MMDREZA
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر بازنشسته
یاسر بختیاری با نام هنری «یاس» (زاده ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ در تهران) خواننده رپ فارسی است. او از چهرههای موسیقی رپ فارسی به شمار میرود.همچنین به وی لقب سلطان رپ فارسی را نیز دادند.[SUP][۱][/SUP] مضمون بیشتر ترانههای یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحرانهای اجتماعینظیر فقر، اعتیاد، بی کاری، جنگ، روسپیگری، خودکشی، طلاق و غیره است. یاس نخستین خوانندهٔ رپ فارسی است که در ایران برای پخش موسیقی خود مجوز گرفت.[SUP][۲][/SUP] اولین ترانهٔ وی که به طور قانونی در ایران منتشر شد یادت نره نام داشت که آن را به همراه مجید غفوری، خواننده پاپ اجرا کرده بود.[SUP][۳][/SUP]
یاس کنسرتهایی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار کرده است[SUP][۴][/SUP] و تجربهٔ شرکت در نشستی موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در دانشگاه میشیگان را نیز داشتهاست.[SUP][۵]
[/SUP]
سالهای نخست
یاس زمانی که ۱۶ ساله بود ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاریاش از آلمان برگشت و برای او آخرین سی دی توپاک را آورد. یاس که از ۱۸ سالگی به دنبال مرگ پدرش مجبور به پذیرش مسئولیت خانواده خود شد، با بدهیهایی که پدرش برجا گذاشته بود با مشکلات اقتصادی مواجه شد، در نتیجه تحصیلات دانشگاهی را ترک و شروع به کار کرد. در همین دوره یاس شروع به نوشتن شعرهایی کرد که بعداً آنها را به موسیقی تبدیل کرد. پس از زلزله بم در ایران، یاس ترانهای تحت عنوان «بَم» را خواند و منتشر کرد که آغاز حرفه خوانندگی او محسوب میشود.[SUP][۶][/SUP][SUP][۷][/SUP]
وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانههایش این چنین گفت:
یاس کنسرتهایی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار کرده است[SUP][۴][/SUP] و تجربهٔ شرکت در نشستی موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در دانشگاه میشیگان را نیز داشتهاست.[SUP][۵]
[/SUP]
یاس |
یاسر بختیاری |
یاس |
۳۰ خرداد ۱۳۶۱ تهران |
|
ترانهسرا و خواننده |
۱۳۸۲ - تاکنون |
هیچکس، رضا صادقی، مجید غفوری،سارا نائینی، شهرام شعرباف، علی گیتور |
www.YAStunes.comwww.YASfans.com |
سالهای نخست
یاس زمانی که ۱۶ ساله بود ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاریاش از آلمان برگشت و برای او آخرین سی دی توپاک را آورد. یاس که از ۱۸ سالگی به دنبال مرگ پدرش مجبور به پذیرش مسئولیت خانواده خود شد، با بدهیهایی که پدرش برجا گذاشته بود با مشکلات اقتصادی مواجه شد، در نتیجه تحصیلات دانشگاهی را ترک و شروع به کار کرد. در همین دوره یاس شروع به نوشتن شعرهایی کرد که بعداً آنها را به موسیقی تبدیل کرد. پس از زلزله بم در ایران، یاس ترانهای تحت عنوان «بَم» را خواند و منتشر کرد که آغاز حرفه خوانندگی او محسوب میشود.[SUP][۶][/SUP][SUP][۷][/SUP]
وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانههایش این چنین گفت:
من در ترانههایم نفرین نمیکنم و در راستای تایید مسائلی مانند و تخلفات چیزی نمیخوانم. من میخواهم با افتخار در جلوی خانوادهام ترانههایم را اجرا کنم. ترانه من معمولاً با گله و شکایات از جامعه آغاز میشود. اما پایان آن همیشه امید است. اهمیت این کار، الهام بخشیدن به نسل جدید است تا از بهترین قوه پتانسیل و نهفتهٔ خود بهره بگیرند. ما به این نیاز داریم.[SUP][۸]
توسعه رپ فارسی
یاس کنسرتهایی در شهرهای مختلف آمریکا همانند لس آنجلس، واشینگتن، لاس وگاس، نیویورک، دیترویت و شیکاگو برگزار نمودهاست و همچنین به عنوان نمایندهای از موسیقی رپ فارسی تجربه اجرا و شرکت در نشستهای موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در برخی از دانشگاههای آمریکا از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک را داشته است. همچنین از یاس جهت شرکت در کنفرانسی تحت عنوان «جامعه آسیا» دعوت شد و وی چند ترانه را در این کنفرانس که در منهتن در جریان بود، اجرا کرد. او همچنین اجراهایی در دبی و لندنداشتهاست.[SUP][۱۲][/SUP][SUP][۱۳][/SUP]
یاس همچنین در اردیبهشت ۱۳۸۷ از سخنرانان و میهمانان بخش ویژه همایش ملی آسیبشناسی مسائل جوانان در دانشگاه شیراز بود. در این همایش مباحثی پیرامون رپ و آسیبهای رپ جهانی مطرح شد، و یاس در سخنانی گفت «روایت وی از رپ فارسی نه تنها یکی از آسیبهای اجتماعی نیست بلکه با کمی دقت و بلند نظری میتواند به عنوان یه سبک از موسیقی در ایران بسیار مفید باشد.»[SUP][۱۴][/SUP][SUP][۱۵][/SUP]
بازیگری
یاس در سال ۱۳۸۲ در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی بنام «رعد یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداختهاست و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشتهاست.[SUP][۱۶][/SUP] او به عنوان نمایندهای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حاضر شد. این فیلم مستند که به صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران میپردازد، به تهیه کنندگی شهیار کبیری ساخته شدهاست.[SUP][۱۷][/SUP]
آلبوم (ها)
توسعه رپ فارسی
یاس کنسرتهایی در شهرهای مختلف آمریکا همانند لس آنجلس، واشینگتن، لاس وگاس، نیویورک، دیترویت و شیکاگو برگزار نمودهاست و همچنین به عنوان نمایندهای از موسیقی رپ فارسی تجربه اجرا و شرکت در نشستهای موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در برخی از دانشگاههای آمریکا از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک را داشته است. همچنین از یاس جهت شرکت در کنفرانسی تحت عنوان «جامعه آسیا» دعوت شد و وی چند ترانه را در این کنفرانس که در منهتن در جریان بود، اجرا کرد. او همچنین اجراهایی در دبی و لندنداشتهاست.[SUP][۱۲][/SUP][SUP][۱۳][/SUP]
یاس همچنین در اردیبهشت ۱۳۸۷ از سخنرانان و میهمانان بخش ویژه همایش ملی آسیبشناسی مسائل جوانان در دانشگاه شیراز بود. در این همایش مباحثی پیرامون رپ و آسیبهای رپ جهانی مطرح شد، و یاس در سخنانی گفت «روایت وی از رپ فارسی نه تنها یکی از آسیبهای اجتماعی نیست بلکه با کمی دقت و بلند نظری میتواند به عنوان یه سبک از موسیقی در ایران بسیار مفید باشد.»[SUP][۱۴][/SUP][SUP][۱۵][/SUP]
بازیگری
یاس در سال ۱۳۸۲ در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی بنام «رعد یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداختهاست و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشتهاست.[SUP][۱۶][/SUP] او به عنوان نمایندهای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حاضر شد. این فیلم مستند که به صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران میپردازد، به تهیه کنندگی شهیار کبیری ساخته شدهاست.[SUP][۱۷][/SUP]
آلبوم (ها)
- خیابونیها[SUP][۱۸][/SUP]
- چه روزهای سختی رفت[SUP][۱۹][/SUP]
آخرین ویرایش: