دوربین مدار بسته و تکنولوژی های جدید آن

farshidgb

farshidgb

کاربر تالار
کاربر تالار
دوربین مدار بسته چیست ؟


دوربین مدار بسته ترجمه عبارت Closet Circuit Television می باشد که بصورت اختصار به آن CCTV می گویند. واژه مدار بسته یعنی دوربین ها در جای خود ثابت هستند و حرکت نمی کنند. دوربین های مدار بسته امروزه مصارف مختلفی دارند اما مهمترین کاربرد آنها در امور امنیتی و نظارتی می باشد.



تاريخچه:

نخستين سيستم مداربسته در سال 1942 ميلادي توسط شرکت زيمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک هاي V2 نصب شد. يک مهندس آلماني بنام "والتر بروچ" مسئول نصب اين سيستم بود.

در آمريکا اولين تبليغ دوربين مداربسته در سال 1949 مربوط به محصولي با نام "وريکون" بود که در تبليغات گفته ميشد به مجوز دولتي نيازي ندارد.


از آن پس سيستم هاي ضبط تصاوير دوربين مدار بسته در برخي پايگاه هاي فضايي بزرگ جهت ضبط تصاوير پرتاب موشک ها بکار گرفته شد و خيلي زود روي موشک ها نصب شد تا جايي که تصاوير را همراه با صدا به زمين ارسال کرد.

اولين رونمايي از دوربين مداربسته در اماکن عمومي آمريکا در سال 1973 بود. زماني که در ميدان تايمز نيويورک اولين دوربين مداربسته به منظور جلوگيري از جرايم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگيري در کاهش جرايم ايفا نکرد. تا ايتکه در سال 1980 دوربين هاي مداربسته در سطح گسترده اي در سراسر آمريکا بخصوص در مراکز عمومي بکار گرفته شد. بنظر مي آمد استفاده از دوربين مداربسته راهي ارزان تر در مقايسه با بکارگيري نيروهاي پليس براي شناسايي جرايم باشد.

بتدريج برخي از حرفه ها و مشاغل بخصوص آنهايي که بيشتر در معرض سرقت قرار داشتند نيز به دوربين مداربسته روي آوردند. در سال 1990 دستگاه هاي ضبط تصاوير دوربين ها تنها با قابليت " ضبط بعد از شناسايي حرکت" وارد بازار شدند که استفاده از دوربين مداربسته را در اين کشور بسيار بيشتر کرد. تا قبل از آن، دستگاه هاي ضبط تصاوير تا حد زيادي از نظر ميزان حجم ذخيره و قابليت ها بسيار محدود بود. از نيمه دوم سال 1990 پليس دوربين هاي زيادي را در سطح شهرها بخصوص مراکز عمومي ، مدارس و پروژه هاي ساختماني نصب کرد.


در انگلستان نيز استفاده از دوربين مداربسته بسيار متداول شد. شهر "نورفولک" انگلستان نخستين جايي در اين کشور بود که دوربين ها در آن نصب شدند.

بطور کلي در دهه ميلادي بين 1990 تا 2000 استفاده از دوربين هاي مداربسته در بسياري از کشورها رواج يافت.


تکنولوژی های جدید دوربین مدار بسته


از بروزترین تکنولوژی های دوربین مدار بسته موجود در بازار ، دوربین های تحت شبکه IP ، دوربین های AHD و HDCVI هستند که در این میان دوربین های IP به دلیل استفاده از بستر شبکه ، بصورت کاملا دیجیتال می باشند. دوربین های AHD و HDCVI نوعی از دوربین های دیجیتال می باشند که از طریق بستر آنالوگ ارتباط برقرار می کنند.


انواع دوربین مداربسته

· دوربین های آی پی تحت شبکه

· دوربین های دومنظوره

· دوربین های دام DOME

· دوربین های مینیاتوری

· دوربین های آی آر

· دوربین های اسپیددام چرخشی

· دوربین های ضد آب



کاربردهاي دوربين مداربسته:

کاربرد اصلي و عمده دوربين هاي مداربسته در سيستم هاي حفاظتي است اما کاربرد هاي آن به سيستم هاي حفاظتي محدود نبوده و از آن فراتر ميرود کاربردهايي از قبيل کاربردهاي پليسي ، نظامي، فضايي ،صنعتي ، کنترل ترافيک ، ارتباطات ويديويي، و تصوير برداري نامحسوس.



- جلوگيري از ارتکاب جرايم:

کاربرد دوربين هاي مداربسته در جلوگيري از ارتکاب جرايم بسيار وسيع است. از جلوگيري از جرايم رانندگي تا جرايم جنايي. استفاده نامحسوس از دوربين هاي مخفي نيز بسيار رواج يافته است. بطور مثال مي توان به دوربين هاي دستگاه هاي خود پرداز اشاره کرد که براي شناسايي جرايمي چون وارد کردن تصادفي رمز کارت اعتباري کاربرد دارد.

آخرين تحقيقات آماري از شهر هاي بزرگ آمريکا و انگلستان نشان ميدهد بعد از نصب دوربين هاي مداربسته در پارکينگ ها 51 درصد از تعداد جرايم کاسته شده است. در فرودگاه ها ميزان کاهش جرايم 23% و در ساير مراکز عمومي روي هم رفته اين مقدار 7% بوده است.


-کاربرد صنعتي:

در کارخانجات صنعتي نيز از دوربين هاي مداربسته در محل ها يا مراحلي از کار که حضور فيزيکي انسان خطرناک،دشوار يا حتي غير ممکن است نيز بهره گرفته مي شود. در کارخانجاتي مثل کارخانجات شيميايي يا نيروگاه هاي هسته اي.


در مراکز صنعتي استفاده از دوربين هاي اسکن خط توليد و دوربين هاي حرارتي رواج زيادي دارد.


-کنترل ترافيک:

امروزه در اکثر کشورهاي جهان از دوربين هاي مداربسته براي کنترل ترافيک وسايل نقليه در سطح گسترده اي استفاده مي شود. از جمله کنترل ميزان ترافيک در خيابان ها و ارسال اطلاعات توسط GPS به رانندگاني که قصد عبور از مسير آن خيابان ها را دارند.


تحت نظارت قراردادن تصادفات و شناسايي جرايم رانندگي حداقل کاربرد هاي دوربين مداربسته در کنترل وسايل نقليه هستند. شناسايي اتوماتيک پلاک خودروها از جمله آخرين دستاورد هاي دوربين هاي مداربسته در اين بخش مي باشند.


-امنيت نقل و انتقالات:

در نقل و انتقلات عمومي از دوربين مداربسته براي جلوگيري از حوادثي که ممکن است در اثر خارج از ديد بودن محل صورت بگيرد استفاده مي شود. بطور مثال در متروها از دوربين مداربسته براي کنترل درهاي ورود و خروج مسافران به منظور اطمينان از اينکه مسافر از در عبور کرده است و يا موارد مشابه آن در اتوبوس ها و قطارهاي شهري.


منابع:
ویکی پدیا
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا