اختصاصی تکرار فایده ای ندارد | راه های بهتر برای تقویت حافظه

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
d10bbbe3e87b763dabc664b4d986120b.jpg
تحقیق جدید منتشر شده در Learning and Memory نشان می دهد که تکرار در روند یادگیری اطلاعات جدید، به خصوص وقتی که اطلاعات شبیه به حقایقی آشنا باشند تداخل ایجاد می کند.

این به آن معناست که حفظ کردن حقایقی در مورد یک موضوع از طریق تکرار، می تواند در یادگیری دقیق تر آن در زمان های بعد تداخل ایجاد کند.

" یافته های ما نشان می دهد که که هرچند توانایی تشخیص کلی چیزی با برخوردهای چندگانه تقویت می شود، اما توانایی فرد برای تمایز قائل شدن میان چند چیز مشابه در حافظه کاهش می یابد. در مقابل باورهای گذشته، تکرار می تواند صحت حافظه را کاهش دهد.»

در این تحقیق، افراد مورد مطالعه لیستی از اشیا را یک یا سه بار تکرار کردند. مدتی بعد در مرحله ی یادآوری، تعدادی از اشیایی که شبیه وسایل قبلی بودند (طعمه های آزمایش)، به صورت مخفیانه در معرض دید قرار گرفتند. افرادی که اشیا را چندین بار دیده بودند بهتر اشیا اصلی را به خاطر می آوردند اما به سختی می توانستند طعمه ها را تشخیص دهند. به عبارت دیگر، حافظه ی آنها قوی تر اما دقت آن کمتر شده بود. در دراز مدت، تکرار می تواند اعتماد به نفس کاذب به وجود دارد، به طوری که فکر می کنیم چیزی را یاد گرفتیم در حالی که واقعاً این طور نیست.

" اولین بار که مطلبی را می خوانید، چیزهای بسیاری درک می کنید. اما در مطالعه ی دوم، با حسِ « این را می دانم، این را می دانم» مطلب را می خوانید. "

روانشناسان هنری رودیگر و مارک مک دانیل نویسندگان Make it Stick توضیح می دهند:« اساساً، شما اطلاعات را عمیقاً پردازش نمی کنید یا چیز بیشتری از آن در نمی یابید. اغلب، دوباره خوانی سطحی و پر از توطئه است. چرا که به شما این تصور را می دهد که مطلب را به خوبی می دانید، در حالی که کمبودهایی وجود دارد.»

در اینجا راه های بهتری برای تقویت حافظه توصیه می کنیم:


مطالعه ی خود را زمانبندی کنید

هر تکراری بد نیست. بهتر است بگوییم که با شتاب یادگرفتن بی فایده است. مک دانیل و رودیگر می گویند:« ایده ی بهتر استفاده از تکرار در فواصل زمانی مشخص است. امروز کمی تمرین کنید، سپس روز بعد دوباره این کار را انجام دهید، سپس دو روز بعد و به همین ترتیب.»


اگر به طور ذهنی خودتان را درباره ی آن موضوع مورد آزمون قرار دهید، در روزهای آینده یادآوری بهتری خواهید داشت، حتی اگر هیچ بازخوردی درباره ای اینکه چقدر خوب آن مطلب را به خاطر می آورید نداشته باشید. به عبارت دیگر، بررسی اطلاعات در ذهن با فاصله ی زمانی منظم مفید است.

از مکان استفاده کنید

قدیمی ترین تکنیک باستانی حافظه، قصر حافظه (Method of Loci) است، که به معنای قرار دادن اشیا در یک مکان واقعی در ذهن است. قهرمان جهانی حافظه، دومینیک ابراین توصیه می کند که از مکان های آشنا مانند خانه، پیادهرو یا محل کار استفاده کنید. درباره ی این تکنیک ما به طور مفصل در پرشین بکس توضیح داده ایم.


نقاط را متصل کنید

درک کردن، پایه ی حفظ کردن آسان تر است. استادان شطرنج راحت تر از مبتدیان می توانند محل مهره های شطرنج را حفظ کنند، حتی با اینکه همان اطلاعات مشابه را به خاطر می آورند.

در تحقیق منتشر شده در مجله ی علوم اعصاب، محققان دریافتند که دانشجویان سال دوم زیست شناسی، راحت تر می توانند اطلاعات جدید را یادبگیرند اگر که به مطالعات فعلیشان مرتبط باشد. یکی از محققان می گوید:« اگر نمی توانید بلافاصله به سوالی جواب دهید، ابتدا سعی می کنید دانسته های خود را از آن موضوع به خاطر آورید. این کار باعث می شود که در نهایت جواب صحیح را پیدا کنید.»

به عبارت دیگر، هرچه دانسته های ما از موضوعی بیشتر باشد، حفظ کردن و بازیابی اطلاعات ساده تر خواهد شد. بنابراین، کتاب ها و اخبار را به طور گسترده دنبال کنید. هرچه بیشتر بدانید، بیشتر می توانید بدانید.


منبع: thedailybeast.com
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا