موسيقي در جهان اسلام

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
موسيقي اسلامي ثمره برخورد خجسته فرهنگ هاي موسيقايي متفاوتي بوده است. از ثمره اين برخورد، موسيقي جديدي ايجاد شد كه حاوي خصوصيات و مفاهيمي از همه آنها بود. البته عنصر عربي به ايجاد اين تركيب كمك كرده است. موسيقي عصر زرين اسلام را فلاسفه و ادبا به تفصيل ستوده و شرح داده اند، اما هر گونه تلاش در جهت بازسازي واقعي آن بلافاصله به مشكلات متعددي برمي خورد، زيرا انتقال موسيقي اسلامي نه با الفباي موسيقي (نت) بلكه به شيوه سماعي صورت مي گرفت.
موسيقي نو بسرعت در پهنه سرزميني بس بزرگ از قفقاز تا خليج فارس و از جيحون تا اقيانوس اطلس گسترش يافت. طي سال هاي اوليه اسلام، اعراب به وضوح آماده پذيرش سبك هاي گوناگون موسيقي اقوام تابع خود و خودداري از امحاي آنها يا منطبق كردنشان با موسيقي خود بودند.
كتاب «موسيقي در جهان اسلام» بخشي است از كتاب «World of Islam» ويراسته برنارد لوئيس كه به وجوه گوناگون فرهنگ، تمدن و تاريخ جهان اسلام پرداخته است. پس از مقدمه، موسيقي مردمي، موسيقي هنري، فن و بيان؛ مقام ها، سازهاي موسيقي اسلامي، دين و موسيقي، نظر و عمل، 6 دوره موسيقي اسلامي و تصاوير از موضوعاتي است كه نويسنده در اين كتاب به آنها پرداخته است.
هر كدام از بخش هاي اين كتاب را محققي متخصص در موضوع مربوطه نگاشته و با كمك تصاويري منحصر به فرد مباحث كتاب را مستند كرده اند كه خود داراي ارزش هنري و تحقيقي فراوان هستند.
در اين كتاب ضمن مروري بر تاريخچه موسيقي در جهان اسلام به اختصار به انواع موسيقي و فنون نوازندگي و مباحث نظري تر همچون نسبت موسيقي و دين و آراي نظري و فلسفي در باب موسيقي نيز پرداخته شده است.
اين كتاب به همت انتشارات بصيرت در سال جاري به چاپ رسيده و در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است.
اين اثر شامل 61 صفحه و 9 بخش است كه بخش آخر را تصاوير به خود اختصاص داده است. يقينا تغييراتي كه در چند دهه اخير تحت فشارهاي دوره مدرن در موسيقي به وجود آمد، بسيار چشمگير بوده است.
اما اين موضوع ضرورتا به آن معنا نيست كه طي 13 قرن سنت موسيقي اسلامي چنان فشارهايي وجود نداشته است. بنابراين سبك هاي موسيقايي كشورهاي مسلمان امروزي را بايد از عواقب تغيير شكل يافته سنتي قديمي دانست البته با در نظر گرفتن اين نكته كه هيچ كدام تجسم دقيق آن نيست.
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100854441536
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا