آموزش مقدماتی udk(قسمت اول)

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
وقتی انجینو نصب کردین و اجراش کردین یه پنجره می بینین با چهارتا کادر که شبیه نرم افزارای طراحی سه بعدیه….
تو این پنجره یه سری چیزا هست که باید بهتون معرفی کنم …..همونطور که گفتم پنجره ی انجین به صورت زیره:
1.udk-copy.gif

خوب الان وقت معرفی بخشای مختلف اونه…همه چیزو نیاز نیست بگم چیزای کاربردی ترو میگم…تو آموزشای بعدی اگه با یه بخش کار داشته باشیم همونجا معرفیش میکنم:


منوی فایل(file)
2udk.png

تو این منو گزینه هایی که باهاشون بیشتر کار دارین اینای هستن که زیرن:
new :برای شروع طراحی نقشه جدید
Open : برای باز کردن مپ یا همون نقشه طراحی شده قبلی
Save current Level: برای ذخیره کردن مرحله یا همون لول یا همون نقشه جاری
Save as… : ذخیره نقشه جاری جدا از فایل اصلی (اگر فایل اصلی را از جایی باز کردید)
Save all: برای ذخیره مپ و کانتنت های ذخیره نشده

منوی ادیت(edit)
3.udk_.png

تو این منو اینا بیشتر کاربردین:
Undo : برگرداندن یک عمل به قبل (اخرین کاری که تو ادیتور انجام دادینو بر میگردونه)
Redo: اگه از آندو استفاده کرده باشین دوباره بر میگرده به قبل از آندو یعنی آندو رو خنثی میکنه
Translate و rotate و scale رو حتما میدونین به ترتیب جابجایی و چرخش و تغییر اندازه….
Cut و copy و paste رو هم حتما میدونید به ترتیب برش و کپی و چسباندن….
Duplicate : یه جورایی شبیه همون کپیه در واقع شیئی که انتخابه رو شبیه سازی میکنه….
Delete: حذف کردن
Select None: همه چیز از حالت انتخاب خارج میشه
Select builder brush: براش طراحی (همون قرمزه ) رو انتخاب میکنه
Select all: تابلوئه دیگه همه چیزو انتخاب میکنه…
Invert selection: اگه چیز یا چیزایی رو تو لول انتخاب کرده باشین با انتخاب این دکمه همه چیز غیر از چیزایی که شما انتخاب کردین انتخاب میشه
Select by property: اینم انتخاب به وسیله ی نوع اکتوره
Find actor: پیدا کردن شیئ مورد نظر از طریق اسم و یه سری ویژگیای دیگه

منوی ویو(view)
4.udk_.png

این منو یه سری چیزا داره که تو عکس با شماره مشخص کردم و هر کدومو با شماره معرفی میکنم:
1: این گزینه همونطور که میبینین یه گزینه ی کشوییه که یه سری چیزا رو تو خودش داره که وقتی به شمارش برسیم معرفیش میکنم
2. این پنجره شامل یه سری ویژگی ها ی کاربردی و مهمه که بعدا شاید تو آموزشای بعدی ازشون استفاده کردم مثل post process و ارتفاع مرگ (kill z) و غیره….تصویرشو زیر میتونین ببینین
5.udk-copy.gif


3. این گزینه برای باز کردن پنجره ی کیسمت هست که البته میتونین با کلیک روی آیکنش زیر منو بار اصلی( ) هم اونو بیارین.کیسمت در واقع برنامه نویسی رو برای افرادی که وظیفشون تو بازی طراح مرحله و مدلینگ هست حذف کرده و با سیتم کانال کشی (مثل سیستم متریال تو مکس 2011 یا برنامه نویسی تو کوئست) کار طراح های مرحله رو فوق العاده راحت کرده.
4.این گزینه قسمت مورد علاقه ی منه تو یو دی کی ****متینی **** با زدن این گزینه ادیتور متینی باز میشه که البته برای اینم زیر منو بار یه میانبر با آیکون وجود داره.
متینی یه استودیوی فیلم سازی قدرتمنده(!)…. برای طراحی صحنه های سینمایی تو بازی فوق العاده قدرتمنده و در عین حال ساده….کسایی که با نرم افزارای سه بعدی و یکم با انیمت آشنا باشن 50 درصد این ادیتور رو راحت یاد میگیرن….کلا چیز باحالیه
5.اینو اشتباه شماره زدم باشه بعدا بیشتر توضیح میدم …..در واقع این یه سری تنظیمات توی خودش داره مثل زبان ادیتور و فعال سازی دایرکت ایکس یازده(اگه کارت گرافیک پشتیبانی کنه) و جابجایی ماوس تو ادیتور و….. که نیاز نیست بدونین…
6 و 7 و 8: این سه تا کلا چون تو یه پنجره هستن با هم تو ضیح میدم….اگه رو 6 کلیک کنین پنجره ی content browser باز میشه که زیر یه عکس از ش گذاشتم….
کانتنت بروزر در واقع تمام آبجکتا و مدلا و تکستچرا و متریالا و صدا ها رو تو خودش داره یعنی باید شما اونا رو باید بیارین توش تا اون پکیجشون کنه و برای استفاده تو بازی نگهشون داره اینم زیر منو بار میانبر داره با آیکن
اینم عکس کانتنت بروزر:
بر روی عکس کلیک کنید…


شماره بعدی actor class هست که یه سری از کلاسای برنامه نویسی شما و انواع نور و مه و مایع و یه سری چیزا مثل تفنگای بازی پیش فرض انجین که برنامه نویسی شدن رو توخودش داره و میتونین ازش استفاده کنین….
اینم عکس از اکتور کلاس:
10.udk_.png


خوب شماره بعد مربوط به لول که کار با لول استریمینگ و اینا که شد بهتون میگم چیه فعلا ندونین بهتره…….

منوی براش(brush)
اینو بهتره تو کار بهتون بگم اینجوری فکر نکنم متوجه بشین چیه…
این منوشه:
11.udk_.png



منوی بیلد(build)
تو این منو فکر نمیکنم توضیح لازم باشه ….بیلد نوراو بیلد همه و….اینا رو میشه از معنیش فهمید….(دیگه دارم از تایپیدن خسته میشم :دی)
اینم منوش:
12.udk_.png


منوی پلی (paly)

این منو برای تست لول هست…..گزینه هاش:
13.udk_.png

In Editor : بازی رو از تو ی یه ادیتور که اجرا مکنه برای تست اجرا میکنه
Play in active viewport: بازی رو تو نمای دید فعال(همون چهارتا نمای دید ) اجرا میکنه
Onpc: بازی رو عین بازی اجرا میکنه!!!!

منوی تولز(tools)
14.udk_.png


تو این منو فقط با ترین کار داریم (فعلا)……
ترین در واقع یه جورایی زمینیه که میتونین ایجاد کنین و ازش کوه و اینا بسازین….تعریف درستشو نمیدونم!!درواقع ترین عوارض زمین رو شبیه سازی میکنه….. بعدا که باهاش کار کنید متوجه میشین(تو آموزشای بعدی)
منوی هلپ (help)
15.udk_.png


رو توضیح نمیدم چون نیاز نیست !








اینم یه عکس کلی از صفحه اصلی انجین که یه سری چیزا رو با عدد مشخص کردم که یه توضیح کوتاه راجع بهشون میدم:
http://www.pejdogame.com/wp-content/uploads/2011/08/16.udk-copy.gif
16.udk-copy.gif




1) ایجاد صحنه جدید برای طراحی
2) باز کردن نقشه یا مپ طراحی شده
3) ذخیره پروژه یا مپ یا صحنه جاری
4) ذخیره تمام مپ ها (تو لول استریمینگ کاربرد داره که بعدا آموزش میدم)
5) ذخیره ی تمام پکیج های ذخیره نشده
6) بازگشتن یک مرحله قبل(کارایی که تو ادیتور انجام دادین )
7) خنثی کردن آندو یعنی اگه یه مرحله به قبل اومده باشین این شمارو میبره مرحله بعد
icon_cool.gif
باز کردن پنجره ی کانتنت بروزر
9) باز کردن پنجره ی کیسمت
10) باز کردن پنجره ی متینی
11) بیلد کردن تمام مرحله
12) تست بازی در ادیتور
13) رفتن به بویلدر براش(همون مکعب قرمز)
14) اینا رو تو اموزش بعدی که مربوط به براشه توضیح میدم…
15) اینم همینطور
16) رفتن به اکتور


منبع : سایت پژدوگیم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا