شب.


حرکت

ایستادن و راه رفتن جریان خون را افزایش می دهد، شما را گوش به زنگ نگه می دارد. نشستن جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز را کاهش می دهد.


لیست کلمات کلیدی

· آماده سازی

· موزیک بدون متن

· قطع اتصال

· زمان مناسب حفظ کردن

· ایستادن/راه رفتن


امیدوارم این تکنیک به شما در مطالعه با حداکثر کارایی کمک کند.

منبع
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
U

un.danyal

کاربر تالار
کاربر تالار
سلام
فرق این روش با روشی که میگه اول پیش خوانی سپس سوال پرسیدن و خلاصه برداری و حفظ و بازگویی و مرور چیه؟
 
A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
سلام
فرق این روش با روشی که میگه اول پیش خوانی سپس سوال پرسیدن و خلاصه برداری و حفظ و بازگویی و مرور چیه؟
سلام
روشی که شما میگید (روش PQR5) کل فرایند مطالعه رو دربرمیگیره ولی این روش بیشتر مخصوص خلاصه کردن هست :)
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا