ايران قهرمان بسکتبال کاپ‌ آسيا شد

KaShKoOl

KaShKoOl

یه مرد تنها و خسته
کاربر ماندگار
تيم ملي بسکتبال ايران با کسب پيروزي برابر چين تايپه به دومين قهرماني پياپي خود در رقابت‌هاي کاپ‌آسيا رسيد و جواز حضور مستقيم در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در سال 2015 را بدست آورد. ملي‌پوشان بسکتبال ايران در ديدار نهايي با نتيجه 89 بر 79 حريف خود را شکست دادند و قهرمان شدند.

اين رقابتها پنجمين دوره کاپ آسيا بود که در ووهان چين برگزار شد.

ايران در اين مسابقه با ترکيب سجاد مشايخي، بهنام يخچالي، محمد جمشيدي، اوشين ساهاکيان و حامد حدادي وارد ميدان شد و از همان ابتداي کار حريفش را تسليم برنامه‌هاي خود کرد تا از دومين قهرماني خود در کاپ‌آسيا دفاع کند.

ايران کوارتر نخست را با اقتدار آغاز نکرد اما رفته رفته توانست با عملکرد خوب در حمله‌، حريفش را شکست دهد. کوارتر نخست بازي 26 بر 21 به سود ايران به پايان رسيد.

در کوارتر دوم چين تايپه عملکرد بهتري داشت و توانست 21 بر 16 برنده شود. در کوارتر سوم ايران بود که دوباره صاحب توپ و ميدان شد و توانست 24 بر 20 برنده شود.

گزارش بازي کوارتر نخست؛ 26 بر 21 ايران

مسابقه با امتيازآوري چين تايپه آغاز شد اما برتري براي ايران بود و ملي‌پوشان بسکتبال با پرتاب‌هاي پيراموني و نفوذهاي خوب به زير سبد از حريف شرقي خود پيش افتادند. چين تايپه زماني که برابر حمله‌هاي ايران به مشکل خورد رو به دفاع پرس تمام زمين آورد و در طرف ديگر ميدان نيز يونس لاله‌زاده به جاي سجاد مشايخي وارد ميدان شد.

5 دقيقه از کوارتر نخست گذشته بود و چين تايپه 13 بر 10 از ايران پيش بود. کوئنسي ديويد سنتر آمريکايي‌الاصل چين‌تايپه عملکرد خوبي در زير سبد داشت و در ريباند و امتيازآوري خوب کار مي کرد و باعث برتري تيمش شده‌بود.

کوارتر نخست با عملکرد بهتر چين تايپه در دفاع و حمله پيش مي‌رفت و بازيکنان ايران سعي مي‌کردند با کسب هماهنگي بيشتر در دفاع اجازه کار به چيني‌ها ندهند که رفته رفته در اين امر موفق شدند. ارسلان کاظمي ديگر بازيکني بود که وارد ميدان شد و با ريباندهاي خود به پيش رفتن ايران کمک کرد.

دو دقيقه به پايان مسابقه باقي مانده بود که ايران با دو امتياز حامد حدادي کار را 17 بر 17 برابر کرد. در کوارتر نخست تماشاگران حاضر در سالن شهر ووهان شاهد عملکرد بهتر ايران بودند که توانست با امتيازهاي جمشيدي و زنگنه برتري را براي خود کند و 26 بر 21 برنده شود.

در کوارتر نخست بهنام يخچالي ستاره جوان بسکتبال ايران از ناحيه انگشت دست آسيب ديد و ديگر نتوانست تيم ملي را همراهي کند.

در پايان اين کوارتر کوئنسي ديويد خطاي عمدي روي روزبه ارغوان انجام داد که بعد از سوت پايان بود و درگيري بين بازيکنان ايجاد کرد.

کوارتر دوم؛ 21 بر 16 چين تايپه

در کوارتر دوم کادرفني چين تايپه تاکيد زيادي داشت تا بازيکنانش رو به پرتاب‌هاي پيراموني بياورد؛ آنها اين برنامه را از ابتداي کار انجام دادند و با يک شوت سه امتيازي فاصله را عدد 2 رساندند. چين تايپه اين کوارتر را بهتر آغاز کرده‌بود و کار را برابر هم کرد تا اينکه بعد از سه دقيقه بالاخره اوشين ساهاکيان براي ايران امتياز گرفت.

بچيروويچ در اين کوارتر نيز از ارسلان کاظمي به عنوان بازيکن پست سه استفاده کرد و سعي داشت او را به شوت زدن سوق بدهد. ترکيب او با اوشين ساهاکيان و حامد حدادي در زير سبد قدرت ايران را بيشتر کرده بود و همين باعث شد تا دوباره شاگردان بچيروويچ فاصله امتيازي را به سود خود افزايش دهند.

چهار دقيقه از کوارتر دوم گذشته بود که ايران 33 بر 30 از چين تايپه پيش بود. در همين دقايق محدوديت خطاي تيمي ايران نيز به پايان رسيد و فرصتي براي امتيازآوري چين تايپه ايجاد کرد. با اين حال دو تيم در حمله‌هاي خود ناکام بودند و نمي‌توانستند به امتياز برسند.

دقايق پاياني اين کوارتر با برتري چين تايپه همراه بود و بازيکنان اين تيم با استفاده از ضد حمله و شوت‌هاي سه امتيازي کار را 36 بر 36 برابر کردند. اين برابري تا پايان کوارتر نيز همراه بود و در حالي که شوت سه امتيازي سجاد مشايخي مي‌توانست باعث برد ايران در نيمه اول شود اما چيني‌ها از تک موقعيت خود در زير سبد ايران استفاده و کار را برابر کردند. نيمه نخست با نتيجه 42 بر 42 به پايان رسيد و چين تايپه با نتيجه 21 بر 16 کوارتر دوم را به سود خود تمام کرد.

کوارتر سوم؛ 24 بر 20 ايران

نيمه دوم مسابقه با توپ‌ربايي مارکوس از حامد حدادي و امتياز براي چين تايپه آغاز شد که سجاد مشايخي با يک نفوذ دوباره کار را برابر کرد. چين تايپه در اين کوارتر با استفاده از دفاع منطقه‌اي قدرتمند براي خود فرصت ضد حمله ايجاد مي‌کرد و ايران سعي داشت با نفوذ به زير سبد حريفش به موفقيت برسد؛ دو تيم عملکردي پاياپاي داشتند و بازي 46 بر 46 بود.

حمله‌هاي ايران بر محور حامد حدادي بود و چيني‌ها شوت سه امتيازي مي‌زدند. دفاع پرس چين تايپه نمي‌توانست برابر حمله‌هاي ايران کاري از پيش ببرد و در طرف مقابل نيز ايران در دفاع شوت‌هاي پيراموني‌ ناموفق بود. دو تيم عملکردي پاياپاي داشتند و در چهار دقيقه به پايان کوارتر سوم فاصله کمي داشتند؛ ايران 57 بر 55 پيش بود.

دقايق پاياني کوارتر سوم نبض بازي به سود ايران تغيير کرد و ملي‌پوشان با دفاع خوب موقعيت هاي مناسبي نيز بدست مي‌آوردند و به امتياز مي‌رسيدند. اين برتري تا پايان نيز ادامه داشت و فاصله امتيازي به سود ايران افزايش پيدا کرد. در نهايت کوارتر سوم با نتيجه 24 بر 20 به سود ايران به پايان رسيد.

نکته جالب توجه اين کوارتر پرتاب سه امتيازي چنگ ليو بازيکن چين تايپه بود که از ميانه زمين و در لحظه پاياني وارد سبد ايران شد.

کوارتر چهارم؛

کوارتر پاياني ديدار فينال کاپ‌آسيا با امتيازآوري ايران همراه بود و ملي‌پوشان همان ابتدا به 4 امتياز رسيدند. دفاع خوب ايران بازيکنان چين تايپه را سردرگم کرده‌بود و در طرف ديگر ميدان موقعيت براي کسب امتياز ايجاد مي‌کرد. نفوذ يونس لاله زاده به زير سبد حريف امتيازي ديگر براي ايران داشت و فاصله را به عدد 10 رساند؛ 72 بر 62 ايران پيش بود.

چيني‌ها در اين کوارتر افت چشمگيري داشتند و برابر هنرنمايي بسکتباليست‌هاي ايران نمي‌توانستند کاري از پيش ببرند. توپ و ميدان در اختيار شاگردان بچيروويچ بود و آنها يکي پس از ديگري توپ‌هايشان را وارد سبد مي‌کردند. ايران 74 بر 65 از حريفش پيش بود و سعي داشت با تقويت دفاع اين برتري را حفظ کند اما سرعت چين تايپه و عملکرد پرس تمام زمين آنها نبض بازي را تغيير داد و فاصله کم شد.

سه دقيقه به پايان کوارتر پاياني باقي مانده بود که ايران دوباره با قدرت زير سبد خود فاصله را افزايش داد و با نفوذ محمد جمشيدي به هشتاد و دومين امتيازش رسيد. ايران برتري خود در کوارتر چهارم را تا انتهاي بازي حفظ کرد و در نهايت با پيروزي 23 - 17در کوارتر چهارم توانست فينال کاپ‌آسيا را 89 - 79به سود خود تمام کند و قهرمان شود


منبع ورزش 3
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا