اسلحه مخفی xfx hd5970

King Of War

King Of War

The DestroyerOf Darkness
کاربر تالار
مقدمه

روزگاری شرکت XFX در کنار تولید کارت های گرافیک مشابه نمونه های استاندارد و کارت های گرافیک کمی اورکلاک شده سری xxx، کارت هایی نیز از سری Fatal1ty تولید می کرد که به شدت اورکلاک شده و کارایی آن ها از نمونه های معمولی بسیار بالاتر بود. مدت زیادی از آن دوران گذشته و دوباره XFX یک کارت گرافیک جدید و بسیار ویژه برای طرفدارانش عرضه کرده است اما اين بار از نوع کانادايي اش!
داستان و شایعات قبل از ارائه این کارت گرافیک در نوع خود جالب است و نکته جالب تر این که، خود XFX منشاء اصلی ایجاد این شایعات بود! مدتی قبل، برخی از سایت های اینترنتی از ساخت یک کارت گرافیک ویژه HD 5970 توسط XFX خبر داده بودند. در کنار این خبر، عکسی از یک اسلحه و یک کارت گرافیک بزرگ مشابه HD 5970 دیده می شد. مدتی گذشت و XFX ناگهان اعلام کرد، یکی از کارت های گرافیک ساخت این شرکت که جزء پروژه سری XFX بود، توسط دو نفر به سرقت رفته است! فیلمی هم روی اینترنت پخش شد که یک دوربین امنیتی آن را ضبط کرده بود و دو نفر را هنگام ورود به شرکت XFX نشان می داد. شماره سریال این کارت گرافيک نیز اعلام شد و XFX از مردم درخواست کرد، در صورتی که کسی قصد فروش این کارت گرافیک را داشت، آن را خریداری نکرده و در اسرع وقت در این مورد به XFX اطلاع دهند. کمی بعد هم این کارت گرافیک روی سایت eBay و با قیمت بیش از 10 هزار دلار برای فروش قرار داده شد. در نهایت، مشخص شد که تمام این موارد جزء برنامه تبلیغاتی XFX برای معرفی کارت گرافیک جدیدش بوده که تنها 1000 عدد از آن تولید خواهد شد.

زير ذره بين

درابتدا این کارت گرافیک فاقد جعبه بود و مسئولان شرکت سازگار اعلام کردند، در حال حاضر تنها خود کارت گرافیک و کابل های رابط آن به دستمان رسيد و بسته بندی آن نیز به زودی در اختيار ما قرار خواهد گرفت. برای دیدن جعبه و بسته بندی به سراغ سایت های اینترنتی رفتم و آنچه دیدم، بزرگ تر از هر جعبه کارت گرافیک دیگری بود که تاکنون دیده بودم. داخل این جعبه، یک کیف بزرگ مخصوص LAN Party قرار دارد در آن که قسمت هایی برای قرارگیری صفحه کليد، ماوس و هدفون در نظر گرفته شده است.

65.jpg


اما درون این کیف از کارت گرافیک خبری نیست و به جای کارت گرافیک، یک اسلحه مشابه FN P90 قرار دارد! این اسلحه در حقيقت،
جعبه کارت گرافیک است که با باز کردن آن، کارت گرافیک نمایان می شود.

66.jpg


در اولین برخورد متوجه خواهیم شد، سیستم خنک کننده و ساختار قطعات روی برد کارت گرافیک نیز نسبت به نمونه مشابه تغییر کرده است.

67.jpg


عدد 0033 نوشته شده کنار نام HD 5970 Black Edition Limited بالای کارت گرافیک،
شماره کارت گرافيک در میان 1000 عدد کارت گرافیک تولیدشده است.

68.jpg


جلوی اين کارت، برخلاف HD 5970 معمولی که دارای دو خروجی تصویر DVI و یک خروجی mini DisplayPort است، شش خروجی تصویر mini DisplayPort وجود دارد که نشان دهنده پشتیبانی این کارت گرافيک از شش مانيتور به صورت همزمان است. برای راحتی کاربران در اتصال این کارت گرافیک به صفحه نمایش، سه مبدل mini DisplayPort به DisplayPort، دو مبدل mini DisplayPort به DVI و یک مبدل HDMI به همراه کارت گرافیک ارائه می شود.

69.jpg


علاوه بر خروجی هوای جلوی کارت گرافيک، در قسمت عقب اين محصول نیز چند سوراخ برای عبور هوا در نظر گرفته شده است. پس اگر قصد خرید این کارت گرافیک 1200 دلاری را دارید، باید بدانید، کیس شما هم باید سیستم گردش هوای مطلوبی داشته باشد. برای تأمین برق موردنیاز نیز دو کانکتور برق هشت پین در قسمت بالای کارت گرافیک در نظر گرفته شده است و به همين منظور XFX یک منبع تغذیه 850 واتی را برای استفاده از این کارت گرافیک توصیه کرده است (HD 5970 معمولی دست کم به یک منبع تغذیه 650 واتی نیاز دارد).

فرکانس پردازنده گرافيکي در اين محصول از 725 به 850 مگاهرتز افزایش پیدا کرده و برای هریک از پردازنده های گرافیکی، دو گیگابایت حافظه GDDR5 با فرکانس کاری مؤثر 4800 مگاهرتز تعبیه کرده است (در مجموع چهار گیگابایت حافظه روی کارت قرار دارد). هر دو گیگابایت به کمک رابط حافظه 256 بیتی با یک پردازنده گرافیکی در ارتباط است که در مجموع پهنای باند اين کارت گرافيک را به 307/2 گیگابایت در ثانیه می رساند.
برای آن که ببینیم درون این کارت گرافیک چه خبر است، دل به دریا زدیم و قطعات کارت گرافیک را از هم جدا کردیم. همچنین برای پي بردن به تغييرات این کارت گرافیک نسبت به نمونه اصلی HD 5970، یک کارت گرافیک HD 5970 معمولی ساخت Gigabyte را نیز که در اختیار داشتیم باز کردیم.

70.jpg


ابتدا از خنک کننده شروع می کنیم. در HD 5970 معمولی، فن در انتهای کارت گرافیک قرار دارد و هوای محیط بیرون را به داخل یک خنک کننده بزرگ می دمد. کف خنک کننده HD 5970 در حقيقت، یک لوله انتقال حرارت پهن است که کاملاً مسی بوده و نقش مهمی در انتقال گرما ایفا می کند. بقیه قطعات روی برد مانند  ماژول های حافظه و MOSFET ها به کمک چسب های انتقال حرارت، با سطح فلزی مشکی رنگ اطراف خنک کننده مرتبط هستند. در این مدل فن از نوع Brushless و ساخت Foxconn است. در مدل HD 5970 Black Edition Limited فن به وسط منتقل شده و دو خنک کننده مجزا در اطراف فن قرار گرفته است که هر کدام روی یکی از پردازنده های گرافیکی را می پوشاند. هر خنک کننده دارای کف مسی بوده و سه لوله انتقال حرارت، گرما را به میان صفحه های آلومینیومی منتقل می کند. بقیه قطعات نیز به کمک چسب انتقال حرارت با صفحه مشکی رنگ که فن روی آن نصب شده در ارتباط هستند. فن این کارت گرافیک هیدرولیکی و با حداکثر سرعت 3900 دور در دقیقه است که با حداکثر سرعت چرخش 65 دسی بل نویز ایجاد می کند. در آزمایشی که به کمک نرم افزار Fur Mark 1.8.2 انجام دادیم، حداکثر دمای پردازنده گرافیکی در این کارت گرافیک به 83 درجه سانتی گراد می رسید. این در حالی است که در همین تست، دمای پردازنده گرافیکی در یک HD 5970 معمولی به نزدیک 90 درجه سانتی گراد می رسد.

71.jpg


زیر خنک کننده HD 5970 استاندارد، هشت چیپ ست حافظه دیده می شود که هر یک 128 مگابایت ظرفیت دارند که با هشت چیپ ست حافظه پشت کارت گرافیک در مجموع دو گیگابایت حافظه را براي ذخيره اطلاعات در اختيار پردازنده هاي گرافيکي قرار مي دهد (چیپ ست های حافظه اين کارت گرافيک ساخت شرکت Hynix و مدل آن H5GQ1H24AFR-T2C است). اما اين موضوع در مورد محصول جديد شرکت XFX کمي متفاوت است زيرا در هر سمت اين کارت گرافيک شانزده ماژول حافظه 128 مگابایتی ساخت Hynix قرار گرفته که باعث افزايش ميزان حافظه اين کارت گرافيک به چهار گيگابايت شده است! البته در اين کارت گرافيک مدل چيپ ست  های حافظه مشابه مدل هاي به کار رفته در کارت گرافيکي HD 5970 است. همچنين در کارت گرافيک HD 5970 استاندارد يک مدار رگولاتور ده فاز دیجیتال وظيفه تأمین توان موردنياز قطعات را بر عهده دارد اما در HD 5970 Black Edition Limited، مدار رگولاتور میان دو پردازنده گرافیکی قرار گرفته است. در این مدار رگولاتور، هشت فاز برای برق رسانی به پردازنده های گرافیکی و چهار فاز برای ماژول های حافظه در نظر گرفته شده است. همچنین یک چیپ ست که نام AMD8647 روی آن حک شده، میان دو پردازنده گرافیکی وجود دارد که در واقع پلی میان دو پردازنده گرافیکی بوده و ارتباطی مستقیم میان آن ها برقرار می سازد. MOSFET های به کار رفته در مدار رگولاتور اين کارت گرافيک از نوع DrMOS است که کارایی آن 25 درصد بیشتر از مدل های معمولی است و امکان کار در حداکثر دمای 150 درجه سانتی گراد را نیز دارد.

سيستم تست و نتايج بررسی

برای بررسی HD 5970 Black Edition Limited و مقایسه آن با یک HD 5970 استاندارد،
از سیستمی با مشخصات ذکر شده در جدول زیر استفاده کردیم.

72.jpg


جدول زیر خلاصه نتایج به دست آمده از تست دو کارت گرافیک را نمایش می دهد. همچنین پایین هر یک از نتایج، درصد افزایش کارایی کارت گرافیک XFX در مقایسه با کارت گرافیک معمولی HD 5970 نشان داده شده است. نتایج ذکر شده در جدول، به جز تست 3D Mark Vantage، همگی بر حسب متوسط فریم در ثانیه هستند.

73.jpg


مزایا

کارايي بالا (اين محصول یکی از قدرتمندترین کارت های گرافیک است که تا به امروز عرضه شده است)،
پشتیبانی از شش مانيتور به طور همزمان (Eyefinity 6)، قدرت خنک کنندگی مناسب،
بسته بندی جالب،
امکانات جانبی خوب.

معایب

صدای زیاد فن در حداکثر دور،
توان مصرفی به نسبت زیاد،
قيمت بالا
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا