3 برابر شدن تماشاگران و فروش فيلم هاي ايراني

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
آمار هاي ارائه شده در 5 ماه نخست امسال، نشان مي دهد كه سينماي ايران از نظر تعداد تماشاگر و ميزان فروش فيلم ها از رشدي 3 برابري برخوردار شده است.
در حالي كه سينماي ايران از نظر توليد در رتبه يازدهم جهان قرار دارد،  موفقيت داخلي فيلم ها در جذب هرچه بيشتر تماشاگران، افزايش گردش مالي اين صنعت ـ هنر و درخشش آثار فيلمسازان ايراني در جشنواره هاي جهاني، اين اميد را زنده مي سازد تا اين هنر به جايگاه واقعي خودش در جهان نزديك تر شود.
9 ميليون تماشاگر در 4 ماه
در تاييد افزايش تعداد تماشاگران سينماي ايران، جواد شمقدري، معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي گويد: در حالي كه در چهار ماهه ابتدايي سال گذشته تنها 3 ميليون و 300 هزار نفر مخاطب سينما بودند، امسال در اين مدت مخاطب سينما به 9 ميليون نفر افزايش يافته است.
افزايش 3 برابري تماشاگر براي سينماي ايران اتفاق خوشايندي است، اتفاقي كه خارج از محتوا و ساختار فيلم ها پيام روشني براي سينماگران و البته مسوولان سينمايي كشور دارد و آن هم آشتي دوباره مخاطبان با سينماست. اتفاقي كه هم براي سينماداران خوش يمن است و هم براي سينماگران.
شمقدري حتي پيش بيني مي كند اين افزايش تماشاگر ادامه داشته باشد و مي افزايد: افزايش مخاطب سينما يكي از برنامه هاي اصلي معاونت سينمايي است و هدف 100 ميليون مخاطب را طراحي كرده ايم.
به گفته او در سال هاي قبل در دوره اي مخاطب سينما به زير10 ميليون نفر كاهش يافته بود كه اين رشد 5 ماهه نخست امسال مي تواند بسيار نويد بخش و اميدواركننده باشد.
وي با بيان اين كه يكي از علت هاي كاهش مخاطب بين سال هاي 76 تا 78، كاهش حضور خانواده ها در سالن هاي سينما بود، تاكيد مي كند: در دوره ما تلاش شد كه فيلم هاي خانواده گرا افزايش يابد كه همه اعضاي خانواده مشتاق شوند به سينما بروند و فيلم را ببينند.
شمقدري براي نشان دادن وضعيت خوب امسال سينماي ايران از تعداد تماشاگران سينماهاي آلمان مثال مي زند و مي افزايد: در آلمان با جمعيتي بيشتر از ايران، تماشاگران سينما در سال 2010 تنها حدود 21 ميليون نفر بودند كه فكر مي كنم اگر نيمه دوم امسال هم مثل 6 ماه اول آن باشد، ما نيز مي توانيم به اين عدد برسيم.
البته معاون سينمايي وزير ارشاد با اشاره به يك نكته ظريف مي گويد: آنچه سرانه مخاطب را در ساير نقاط دنيا افزايش داده اكران فيلم هاي هاليوودي است كه نمايش اين آثار به عنوان يك شاخص فرهنگي براي جامعه ما زيبا نيست. البته بحث اكران فيلم خارجي مد نظر است كه با يك برنامه ريزي مدون اجرايي مي شود.
افزايش فروش فيلم ها
اما در كنار اين سياستگذاري هاي فرهنگي مي توان اعمال برخي از قوانين و تصميمات مسوولان سينمايي را هم در افزايش مخاطبان سينما دخيل دانست. حبيب كاوش، سخنگوي شوراي صنفي نمايش در اين رابطه مي گويد: آسيب شناسي مواردي همچون ورشكستگي سينمادارها و البته عدم فروش بسياري از فيلم ها ما را به اين نتيجه رساند كه در اجراي برخي از قوانين سختگيري بيشتري به خرج دهيم كه يكي از آنها ممنوعيت نمايش تك سئانس فيلم ها درپرديس هاي سينمايي است.
او اجراي اين قانون را در افزايش مخاطب اين مجموعه هاي سينمايي دخيل مي داند و مي افزايد: با اجراي اين قانون تماشاگران رغبت بيشتري براي ديدن ديگر فيلم ها دارند، چرا كه با اين حساب با ورود به اين مجموعه هاي سينمايي اگر هم نتوانستند فيلم مورد علاقه خود را ببينند، راهي ديگر سينماها مي شوند.
حبيب كاوش بهترين دليل موفقيت اين تصميمات را آمارهاي موجود مي داند و توضيح مي دهد: تا پايان مرداد كه 5 ماه از اكران امسال گذشته است و با نمايش 28 فيلم (25 فيلم سرگروه و 3 فيلم آزاد) چيزي نزديك به 11 ميليارد تومان فروش داشته ايم، در صورتي كه در كل سال گذشته اين رقم 5/8 ميليارد تومان بوده است كه تنها حدود 4 ميليارد آن مربوط به نيمه اول سال 1389 است.
به گفته او همه اينها در حالي است كه سال گذشته تا پايان سال 63 فيلم اكران شده است و اين تعداد فيلم ها در مقايسه با 10 سال گذشته بيشترين رقم بوده است.
سخنگوي شوراي صنفي نمايش وضعيت توليد را نيز در تاثير افزايش مخاطب سينماي ايران مهم مي داند. او به «جام جم» مي گويد: تعداد بالاي آثار توليدي سينماي ايران يكي از دلايل كاهش كيفيت و به طور طبيعي مخاطب بوده است كه به نظرم توانسته ايم جلوي آن را بگيريم.
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100854531133
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا