«میل ملی» با «چاپار» می آید

  • شروع کننده موضوع killer666
  • تاریخ شروع
killer666

killer666

demon is back
مدیر بازنشسته
در حال حاضر علاوه بر ارائه پست الکترونیکی پر سر و صدای "میل ملی"، پست های الکترونیکی وطنی دیگری همچون "چاپار"، تحت عنوان chmail، "میهن میل"، "صبا میل" و "میلفا" هم در فضای سایبر فعالیت می کنند. البته دو میل اصلی  که مسؤولان به استفاده از آن پا فشاری می کنند، میل ملی و چاپار است.

اگر از کاربران یاهومیل، جی میل و یا سایر پست های الکترونیک خارجی باشید، حتما طی چند روز گذشته با اختلال  های گوناگونی هنگام اتصال به پست الکترونیکی خود مواجه شده اید. این اختلال ها بعد از اعتراض شدید کاربران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا حدودی برطرف شد. اما معلوم نیست آیا بار دیگر اختلال به جان پست های الکترونیک خواهد افتاد یا نه.

هر چند اختلال و قطعی پست های الکترونیک انتقاد    های بسیاری را به همراه داشت اما گویا این اختلال و قطعی چندان برای مسئولان وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات مهم نیست. به عنوان نمونه، سعید مهدیون، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات، ایجاد چنین اختلالاتی را به فال نیک گرفته و می گوید،این اختلال ها باعث می شود تا کاربران به سمت پست های الکترونیکی داخلی بروند.


وطنی ها در انتظار استقبال

در حال حاضر علاوه بر ارائه پست الکترونیکی پر سر و صدای "میل ملی"، پست های الکترونیکی وطنی دیگری همچون "چاپار"، تحت عنوان chmail، "میهن میل"، "صبا میل" و "میلفا" هم در فضای سایبر فعالیت می  کنند. البته دو میل اصلی  که مسئولان به استفاده از آن پا فشاری می  کنند، میل ملی و چاپار است. سه میل دیگر از جمله پست های الکترونیکی هستند که یا بخش  خصوصی آن را راه   اندازی کرده و یا توسط یک فرد راه  اندازی شده است.

به باور کارشناسان علاوه بر این که پست  های الکترونیکی ایرانی در حال حاضر امکان رقابت با نمونه های خارجی را ندارند، دارای فرایند ثبت  نام پیچیده  ای هستند. در واقع هنگام ثبت نام برای پست  های  الکترونیکی داخلی، کاربر مجبور است به سؤالات بسیار پیچیده و شخصی هم پاسخگو باشد.
عباس  پورخصالیان، کارشناس حوزه آی  تی در خصوص راه  اندازی پست های الکترونیکی داخلی می  گوید: وجود پست های الکترونیکی داخلی کاملا ضروری است اما مهم این است که این سرویس  ها با چه امکاناتی به کاربران ایرانی ارائه می  شود و این که آیا این سرویس ها با سرویس  های خارجی قابل رقابت هستند.

این کارشناس در ادامه با اشاره به ضعف امکانات پست های الکترونیکی داخلی می   افزاید: سرویس  های خارجی علاوه بر این که به کاربران فضای زیادی را برای رد و بدل کردن نامه  های الکترونیک ارائه می  دهند، ده ها سرویس رایگان دیگر از جمله مسنجر، اتصال به شبکه  های اجتماعی، ارائه نرم  افزار مخصوص برای نصب روی تلفن  همراه و.. هم در اختیار آن ها می  گذارند.

به باور وی علاوه بر این که پست های الکترونیکی ایرانی در حال  حاضر امکان رقابت با نمونه  های خارجی را ندارند، دارای فرایند ثبت  ام پیچیده  ای هستند. در واقع هنگام ثبت نام برای پست های  الکترونیکی داخلی کاربر مجبور است به سؤالات بسیار پیچیده و شخصی هم پاسخگو باشد.

امنیت تنها امتیاز میل وطنی

در حالی که عده  ای بر این باور هستند که در حال حاضر و با توجه به عدم امکانات لازم در میل  های ایرانی، کاربران چندان رغبت به استفاده از این سرویس  ها را ندارند، گروهی دیگر معتقد هستند که برای حفظ از اطلاعات شخصی و بالابردن امنیت، استفاده از پست  های الکترونیکی داخلی ضروری است. علی کاظمی  مقدم، کارشناس شورای  عالی اطلاع رسانی، با اشاره به دیدگاه  های مختلف در این خصوص می  گوید: از نظر من سه نگاه در این مسئله وجود دارد.نگاه اول توجه به امکانات این سرویس  ها است که در حال حاضر پست های الکترونیکی وطنی قابلیت رقابت با نمونه  های خارجی را ندارند. نگاه دوم مربوط به سرعت است. یعنی اگر سرور های میل های داخلی در ایران نگهداری شود کاملا مشخص است که کاربران هنگام دریافت یک فایل یا آپلود کردن یک فایل برای ارسال، زمان کمتری سپری خواهند کرد. اما نگاه سوم که بسیار مهم است باز می  گردد به بحث امنیت. که بی  شک میل های داخلی از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

به باور وی همین مزیت باید امتیاز باشد که کاربران را به استفاده از میل های داخلی تشویق کند. چرا که پست های الکترونیکی خارجی در بحث امنیت بسیار ضعیف عمل کرده و دسترسی کاملی به محتوای میل های کاربرانشان دارند.

کاظمی مقدم همچنین معتقد است استفاده از پست الکترونیکی می تواند باعث تحقق دولت الکترونیک شود. چرا که اگر بخش ارسال نامه ، آن هم از طریق ایمیل های داخلی، به عنوان کانال ارتباط با مسئولان کشور شناخته شود، از بسیاری از هزینه ها کاسته می شود.

مرگی که نزدیک است

این روزها کارشناسان از مرگ قریب  الوقوع پست  های الکترونیکی صحبت می کنند. برای مثال، مارک زوکربرگ، بنیان گذار شبکه اجتماعی فیس بوک در یکی از سخنرانی هایش گفته بود، تعاملات شبکه های اجتماعی در حال حاضر مسیرهای قدیمی مانند ایمیل را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. شاید همین شرایط هم باعث شده است که اغلب شرکت های صاحب خدمات دهنده ایمیل در تلاش برای اتصال صندوق های پستی به شبکه های اجتماعی و ایجاد ارتباط بین سرویس های مختلف باشند.

این شرایط در حالی رخ می  دهد که درکشور ما تلاش هایی برای ایجاد ایمیل ملی آغاز شده است. هر چند کاظمی مقدم با رد این موضوع که استفاده از پست الکترونیک در حال کاهش است می گوید: به این راحتی نمی  توان گفت که استفاده از پست الکترونیکی توسط کاربران روبه زوال است. براساس گزارش های جدید موسسه ITC در حال حاضر بیشترین سرویسی که این روزها توسط شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می  گیرد، پست الکترونیکی است.

به باور این کارشناس شورای عالی اطلاع رسانی، شاید شیوه تبادلات اطلاعات بین عامه مردم تغییر کرده باشد. اما در رده  های بزرگتر مانند شرکت ها، سازمان ها و ... هنوز بسیاری از کارها توسط پست الکترونیکی انجام می  شود.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا