شرح ۷ مکان دیدنی گردشگری و طبیعتی استان آذربایجان غربی+تصاویر

  • شروع کننده موضوع morvaridd
  • تاریخ شروع
M

morvaridd

کاربر تالار
کاربر تالار
Banned
استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشورمان ایران است و مرکز آن شهر ارومیه است. این استان از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به استان آذربایجان شرقی و استان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است. در ادامه مکان دیدنی گردشگری و طبیعتی استان آذریایجان غربی+تصاویر را برای راهنمایی بیشتر شما گردشگران شرح داده ایم.

دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو از جاذبه های طبیعت زیبای شهر ارومیه است. این دریاچه در حدود ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه و در میان کوهستان های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار دارد. مسافت زیاد این دریاچه از ارومیه باعث این شده است که هنوز طبیعت مارمیشو زیبایی بکر خودش رو حفظ کند .سرچشمه ی اولیه تو خاک ترکیه است که پس از دریافت سایر آب های موجود در حوضه ی خود “رودخانه ی نازلوچای” رو تشکیل می دهد. قسمتی از این رودخانه از نقطه ی ورود به خاک ایران زیباترین مناظر طبیعی را رقم زده و محیطی دلچسب و آرامش بخشی را برای گردشگران طبیعت گر فراهم کرده است.

1d6c685736fcd0e493d2a1a6ee409320.jpg

دریاچه مارمیشو

دریاچه ارومیه
دریاچه نمک ارومیه در شمال غربی ایران و در ۱۷ کیلومتری شرق ارومیه قرار دارد و میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بخش شده است . دریاچه ارومیه بزرگترین سطح آبی کشور و شورترین دریاچه دائمی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا و یکی از دریاچه‎های فوق اشباع از نمک دنیاست که از این نظر با دریاچه بزرگ نمک Great Salt Lake آمریکا شباهت دارد .

d301b8da86e264f21031972945a83136.jpg

دریاچه ارومیه

قره کلیسا
قره کلیسا این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت و یکی از زیباترین و پر نقش و نگارترین کلیساهای ارمنیان در ایران است که قدمت آن به قرن های هفتم تا دوازدهم میلادی بر می گردد.
قره کلیسا یا کلیسای تاتائوس در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر روی مزار تاتائوس، حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است. قره در زبان آذری به معنای سیاه است و دلیل این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است. این بنای زیبا و تاریخی در مردادماه هرسال میزبان ارامنه سراسر جهان برای شرکت در مراسم خاص مذهبی است.

d040b6148044d7049831a408f91705bb.jpg

قره کلیسا

غار سهولان مهاباد
غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است و دومین غار بزرگ آبی ایران است که با جلوه‌هاى طبیعی و قندیل‌هاى منحصر به فردى که دارد در دامنه رشته کوه‌های کوتر قرار دارد و در حدود ۴۳۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد – بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد. این غار در قدیم خانه مردم پارتی‌تبار بوده است و داراى ۲ دهانه است.

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نیز می‌‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.مساحت داخلی غار سهولان حدود ۶۰۰ مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن ۵۰ متر است و عمق آب در برخی جاها به ۳۲ متر می‌‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه است.

مطالعات غارشناسان نشان می‌دهد که این غار بر اثر فعالیت هاى زمین شناسی به اواخر دوره کرتاسه برمی گردد که قدمت آن به ۷۰ میلیون سال قبل بازمی گردد. این غار ۱۰۰ سال پیش براى اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوى مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن در سالهاى جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه ۱۳۷۳ توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.

a9ec1eb50b5f3fb0cd068ae724a82d86.jpg

غار سهولان مهاباد

آبشار شلماش
آبشار شلماش دارای طبیعتی بکر و زیبایی های منحصر به فردی است و یکی از مهمترین آبشارهای آذربایجان غربی بشمار می آید که در شهر سردشت قرار گرفته است. این آبشار زیبا از ۳ آبشار تشکیل شده که با دره ای سرسبز و طبیعتی رویایی هر ساله گردشگران زیادی رو به خود جذب می کند. اولین آبشار شلماش در نزدیکی محل پارکینگ قرار دارد و ۲ آبشار دیگر در دره ای عمیق واقع شده که با احداث پله و حصار در این منطقه دیدن این دو آبشار را راحت تر کرده است.
بهار زیباترین فصل دیدن این آبشارهاست. آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد به همین علت از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز بهترین وقت دیدن این آبشار زیباست.
مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر بسیار زیبا و پر درختی است. این جاده آسفالت و مناسب بوده و فاصله آن تا رسیدن به آبشار مدت ۲۰ دقیقه است.

7aa4507d0cdd930001e6834d5a0b6414.jpg

آبشار شلماش

کوه دالامپر
کوه دالامپر در نقطهٔ صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق است به طوری که قله این کوه متعلق به این سه کشور است و از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده است.
این کوه که جزء بکرترین مناطق کشور محسوب می شود، دارای یخچالهای چندین هزار ساله و دریاچه های طبیعی است، که از جمله این دریاچه ها می توان به دالامپر، مامه شیخ، بنچول، دیمهک و… اشاره کرد.
همچنین از برفابهای این کوه رودی پر آب سرچشمه می گیرد که در دامنهٔ این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (به معنای آبشار مه آلود) به پایین می ریزد و ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۷۲۰ متر و دایره شکل است. قطر دریاچه در حدود ۴۵۰ متر می باشد.

908c2bd4734a606f291f6c958dfadfa8.jpg

کوه دالامپر

سد شهر چای ارومیه
سد شهر چای در ۱۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه احداث گردیده است. در سالهای اخیر و بعد از احداث سد این منطقه به یک منطقه گردشگری جهت علاقمندان به طبیعت و ماهیگیری تبدیل گردیده است و دوستداران طبیعت برای دیدن مناظر بدیع این منطقه به اینجا آمده و از جاذبه های طبیعی و زیبائی های این خطه از کشور عزیزمان دیدن می کنند . آب این سد از رودخانه شهر چای تامین می گردد که این رودخانه از ارتفاعات شهیدان ، خلیل ، زینه تا بوتان سرچشمه می گیرد و آبادیهای زیادی را در مسیر خود سیراب می کند.

19236ec97f4683204b963b28c6a4c866.jpg

سد شهر چای ارومیه

منبع: تورکیش-تورمشهد.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا