اختصاصی آموزش سطحی خوانی |Skimming

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
d70b3b643596755470fd901373fa0928.jpg





سطحی خوانی یک متن، به معنای دریافت چکیده ی آن بدون مطالعه ی کل متن می باشد.


سطحی خوانی(Skimming) با تندخوانی متفاوت است. در تندخوانی شما تمام جزئیات یک متن را با سرعتی بسیار بالا دریافت می کنید، درحالی که در سطحی خوانی بسیاری از اطلاعات جزئی را نادیده می گیرید. با این حال، با یک تکنیک سطحی خوانی مناسب می توانید سرعت مطالعه ی خود را به هزاران کلمه در دقیقه برسانید، البته به بهای از دست دادن جزئیات.

چرا متن را سطحی بخوانیم؟

سطحی خوانی روشی مناسب برای کشف دو چیز درمورد متن است:

1- دریافت محتوای اصلی متن. برای مثال، تصور کنید که باید چندین کتاب را برای کتاب یا مدرسه بخوانید، اما فرصتی برای مطالعه ی تمام آن ها ندارید( حتی با استفاده از تندخوانی!). بنابراین، از سطحی خوانی استفاده می کنید تا اطلاعات پایه ی متن را به دست آورید. به این ترتیب وقتی به مدرسه یا محل کار می روید می دانید دیگران درباره ی چی صحبت می کنند و حتی اگر سطحی خوانی را خوب انجام داده باشید، نکته های اصلی متن را بلد بوده و می توانید درباره ی آنها بحث کنید.

2- به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که متن را بخوانید یا نه. من از این مهارت استفاده می کنم تا ببینم یک روزنامه ی علمی با عبارات و اصطلاحات علمی پیچیده ارزش خواندن دارد یا نه. همچنین، سطحی خوانی یک رمان باعث می شود ببینید به رمان علاقه دارید یا نه. با سطحی خوانی یک متن درمی یابید که متن در چه موردی است و درصورت نیاز برای مطالعه ی کامل آن وقت می گذارید.


سطحی خوانی در موضوعات فنی یا مقالات بیشتر از رمان کاربرد دارد. کتاب های فنی یا مقالات معمولاً ساختار بسیار واضحی دارند که می توانید با سطحی خوانی آن را به سرعت در یابید. درحالی که رمان ها شامل جزئیاتی مرتبط هستند که با اعمال سطحی خوانی آن را از دست خواهید داد.


تکنیک
31632c3b67a726473295bbb03b7b28c8.jpg

برای استفاده از تکنیک سطحی خوانی، باید نگرش منفعل خود را تغییر داده و یک خواننده ی فعال تبدیل شوید.

به منظور انجام سطحی خوانی صحیح باید به طور مداوم تصمیم بگیرید که کدام قسمت از متن ارزش مطالعه دارد و کدام قسمت از متن ندارد. اگر این تصمیم گیری فعال را انجام ندهید به سختی موضوع متن را متوجه شده و اطلاعات متن را از دست خواهید داد.

سطحی خوانی به این معنا نیست که چشمان خود را روی متن بگردانید و سعی کنید چیزی با معنی دریافت کنید. سطحی خوانی تکنیکی درست است و باید آن را درست انجام دهید که روش آن را در زیر آورده ایم:

· اولین پاراگراف متن را بخوانید. این پاراگراف معمولاً بُن متن را داراست و پیش زمینه ای درباره ی موضوع متن به شما می دهد.

· برای هر پاراگراف بعد از آن، تنها اولین جمله ی هر پاراگراف را بخوانید. این جملات معمولاً موضوع اصلی پاراگراف را تشکیل می دهند. و اگر این طور نباشد، یعنی متن به طور صحیح نوشته نشده و کسی که متن را بخواند به سختی می تواند آن را دنبال و درک کند.

· وقتی اولین جمله ی پاراگراف را خواندید، در باقی پاراگراف دنبال اطلاعات مهم بگردید. دقت کنید که گفتم بگردید، نه بخوانید. مثل اینکه دنبال الگویی خاص در متن هستید. نمونه ی این الگو می تواند اسامی(اشخاص، مکان ها و ...)، شماره ها، تاریخ ها و... باشد.

· وقتی به آخرین پاراگراف متن رسیدید، آن را به طور کامل بخوانید. این پاراگراف معمولاً شامل نتیجه گیری از متن است. این نتیجه گیری ایده های اصلی متن را داراست و با خواندن آن چکیده ی متن را درمی یابید.


وقتی با استفاده از مراحل قبل سطحی خوانی را انجام دادید، ایده های اصلی متن را دارید. با توجه اهداف و زمانی که اختصاص داده اید و با داشتن این ایده ها، می توانید تصمیم بگیرید که متن را به طور کامل بخوانید یا نه.

به عنوان توصیه ی نهایی، همیشه سطحی خوانی را با تندخوانی ترکیب کنید. این کار سرعت شما را افزایش خواهد داد.

تمرین

اکنون نوبت تمرین شما رسیده است. برای این کار هرروز هفته کتابی را انتخاب کرده و آن را سطحی خوانی کنید. اگر این تمرین را به مدت پنج روز انجام دادید، سعی کنید سه روز کتاب های فنی و دو روز رمان بخوانید.


تمرین اضافی

تمرین کتابخانه

· به کتابخانه ی شهر خود بروید.

· به قسمت مقالات بروید و یک کتاب را انتخاب کنید.

· به قسمت علمی بروید و یک کتاب را انتخاب کنید.

· به قسمت رمان بروید و یک کتاب را انتخاب کنید.

· در همان محل با استفاده از تکنیک سطحی خوانی هر کتاب را بخوانید و در صورت تمایل آن را از کتابخانه بگیرید!


نتیجه گیری

سطحی خوانی تکنیکی بسیار خوب و مفید برای دریافت اطلاعات کلی متن بدون مطالعه ی کلی آن است. آن را تمرین کرده و یاد بگیرید.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا