حمله به دختر 14 ساله پاکستانی انگیزه عملیات علیه افراط گرایان را افزایش داده است

  • شروع کننده موضوع !₪ ŽεüŠ ₪!
  • تاریخ شروع
!₪ ŽεüŠ ₪!

!₪ ŽεüŠ ₪!

کاربر تالار
کاربر تالار
کاربر فعال
به دنبال ترور «ملاله یوسفزی» دختر 14 ساله پاکستانی به دست طالبان، موضوع عملیات نظامی ارتش پاکستان به منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» بار دیگر به موضوع روز پاکستان تبدیل شد.


واشنگتن مدت ها است که پاکستان را برای انجام این عملیات تحت فشار قرار داده و معتقد است که این نقطه محل اختفای گروه های شبه نظامی از جمله «شبکه حقانی» است که تاکنون حملات مرگباری بر ضد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان انجام داده اند.


اگرچه ارتش پاکستان در این مدت حاضر نشد به طور رسمی با این عملیات موافقت کند، اما پس از ترور ملاله که یک فعال پاکستانی ضد طالبان بود، این موضوع بار دیگر در رأس اخبار رسانه های این کشور قرار گرفت و اعلام شد که ارتش و دولت پاکستان به زودی در این باره تصمیم گیری خواهند کرد.


روزنامه «دیلی اکسپرس تریبون» پاکستان درباره این موضوع می نویسد: ملاله قربانی بی گناه طالبان، ذهن مردم را در پاکستان به 2 شاخه تقسیم کرده است.


بعضی بر این باورند حمله به ملاله نقطه عطفی بود که پس از آن ارتش باید در وزیرستان شمالی دست به کار شود که این عقیده تا حدودی هم صدا با درخواست های آمریکا از پاکستان برای آغاز یک عملیات نظامی در وزیرستان شمالی است.


از سوی دیگر، راست گرایان مذهبی، دولت و رسانه ها را متهم می کنند که حمله به ملاله را دستاویزی قرار داده اند تا در وزیرستان شمالی عملیات نظامی راه بیاندازد و «ارباب» خود را خوشحال کند.


وزیرستان شمالی بخشی از مناطق قبیله ای «فاتا»در پاکستان است. در حقیقت وزیرستان شمالی از نظر استراتژیک بسیار حائز اهمیت است.


این منطقه دارای مرز مشترک با افغانستان به خصوص در قسمت هایی که تحت نفوذ طالبان است بوده و با «کرم ایجنسی» (با مرکزیت پاراچنار) که گذرگاه منتهی به «تورا بورا» مخفیگاه اصلی القاعده می باشد هم مرز است.


ساکنان پاراچنار، منطقه  شیعه نشین کرم، شورشیان وزیرستان شمالی را برهم زننده صلح و آرامش منطقه خود می دانند و می گویند که پنج سال است پیوسته با این شورشیان در حال مبارزه هستند.


«کمال صدیقی» سردبیر روزنامه اکسپرس تریبون،در این باره می گوید: وزیرستان شمالی میزبان عده ای تروریست از القاعده گرفته تا طالبان و جندالله و لشکر جهنگوی و طالبان پنجابی و «حکیم الله محسود» و نیز همه گروه های تکفیری است که این منطقه را به میدان جنگ تبدیل کرده اند.


رئیس جمهور افغانستان چندی پیش با ارسال نامه ای از همه سران احزاب مهم سیاسی پاکستان خواست تا برای مبارزه با ستیزه جویان از دولت حمایت کنند که شاید منظور حامد کرزی از این درخواست، عملیات «احتمالی» در وزیرستان شمالی بوده است چرا که او بارها ادعا کرده است شبه نظامیان وزیرستان شمالی در مرزها به سربازان افغان حمله می کنند.


موضع گیری احزاب پاکستانی در قبال آغاز عملیات در وزیرستان


بعضی سیاستمداران پاکستانی به شدت از این عملیات حمایت کرده اند؛ برای مثال «الطاف حسین» رهبر حزب «جنبش متحده قومی» از مردم خواست ارتش را برای خلاص شدن از شر افراط گرایی حمایت کنند و از ارتش خواست عملیات را در وزیرستان شمالی آغاز کند.


او گفت که ارتش 80 درصد بودجه پاکستان را مصرف می کند و بنابراین انجام این عملیات وظیفه ارتش است؛ وی حتی تا آنجا پیش رفت که هشدار داد درصورت عدم ورود ارتش به این موضوع، ملت راهی جز درخواست کمک از جامعه بین الملل نخواهد داشت.


«صاحبزاده فاضل کریم» رئیس حزب میانه رو «شورای اتحاد سنی» پاکستان نیز خواستار انجام عملیات علیه افراط گرایان و یک عملیات کامل علیه طالبان شد.


حزب مردم پاکستان تا کنون به صراحت خواستار انجام عملیات نشده است ولی به نظر تحلیلگران به زودی و با نزدیک شدن به زمان انتخابات، این کار را به عنوان یک تاکتیک انتخاباتی و برای تلافی کشته شدن رهبر این حزب در سال 2007 توسط «بیت الله محسود» انجام خواهد داد.


«بی نظیر بوتو» رهبر این حزب در سال 2007 در «راولپندی» کشته شد و بعدها گروه شبه نظامی «تحریک طالبان پاکستان» مسئولیت ترور وی را به عهده گرفت.


بیت الله محسود در آن زمان رئیس تحریک طالبان پاکستان بود که بعدها در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین کشته شد.


این در حالی است که مخالفان راست گرای حزب «مسلم لیگ نواز» کاملا با این عملیات مخالفت کرده اند و 2 شاخه حزب «جمعیت علمای اسلام» («فضل الرحمان» و «سمیع الحق») که همیشه مخالف یکدیگرند، در این موضوع با هم اتفاق نظر دارند.


مولانا فضل الرحمن معتقد است که دولت از ترور ملاله برای راه اندازی عملیات در وزیرستان شمالی استفاده می کند و این تقریباً همان چیزی است که همه احزاب مذهبی در مخالف با این عملیات بیان کرده اند.


آنها معتقدند که آژانس های خارجی این حمله را که رسانه های پاکستان بر سرش جنجال به پا کرده اند ترتیب داده اند تا راه را برای اقدام نظامی در وزیرستان هموار سازند.


آنها می گویند مردم در مناطق قبیله ای همین حالا از جنگ های نظامی پی در پی در این نواحی و حمله هواپیماهای بدون سرنشین خسته شده اند و این اقدام محرومیت آنها را دوچندان خواهد کرد.


«اکبر دورانی»، رهبر جناح مخالف مجلس ایالت «خیبر پختونخواه» که عضو جمعیت علما اسلام (شاخه فضل الرحمان) است معتقد است که این مشکلات با گفت و گو قابل حل هستند.


تصمیم گیرنده نهایی کیست؟


اما سؤال اصلی اینجاست که سکان راه انداختن این عملیات به دست چه کسی است؟


«ظفر عباس»، سردبیر روزنامه «داون» معتقد است که در تئوری، تصمیم آغاز یک عملیات نظامی همه جانبه در وزیرستان شمالی باید بر عهده رهبری سیاسی باشد و در عمل، تصمیم گیری باید توسط سران سیاسی با مشورت نزدیک با ارتش باشد حال آنکه در حقیقت، تصمیم توسط خود ارتش گرفته می شود و بسیاری معتقدند تصمیم نهایی را ارتش می گیرد.


به عقیده بعضی، ارتش می خواهد موافقت ملی را برای این عملیات جلب کند.


«اسد منیر» افسر اطلاعات و سرتیپ سابق ارتش پاکستان معتقد است که ارتش برای شروع یک جنگ نیاز به حمایت ملت دارد و بدون پشتیبانی ملت، خطر پا گذاشتن در این باتلاق را به جان نمی خرد.


همین حالا نیز بر سر مسامحه ارتش با آمریکا در حمله سال گذشته بالگردهای ناتو به ایست بازرسی «سلاله» که منجر به کشته شدن 24 سرباز پاکستانی شد، اختیارات ارتش در معرض خطر قرار گفته است.


«کامران یوسف»، خبرنگار «تریبون» می گوید: با افزایش احساسات ضد آمریکایی در کشور ارتش نمی خواهد بر سر موضوع راه اندازی یک حمله تازه در نوار محروم قبیله ای با آمریکا هم راستا به نظر برسد.


حتی بعضی معتقدند ارتش تصمیم خود را برای راه اندازی عملیات گرفته است اما فعلا بستر را مهیا می کند چون رهبری سیاسی تا کنون قول حمایت به ارتش نداده است.


ظفر عباس می گوید: تا وقتی نیروهای سیاسی عقب بنشینند، ارتش نیز خود را عقب می کشد چون نمی خواهد بار همه سرزنش ها را بر دوش سربازانش بگذارد.


ماه گذشته «لئون پانتا» وزیر دفاع آمریکا خواهان عملیات نظامی در وزیرستان شمالی شد، خواسته ای که نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه ارتش از آن به عنوان دخالت در امور داخلی پاکستان انتقاد کرد.


بعضی معتقدند که ارتش تصمیم خود را برای اقدام به عملیات گرفته است و اکنون فقط منتظر «فرصت مناسب» برای حمله است و این در حالی است که آمریکا را نیز در جریان تصمیمات خود قرار داده است.


به گفته کامران یوسف، پاکستان بی سر و صدا به آمریکا پیغام داده است که عملیات برنامه ریزی شده علیه شبه نظامیان در منطقه ناآرام وزیرستان شمالی را به طور عمومی مطرح نکند.


«مجید نظامی» سردبیر روزنامه «نوای وقت» نیز معتقد است که آرزوی رهایی کشور از تهدید افراط گرایان اکنون احساس غالب در جامعه است و در عین حال، بسیاری از مردم امیدوارند که دولت پاکستان رویکرد عاقلانه ای را اتخاذ کند که پیش از هر ملاحظه دیگری منافع آتی کودکان آنان را حفظ کند.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا