بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

  • شروع کننده موضوع MagicalBOY
  • تاریخ شروع
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
تو این تاپیک زندگی نامه و تصاویر مربوط به 8 نفر احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان برای ریاست جمهوری رو قرار میدیم
اطلاعات بیشتر : http://forum.persianbax.ir/thread18196.html

...
 
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

سعید جلیلی





[TH]نام کامل[/TH] [TH]زادروز[/TH] [TH]زادگاه[/TH] [TH]همسر[/TH] [TH]دین[/TH] [TH="colspan: 2"]اطلاعات سیاسی[/TH] [TH]حزب سیاسی[/TH] [TH]سمت[/TH] [TH]پس از[/TH]
220pxSaeid_jalili-1.jpg
سعید جلیلی
۱۳۴۴ ۶ سپتامبر ۱۹۶۵ ‏(۴۷ سال)
مشهد، ایران
فاطمه سجادی
شیعه
جامعه اسلامی مهندسین
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از مهر ۱۳۸۶ تاکنون
علی لاریجانی

سعید جلیلی (زاده ۱۳۴۴ - مشهد) نماینده رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که در مهرماه ۱۳۸۶، در دولت محمود احمدینژاد جایگزین علی لاریجانی شد.
زندگینامه

سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد.
تحصیلات خود را تا مقطع دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق به پایان رسانده و سابقهای ۱۸ ساله در وزارت امور خارجه دارد. عنوان پایاننامهٔ او «سیاست خارجی پیامبر» بود و در دانشگاه امام صادق به تدریس «دیپلماسی پیامبر» میپردازد.


حضور در جبهه

جلیلی در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهههای جنگ حضور یافت.
در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیدهبان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقهٔ شلمچه در پی نبود امکانات و وضعیت اورژانسی پای راست خود را از دست داد.
250pxD8B3D8B9DB8CD8AF_D8ACD984DB8CD984DB-1.gif
magnifycliprtl-1.png

سعید جلیلی در جنگ تحمیلی (نفر نخست از چپ)


پیشینه اجرایی


  • ۱۳۷۰: رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه
  • ۱۳۷۶: معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه
  • ۱۳۷۹: مدیر بررسیهای جاری دفتر رهبری
  • ۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران


وزارت امور خارجه

او در ۳۰ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده میشود و تا سال ۱۳۷۵ رئیس این اداره باقی میماند. پس از آن تا سال ۱۳۷۶ که محمد خاتمی به ریاست جمهوری میرسد به عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه فعالیت میکند. پس از آنکه این پست از او گرفته شد به سمت مدیریت بررسیهای جاری دفتر رهبری انتخاب شد. تا اینکه در دولت محمود احمدینژاد به وزارت امور خارجه بازگشت و به عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت. در این مدت به همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.


شورای عالی امنیت ملی

در مهرماه ۱۳۸۶، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدینژاد، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد.[نیازمند منبع]پس از آن آیت الله خامنهای در تاریخ هشتم تیرماه ۱۳۸۷ طی حکمی وی را نماینده خود در شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد.


ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۹۲)

نوشتار اصلی: سعید جلیلی انتخابات ریاستجمهوری ایران (۱۳۹۲)‎
وی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاستجمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور به منظور کاندیداتوری در انتخابات ریاستجمهوری ثبت نام کرد. وی پس از ثبت نام در جلسه مطبوعاتی شرکت نکرد. صلاحیت سعید جلیلی روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی شورای نگهبان برای نامزدی یازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری تایید شد.


ویژگیهای اخلاقی

از وی به عنوان فردی ساده زیست، مخالف شدید تشریفات و وفاداری فوق العاده به اصول انقلاب و ولایت فقیه و فقاهت شیعی و مخالف سازش با غرب یاد می شود.



(ویرایش شد)

منبع ویکی پدیا



سایر تصاویر :
http://besharatnews.ir/wp-content/uploads/2013/05/n00211974-b.jpg
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/3/14/171460_372.jpg
http://media.jamnews.ir/Original/1392/02/29/IMG10475810.jpg
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/2/22/1100000_858.jpg
 
آخرین ویرایش:
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

غلامعلی حداد عادل

[TH="colspan: 2"]غلامعلی حدادعادل[/TH] [TH]زادروز[/TH] [TH]محل زندگی[/TH] [TH]ملیت[/TH] [TH]تحصیلات[/TH] [TH]پیشه[/TH] [TH]نقشهای برجسته[/TH] [TH]شهر خانگی[/TH] [TH]حزب سیاسی[/TH] [TH]دین[/TH] [TH]مذهب[/TH] [TH]مجازاتها[/TH] [TH]منصب[/TH] [TH]آثار[/TH] [TH]همسر[/TH] [TH]فرزندان[/TH] [TH]والدین[/TH] [TH]خویشاوندان[/TH] [TH]جایزهها[/TH] [TH="colspan: 2"][/TH]
220pxHaddadAdel2013-1.jpg
غلامعلی حدادعادل، مه ۲۰۱۳، دانشگاه امیرکبیر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴ تهران
تهران
ایرانی
کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه شیراز کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تحصیل مختصر علوم اجتماعی دانشگاه تهران
نمایندهٔ مجلس نهم مشاور عالی مقام رهبری سید علی خامنهای مدیر گروه واژهگزینی و رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی مدیرعامل بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و مدرس دانشگاه
رییس هیئت فرهنگی مجلس هشتم رییس مجلس هفتم رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی نمایندهٔ مردم تهران در مجلس ششم تا نهم تاسیس المپیادهای دانشآموزی کشور تاسیس دبیرستانهای فرهنگ
تهران
آبادگران ایران اسلامی جبهه متحد اصولگرایان
اسلام
شیعه
دستگیری و زندانی ساواک شدن (۱۳۵۰) ممنوعیت آموزش در دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی(۱۳۵۰)
دیگر منصبهای کنونی شورای عالی آموزش و پرورش شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت امنای بنیاد ایرانشناسی هیئت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت امنای موسسهٔ آموزش و مجمع جهانی اهل بیت رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی هیئت علمی گروه فلسفهٔ دانشگاه تهران دیگر منصبهای پیشین شورای سرپرستی سازمان صداوسیما نایبرییس شورای عالی آموزش و پرورش معاون وزارت ارشاد مشاور وزیر آموزش و پرورش
سرپرست دانشنامه جهان اسلام پروین اعتصامی آخرین منبر آسیبشناسی تربیت دینی استاد سخن فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی حج نماز بزرگ درسهایی از قرآن بااحترام: مجموعه مقالات اهداشده به استادان تاریخ و تاریخنگاری خدامحوری، اکازیونالیسم در تفکر اسلامی و فسلفهٔ مالبرانش ترجمه ترجمه قرآن تمهیداتی برای هر مابعدالطبیعه آینده
طیبه ماهروزاده
فریدالدین آزاده زهرا بنتالهدی
رضا
مجتبی خامنهای (همسر زهرا) جواد آرین منش
چهره ماندگار در فلسفه جایزه کتاب سال برای ترجمهٔتمهیداتی برای هر مابعدالطبیعه آینده ایمانوئل کانت نشان درجهٔ دو تعلیم و تربیت در کشور بهترین مقالهٔ سال در علوم انسانی از جشنواره مطبوعات دکتری افتخاری دانشگاه اسلامی علیگر هندوستان دکتری افتخاری دانشگاه دولتی باکو شخصیت فرهنگی برجسته جهان اسلام از موسسه تحقیقات تاریخ و فرهنگ و هنر سازمان همکاری اسلامی


غلامعلی حداد عادل (زادهٔ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴ - تهران) رییس سابق مجلس شورای اسلامی ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی است. وی اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی بود.

وی دومین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران بود که در اواخر دوران ریاستش بر این فرهنگستان به ریاست مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب شد. در ۲ آبان ۱۳۸۷ با حکم احمدینژاد، حدادعادل مجدداً برای ریاست این فرهنگستان برگزیده شد. او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

او چهره ماندگار سال ‏۱۳۸۷‏ در رشته فلسفهاست. وی به عنوان نفر اول در حوزه انتخابیه تهران در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ به مجلس نهم نیز راه یافت. وی جزو ۸ فردی است که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید شده است

تحصیل و تدریس

او در سال ۱۳۴۲ از دبیرستان علوی فارغ التحصیل شد. در سالهای ۱۳۴۵و ۱۳۴۷ لیسانس و فوق لیسانس خود را در فیزیک از دانشگاههای تهران و پهلوی دریافت کرد. بین سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ او در دانشگاه پهلوی و از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ در دانشگاه ملی ایران فیزیک درس میداد. در سال ۱۳۵۱، کارشناسی ارشد فلسفه را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرد. دروس دوره دکتری فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را در سال ۱۳۵۳ به پایان برد. بین ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ در دانشگاه صنعتی آریامهر به تدریس فلسفه، تاریخ علم و تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه اسلامی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ از پایان نامه دکتری فلسفه تحت عنوان «نظر کانت درباره مابعدالطبیعه» دفاع کرد. او از ۱۳۶۴ تاکنون به تدریس فلسفه غرب در دانشگاه تهران اشتغال دارد.

فعالیتهای سیاسی

قبل از انقلاب

او در اول شهریور ۱۳۵۰ زمانی که مدرس فیزیک دانشگاه ملی بود جزو ۴۴ نفر وابسته به نهضت آزادی بود که به همراه برادر اش مجید حداد عادل به جرم تلاش برای خرابکاری در جشنهای دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی دستگیر شد و ۶۶ روز زندانی بود. این گروه اولین بیانیه خود را در زندان به عنوان بیانیه نهضت مجاهدین خلق ایران منتشر میکنند و پس از خروج از زندان، در آذر ماه همان ماه، بنای اولیه تشکیل سازمان مجاهدین خلق ایران را میگذارند.

زندگی شخصی

همسر او طیبه ماهروزاده دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دانشیار دانشگاه الزهرا است. او دبیرستان دخترانه فرهنگ مخصوص علوم انسانی را تاسیس کرد و تا چند سال این موسسات با نظر او اداره میشد. دبیرستان دخترانه فرهنگ در سال (۱۳۸۲) از طرف وزارت آموزش و پرورش به عنوان ۴ مدرسه عالی ایران معرفی شد. وی در کنار سایر فعالیتهای علمی واجرائی خود از آغاز تأسیس، مدیریت این دبیرستان را خود بر عهده داشتهاست. او عضو شورای عالی آموزش و پرورش است.

این دو چهار فرزند دارند، فریدالدین، متولد ۱۳۵۲، دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق، آزاده، متولد ۱۳۵۴، دکترای فناوری نانو از دانشگاه کانازاوای ژاپن، زهرا، متولد ۱۳۵۸، کارشناسی ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت خبر از دانشکده صدا و سیما، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی و بنت الهدی، متولد ۱۳۶۴، کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین هستند. ژاپن به شوهر آزاده حداد عادل بورس تحصیلی در رشته ژنتیک مولکولی داد و او که از جایی بورسیه نبود بخاطر همسرش راهی آنجا شد. آزاده هم در ژاپن دکترا گرفت و هرازگاهی نیز برای گذراندن دورههای تخصصی به ایالات متحده آمریکا میرفت. بعدها به سبب تحقیقاتی که همسر او در یک دانشگاه امریکایی انجام داد، به همراه دو فرزندشان راهی آمریکا شدند ولی او پس از دو سال زندگی در آن کشور موفق به اخذ پذیرش برای دوره پسادکتری نشد. وی دلیل عدم پذیرش خود را اعلام آزمایشگاههای ایالات متحده مبنی بر کاربرد نظامی گرایش او (الکترونیک) میداند. غلامعلی میگوید، در امریکا نوههایش در مدرسه اسلامی درس میخواندند اما شرایط زندگی برای انها راحت نبود و در نهایت دخترش و خانواده او به ایران برگشتند. دخترش در ایران کار نانوتکنولوژی را دنبال نکرد و با مادرش همراه شد و شبکه زنان دانشمند جهان اسلام را راه اندازی کردند تا زنان دانشمند را به زنان جهان اسلام و خارج از جهان اسلام معرفی کنند.

مجتبی خامنهای (پسر سیدعلی خامنهای) داماد وی میباشد. وی دوستی بسیار نزدیکی با جواد آرین منش معاون اول خود در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم دارد به طوری که حتی حاضر شد در ۳۱فروردین ماه۱۳۹۱ در مشهد در حمایت از وی سخنرانی کند.

سمتها


  • عضو هیاتامنای بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و مدیرعامل بنیاد دانشنامه جهان اسلام از ۷۴ تاکنون
  • معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش
  • عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما
  • نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دورهٔ ششم، هفتم و هشتم و نهم
  • عضو هیئتعلمی گروه فلسفهٔ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران،
  • دریافتکنندهٔ نشان درجه دو تعلیم و تربیت ۲/۴/۱۳۷۴.
  • دانشیار فلسفهٔ دانشگاه تهران
  • ریاست مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هفتم.
  • رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هشتم.
  • مشاور عالی آیتالله خامنهای

آثار


  • تمهیدات: مقدمهای برای هر مابعدالطبیعه آینده که به عنوان یک علم عرضه شود، ایمانوئل کانت، غلامعلی حدادعادل (مترجم)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
  • فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حدادعادل، ناشر: سروش
  • تاریخ و تاریخ نگاری، غلامعلی حدادعادل، ستار عودی، محمدرضا ناجی، فرهاد دفتری، مهین فهیمی، میثم ربیعی، شهناز رازپوش، اطهر علی، ناشر: کتاب مرجع
  • خدامحوری، اکازیونالیزم، در تفکر اسلامی و فلسفه مالبرانش، پایان نامه برگزیده سال در علوم انسانی، غلامعلی حدادعادل، قاسم کاکایی (مترجم)، ناشر: حکمت، ۱۳۸۳
  • حزب در ایران، پدیدآورنده: مسعود عرفانیان، جمال خسروی، عبدالحسین آذرنگ، غلامعلی حدادعادل، بهروز طیرانی، پروین قدسی زاد، محمدحسین خسروپناه، محمدابراهیم بلوکی، محمد چگینی، مریم جواهری، ناشر: کتاب مرجع
  • آنچه درباره کودکان و نوجوانان باید بدانیم، رضا فرهادیان، غلامعلی حدادعادل، فرخنده مفیدی، ناشر: بوستان کتاب قم
  • استاد سخن، غلامعلی حدادعادل، ناشر: همشهری
  • با احترام: مجموعه مقالات اهدا شده به استادان، غلامعلی حدادعادل، سیدمصطفی شهرآیینی (ویراستار)، ناشر: هرمس
  • دانشنامه جهان اسلام، غلامعلی حدادعادل (زیرنظر)، ناشر: بنیاد دائره المعارف اسلامی
  • آسیب شناسی تربیت دینی، گفت وگو با دکتر حداد عادل، تهران: مدرسه، ۱۳۸۳
  • آخرین منبر: آخرین سخنرانی حجت الاسلام فلسفی با یادداشتی از غلامعلی حداد عادل، غلامعلی حدادعادل (گردآورنده)، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
  • پروین اعتصامی، حداد عادل (به اهتمام)، ناشر: خانه کتاب
  • درسهایی از قرآن، غلامعلی حدادعادل، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی ۲۴.
  • حج نماز بزرگ، غلامعلی حدادعادل، ناشر: مشعر
  • ترجمه قرآن، ۱۳۸۸
  • آشنایی با جامعهشناسی آموزش و پرورش، ۱۳۶۰ـ۱۳۷۰
  • دانش اجتماعی (سال اول و دوم دبیرستان)، ۱۳۶۰ـ۱۳۷۱
  • تعلیمات مدنی در تعلیمات اجتماعی سال سوم تا پنجم دبستان، ۱۳۶۱
  • دین و سیاست در دانش اجتماعی (سال اول دبیرستان)، ۱۳۶۲ـ۱۳۶۹
  • نگاهی به بینش اجتماعی اسلام، در دانش اجتماعی، ۱۳۶۲ـ۱۳۶۴
  • تعلیمات اجتماعی (سال سوم دورهٔ راهنمایی)، ۱۳۶۳؛
  • درسهایی از قرآن (سال اول تا چهارم دبیرستان)، ۱۳۷۲


منبع ویکی پدیا


سایر تصاویر :
http://media.jamnews.ir/medium1/1391/11/29/IMG19273105.jpg
http://www.mortezamotahari.com/Images/Mohagheghs/Mohaghegh52895.jpg
http://khatnews.com/images/docs/000007/n00007388-b.jpg
http://www.farhangnews.ir/sites/def...11/28/Multimedia_pics_1384_8_parleman_136.jpg
 
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

محسن رضایی

[TH="colspan: 2"][/TH] [TH]نام کامل[/TH] [TH]زادروز[/TH] [TH]زادگاه[/TH] [TH]همسر[/TH] [TH]فرزندان[/TH] [TH]دین[/TH] [TH="colspan: 2"]اطلاعات سیاسی[/TH] [TH]حزب سیاسی[/TH] [TH]سمتهای پیشین[/TH] [TH]وبگاه رسمی[/TH]
220pxRezaeeJPG-1.jpg
محسن رضایی در دبیرستان رودکی هفتکل، ۱۳۸۹
محسن رضایی میرقائد
۱۰ شهریور ۱۳۳۳
مسجدسلیمان، ایران
معصومه خدنگ
احمد رضایی، سارا رضایی، علی رضائی میرقائد، زهرا رضایی، مهدیه رضایی
اسلام، شیعه
مستقل (اصولگرا)
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • فرمانده سپاه پاسداران (۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶)
  • ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت
Rezaee.ir

محسن رضائی میرقائد (۱۰ شهریور ۱۳۳۳ در مسجد سلیمان) (نام هنگام تولد سبزوار رضایی میرقائد) مشهور به محسن رضائی سیاست مدار اهل ایران است. او هماکنون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام میباشد. وی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نامزد دورهٔ دهم ریاست جمهوری ایران بود.

رضایی در ابتدای پیروزی انقلاب از افراد پایهگذار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود و پس از آن وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و به مدت شانزده سال از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ فرماندهی این نهاد را بر عهده داشت.

زندگی

محسن رضایی در دهم شهریور سال ۱۳۳۳ در روستای بنه وار از توابع شهرستان لالی در استان خوزستان به دنیا آمد. نام اصلی او سبزوار رضایی میرقائد بود.
در سال ۱۳۵۲ جهت تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد و وارد مبارزات چریکی علیه سلطنت پهلوی شد.در آن هنگام او از اعضای بلندپایهٔ گروه چریکی اسلامی منصورون بود.و از اعضای کلیدی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود که پس از انقلاب ۵۷ با ائتلاف هفت گروه چریکی ایجاد شدهبود. وی پس از تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به عضویت شورای مرکزی سپاه درامد وبه مدت دو سال فرماندهی اطلاعات سپاه را بر عهده داشت.

فرماندهی سپاه در دوران جنگ

نشسته از راست حسین خرازی، مجید بقایی، محسن رضایی، حسن باقری، حاجی بابائی
در سن بیست و هفت سالگی و در اولین ماههای جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰، به فرمان روحالله خمینی به فرماندهی سپاه پاسداران ایران منصوب شد. روحالله خمینی حکم فرماندهی رضایی را با نام محسن رضایی صادر نمود و بعد از آن زمان بود که رضایی نامش را رسما به محسن رضایی میرقائد تغییر داد، شناسنامه المثنی گرفت. وی در دوران جنگ به عنوان فرماندهٔ ستاد کل نیروهای مسلح و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزیده شد و این سمت را در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق برعهده داشت.

تحصیلات و سایر اقدامات

او در سال ۱۳۵۳ در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه علم و صنعت شد اما به دلیل فعالیتهای سیاسی تحصیل را رها کرد. پس از پایان جنگ ایران و عراق، محسن رضایی تحصیلات مهندسی خود را نیمه کاره گذاشت و در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت و پس از طی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، وی توانست در سال ۷۹ دکترای خود را از دانشگاه تهران دریافت نماید.
وی در زمان فرماندهی سپاه پاسداران، دانشگاه امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله و دانشکده فرماندهی سپاه را تأسیس کرد. در سال ۱۳۶۸ و پس از پایان جنگ، او قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در سپاه پاسداران را راهاندازی کرد و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر دولت علیاکبر هاشمی رفسنجانی بر عهده داشت.

فعالیت سیاسی

220pxD985D8ADD8B3D986_D8B1D8B6D8A7DB8CDB-1.jpg
magnifycliprtl-1.png


محسن رضایی در بنیاد توسعه پایدار





محسن رضایی بعد از کنارهگیری از فرماندهی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۶ از حضور در کلیه نیروهای نظامی کناره گیری نمود و وارد دنیای سیاست شد. در سال ۱۳۷۶ با حکم علی خامنهای، به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و به ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت برگزیده شد. محسن رضایی در این سالها فعالیتش را در مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز کردهاست. از کارهای او در این شورا میتوان به نقش او در تدوین سند چشم انداز بیست ساله ایران و نیز اصلاح قانون سرمایهگذاری خارجی در مجمع تشخیص مصلحت اشاره نمود.


نهمین انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی در سال ۱۳۷۸ خود را کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» (معروف به جناح راست) قرار داشت، اما موفق به کسب آرای لازم نشد.

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ نیز با شعار انتخاباتی «دولت عشق»حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کنارهگیری خود را اعلام کرد. در بیانیهای که او در آن زمان منتشر کرد، دلیل کناره گیری خود را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد.


دهمین انتخابات ریاست جمهوری


رضایی یکی از نامزدهای دوره دهم ریاست جمهوری ایران نیز بود. وی در بین نامزدهای رسمی انتخابات، آخرین فردی بود که به صحنه وارد شد. رضائی با ایده «دولت ائتلافی» و بصورت مستقل وارد انتخابات شد. وی نفر سوم از بین کاندیداهای چهارگانه شد.
محسن رضایی پس از انتخابات به نتایج اعلام شده اعتراض نمود و آن را مورد تایید قرار نداد. اما بعد، از اعتراض خود منصرف شد.


یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۱ در جمع مردم شهر دیواندره استان کردستان، به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد. رضایی در جمع مردم دیواندره اظهار داشت: پیشنهاد شده بود در تهران کاندیداتوری خود را اعلام، تا از امکانات وسیع رسانهای استفاده کنم اما با اعلام کاندیداتوری در این شهر، بر رویکردم نسبت به پیشرفت و توسعه همهجانبه کشور و حل مشکلات مردم تاکید میکنم. همچنین ابوالقاسم رئوفیان، مسئول ستاد انتخاباتی "جبهه ایستادگی"، پس از معرفی محسن رضایی به عنوان کاندیدای جبهه ایستادگی، شعار انتخاباتی محسن رضایی را "دولت فراگیر و جامعه امید" اعلام کرده است. وی جزو ۸ فردی است که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید شده است


گروهها و رسانههای نزدیک

دوهفته نامه آذر و سایت تابناک از رسانههای نزدیک به وی هستند که سابقاً فعالیت میکردند. خانه دانشجو و حزب سبز ایران هم توسط همفکران وی تشکیل شدهاست. در حال حاضر سایت تابناک منتسب و نزدیک به وی فعالیت دارد.

قرار تعقیب بینالمللی

حکم جلب بینالمللی رضایی از سوی اینترپل (پلیس بینالملل) در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۰۷ و به درخواست دادگستری آرژانتین به اتهام جنایات منجر به مرگ، اوباشی و خرابکاری مبنی بر دخالت داشتن وی در انفجار مرکز همیاری یهودیان و در مقام فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر شدهاست. محسن رضایی در تاریخ شانزدهم بهمن ماه ۹۱ از لیست تعقیب پلیس بینالملل خارج شد.

خانواده

همسر وی معصومه خدنگ و فرزندانش به ترتیب احمد، سارا، علی، زهرا و مهدیه هستند. احمد رضایی، فرزند ارشد وی، در اولین دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی به آمریکا پناهنده شد و با انجام مصاحبههایی جنجال بسیاری در ایران آفرید. چند سال بعد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم محسن رضایی اعلام کرد فرزندش به ایران برگشتهاست. در ۲۲ آبان ۱۳۹۰ اعلام شد احمد رضایی در هتل گلوریای دبی به طرز مشکوکی درگذشتهاست.فرزند دیگر محسن رضایی، علی رضائی میرقائد همسر سیده هدی طباطبایی و پدر تنها نبیره روحالله خمینی (محمد بنیامین رضایی) میباشد که در حال حاضر قائم مقام دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام میباشد. فرزند دیگر محسن رضایی، سارا رضایی هم در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) در کنار پدرش به فعالیتهای انتخاباتی پرداخت. برادر وی امیدوار رضایی نیز به مدت ۱۶ سال در دورههای پنجم، ششم، هفتم و هشتم نماینده مسجد سلیمان، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی بوده که توسط علی لاریجانی به عنوان معاون قوانین مجلس شورای اسلامی منصوب گردیده است.

رد ارتباط با اختلاس کلان بانکی

محسن رضایی در جلسه هم اندیشی با دانشجویان در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی ضمن رد ارتباطش با اختلاس کلان بانکی گفت فردی که از وی با "م-ر" یاد میشود، بنده نیستم.

حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲

محسن رضایی اعلام کرده با شعار «سلام بر زندگی» در انتخابات ریاستجمهوری ایران (۱۳۹۲) شرکت خواهد کرد.

تالیفات


  • ایران آینده در افق چشمانداز، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، ۱۳۸۵. شابک: ۹۶۴-۴۲۲-۴۳۹-۶
  • آئین فتح: سخنرانی برادر محسن رضائی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون استراتژی جنگ در شرایط کنونی و اهمیت مسئله غافلگیری‏‫ [تهیه و تدوین] سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - تبلیغات جبهه و جنگ. ‬: تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تبلیغات جبهه و جنگ‏‫، ۱۳۶۳
  • ایران منطقهای/ زیرنظر محسن رضایی ‏مشخصات نشر: تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، ۱۳۸۳. ‏مشخصات ظاهری: ۲۱۳ ص. نقشه ‏شابک: ۹۶۴-۸۴۰۸-۴۴-۰
  • بدنبال خورشید: نهضت فرهنگی/ محسن رضایی؛ با همکاری محسن مهرآبادی، صادق حیدرخانی ‏مشخصات نشر: تهران: فرهنگگستر، ۱۳۷۸.
  • حسنای پری رضایی، محسن ‏‫۱۳۸۶.
  • خاص پری رضایی، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬‬
  • * میخواهم مثل ابر بمیرم رضایی، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • * یادداشت های زائر ۱۸۶ رضایی، محسن، ۱۳۴۰ ۱۳۸۳.
  • Regional Iran رضایی، محسن ‏‫۱۳۸۴٬. ‬
  • آئین فتح رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۶۳. ‬
  • ایران آینده در افق چشمانداز رضاییمیرقائد، محسن، ۱۳۳۲ ۱۳۸۵.
  • ایران آینده در افق چشم انداز رضائی میرقائد، محسن ‏‫‏۱۳۹۰.
  • ایران منطقهای رضائی میرقائد، محسن ۱۳۸۳.
  • ایران منطقهای رضائی میرقائد، محسن ‏‫‏۱۳۸۴.
  • به دنبال خورشید: (نهضت فرهنگی) رضائی میرقائد، محسن ۱۳۷۸.
  • بدنبال خورشید: نهضت فرهنگی رضائی میرقائد، محسن ۱۳۷۸
  • پاسخ به چند پرسش درباره جنگ ایران و عراق رضائیمیرقائد، محسن، ۱۳۳۳ ‏‫‏‏۱۳۸۴.
  • تبیین آثار جریانهای تجاری بر بهرهوری صنعتی درایران محسنی، رضا، ۱۳۲۳ -، مجری طرح ۱۳۸۴.
  • تشکیل سپاه بدر رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • تئوری ارزش و قیمت رضائی میرقائد، محسن، - ۱۳۳۲ ۱۳۷۱.
  • چشمانداز ایران فردا رضایی، میرقائدمحسن، ۱۳۳۳ ‏‫۱۳۸۴.
  • ‬ حقوق متهم در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۸. ‬
  • دستهای پنهان رضائی میرقائد، محسن ۱۳۷۸.
  • دستهای پنهان رضائی میرقائد، محسن ۱۳۷۸.
  • رویارویی سوم و جهاد اقتصادی رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۹۰.
  • سرمشقی برای سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی رضائی میرقائد، محسن ۱۳۸۰.
  • سردار سرلشکر شهید احمد کاظمی رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • سردار سرلشکر شهید احمد متوسلیان رضائی میرقائد، محسن ‏‫‏۱۳۸۹.
  • سردار سرلشکر شهید حاج علی هاشمی رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • سردار سرلشکر شهید محمد ابراهیم همت رضائی میرقائد، محسن ‏‫‏۱۳۸۹.
  • سردار سرلشکر شهید مهدی باکری رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • سردار سرلشکر شهید مهدی زینالدین رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • شهید حجتالاسلام فضلالله محلاتی رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • شهید حجتالاسلام و المسلمین عبدالله میثمی رضائی میرقائد، محسن ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • موج دوم انقلاب رضائی میرقائد، محسن ۱۳۸۵.
  • نظریه پول، اعتیار و تعادل عمومی رضایی، میرقائد محسن، - ۱۳۳۳ ۱۳۸۴.
  • نهضت بیپایان: مجموعه مصاحبههای دکتر محسن رضایی رضائی میرقائد، محسن ۱۳۷۸.
  • فدرالیسم اقتصادی رضایی میرقائد، محسن ۱۳۹۱.



منبع ویکی پدیا

سایر تصاویر:
http://ilna.ir/news/mi_news/Original/1391/12/Small/56028.jpg
http://khabaronline.ir/Images/News/Smal_Pic/30-11-1390/IMAGE634653517547527374.jpg
http://www.kebnanews.ir/wp-content/uploads/2013/03/n00019412-b.jpg
http://multimedia.mehrnews.com/Original/1391/12/21/IMG20160084.jpg
 
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

حسن روحانی

[TH="colspan: 2"]شناسنامه[/TH] [TH]نام کامل[/TH] [TH]زادروز[/TH] [TH]زادگاه[/TH] [TH]دین[/TH] [TH="colspan: 2"]اطلاعات سیاسی[/TH] [TH]حزب سیاسی[/TH] [TH]سمت[/TH] [TH]پستهای پیشین[/TH] [TH]وبگاه رسمی[/TH]
250pxHassan_Rouhani_2-1.jpg
حسن روحانی
۲۱ آبان ۱۳۲۷ (سن: ۶۴ سال)
سرخه ، ایران
اسلام
حزب جمهوری اسلامی جامعه روحانیت مبارز[۱]
نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی نماینده مجلس خبرگان رهبری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک
دبیر شورای عالی امنیت ملی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور نایب رئیس اول مجلس نماینده مجلس
rouhani.ir

حسن روحانی (متولد ۲۱ آبان ۱۳۲۷ در شهر سرخه از استان سمنان) سیاستمدار و مجتهد شیعه ایرانی است. وی نماینده مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰، عضو شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸[۴] و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۱ است.

روحانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و دوره پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ بوده است. او در این سمت، رئیس تیم هستهای و مذاکرهکننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در مورد برنامه هستهای ایران بود.

در ۲۲ فروردین ۹۲، حسن روحانی با شعار «دولت تدبیر و امید» برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام کاندیداتوری کرد. وی در ۱۷ اردیبهشت، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نام خود را برای رقابت ۲۴ خرداد ثبت کرد.

زندگی و تحصیلات

حسن روحانی در سال ۱۳۲۷ در شهر سرخه در استان سمنان به دنیا آمد. وی تحصیلات دروس ابتدایی را در سرخه و تحصیلات دروس دینی را از سال ۱۳۳۹، ابتدا در حوزه علمیه صادقیه (سمنان) آغاز نمود و سپس در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شد و از دروس و مباحث اساتیدی چون سید محمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری، سید محمدرضا گلپایگانی، سلطانی، محمد فاضل لنکرانی و شیخ محمد شاهآبادی بهره برد. او همزمان در سال ۱۳۴۸ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۱ دانشنامه لیسانس خود را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی اخذ کرد.

روحانی با ادامه تحصیل در بریتانیا، مدرک کارشناسی ارشد (M.Phil) در رشته حقوق عمومی و دانشنامه دکتری (Ph.D) در رشته حقوق اساسی را از دانشگاه کلدونیان گلاسکو دریافت کرد.

حسن روحانی دارای مرتبه علمی استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک میباشد.وی با کسب پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری مرکز در سال ۱۳۸۶، وکیل پایه یک دادگستری شد.

رد شائبه در مدرک دکتری حسن روحانی

در ۵ و ۸ بهمن ۱۳۹۱، سایت ایران الکشن واچ در خصوص مدرک دکتری حسن روحانی شائبهای را مطرح کرده که براساس استعلام از دانشگاه گلاسکو میباشد، در حالی که روحانی با نام خانوادگی قبلی خود "فریدون" در دانشگاه کلدونیان گلاسکو تحصیل کرده که دانشگاه دیگری است. در وب سایت هرالد اسکاتلند، در اخبار آرشیوی، نام حسن روحانی با فامیلی قبلیاش (حسن فریدون Hassan Feridon) در لیست دورهای دانشآموختگان دانشگاه کلدونیان گلاسکو دیده میشود. پایاننامه کارشناسی و دکتری او نیز با همین نام، در کتابخانه دانشگاه ثبت شده است.

ایران الکشن واچ با پیبردن به اشتباه خود، ضمن انتشار اصلاحیهای در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، مدعی شده که تحقیق و بررسی آنها موجب شده تا بیوگرافی رسمی حسن روحانی تصحیح شود.

پیش از انقلاب

180pxHassan_Rouhani_in_Nofel_Loshato-1.jpg
magnifycliprtl-1.png

پاریس، نوفل لو شاتو، ۱۳۵۷




حسن روحانی در آغاز جوانی، فعالیت سیاسی خود را با پیروی از آیتالله خمینی آغاز کرد. وی از سال ۱۳۴۴، سفرهای تبلیغی و سخنرانی علیه حکومت وقت را در شهرهای مختلف ایران آغاز نمود و در همان اولین سفر، توسط مأموران حکومتی بازداشت شد. وی در طول سالهای مبارزه بارها دستگیر و ممنوعالمنبر شد.

روحانی در آبان ۱۳۵۶، در مراسم بزرگداشت مصطفی خمینی در مسجد ارک تهران، برای نخستین بار لقب «امام» را برای آیتالله خمینی (رهبر در تبعید نهضت اسلامی) بکار برد. با تحت تعقیب قرار گرفتن توسط ساواک، به توصیهٔ دکتر بهشتی و استاد مطهری از کشور خارج شد و مدتی به سخنرانی و تبلیغ برای دانشجویان خارج از کشور پرداخت و پس از ورود خمینی به پاریس، به او پیوست.

پس از انقلاب

250pxHassan_Rouhani2C_IRIB_Supervisory_C-1.jpg
magnifycliprtl-1.png

علی ، حسین غفاری و حسن روحانی، اعضای شورای سرپرستی صدا و سیما، بهمن ۱۳۵۹



با پیروزی انقلاب، حسن روحانی در اولین اقدام در سال ۱۳۵۸، به ساماندهی ارتش آشفته و پادگانهای از هم پاشیده پرداخت. وی در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در پنج دوره قانونگذاری به مدت بیست سال (از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۹) فعالیت نمود. او نایب رئیس اول مجلس (در دورههای چهارم و پنجم) و رئیس کمیسیونهای دفاع (دورههای اول و دوم) و سیاست خارجی (دورههای چهارم و پنجم) بود. عضویت و ریاست شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۲ نیز از دیگر مسئولیتهای وی در دوران پس از انقلاب بوده است.


250pxHassan_Rouhani2C_Operation_Karbala5-1.jpg
magnifycliprtl-1.png

فرمان آغاز عملیات کربلای ۵





در دوران جنگ ایران و عراق، روحانی مسئولیت‏های متعددی، از جمله عضویت در شورای عالی دفاع (از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷)، عضویت در شورای عالی پشتیبانی جنگ و رئیس کمیسیون اجرائی آن (از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، معاونت فرماندهی جنگ (از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴)، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاء (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶) و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰) را برعهده داشت. روحانی بین سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ به معاونت جانشین فرماندهی کل قوا منصوب شد.

بعد از پایان جنگ، حسن روحانی به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش، نشان درجه دو فتح و در مراسم دیگری در سالروز آزادسازی خرمشهر، به همراه جمعی دیگر از فرماندهان و مسؤولان پشتیبانی جنگ، نشان درجه یک نصر را از آیتالله خامنهای فرمانده کل قوا، دریافت کرد.

روحانی پس از بازنگری قانون ‏اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل نهاد شورای عالی امنیت ملی، سمت نمایندگی آیتالله خامنهای را در این شورا تاکنون در اختیار داشته و به مدت ۱۶ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴) در دورههای ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است. وی همچنین به مدت ۱۳ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴) مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت بوده است.


230pxFEMA__13321__Photograph_by_Marty_Ba-1.jpg
magnifycliprtl-1.png

بازدید روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از زلزلهزدگان بم در بیمارستان صحرایی ایالات متحده. بم، دیماه۱۳۸۲





روحانی از سال ۱۳۷۰ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و تاکنون در این سمت فعالیت دارد. وی ریاست کمیسیون سیاسی-امنیتی-دفاعی این مجمع را نیز برعهده دارد.

روحانی در انتخابات میان‏دوره‏ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۲۹ بهمن ۱۳۷۸، از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان نماینده استان تهران به عضویت دوره چهارم این مجلس برگزیده شد. سمتهای وی در مجلس خبرگان، ریاست کمیسیون سیاسی-اجتماعی این مجلس (از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ و از ۱۳۹۲ تاکنون) و عضویت هیأت رئیسه و ریاست دفتر دبیرخانه این مجلس در تهران (از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷) بوده است.

حسن روحانی در کنار مسئولیتهای اجرایی، به فعالیتهای علمی نیز پرداخته است. وی از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸، عضو هیأت امنای دانشگاههای تهران و منطقه شمال بوده و از سال ۱۳۷۱، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را برعهده دارد. وی با مرتبه علمی استاد پژوهشی، دارای کتب و مقالاتی به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی است. سه فصلنامه علمی-پژوهشی به زبانهای فارسی و انگلیسی (فصلنامه راهبرد، فصلنامه بینالمللی روابط خارجی و فصلنامه Iranian Review of Foreign Affairs) با مدیر مسئولی وی منتشر میشود.

پرونده هستهای

حسن روحانی به مدت ۱۶ سال مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت؛ سمتی که در دولت هاشمی به او رسید و در دولت خاتمی نیز ادامه یافت؛ اما دوران تصدی وی در پرونده هستهای تنها ۶۷۸ روز (از ۱۳۸۲/۷/۱۴ تا ۱۳۸۴/۵/۲۴) بود. این دوران پس از طرح موضوع هستهای ایران در سطح بینالمللی و صدور قطعنامه شدیداللحن آژانس بینالمللی انرژی اتمی آغاز گردید. شورای حکام آژانس، نخست در خرداد ۱۳۸۲ طی یک بیانیه و سپس در شهریور همان سال طی قطعنامهای به پرونده هستهای ایران پرداخته و تلاش کرد تا تعهدات سختی را بر دوش ایران قرار دهد. در این هنگام که مقارن با پیروزی آمریکا در عراق و تشدید فضای جنگ در منطقه بود، جامعه بینالمللی دچار التهاب و تنش بیسابقهای بود و نسبت به روند پیشرفتهای هستهای ایران نیز حساسیت خاصی به وجود آمده بود.



250pxEU_ministers_in_Iran_for_nuclear_ta-1.jpg
magnifycliprtl-1.png

اولین مذاکره هستهای با سه کشور اروپایی، تهران (سعدآباد)، ۲۹ مهر ۱۳۸۲





با تشدید تنشها و باتوجه به اختلافات موجود میان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، با پیشنهاد کمال خرازی وزیر امور خارجه و موافقت رئیس جمهور و همچنین سایر اعضای جلسه سران نظام، تصمیم گرفته میشود تا با تشکیل یک هسته قوی کارآمد سیاسی-فنی-حقوقی، مسئولیت مذاکرات برعهده حسن روحانی گذاشته شود تا با اختیارات ویژه، برنامه جامعی برای ادامه کار تهیه کند و هماهنگی لازم بین ارگانهای ذیربط را برقرار نماید. بدین ترتیب با حکم سید محمد خاتمی و تأیید سید علی خامنهای، حسن روحانی در تاریخ ۱۳۸۲/۷/۱۴ مسئول پرونده هستهای میشودو از آن تاریخ، این پرونده بطور کامل به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی محول میگردد. متعاقباً مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی از تهران (سعدآباد) شروع و در ماههای بعد در بروکسل، ژنو و پاریس ادامه مییابد.


روحانی و تیم او که متشکل از دیپلماتهایی بودند که ولایتی و خرازی آنان را به عنوان بهترینهای وزارت امور خارجه معرفی کرده بودند، به دلیل شرایط سیاسی-امنیتی و تبلیغاتی که علیه ایران بود، تاکتیک خود را بر گفتوگو و اعتمادسازی استوار کردند. بدین صورت که در گام اول از گستردهشدن اتهامات و مجموعه مسائلی که علیه ایران مطرح میشد، ممانعت کردند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری شود. از این رو در مسیر اعتمادسازی، در چند مقطع، برخی فعالیتهای هستهای ایران بصورت داوطلبانه تعلیق شد.

اگرچه همزمان با اعتمادسازی، تثبیت حقوق ایران، کاستن فشارهای بینالمللی، ایجاد شکاف در غربیها و دور شدن از ارجاع پرونده به شورای امنیت، ایران توانست چرخه سوخت خود را تکمیل کرده و پیشرفتهای قابل توجهی بکند ولی بعداً به تصمیمات دوران مسئولیت روحانی انتقادات فراوانی مطرح شد.

بعد از روی کار آمدن دولت احمدینژاد، حسن روحانی در تاریخ ۱۳۸۴/۵/۲۴ از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، بعد از ۱۶ سال کنارهگیری کرد و علی لاریجانی به عنوان دبیر جدید منصوب شد و مسئولیت پرونده هستهای را برعهده گرفت. او نیز با سیاستهای دولت جدید کنار نیامد و در تاریخ ۱۳۸۶/۷/۲۸ استعفا داد و سعید جلیلی جایگزین وی شد.

خاطرات هستهای



کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هستهای که شرح عملکرد و نیز خاطرات دوران تصدی حسن روحانی به عنوان مسئول پرونده هستهای ایران و در مقام دبیری شورای عالی امنیت ملی است، چگونگی تصمیمگیری در ساختار سیاسی ایران، نقش نهادهای عالیرتبه در پرونده هستهای و تمام مراحل مذاکرات با اروپاییها را با ذکر مستندات روایت میکند. این خاطرات، جزئیات خواندنی و مهمی را شامل میشود که قضاوت درباره عملکرد این گروه و تصمیمهایی که مقامات و رهبران بلندپایه ایران طی آن گرفتهاند را ممکن میسازد.

انتشار این کتاب در دورانی که روحانی و تیم وی به «وادادگی در برابر کشورهای غربی» متهم میشوند و درحالیکه شاهد تشدید دامنه تحریمها و مشکلات سیاسی-اقتصادی ناشی از رویکرد اتمی و تصمیمات جانشینان او هستیم، نوعی پاسخ به تاریخ و حضور در برابر هیأت منصفه افکار عمومی است.

کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هستهای، در دوازده فصل و هفت پیوست در ۱۲۰۹ صفحه نگارش شده و اولین کتاب جامع در موضوع انرژی هستهای ایران است که تا به حال منتشر شده و در زمره کتب تاریخ شفاهی ایران قرار میگیرد.
استقبال از این کتاب منجر به چاپ مکرر آن در مدت کوتاهی شده و در زمستان ۱۳۹۱ برای بار پنچم تجدید چاپ شده است.گزیدهای از این کتاب نیز تحت عنوان «روایت تدبیر و امید» همراه با تصاویری از مذاکرات در ۵۵۲ صفحه، در اسفند ۱۳۹۱ منتشر شده است.

شیخ دیپلمات

گرچه حسن روحانی به عنوان رئیس شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما، رئیس کمیسیونهای دفاع و سیاست خارجی مجلس و پس از آن با مقام نایب رئیسی مجلس و دبیری شورای عالی امنیت ملی، در نقش یک دیپلمات، ظاهر شده و دیدارها و مذاکرات متعددی را با مقامات کشورهای خارجی تجربه کرده بود ولی ریاست و حضور او در مذاکرات هستهای بود که عنوان "شیخ دیپلمات" را برایش به ارمغان آورد.
این عنوان برای اولین بار در آبان ۱۳۸۲ در تیتر صفحه اول روزنامه نوپای شرق نقش بست و بعد از آن بارها در رسانههای داخلی و خارجی فارسیزبان تکرار شد و به نظر برای همیشه برای او ماندگار شد. روحانی تنها شیخ عضو تیم مذاکرهکننده هستهای ایران تا به امروز بوده است.

نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری



حسن روحانی، در روز ۲۲ فروردین ۹۲، با شعار «دولت تدبیر و امید» در میان هوادارانش رسماً اعلام کاندیداتوری کرد. در این همایش که با حضور جمعی از حامیان و مسؤولین برگزار شد، یاسر و فاطمه، فرزندان هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشتند.

روحانی که پیشتر اعلام کرده بود مستقل میآید، در همایش اعلام کاندیداتوری خود گفت: رئیس جمهوری باید مسئولیت را به عهده بگیرد که ملی باشد نه حزبی. وی تدوین «منشور حقوق شهروندی» را از جمله اولویتهای خود در صورت انتخاب برای ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: دولت من، دولت تدبیر و امید است و گفتمان آن، "نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان" است.

در ۳۱ اردیبهشت ۹۲، حسن روحانی به همراه ۷ نامزد دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شدند.

آثار

از آثار منتشرشده حسن روحانی میتوان به کتب زیر اشاره کرد


  • امنیت ملی و دیپلماسی هستهای (۱۳۹۰)
  • امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران (۱۳۸۹)
  • اندیشههای سیاسی اسلام؛ جلد اول: مبانی نظری (۱۳۸۸)
  • اندیشههای سیاسی اسلام؛ جلد دوم: سیاست خارجی (۱۳۸۸)
  • اندیشههای سیاسی اسلام؛ جلد سوم: مسائل فرهنگی و اجتماعی (۱۳۸۸)
  • خاطرات دکتر حسن روحانی؛ جلد اول: انقلاب اسلامی (۱۳۸۷)
  • روایت تدبیر و امید (۱۳۹۱)
  • مقدمهای بر تاریخ امامان شیعه (۱۳۹۱)
  • سن اهلیت و مسئولیت قانونی (۱۳۹۱)
  • آشنایی با کشورهای اسلامی (۱۳۸۷)
  • انقلاب اسلامی؛ ریشهها و چالشها (۱۳۷۶)
  • مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره) (۱۳۷۸)
  • نقش حوزههای علمیه در تحولات اخلاقی و سیاسی جامعه (۱۳۹۰)
  • امنیت ملی و سیاست خارجی (آماده چاپ)
  • امنیت ملی و محیط زیست (آماده چاپ)
  • خاطرات دکتر حسن روحانی؛ جلد دوم: دفاع مقدس (آماده چاپ)
  • (The Islamic Legislative Power (1994
  • (The Flexibility of Shariah; Islamic Law (1996


(ویرایش شد)

منبع ویکی پدیا

تصاویر بیشتر :

http://media.jamnews.ir/Original/1391/11/29/IMG18184362.jpg
http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/20-1-1392/IMAGE635011055788324648.jpg
[url]http://besharatnews.ir/wp-content/uploads/2013/04/422315_orig.jpg

[/URL]
 
آخرین ویرایش:
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

محمدرضا عارف

[TH="colspan: 2"][/TH] [TH="colspan: 2"]معاون اول رئیس جمهور ایران [/TH] [TH]رئیس جمهور[/TH] [TH]قبلی[/TH] [TH]بعدی[/TH] [TH="colspan: 2"]وزیر ارتباطات و فناوری ایران[/TH] [TH]رئیس جمهور[/TH] [TH]قبلی[/TH] [TH]بعدی[/TH] [TH="colspan: 2"]اطلاعات شخصی[/TH] [TH]تولد[/TH] [TH]احزاب سیاسی[/TH] [TH]همسر(ان)[/TH] [TH]مادر علمی[/TH] [TH]حرفه[/TH] [TH]دین[/TH]
200pxMohammad_Reza_Aref-1.jpg
۲۰ شهریور ۱۳۸۰ – ۲۰ شهریور ۱۳۸۴
سید محمد خاتمی
حسن حبیبی
پرویز داوودی
مشغول به کار ۲۸ مرداد ۱۳۷۶ – ۲۹ مرداد ۱۳۸۰
سید محمد خاتمی
محمد غرضی
احمد معتمدی
۲۷ آذر ۱۳۳۰ ۱۹ دسامبر ۱۹۵۱ ‏(۶۱ سال) یزد, ایران
جبهه مشارکت ایران اسلامی
حمیده مروج فرشی
دانشگاه تهران (لیسانس) دانشگاه استنفورد (پی اچ دی)
مهندس برق، استاد دانشگاه
شیعه

محمدرضا عارف (زاده ۲۷ آذر ۱۳۳۰ در یزد، ایران) سیاستمدار و استاد دانشگاه ایرانی است، وی بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ معاون اول رئیس جمهور ایران سید محمد خاتمی بود و در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱)، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و رییس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران است.

زندگی

محمدرضا عارف در سال ۱۳۳۰ در خانوادهای مذهبی در یزد به دنیا آمد. پدرش حاجمیرزا احمد عارف از بازاریان سرشناس و از خادمان سیدالشهدا بوده است. از کودکی در ریاضی موفق بود، گفته میشود در پنج سالگی به حساب سیاق تسلط داشته و در سال ۱۳۴۸ در مسابقات کشوری ریاضی در رامسر رتبهٔ نخست کشوری را به دست آورد. در کنکور سراسری ریاضی ۱۳۴۹ رتبهٔ دوم کشوری را کسب کرد و در رشته مهندسی برق دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۵۴ با معدل ۳٫۹۱ از ۴ فارغ التحصیل گشت. در همین سال با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به امریکا رفت. در سال ۱۳۵۵ مدرک کارشناسی و در سال ۱۳۵۹ مدرک دکترای خود را در رشتهٔ برق مخابرات با معدل چهار از چهار از دانشگاه استنفورد گرفت.

تحصیلات

وی دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکترا به سرپرستی تامس ام. کاور از دانشگاه استنفورد آمریکا همگی در مهندسی برق، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم است.

او در تز دکترای خود به بررسی شبکههای غیر حلقوی که در فرستندهها لینکهای قطعی پخش کننده بدون هیچ تداخل در گیرندهها دارند پرداخت. چنین شبکههایی شبکههای عارف نامیده میشوند.زمینه تحقیقاتی او نظریه اطلاعات و رمزنگاری است.

سوابق سیاسی پیش از انقلاب

عارف در قبل از انقلاب در زمینهٔ برگزاری جلسات مذهبی در دوران دانشجویی در دانشگاه تهران نقش داشته است. همچنین در سال ۱۳۵۴ توسط کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک دستگیر شده است. او بین سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ در انجمن اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا عضو رسمی بوده و فعالیت داشته است.

مسئولیتها

عارف بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ معاون شرکت مخابرات بود و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ سرپرست شرکت مخابرات شد. در همین سالها معاون آموزش و معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی را نیز بر عهده داشته است. بین سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی و معاون آموزشی آن بوده است.همچنین از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان بوده. بین سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ به عنوان مشاور آموزشی و قائم مقام وزیر در هیاتهای ممیزه شناخته میشود. وی در دوران حیات سیاسی خود مسئولیتهای مهمی را در جمهوری اسلامی ایران عهدهدار بودهاست، از ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ رئیس دانشگاه تهران بود و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ پست وزارت پست و تلگراف و تلفن را عهدهدار بود و همچنین بین سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ پس از ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، اولین رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بود.

عارف رییس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران و یکی از اعضای اصلی بنیانگذار حزب مشارکت است. او هماکنون علاوه بر داشتن سمت استادی در دانشکدهٔ برق دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی

محمدرضا عارف در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در اعتراض به رد صلاحیت اصلاح طلبان از ادامه رقابت انصراف داد، در آن انتخابات از وی به عنوان نفر اول فهرست انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان نام برده میشد.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲

عارف پیشتر اعلام کرده بود در صورت آمدن محمد خاتمی، کاندید نخواهد شد ولی سرانجام با اعلام قبلی، در روز چهارم ثبت نام کاندیدهای ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» ثبت نام خود را قطعی کرد. وی جزء ۸ نفری است که برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شد.

صادق زیباکلام در مورد اعلام کاندیداتوری محمدرضا عارف گفته بود که او حد نهایی پذیرش اصولگرایان است و اگر روزی اصولگرایان مجبور شوند شخصی اصلاحطلب را به عنوان رئیسجمهور انتخاب کنند حد نهاییاش عارف خواهد بود و به غیر از عارف حاضر نیستند هیچ نامزد اصلاحطلبی را بپذیرند. زیباکلام همچنین پیشبینی کرده بود که در صورت عدم حمایت اصلاحطلبان از او و در صورتی که به عنوان یک شخص وارد انتخابات شود حتی از ولایتی و حدادعادل (با سقف رأیهای پنج میلیون) هم کمتر رای خواهد آورد و سقف رأی او به عنوان نامزد مستقل به دو میلیون رأی نیز نخواهد رسید.

برنامهها

عارف در مورد برنامههایش گفته است که برای رشد کشور برنامهٔ جامعی دارد که در فاز اول مهار تورم است و در این کار دولت دخالت میکند تا تورم کنترل شود. او برقراری انضباط مالی و جذب سرمایه را از برنامههای دیگرش عنوان کرده است.

دیدگاهها

عارف با دیدگاههای سید محمد خاتمی موافق است و خود را اصلاحطلب معرفی میکند. او در گفتگو با هفتهنامهٔ مثلث گفته است: «در کل تفکر اصلاحطلبی را قبول دارم که آقای خاتمی آن را نماینده میکرد و منجر به دوم خرداد ۷۶ شد. اصلاحطلبی در داخل نظام و برای پاسداری از ارزشهای و آرمانها و اجرای کامل قانون اساسی است.» او همچنین خود را معتقد به خطوط قرمز معرفی میکند و میگوید باید در برخی موارد اجرایی در چارچوب نظام کوتاه آمد و در عین حال گفته است در صورت مورد قبول واقع شدن برنامههایش از سوی مردم به هیچ احدی اجازهٔ عبور از خطوط قرمزش را نخواهد داد.

او نگاه اصلاحطلبی را میانهروی و اعتدال میداند و میگوید در منش اصلاح طلبان و شخصیتهایی همچون آقای خاتمی رودررویی با نظام هیچ گاه وجود نداشته است.


علوم انسانی

عارف از نگاههای تنگنظرانه به مقولهٔ علوم انسانی انتقاد میکند: «نمیشود بصورت دستوری به دنبال اسلامی کردن علوم انسانی بود باید کار تحقیقاتی مستمر با همکاری اساتید برجسته حوزه و دانشگاه بر روی آن صورت بگیرد.»


جنبش دانشجویی

عارف در مورد دانشجویان گفته است که برای اینکه دانشجو به پرسشگری برسد بهتر است از پرخاشگری شروع کند و از مسئولان دانشگاهی میخواهد تحمل پرخاش دانشجویان را داشته باشند. در عین حال بیان میکند که برای رسیدن جنبش دانشجویی به جایگاه واقعی خودش دانشجویان نیز باید آمادگی پرداخت هزینه را داشته باشند.


زندانیان سیاسی

او در مورد حصر زندانیان سیاسی گفته است که حل بسیاری از مشکلات وابسته به انتخابات پرشور و مشارکت همگان است و امیدوار است که مسئولان زمینهٔ این مشارکت را فراهم کنند و میگوید اگر در قدرت باشیم میتوانیم زمینه رفع حصر و آزادی زندانیان را فراهم کنیم.


دولت هشتم و نهم

عارف در مورد عملکرد دولت نهم گفته است که این جریان توان ادارهٔ کشور را نداشته و متولیان اجرایی آن ضعیف عمل کردهاند. او در مورد علت همکارینکردن با دولت پس از اصلاحات بیان میکند که به کار جمعی معتقد است و با شناختی که از روحیه حاکم بر دولت داشته، استفاده از خرد جمعی را ناممکن میدیده است و به همین سبب حاضر به همکاری نشده است. عارف صدور چندین قطعنامه در هشت سال پس از اصلاحات را یکی از نشانههای استفادهنکردن از خرد جمعی برمیشمرد.


جریان انحراف
وی در مورد جریان انحراف گفته است: «جریان انحراف جریان موهومی است که توسط اصولگرایان با هدف فرار به جلو و فرافکنی مسئولیتهای اساسی این جریان در مقابل افکار عمومی مطرح شده است. اصولگرایان با حذف کامل اصلاحطلبان نوید حاکمیت یکدست و افزایش خدمتگزاری به مردم را وعده داده بودند.»

ترجمهها و تألیفات

عارف تالیف و یا ارائهٔ بیش از ۲۸۰ مقالهٔ علمی را در کارنامهٔ خود دارد. کتاب سیستمهای مخابراتی دیجیتال و آنالوگ اودر سال ۱۳۶۹ به عنوان کتاب سال انتخاب شد. کتابهای سیگنالها و سیستمها و سیگنالهای تصادفی از دیگر کارهای ترجمهٔ او هستند.

از او مقالات متعددی در ژورنالها و مجلات گوناگون داخلی و خارجی به چاپ رسیده است که فهرستی از آنها در صفحهٔ خانگی او در وبگاه دانشکدهٔ برق دانشگاه صنعتی شریف موجود است.

(ویرایش شد)
منبع ویکی پدیا

سایر تصاویر:
http://previous.presstv.ir/photo/20130510/faghihi20130510121929750.jpg
http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/4-8-1391/IMAGE634868032595433438.jpg
http://media.jamnews.ir/Original/1391/12/08/IMG16533073.jpg
http://khabaronline.ir/Images/News/Smal_Pic/4-8-1391/IMAGE634868566106074500.jpg
 
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

محمد غرضی


150pxGharazi-1.jpg


[TH="colspan: 2"]شناسنامه[/TH] [TH]زادروز[/TH] [TH]زادگاه[/TH] [TH]دین[/TH] [TH="colspan: 2"]وزیر پست و تلگراف و تلفن از ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶[/TH] [TH]بعد از قبل از[/TH] [TH="colspan: 2"]وزیر نفت ایران از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴[/TH] [TH]بعد از قبل از[/TH] [TH="colspan: 2"]نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی[/TH] [TH="colspan: 2"]استاندار خوزستان[/TH] [TH="colspan: 2"]استاندار کردستان[/TH]
۱۳۲۰ خورشیدی
اصفهان
اسلام
مرتضی نبوی محمدرضا عارف
محمدجواد تندگویان غلامرضا آقازاده


سید محمد غرضی (متولد ۱۳۲۰ خورشیدی در اصفهان)، وزیر نفت در دولت میر حسین موسوی و وزیر پست و تلگراف و تلفن، در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی بود.


زندگینامه

سید محمد غرضی در سال ۱۳۲۰، در اصفهان، متولد شد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و موفق به دریافت درجه فوق لیسانس در رشته الکترونیک گردید. وی در سالهای ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای گذراندن دورههای تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق، عازم فرانسه شد. غرضی، در سال ۱۳۵۰ خورشیدی، به دلیل مخالفت با برنامههای رژیم سابق به زندان افتاد و از سال ۱۳۵۳ خورشیدی، زندگی سیاسی خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۵ خورشیدی، برای ادامه مبارزات به خارج از کشور رفت و مدتی را در نجف اشرف به مبارزه ادامه داد. وی، پیش از ترک کشور، به عضویت سازمان مجاهدین خلق ایران در آمده بود. از آن پس، تا رفتن آیت الله خمینی به پاریس و بازگشت او به ایران، همراه روح الله خمینی بود.

سمتها

پس از پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷) سمتهای مختلف در سپاه پاسداران، استانداری کردستان و استانداری خوزستان عهده دار گردید. سید علی خامنهای، رییس جمهور پس از این که ولایتی موفق به کسب رای اعتماد بعنوان نخست وزیر نشد، غرضی را برای نخست وزیری به مجلس معرفی کرد که او هم با ۶۰ نفر موافق و ۸۰ نفر مخالف و ۴۴ نفر ممتنع از ۱۸۴ نفر صاحب رای موفق به کسب رای اعتماد نشد و سپس میرحسین موسوی معرفی و نخست وزیر شد.

در سال ۱۳۶۰ به عنوان وزیر نفت انتخاب و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت مشغول به خدمت بود. سید محمد غرضی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بود.

انتخابات ریاست جمهوری ۹۲

سید محمد غرضی با حضور در ساختمان وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره ریاستجمهوری ثبتنام کرد. وی جزو ۸ فردی است که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی شورای نگهبان تایید شد.


منبع ویکی پدیا

سایر تصاویر :
http://www.donya-e-eqtesad.com/News/1778/32-01.jpg
http://titre1.ir/files/fa/news/1392/2/19/41829_770.jpg
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/19/320357_184.jpg
http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/02/21/13920221183638745_PhotoL.jpg
 
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

محمدباقر قالیباف

[TH="colspan: 2"][/TH] [TH="colspan: 2"]شهردار تهران[/TH] [TH]Deputy[/TH] [TH]قبلی[/TH] [TH="colspan: 2"]فرماندهی نیروی انتظامی[/TH] [TH="colspan: 2"]اطلاعات شخصی[/TH] [TH]تولد[/TH] [TH]ملیت[/TH] [TH]احزاب سیاسی[/TH] [TH]همسر(ان)[/TH] [TH]مادر علمی[/TH] [TH]حرفه[/TH] [TH]دین[/TH] [TH]وبگاه[/TH] [TH="colspan: 2"]Military service[/TH] [TH]Allegiance[/TH] [TH]Years of service[/TH] [TH]Battles/wars[/TH]
220pxGhalibaf-1.jpg
سخنرانی در دانشگاه شریف، اردیبهشت ۱۳۸۴
مشغول به کار
تاریخ انتصاب ۲۶ شهریور ۱۳۸۴
علی سعیدلو جعفر تشکری
محمود احمدینژاد
مشغول به کار ۱۳۷۹ – ۱۳۸۴
۱ شهریور ۱۳۴۰ ۲۳ اوت ۱۹۶۱ ‏(۵۱ سال) طرقبه, ایران
ایرانی
جامعه اسلامی مهندسین
زهرا ساداتمشیر[۱]
دانشگاه تربیت مدرس
سیاستمدار و نظامی سابق
شیعه
وبگاه رسمی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۳۶۰-۱۳۸۴
جنگ ایران و عراق



محمدباقر قالیباف، (زادهٔ ۱ شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه، مشهد)، سیاستمدار اهل ایران است و هماکنون شهردار تهران است. او دارای مدرک دکتری در رشتهٔ جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس و فرماندهٔ سابق نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۴ پس از آن که در انتخابات ریاست رای کافی نیاورد از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و در اردیبهشت ۱۳۸۶ به وسیله شورای جدید برای ۴ سال دیگر در مقام خود ابقا شد.

او در سن ۲۲ سالگی فرمانده لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق بود. او که دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را گذراندهاست، در سال ۱۳۷۳ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء شد و ۱۳۷۶ به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و در سال ۱۳۷۹ به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد. او گاهی اوقات خلبانی برخی هواپیماهای مسافربری را بر عهده میگیرد.

او در سال ۱۳۸۳ به حکم رییس جمهور وقت محمد خاتمی رئیس و نماینده رییس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد؛ اگرچه پیش از آن از امضاءکنندگان نامه تهدیدآمیز جمعی از فرماندهان نظامی سپاه به محمد خاتمی بود.[۴]
او پیش از آن که به مقام شهرداری تهران برسد در نهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد ولی رای کافی نیاورد.
وی هم اکنون افزون بر شهرداری تهران به عنوان عضو هیات علمی و دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشکدهٔ جغرافیا دانشگاه تهران به تدریس مشغول است.


زندگینامه

وی در اول شهریور سال ۱۳۴۰ در شهر طرقبه از پدری از اهالی طرقبه (حسین قالیباف) و مادری اصالتاً نیشابوری (خیرالنساء بوژمهرانی) زاده شد.

قرارگاه خاتم الانبیا سپاه

او پس از جنگ در سال ۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا انتخاب شد و گفته میشود که در پروژههایی همچون راه آهن مشهد سرخس، گاز رسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازههای دریایی خلیج فارس و سد کرخه نقش داشتهاست.

فرمانده نیروی هوایی سپاه

او در سال ۱۳۷۶ با حکم سید علی خامنهای، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب گردید.
وی برای سه سال فرمانده نیروی هوایی سپاه بود و حمله به کوی دانشگاه تهران (۱۸ تیر ۱۳۷۸) نیز در همین دوره رخ داد. چند روز پس از نا آرامیهای کوی دانشگاه تهران، روزنامه کیهان نامه محرمانه جمعی از فرماندهان سپاه به محمد خاتمی رییس جمهور را منتشر کرد. فرماندهان امضا کننده نامه به خاتمی نوشته بودند که "کاسه صبر" ایشان لبریز شده و "اگر دولت نا آرامیها را کنترل نکند" وارد عمل خواهند شد. نام محمد باقر قالیباف، فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه پاسداران نیز در میان امضا کنندگان دیده میشود.
نامه فرماندهان به خاتمی بازتاب گستردهای داشت و بسیاری ناظران، آن را تهدیدی علیه رییس جمهور دانستند.

نیروی انتظامی

در جریان اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیر ۱۳۷۸، استعفای هدایت لطیفیان، فرمانده وقت نیروی انتظامی، از خواستههای اصلی دانشجویان بود. یک سال پس از اعتراضات دانشجویی تیرماه ۱۳۷۸ لطفیان از مقام خود استعفا داد و قالیباف در سال ۱۳۷۹ با حکم علی خامنهای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهدهدار شد. قالیباف درباره حوادث تیرماه ۱۳۷۸ میگوید آن روزها "اوج کمرنگی روابط پلیس و مردم، پلیس و دانشگاه بود."

از جمله اقدامهای وی میتوان تجهیز کردن نیرو به خودروهای روز دنیا مانند مرسدس بنز و تویوتا جهت نیروهای عملیاتی نام برد. گرچه فرمانده بعدی پلیس هزینه نگهداری این خودروها را بالا دانسته و برای فروش آنان اقدام کرد.

اداره اماکن

نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۱ دهها نفر از روشنفکران، روزنامه نگاران، مدیران سایتهای خبری و وبلاگنویسان نظیر آیدین آغداشلو، هوشنگ گلمکانی، نوشابه امیری، هوشنگ اسدی، معصومه سیحون، بهرام بیضایی، یونس شکرخواه، فرهاد بهبهانی، کاوه گلستان، ناصر زرافشان و بهروز غریبپور را به اداره اماکن نیروی انتظامی احضار و به بازجویی از ایشان پرداخت. برخی نیز همچون سیامک پورزند ماهها در بازداشت بودند. پلیس بازداشتگاه ویژهای در میدان جوانان تهرا ن در اختیار قاضی مرتضوی قرار داد تا به بازجویی از دستگیر شدگان بپردازد. احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و کانون نویسندگان به این بازداشتها اعتراض کردند قالیباف چند هفته بعد از این بازداشتها به رسانهها اعلام کرد که این افراد به ترویج ابتذال فرهنگی مشغول بودهاند و یک شبکه گسترده توزیع فیلمهای مبتذل را تشکیل داده بودند که از آنها بیش از سیزده هزار CD مبتذل کشف شدهاست.

قالیباف در سال ۱۳۸۱ درباره دستگیری سیامک پورزند گفت: "پورزند یکسری فعالیتهای ضدفرهنگی داشته که در چارچوب نظام اسلامی نبود و وی به واسطه ارتباطاتی که همسر سابق وی و دخترش با رضا پهلوی دارند، اطلاعات داخل کشور را در اختیار رضا پهلوی قرار میدادهاست به طوری که موضوع با آقای خاتمی به عنوان رئیس شورای امنیت ملی مطرح شد."

نیروی انتظامی در این سالها به عنوان یکی از بازوهای دستگاه اطلاعات موازی از سوی اصلاح طلبان معرفی میگردید.

بازداشتگاه کهریزک

بازداشتگاه کهریزک در دوران فرماندهی محمدباقر قالیباف بر نیروی انتظامی، تاسیس گردید.

طرح امنیت اخلاقی

قالیباف در مهرماه ۱۳۸۱ اعلام کرد طرح امنیت اخلاقی را تبیین خواهیم کرد و گفت: "نیروی انتظامی مکلف است همراه با نخبگان دیگر دستگاهها، امنیت اخلاقی را توصیف و تبیین و الزامات آن را برای متخلفان از قانون اجرا کند. خواست و دستور مقام معظم رهبری، خواست عموم مردم است."

او در سال ۱۳۸۳ درباره امنیت اخلاقی میگوید: "در بعضی اوقات در طرح مسئله بدحجابی شاید غلظت سیاسی آن از غلظت سوء اخلاقی آن بیشتر باشد و من میخواهم بگویم که بیاییم نگاهمان را بالاتر بگیریم و دقیقتر به موضوع نگاه کنیم و قبل از هرچیز باید مرز بین حجاب و بدحجابی را طبق آئین نامه ترسیم کنیم چرا که لازمه زندگی شهروندی است."

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

قالیباف در سال ۱۳۸۳ به عنوان نماینده سید محمد خاتمی (رییس جمهور وقت) و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب گردید و دراین دوره بود که دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالاو ارز راه اندازی گردید و اقداماتی از جمله کشف چند اسکله که برای قاچاق کالا استفاده میشد، صورت گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴

قالیباف در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) وارد صحنه انتخابات شد و در تنها تجربهٔ انتخاباتی خود با کسب ۴٫۰۷ میلیون رای به دست آورد که پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی، بالاتر از چهرههایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده، قرار گرفت.

پس از انتخابات نهم ریاست جمهوری، علی اکبر هاشمی رفسنجانی طی نامهای به وزیر کشور وقت برخی فرماندهان نیروی انتظامی را متهم ساخت که به نفع قالیباف در انتخابات مداخله، داشتهاند. این نامه با واکنش و پیگیری مواجه نشد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸

قالیباف پبش از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) گفت: "با جمعبندی شرایط موجود فعلاً داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیستم." او در فرودین ۱۳۸۸ از احتمال حضور خود در انتخابات سخن گفت اما در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) نامزد نشد.

اعتراضهای نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸)

نوشتار اصلی: اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸)
محمدباقر قالیباف در اسفند ماه ۱۳۸۸ در حکمی عزیزالله رجبزاده فرمانده نیروی انتظامی تهران و از متهمان حوادث بازداشتگاه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه تهران (۲۵ خرداد ۱۳۸۸) را به سمت رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منصوب کرد.[۲۷][۲۸][۲۹][۳۰][۳۱]
قالیباف پس از اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، ضمن محکوم کردن بیانیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی در دعوت به راهپیمایی گفت: "حادثه ۲۵ بهمن در کشور یک حادثه شیطانی بود."اظهارنظر قالیباف با واکنش مهدی کروبی روبرو شد و سخنان قالیباف را دستوری دانست."

مجرم و فتنهگر خواندن موسوی و کروبی

قالیباف درباره احتمال حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ گفت:«سران فتنه» در انتخابات ۸۸، «مجرم» هستند و «غلط است» بگوییم که آنها با عذرخواهی میتوانند برگردند.
شهردار تهران که نزدیک به جریان اصولگرای جمهوری اسلامی است، در سخنان روز شنبه، نهم دی ماه ۱۳۹۱، از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «براندازان فتنهگر» نام برده که به گفته وی، «اقلیتی کوچک بوده و هستند که همواره از سوی ملت ایران و جریانهای سیاسی درون نظام حذف و طرد شدهاند.»

شهرداری تهران

وی در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداریهای جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. در سال ۲۰۱۰ موسسه سیاستهای حمل و نقل و توسعه موسوم به ITDP شهرداری تهران را به عنوان یکی از پنج شهرداری انتخاب شده برای دریافت جایزه حمل و نقل پایدار شهری اعلام کرد. در سال ۲۰۱۰ میلادی بود که کلانشهر تهران برای اولین بار در یکی از شاخصهای توسعه شهری مفتخر به کسب رتبه، از یک سازمان معتبر بین المللی شد. تهران در آن سال در حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از پنج شهربرتر دنیا از نظر حمل و نقل از سوی موسسه سیاستهای حمل و نقل و توسعه موسوم به ITDPگردید. همچنین در سال ۲۰۱۱ میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتختهای جهان)، تهران به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. این جایزه به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره گیری از روشهای مناسب نظیر سامانه BRT، دوچرخههای عمومی و … به تهران تعلق گرفت. شایان ذکر است برای دریافت این جایزه جهانی بین ۱۶۲ کلان شهر دنیا رقابت بوده و داوران این جایزه هم شهرداران کلان شهرهای جهان هستند. این جایزه که معتبرترین جایزه بین المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست هر سه سال یکبار به کلان شهرها اعطا میشود و در این دوره از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بوده و ملاک ارزیابی سال ۲۰۱۰ بودهاست. به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو نیز از سوی متروپلیس مورد تقدیر قرار گرفتهاند. با اعطای این جایزه پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین کلان شهرها از حیث مدیریت شهری شناخته شدهاست.

ثبت نام در انتخابات ریاستجمهوری ایران (۱۳۹۲)

نوشتار اصلی: انتخابات ریاستجمهوری ایران (۱۳۹۲)
محمدباقر قالیباف در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در انتخابات ریاستجمهوری ثبت نام کرد. وی در سخنان خود گفت: << پای دو چیز ایستادهام که به طور جدی به آنها توجه کنم؛ نخست اجرای قانون اساسی و دوم حفظ حرمت محکومان و زندانیان.>>صلاحیت وی روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی شورای نگهبان برای نامزدی یازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری تایید شد.


(ویرایش شد)

منبع ویکی پدیا

سایر تصاویر :
http://media.jamnews.ir/keywords/1044.jpg
http://asredena.com/images/newspost_images/ghalibaf.jpg
http://ghalibaftabas.ir/wp-content/uploads/24-021.jpg
http://www.tehran.ir/portals/0/image/ghalibaf/ghalibaf_10.jpg
http://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2012/10/a35c2f27526abfba7627437680e400af.jpg
 
MagicalBOY

MagicalBOY

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
پاسخ : بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران + تصاویر

علیاکبر ولایتی

[TH="colspan: 2"]شناسنامه [/TH] [TH]زادروز[/TH] [TH]زادگاه[/TH] [TH]دین[/TH] [TH="colspan: 2"]اطلاعات سیاسی[/TH] [TH]حزب سیاسی[/TH] [TH]سمت[/TH] [TH]فعالیتها[/TH] [TH]پیش از[/TH] [TH]پس از[/TH]
150pxAli_Akbar_Velayati-1.jpg
۴ تیر ماه ۱۳۲۴
روستای رستمآباد، شمیران،
شیعه، اسلام
اصول گرا
وزیر امور خارجه ایران از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶
مشاور بینالملل سید علی خامنهای
کمال خرازی
میرحسین موسوی

علیاکبر ولایتی (زاده:۴ تیر ۱۳۲۴، شمیران) وزیر امور خارجه ایران در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ و هم اکنون مشاور بینالملل سید علی خامنهای است. وی جزو ۸ فردی است که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید شده است.


زندگینامه

در ۴ تیر ماه ۱۳۲۴، در رستمآباد، یکی از روستاهای شمیران به دنیا آمد. پدرش کارمند و مادرش خانهدار بود.
دوران تحصیل پس از گذراندن دوران ابتدایی و دوره نخست دبیرستان در زادگاهش، به دبیرستان جم واقع در قلهک تهران رفت و دوره دوم دبیرستان را با اخذ دیپلم طبیعی در سال ۱۳۴۲ به پایان رساند. در سال ۱۳۴۳ در کنکور سراسری دانشگاهها شرکت کرد و پس از کسب رتبه ۴۹ کشوری، برای تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. پس از اتمام دورهٔ دکتری، تخصص اطفال را در مرکز طبی کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیماریهای عفونی را در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا گذراند. ولایتی در کنار تحصیل، در سالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۰، در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان آرای قلهک به تدریس اشتغال داشت.

فعالیتهای سیاسی قبل از انقلاب اسلامی

ولایتی چند بار در دورهٔ دبیرستان به دلیل فراخواندن دانشآموزان به تعطیل کردن کلاسها برای شرکت در تظاهراتهای مخالف شاه بازجویی شد و در ساواک تهران پرونده داشت.
در سال ۱۳۴۱ به عضویت جبهه ملی دوم درآمد. دربارهٔ ادامه ندادن فعالیت در این جبهه میگوید: «من برای فعالیت سیاسی، به دنبال بستری بودم. آن موقع تنها بستر سیاسی موجود، جبهه ملی و نهضت آزادی بود. بعد از فوت مرحوم آیتالله بروجردی، در ۱۶ سالگی به حضرت امام رجوع کردم، در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که دیدم جبهه ملی راهش را عوض کرد، از آن جدا شدم و بعد از آن، ارتباطم به روحانیت و فعالان مذهبی منحصر شد.»
در دانشگاه، به انجمن اسلامی پزشکان که پس از شیبانی غیرفعال شدهبود، با همراهی دانشجویانی چون لواسانی، لبافینژاد، معتمدی، جزائری و خادمی حیاتی دوباره داد. همچنین به طور منظم با گروههای مختلف سیاسی بهخصوص روحانیان پیرو آیت الله روحالله خمینی در ارتباط بود.

مسئولیتها

پس از پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷)، به عنوان معاون وزارت بهداری، نمایندهٔ مردم تهران در اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی و بعد از آن به مدت شانزده سال، در دورههای ریاست جمهوری علی خامنهای و هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کردهاست. پس از آن مشاور بینالملل مقام رهبری گردید و هماکنون نیز در این سمت انجام وظیفه میکند.
علیاکبر ولایتی، بطور سمبیلک در چند دانشگاه در فهرست استادان قرار دارد. وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائرةالمعارف اسلامی نیز حضور دارد. او ریاست رسمی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و جمعیت حمایت از پیوند اعضاء را هم بر عهده دارد. او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶

ولایتی در سال ۷۶ از کاندیداتوری علی اکبر ناطق نوری حمایت کرد.

سمتهای اجرایی و علمی

46pxQuestion_booksvg-1.png
در متن این مقاله از هیچ منبع و مأخذی نام برده نشدهاست. شما میتوانید با افزودن منابع برطبق اصول اثباتپذیری و شیوهنامهٔ ارجاع به منابع، به ویکیپدیا کمک کنید. مطالب بیمنبع احتمالاً در آینده حذف خواهند شد.

او دارای سمتها و پستهای متعددی بوده است. ۱۶ سال وزیر خارجه و سپس مشاور بیت مقام رهبری عالی ایران مسئولیتهای اصلی وی بودهاست.

  • مشاور رهبری در امور بینالملل (از سال ۱۳۷۶ تا کنون)‏
  • وزیر امور خارجه (از آذر ماه ۱۳۶۰ لغایت خرداد ۱۳۷۶)‏
  • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (از بدو تاسیس تا کنون)‏
  • عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی (از سال ۱۳۶۸)‏
  • دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت از۷۹ تا مهر ۱۳۸۱‏
  • نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی
  • معاون وزیر بهداشت سال ۵۸‏

پستها و مشاغل

بسیاری از پستهای ایشان از حد اسم و درج در تابلوها فراتر نرفته است.

  1. تدریس تاریخ روابط خارجی ایران در دانشکده روابط بینالملل وابسته به وزارت امور خارجه (در زمان وزارت ‏و پس از آن)‏
  2. تدریس در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  3. مدرس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال ۷۶ ادامه دارد)‏
  4. رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
  5. عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران (از۳ مهرماه ۱۳۷۰)‏
  6. عضو شورای عالی سیاست گذاری دائرةالمعارف دفاع مقدس
  7. عضو پیوسته منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران (از سال ۱۳۶۹)‏
  8. عضو هیئت امنای بنیاد دائرةالمعارف اسلامی برای سه دوره
  9. عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران (از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۷۷)‏
  10. عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال ۱۳۷۰ تا کنون)‏
  11. رییس بیمارستان مسیح دانشوری (از سال ۱۳۷۰ تا کنون)
  12. عضو شورایعالی انستیتو تحقیقاتی سل و بیماریهای ریوی کشور (از سال ۱۳۷۱)‏
  13. رئیس هیأت تحریریه مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران ‏
  14. رئیس هیأت مدیره انجمن متخصصین بیماریهای عفونی و گرمسیری ایران (از سال ۱۳۷۱)‏
  15. رئیس شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران(۱۳۷۱)‏
  16. رئیس گروه اسلام معاصر ـ بنیاد دائره المعارف اسلامی (از سال۱۳۷۷)‏
  17. رئیس مرکزآموزشی پژوهشی درمانی سل و بیماریهای ریوی
  18. نماینده فرهنگستان علوم پزشکی در هیأت امنای فرهنگستانها
  19. دبیر شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران
  20. مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله بیماریهای عفونی گرمسیری ‏
  21. عضو شورایعالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران (از ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۷۰)‏
  22. رئیس گروه علمی طب سنتی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی (از۱۱ تیرماه ۱۳۷۱)‏
  23. رئیس هیئت مدیره انجمن متخصصین بیماریهای عفونی وگرمسیری ایران (از سال۱۳۷۱)‏
  24. نماینده فرهنگستان علوم پزشکی در هیئت امنای فرهنگستانها (از ۱۸/۵/۱۳۷۳)‏
  25. عضو هیئت تحریریه مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ـ درمانی قزوین ‏
  26. عضو انجمن اسلامی فارغ التحصیلان اروپا، آمریکا و اقیانوسیه (از ۱۳۷۴)‏
  27. عضو افتخاری انجمن علمی پیوند اعضاء (از ۱۳۷۴)‏
  28. عضو هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته تخصصی بیماریهای عفونی (دانشگاه علوم پزشکی تهران۱۳۶۵-۱۳۷۴)
  29. عضو هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۱۳۷۱-‏‏۱۳۷۴)‏
  30. عضو هیأت ممتحنه و امتحانات برد تخصصی بیماریهای عفونی و گرمسیری (وزارت بهداشت درمان و آموزش ‏پزشکی ۱۳۶۵-۱۳۷۳)‏
  31. عضو هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته و فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ‏‏۱۳۷۴-۱۳۷۶)
  32. عضویت در انجمنهای تخصصی و پژوهشی و مجامع بینالمللی
  33. عضویت در ‏IUATLD/UICTMR‏ از ۱۹۹۴‏
  34. International Union Against Tuberculosis and Lung Disease‏ ‏
  35. عضو انجمن جهانی تاریخ طب ‏
  36. رئیس کنفرانس منطقهای ‏IUATLD‏ در ماه دسامبر ۱۹۹۵

انتخابات ریاست جمهوری

وی در سال ۱۳۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد اما پس از چندی به نفع هاشمی رفسنجانی کنار کشید. همچنین برای بار دیگر در سال ۱۳۹۲ برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندید و صلاحیت وی روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی شورای نگهبان برای نامزدی در یازدهمین دوره تایید شد.

تألیفات

کتابهای زیر تحت نظر و یا بنام دکتر علی اکبر ولایتی به چاپ رسیدهاست.

تاریخی


  • پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
  • ایران و مسئلهٔ فلسطین
  • ایران و تحولات فلسطین
  • بحران تاریخی هویت ایرانی
  • مقدمهٔ فکری نهضت مشروطیت
  • تاریخ روابط خارجی ایران در عهد شاه عباس اول صفوی
  • تاریخ روابط خارجی ایران در عهد شاه اسماعیل صفوی
  • تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران
  • تاریخ روابط خارجی ایران در دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه
  • تاریخ معاصر ایران (کتاب درسی)

پزشکی


  • بیماریهای عفونی
  • بیماری سل
  • سلشناسی بالینی
  • مبانی سل
  • بیماریهای عفونی کودکان
  • مبانی آزمایشگاهی سل
  • راهنمای مبارزه با سل
  • گیاه درمانی
  • مسائل رایج طب اطفال
  • اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای شایع در ایران
  • Discours sur les Perspectives mondiales de la republique Islamique d'Iran ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۶۳‎1984‬.
  • Discours sur les perspectives mondiales de la republique Islamique d'Iran: adresse a la 40 eme session de l'assemble ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۶۴ = ۱۹۸۵.
  • Perspectives mondiales de la republique Islamique d'Iran ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴
  • ابنمقله ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • ابن مقله ۱۳۹۰
  • ابننفیس ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • ابن واضح یعقوبی ولایتی، علیاکبر ‏‫‬‏۱۳۹۰.
  • ابوالقاسم قائممقام فراهانی ولایتی، علیاکبر ‏‫‬‏۱۳۹۰.
  • ابوریحان بیرونی ولایتی، علیاکبر ‏‫‫۱۳۹۰. ‬
  • ابوسعید سجزی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • ابوعلی مسکویه ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • ادیبان: بخش اول ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • ادیبان: بخش دوم ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • ادیبان: بخش سوم ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • اسلامی تهذیب و ثقافت ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۶‬
  • امام مهدی عجل الله و تعالی فرجه و شکوفائی فرهنگ و تمدن اسلامی در جهان ولایتی، علی اکبر، ۱۳۲۴ ۱۳۸۵.
  • امام مهدی و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در جهان ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۸. ‬‬
  • امیرکبیر ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • اوحدی مراغهای ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • ایران و تحولات فلسطین (۱۳۱۷ - ۱۳۵۷ش/ ۱۹۳۹ - ۱۹۷۹م.) ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۸۰.
  • ایران و فلسطین "۱۹۳۷ - ۱۸۹۷" جذور العلاقة و تطباب السیاسیة ولایتی، علی اکبر، ۱۳۲۴ ۱۹۹۷م. = ۱۴۱۸ق. = ۱۳۷۶.
  • ایران و مسئله فلسطین براساس اسناد وزارت امور خارجه (۱۸۹۷ - ۱۹۳۷م. = ۱۳۱۷ش. - ۱۳۱۵ق.) ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۶.
  • بحرانهای تاریخی هویت ایرانی ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۸.
  • بررسی ماهیت قدرت و سیاست خارجی آمریکا و موضوع برقراری رابطه ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۸۲.
  • بررسی ماهیت قدرت و سیاست خارجی آمریکا و موضوع برقراری رابطه ولایتی، علیاکبر، ۱۳۲۴ ۱۳۸۳.
  • بیدل دهلوی ولایتی، علیاکبر ‫‏۱۳۹۰. ‬
  • بیماری سل ولایتی، علیاکبر ۱۳۶۶.
  • پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ولایتی، علیاکبر، ۱۳۲۴ ‏‫۱۳xx‏
  • پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۶. ‬
  • پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران: (از پیدایش تا شکوفایی) ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۸۲.
  • پیشینه رابطهایران و امریکا ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۸۳.
  • التاریخ السیاسی للحربالعراقیه الایرانیه ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۸.
  • تاریخ روابط خارجی ایران: دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۵. *تاریخ روابط خارجی ایران: دوره اول مشروطه ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۷۰. ‬
  • تاریخ روابط خارجی ایران در دوران ناصرالدین شاه ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۲.
  • تاریخ روابط خارجی ایران در دوره اول مشروطه ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۴.
  • تاریخ روابط خارجی ایران در عهد شاه اسماعیل صفوی ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۵.
  • تاریخ روابط خارجی ایران در عهد شاه عباس اول صفوی ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۴.
  • تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی ایران ولایتی، علیاکبر، ۱۳۲۴ ‏‫۱۳۸۶. ‬
  • تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۷۶. ‬
  • تاریخ سیاسی و نظامی جنگ عراق با ایران ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬‬ * تحلیل تاریخ سیاسی معاصر و *گفتاری پیرامون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و مسائل سیاسی روز ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۶۶.
  • جغرافیدانان ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • جمهوری اسلامی ایران و تحولات فلسطین (۱۳۸۵ - ۱۳۵۷/ ۲۰۰۶ - ۱۹۷۹) ولایتی، علیاکبر، ۱۳۲۴ ‏‫۱۳۸۶. ‬
  • حرفی از هزاران ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • حکیم عمر خیام ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬‬
  • حکیم ناصرخسرو قبادیانی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • حلاج ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • حنین بن اسحاق ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • خاقانی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • خلاصه و مجملی از چگونگی پیدایش کتاب و کتابخانه در ایران ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۴.
  • خواجه عبدالله انصاری ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • دانشمندان علوم طبیعی و دقیقه ولایتی، علیاکبر ‏‫‏۱۳۸۹. ‬
  • دائرةالمعارف پزشکی اسلام و ایران ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰
  • دعبل خزاعی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • دیدگاههای جهانی جمهوری اسلامی ایران: مجموعه سخنرانیهای وزیر امور خارجه *جمهوری اسلامی ایران در مجامع بینالمللی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۷۳. ‏‬
  • دیدگاههای جهانی جمهوری اسلامی ایران: مجموعه سخنرانیهای وزیر امور خارجه *جمهوری اسلامی ایران در مجامع بینالمللی ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۲.
  • روزگاری شد که... ولایتی، علیاکبر ۱۳۸۸ـ
  • ریاضیات ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • سخنرانی علیاکبر ولایتی وزیر امورخارجه درباره مسائل جهان اسلام. ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۶۲. ‬
  • سعدیشیرازی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • سلطانعلی مشهدی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • سلمان ساوجی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • سنایی غزنوی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • سیداسماعیل جرجانی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • سیر و تفحصی در مشروطیت و پس از آن ولایتی، علیاکبر ‏‫‏‏۱۳۶۱. ‬
  • عبدالقادر مراغی ولایتی، علیاکبر ‏‫‏۱۳۸۹.
  • عطار نیشابوری ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • علامه سیدمحمدحسین طباطبایی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • علیاکبر دهخدا ولایتی، علیاکبر ‏‫‏۱۳۹۰. ‬
  • عینالقضات همدانی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • فرخی سیستانی ولایتی، علیاکبر ‏‫‏۱۳۹۰. ‬
  • فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ولایتی، علی اکبر، ۱۳۲۴ ۱۳۸۴.
  • فرهنگ و تمدن اسلامی ولایت، علیاکبر، ۱۳۲۴ ‏‫‏۱۳۸۳.
  • فلسفه در ایران و جهان اسلام ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬ * فیلسوفان و *متکلمان: بخش دوم ولایتی، علیاکبر ‏‫‏۱۳۸۹.
  • کلام در ایران و جهان اسلام ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • کلمه الدکتور علیاکبر ولایتی وزیر الشوون الخارجیه حول قضایا العالم الاسلامی ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴
  • مجموعه سخنرانیهای دکتر ولایتی وزیر امور خارجی جمهوری اسلامی ایران در مجامع *بینالمللی سال ۱۳۶۱ ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۶۱]. ‬
  • مدارس و حوزههای علمیه شیعه ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • مقدمه فکری نهضت مشروطیت ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۰. ‬
  • مقدمه فکری نهضت مشروطیت ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۶۶.
  • مقدمه فکریه لحرکه مشروطه ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۴۲۲ق. = ۲۰۰۱م. = ۱۳۸۰.
  • منتخب زندگینامه یکصد و ده چهره از آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰‬ -‬
  • منطق در ایران و جهان اسلام ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • مواضع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: مجموعه اظهارات... ولایتی در سال ۱۳۷۴ *ولایتی، علیاکبر، - ۱۳۲۴ ۱۳۷۵.
  • مورخان: بخش اول ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • مورخان: بخش دوم ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • مورخان: بخش سوم ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • مولانا جلال الدین محمد بلخی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • میرعلی هروی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬ * *نوجوانان و آگاهیهای پزشکی ولایتی، علی اکبر، ۱۳۲۴ ‏‫‏‏‏۱۳۸۴.
  • نورالدین عبدالرحمن جامی ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰. ‬
  • هنرمندان و عارفان ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۹. ‬
  • یک قرن ارتباط ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۸۷. ‬‬
  • ‏‫Imam Mahdi and the manifestation of Islamic culture and civilization‬
  • ولایتی، علیاکبر، ۱۳۲۴ -. 2006 = ۱۳۸۵
‏‫*فلاسفه و متکلمان: بخش اول ولایتی، علیاکبر ‏‫‏۱۳۸۹.

  • مبانی طب کودکان نلسون ۱۹۹۸‬ برمن، ریچارد ای. ‏‫۱۳۷۷. ‬
  • ‏‫مبانی طب کودکان نلسون ۱۹۹۸‬ برمن، ریچارد ای. ‏‫۱۳۷۹. ‬
  • ‏‫Encyclopedie l'Islam et l'Iran: dynamique de la culture et vitalite de la civilisation ولایتی، علیاکبر ‏‫۱۳۹۰‬

ترجمهها


  • طب کودکان
  • پدیاتریکس
  • مبانی طب کودکان نلسون
  • بیماریهای عفونی کودکان (نلسون ۲۰۰۰)
  • دستگاه تنفس کودکان (نلسون ۲۰۰۰)
  • نوزادان (نلسون ۲۰۰۰)
  • بیماریهای نوزادان (نلسون ۲۰۰۰)


(ویرایش شد)

منبع ویکی پدیا

سایر تصاویر :
http://mosalas.ir/Content/1392/01/30/image/2-1-2013419123347.jpg
http://www.mirmalas.com/wp-content/uploads/2012/11/IMAGE634746769524878590.jpg
http://www.zohur12.ir/wp-content/uploads/2012/06/589877_1imgVelayati3-L.jpg





تمام/
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا