آموزش ساخت بازی با phun

P4NISh3R

P4NISh3R

Comming soon...
مدیر بازنشسته
نرم افزار Phun را در قبل به شما معرفی کردیم ، این نرم افزار جوری ساخته شده است تا بتوانید با آن چندین کار انجام دهید به طور مثال یک کاربر فقط به خاطر جالب بودن آن ازش استفاده میکند و یا یک معلم برای آموزش فیزیک و رابطه های آن ها ازش استفاده میکند ، شما میتوانید مقاله مربوط به آن را در لینک زیر ببینید:
http://www.gooyait.com/1389/02/18/scientific-software-ip-part-i.html

در این مقاله میخواهیم یکی دیگر از کاربرد های Phun را آموزش دهیم و بگوییم که چطور میتوان با این نرم افزار یک بازی کوچک و جالب ساخت ، البته قبل از هر چیزی شما احتیاج به نصب آن دارید که برای دانلود میتوانید به این آدرس مراجعه کنید و بدون کرک از آن استفاده کنید ، چون این نرم افزار یک نرم افزار رایگان است:
Algodoo



ما در این مقاله میخواهیم یک بازی ساده ای را طراحی کنیم که فقط یک ماشین است و میتواند به اینور و انور حرکت کنید. البته چند امکان دیگر هم به این ماشین کوچک میدهیم. بعد از دانلود و نصب آن را اجرا کنید ، سپس برای شروع کار به وسیله این گزینه که در عکس بالا مشخص است یک زمین طراحی کنید تا بتوانید ماشین خود را روی آن حرکت دهید.



سپس به وسیله این دو گزینه که در عکس بالا مشخص است ۲ یا ۳ عدد چرخ و یک بدنه مانند عکس زیر طراحی کنید. که البته میتوانید بدنه را خودتان هر طور که دوست دارید طراحی کنید و به طور مثال شبیه وانت یا کامیون آن را در بیاورید.



مراحل طراحی یک بدنه را در پایین توضیح میدهیم ، حال باید یک موتور برای حرکت آن تعبیه کنید که ما یک عکس در پایین قرار میدهیم که شما میتوانید به وسیله این عکس و ۵ مرحله که در عکس مشخص است یک موتور برای ماشین خود بسازید.
روی این قسمت کلیک کنید تا تصویر را در انداره واقعی 741 در 544 پیکسل ببینید.


ابتدا در مرکز دایره که گزینه ۱ است کلیک کنید ، سپس در نوار ابزار سمت چپ روی گزینه ۲ کلیک کنید ، سپس یک پنجره کوچک همانند عکس بالا نمایان میشود که باید تیک گزینه ۳ و ۴ را فعال کنید و در قسمت ۵ اول روی گزینه اولی کلیک کنید و دکمه راست روی کیبورد را فشار دهید و سپس روی گزینه دوم کلیک کنید و دکمه سمت چپ روی کیبورد را فشار دهید.
با این کار از این به بعد با فشار دادن دکمه راست ماشین به راست حرکت میکند و با دکمه چپ به چپ حرکت میکند ، در واقع ما در اینجا فقط یکی از لاستیک های ماشین را موتور کردیم و ۲ لاستیک عقب آن فقط میچرخند و هیچ نیروی را برای حرکت ماشین وارد نمیکنند که اگر لازم بود میتوانید با آنها هم همانند روش بالا موتور دهید.
روی این قسمت کلیک کنید تا تصویر را در انداره واقعی 822 در 415 پیکسل ببینید.


همانطور که در عکس بالا میبینید ما پشت کامیون خود ۳ عدد بار گذاشتیم و زمین رو به روی آن سر بالایی هست حال میتوانید آزمایش کنید که آیا این ماشی شما میتواند این بار ها را به بالا منتقل کند یا خیر اگر جواب منفی بود میتوانید به طور مثال ۲ عدد موتور کوچک دیگر به آن اضافه کنید یا اینکه قدرت موتور ها را افزایش دهید.
روی این قسمت کلیک کنید تا تصویر را در انداره واقعی 778 در 314 پیکسل ببینید.


به طور مثال این یک بازی کوتاه است که در عکس بالا میبینید ، من به کامیون ۳ موتور قوی داده ام و ۳ بار ۲ کیلویی که جمع آنها میشود ۶ کیلو ، این کامیون باید از سربالایی بالا برود و پس از گذشتن از دست انداز و چاله ها به مقصد برسد و بار خود را تخلیه کند.
البته میتوانید خودتان هم زمین و چاله های آن را طراحی کنید و برای خارج کردن بار از کامیون یک دستگاه طراحی کنید که خود اش بیاید و بار ها را بر دارد که اینجا بستگی به خلاقیت شما دارد.
روی این قسمت کلیک کنید تا تصویر را در انداره واقعی 735 در 300 پیکسل ببینید.


برای افزایش وزن بار ها و سنگین کردن و همچنین سخت کردن کار برای حمل بار توسط کامیون میتوانید به روش عکس بالا عمل کنید که ابتدا باید بار مورد نظر را انتخاب کنید و سپس از منوی سمت چپ گزینه مشخص شده را انتخاب کنید و سپس قسمت Mass را به صورت دلخواه تغییر دهید.
البته خود نرم افزار وزن های مشخصی را دارد به طور مثال از اون بالا میتوانید بار خود را به یک چون یا فلز تبدیل کنید که با توجه به ابعاد آن وزن آن هم تغییر میکند.
لاستیک با کمک فنر
حال اگر بخواهید یک کمک فنر هم برای ماشین خود بگزارید این قسمت را بخوانید ، برای این کار ابتدا باید بدنه ماشین خود را بسازید و سپس یک میله نازک با زاویه ۳۰ درجه به پایین بدنه متصل کنید ، برای متصل کردن هم باید و حتما از Hing استفاده کنید که در نوار ابزار بالا وجود دارد.



حال آن سر این میله را به وسیله یک فنر به بدنه وصل کنید و تنظیمات فنر را جوری تنظیم کنید که نه زیاد شل باشد و نه سفت ، حال باید لاستیک را هم بسازید که باید دقیقا در جایی که فنر را متصل کردید ، لاستیک را بسازید ، درست مانند عکس بالا.
حال اگر مانند قبل به یکی از لاستیک ها موتور بدهید میتوانید آن را حرکت دهید و فرق آن با قبلی این است که ماشین شما نرم تر از چاله ها حرکت میکند و در نتیجه سرعت بیشتر خواهد داشت.
شما میتوانید این مدل را خیلی کوچک تر و زیبا تر طراحی کنید و یا حتی برای هر ۲ لاستیک یک یا ۲ کمک فنر قرار دهید تا در هنگام حرکت بهتر عمل کنید.
نکات طراحی (مهم)
در این قسمت مقاله میخواهیم نکات خیلی مهمی را به شما بگوییم که با دانستن آن طراحی بهتری خواهید کرد و خلاقیت بیشتری میتوانید به خرج دهید.
- برای چسباندن ۲ عدد جسم باید ابتدا یک شکل بکشید و شکل دومی را روی آن قرار دهید و سپس از طریق منوی سمت چپ و گزینه CSG گزینه Add را انتخاب کنید.
- برای جسباندن ۲ عدد جسم بدون اینکه جسم دوم جمع جسم سوم بشود باید از گزینه ضربدر مانند که در منوی بالا وجود دارد استفاده کنید ، برای اینکار حتما باید روی شکل دوم این کار را بکنید.
- برای جسباندن ۲ عدد جسم به طوری که توانند در جای خود حرکت کنند باید از گزینه ای که شبیه چرخ است و نام آن Hing هست استفاده کنید ، برای اینکار حتما باید روی شکل دوم این چرخ را نصب کنید.
- برای تو خالی کردن یک جسم ، به طور مثال بار پشت کامیون باید به جای اینکه در قسمت CGS گزینه Add را انتخاب کنید ، گزینه Subtract را انتخاب کنید و روش کار مانند روش Add هست.
- برای بریدن قسمت های مختلف یک جسم باید از چاقو استفاده کنید که آیکون آن در نوار ابزار بالا وجود دارد و شبیه یک چاقو است.
- برای استپ و شروع میتواند از دکمه یSpecs استفاده کنید ، با استپ کردن تمام حرکات فیزیکی اجسام متوقف میشود و میتوانید به طراحی خود بپردازید.
- برای شل و سفت کردن فنر ابتدا باید روی آن کلیک کنید و سپس از نوار ابزار سمت چپ روی قسمت Springs کلیک کنید و قسمت Damping را برای سفت کردن افزایش دهید.
- برای تکان دادن زاویه دید میتوانید از دکمه وسط ماوس استفاده کنید که باید آن را نگه دارید و ماوس را تکان دهید تا زاویه تغییر کند.
- برای پیشرفته تر کردن منو های برنامه به قسمت Option بروید و قسمت Level را روی Advanced mode قرار بدهید ، با انجام این کار گزینه های بیشتری نمایان میشود.
- برای بزرگ و کوچک نمایی میتوانید از قلتکی که روی ماوس هست استفاده کنید. (یکی از نکته های مثبت این نرم افزار قدرت بالای کوچک نمایی و بزرگ نمایی هست.)
- برای ذخیره پروژه های ساخته شده خود ابتدا روی File و سپس Save secen را انتخاب کنید و بعد از وارد کردن اسم پروژه روی دکمه سبز رنگ Save کلیک کنید.
- برای کپی پیست قطعات میتوانید از کلید های ترکیبی Ctrl+C و Ctrl+V استفاده کنید ، البته باید قبلش پروژه رو حالت ایست باشد.
- برای اطلاعات بیشتر و دانلود رایگان این نرم افزار به سایت Algodoo و یا www.algodoo.com بروید ، همچنین در این سایت میتوانید مدل و پروژه های آماده را از قسمت secen دانلود کنید. (نکته مثبت این نرم افزار در قسمت مدل ها حجم بسیار پایین مدل ها هست و هر کسی میتواند با کمترین سرعت اینترنت آنها را به راحتی و رایگان دانلود کند.
این بود مقاله ساخت بازی به وسیله نرم افزار شاید علمی و شاید تفریحی Phun ، البته نرم افزار اصلی algodoo هست که Phun یک نسخه کوچکرتر و رایگان است ولی algodoo رایگان نیست ، شما هم میتوانید بازی و یا مدل های آماده خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگزارید.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا