آزیتا حاجیان 56 ساله شد

senda

senda

Just Music
مدیر بازنشسته
بازیگر ماندگار فیلمهای "آدم برفی" و "دزد عروسکها" تولد 56 سالگی خود را جشن میگیرد.
1917942_697-1.jpg
به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، "آزیتا حاجيان" در 21 دي سال 1336 در تفرش به دنيا آمد و فارغ التحصیل ليسانس بازيگري و کارگرداني تئاتر از دانشکده هنرهاي دراماتيک دانشگاه تهران است. آغاز فعاليت هنري او از 1354 با نمايش «خورشيد خانم آفتاب کن» بود. از ديگر نمايشهاي او ميتوان به «بهرام چوبينه»، «ژاندارک»، «نسل آواره»، «نمايش بي کلام»، «دايره گچي قفقازي» و ... اشاره کرد.

فعاليت سينمايي اش را با بازي در فيلم «دزد عروسکها» (محمدرضا هنرمند) در سال ١٣٦٨آغاز کرد.

فيلم «دزد عروسکها» در آن سال جزو يکي از پرفروشترين فيلمهاي به نمايش درآمده شد و آزيتا حاجيان با ايفاي اين نقش عجيب و غريب پا به عرصه بازيگري در سينما گذاشت.

وي در اين فيلم با چهره اي مقابل دوربين ظاهر شده بود که حتي اگر خودش هم مقابل آينه قرار ميگرفت نميتوانست باور کند اين چهره متعلق به اوست و حتي شايد از ديدن قيافه خودش در آينه حسابي وحشت ميکرد. او در اين فيلم نقش جادوگر پير بدجنسي را بازي کرده بود که پسرش را مجبور ميکند تا همه عروسکهاي قشنگ بچهها را بدزدد و آنها را اذيت کند. اکبر عبدي نقش پسر لوس و بيتربيت اين جادوگر پير را بازي کرده بود و «مليکا شريفينيا» دختر بزرگ آزيتا حاجيان و محمدرضا شريفينيا هم نقش يکي از اين بچههاي مهربان و دوستداشتني را بازي کرده بود.

وي در سال 69 دومين کارش را با عنوان "سفر جادويي"، به کارگرداني "ابوالحسن داوودي " بازي کرد و در اين فيلم با "اکبرعبدي" همبازي بود.

"اوينار" به کارگرداني "شهرام اسدي" در سال 1370 سومين فيلم سينمايي "حاجيان" بود."هنرپيشه" (1371) فيلم بعدي اين بازيگر تواناي کشورمان بود که در کنار "اکبرعبدي"و "فاطمه معتمد آريا" به ايفاي نقش پرداخت.

1917955_248-1.jpg


"دايان باخ" به کارگرداني "فرهاد پوراعظم " فيلم ديگري از "آزيتا حاجيان" است که در سال 71 ساخته شد.

"راز گل شب بو" در سال 72 به کارگرداني "سعيد خورشيديان " عنوان فيلم بعدي اين بازيگر سينما است که در اين فيلم با "ماهايا پطروسيان" و"بيژن امکانيان" همبازي بود.همکاري با "داريوش فرهنگ" در فيلم "راه افتخار" قدم بعدي "حاجيان" بود.

سال 73 سال خوبي براي "حاجيان" محسوب مي شود چراکه توانست در يکي از بهترين کمدي هاي ايران نقش آفريني کند. وي با حضور در فيلم "آدم برفي" به کارگرداني " داوود ميرباقري " نام خود را دريکي از بهترين فيلم هاي آن دوره ثبت کرد.وي در اين فيلم در کنار بازيگراني همچون اكبر عبدي، داريوش ارجمند، مهدي فتحي و پرويز پرستويي به ايفاي نقش پرداخت.

در اين فيلم ،عباس خاكپور بعد از چند حركت شكست خورده براي گرفتن ويزاي آمريكا، به پيشنهاد يك دلال ايراني تغيير چهره داده و به ظاهر يك زن درمي آيد. با اين ترفند او مي تواند ويزاي مهاجرت به آمريكا را بگيرد. اما در اين بين با زني ايراني (دنيا) آشنا مي شود كه توسط شوهر سابقش به تركيه كشانده شده و آواره و سرگردان به حال خود رها شده است. خاكپور كه رفته رفته به زن دل بسته، فكر سفر به آمريكا را از سر بيرون مي كند و تصميم مي گيرد به ظاهر قبلي خود بازگشته با دنيا ازدواج كند و به ايران باز گردد.
اما يکي از خاطره انگيز ترين نقش هاي "آزيتا حاجيان" نقش محبوبه در فيلم "روبان قرمز" به کارگرداني "ابراهيم حاتمي کيا" است.
بازي زيباي "حاجيان" درکنار يکي از بهترين بازيگران سينما يعني "پرويزپرستويي" باعث شد تا براي اين نقش، برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن در بخش بين الملل هفدهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر شود.

داستان اين فيلم درباره محبوبه دختر جنگ زده ي جنوبي كه خانواده اش را در جنگ از دست داده، پس از مدت ها به خانه ي پدري كه اكنون بيش تر به ويرانه اي شبيه است بازمي گردد تا آنجا زندگي كند. او در بدو ورودش به منطقه، با مردي به نام داوود روبرو مي شود كه از پايان جنگ تاكنون مشغول پاكسازي منطقه از مين هاي زمين است. محبوبه به طور تصادفي در خانه اش تانكي را زير آوار پيدا مي كند و تصميم مي گيرد آن را بفروشد. او به مردي افغاني و تنها به نام جمعه كه نگهبان گورستان تانك است پيشنهاد فروش تانك خود را مي دهد. جمعه به او علاقمند مي شود و داوود هم همينطور، اما داوود عشق خود را بروز نمي دهد. روزي بر اثر انفجار مين داوود زخمي مي شود و جمعه او را به بيمارستان مي برد و در برگشت محبوبه به عشق او نسبت به خودش پي مي برد و زماني كه محبوبه و جمعه درگير مي شوند و تانك بدون سرنشين با خيمه ي داوود برخورد مي كند، ناگهان چشمه از زمين مي جوشد.

1917954_273-1.jpg


بعد از "روبان قرمز" در فيلم ديگري از "ابراهيم حاتمي کيا" با نام "موج مرده" حضور يافت و در اين فيلم هم در کنار "پرويز پرستويي" بازي خوبي را از خود به نمايش گذاشت.در سال 82 در دوفيلم، "معادله" و "شمعي در باد" حضور يافت.

وي در سال 84 در فيلم "سيامك شايقي" با عنوان "باغ فردوس، پنج بعد از ظهر" به ايفاي نقش پرداخت.

سال 86 سال پرکاري براي اين بازيگر سينما بود توانست در سه فيلم حضور يابد.

فيلم سينمايي "محيا" به کارگرداني "اکبرخواجويي"، "ديوار" کاري از "محمد علي طالبي" و همچنين فيلم "خواب زمستاني" کاري ديگر از "سيامك شايقي" از جمله فيلم هاي وي در سال 86 محسوب مي شود.

"خواب زمستاني" به سه خواهر از سه نسل مختلف مي پردازد كه با هم زندگي مي كنند و درگير مشكلاتي مي شوند...

"كيميا و خاك" ساخته "عباس رافعي" در سال 87 مقصد بعدي "آزيتا حاجيان" بود که درآن با بازيگراني همچون؛ امير آقايي، حسين ياري، پريوش نظريه و سياوش طهمورث همبازي شد.

"تاکسي نارنجي" به کارگرداني "ابراهيم وحيدزاده" ديگر فيلم "حاجيان" در سال 87 بود.

در اين فيلم، يك زن جوان با دو فرزندخردسالش، دو مرد با خصوصياتي متفاوت اما خواسته اي مشابه، يك مأمور پليس و خلاصه يك پيرزن پرحرف و سمج و... در جزيره كيش ماجراهايي را مي آفرينند كه...
"حاجيان" نويسنده کتاب شعر "سرود سبز" در سال ١٣٧٠ است و تاکنون در سريال هاي بسياري نيز به ايفاي نقش پرداخته است.

وي در سال 73 در يکي از سريال هاي پرسروصدا آن سال يعني "آپارتمان" حضور يافت.پخش اين سريال با حاشيه هاي فراوان همراه بود. سريال چهره هاي جديدي را در سينما ي مطرح کرد.

"آواي فاخته"، "امام علي (ع)" (داوودميرباقري)،"آدم برفي" (داوود ميرباقري)،دبيرستان خضراء" (اکبر خواجويي)،"دومين انفجار" (نادر مقدس) و "تا ثريا" (سيروس مقدم) ازجمله سريال هايي است که اين بازيگر در آن ها حضور داشته است.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا