بررسي لپ تاپ Asus G53S

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
46.jpg
براي طرفداران بازي هاي كامپيوتري و گيمرهاي حرفه اي محصولات ROG م (Republic Of Gamers) شركت ايسوس نامي آشنا است كه مجموعه اي از ابزارها مانند مادربرد، كارت هاي گرافيكي و همچنين لپ تاپ را شامل مي شوند كه در هر گروه، مدل هاي متعدد با امكانات متفاوتي ارايه شده است. در واقع ROG با هدف توليد و ساخت سخت افزارهايي براي اجراي بازي هاي مختلف و پيشرفته و همچنين اجراي قابليت اوركلاكينگ روي اين ابزارها براي گيمرها و اوركلاكرها در سال 2006 توسط شركت ايسوس شكل گرفت و هدف آن بيشتر بالابردن عملكرد و توانايي هاي كارت هاي گرافيكي و مادربردها بود. با اين وجود ايسوس امكانات سخت افزاري ويژه اي را نيز در سري هاي گوناگون لپ تاپ هاي ROG خود قرار داده است و براي كاربراني كه بنا به دلايل مختلف داشتن يك كامپيوتر قابل حمل براي بازي را به يك كامپيوتر روميزي ترجيح مي دهند، اين لپ تاپ ها ابزارهاي مناسبي خواهند بود. از سري لپ تاپ هاي ROG مدل G53S كه در گروه لپ تاپ هاي 15,6 اينچي قرار مي گيرد، براي بررسي در اختيار ما قرار گرفت. اين لپ تاپ يك بدنه كاملاً مشكي رنگ و از جنس پلاستيك مات و با استحكام دارد و درب لپ تاپ علاوه بر لوگوي ASUS منقوش به علامت ROG است. در واقع اولين نكته اي كه در زمان مشاهده اين لپ تاپ نظر كاربر را به خود جلب خواهد كرد، همان بدنه مستحكم و البته وزن بالاي آن است. با اين وجود طراحي آن به گونه اي است كه درب لپ تاپ به راحتي و بدون وارد كردن فشاري به صفحه نمايش باز مي شود. موردي كه در معمولاً در لپ تاپ هاي با وزن بالا و يا با بدنه مستحكم كمتر ديده مي شود. همچنين هنگامي كه درب لپ تاپ را باز مي كنيد، يك بخش اضافي كه قسمتي از بدنه لپ تاپ است در پشت درب قرار مي گيرد و زاويه باز شدن درب لپ تاپ را محدود مي كند. البته زماني كه درب لپ تاپ بسته است اين بخش زيبا به نظر مي رسد و با ساختار كلي و طراحي خاص بدنه لپ تاپ هماهنگي دارد با اين وجود در زمان باز بودن درب آن تا حدودي از زيبايي كلي لپ تاپ كاسته مي شود.
47.jpg
بخش داخلي G53S نيز همانگونه كه ذكر شد مشكي رنگ است و هنگامي كه آن را روشن مي كنيد، در حدود چند ثانيه LEDهاي سفيد رنگي در زير كليدهاي لپ تاپ روشن مي شوند. هرچند كه كليدي در ميان كليدهاي وضعيت لپ تاپ نيز وجود دارد كه با فشردن آن مي توانيد Backlit لپ تاپ را تا زمان دلخواه روشن نگه داريد و در نتيجه استفاده از اين كليد باعث مي شود استفاده از لپ تاپ و كار با صفحه كليد آن در محيط هاي تاريك آسان تر باشد. حال كه به كليد هاي وضعيت لپ تاپ اشاره كرديم بهتر است نگاه دقيق تري به صفحه كليد و اجزاي آن بيندازيم. اين لپ تاپ به يك صفحه كليد Chiclet مجهز است و نوع چينش كليدهاي آن QWERTY است. بنابراين همان طور كه از ساختار اين نوع صفحه كليدها انتظار مي رود بخشي از آن به قرار گرفتن كليدهاي اضافي براي اعداد و عمليات  رياضي در نظر گرفته شده است. در خصوص ساير كليد هاي وضعيت آن نيز بايد گفت كليد دوم كه Turbo/Express Gate نام دارد براي اوركلاكينگ مورد استفاده قرار مي گيرد و زماني كه سيستم در حال فعاليت است عملكرد سيستم را بالا  برده و با فشردن دوباره دوباره حالت خارج شوند، كليد سوم نيز براي اجراي تنظيمات در زمان پخش تصاوير سه بعدي به كار مي رود وكليد پاور لپ تاپ در رديف كليدهاي وضعيت و در سمت راست ديده مي شود. در خصوص پد لمسي آن نيز مي توان گفت ابعاد مناسبي دارد و سطحي لغزنده داشته و كار با آن راحت است. با اين وجود كار با كليد هاي ماوس قرار گرفته در زير پد لمسي، چندان آسان نبوده و در زمان فشردنشان كمي با مشكل مواجه خواهيد شد.
48.jpg
علاوه بر ويژگي هاي ظاهري G53S مسلما آن چه كه مي تواند اين لپ تاپ را متمايز كند پيكربندي سخت افزاري آن است. اين لپ تاپ به يكي از آخرين پردازنده هاي شركت اينتل مجهز شده است. پردازنده Core i7-2630QM اين لپ تاپ كه در خانواده پردازنده هاي Sandy Bridge قرار مي گيرد داراي فركانس كلاك 2 گيگاهرتز و همچنين 6 مگابايت كاشه است. از سوي ديگر چيپ ست اين پردازنده HM65 بوده كه در كنار 4 هسته پردازشي آن و با قابليت Hyper threading موجب خواهد شد تا 8 رشته پردازشي را پشتيباني كند و در نتيجه اين پردازنده شركت اينتل قدرت پردازشي قابل توجهي را به لپ تاپ خواهد داد. در خصوص حافظه لپ تاپ G53S نيز بايد گفت كه به 8 گيگابايت حافظه از نوع DDR3 مجهز شده كه اين ميزان حافظه براي اجراي بازي مقدار مناسبي براي يك لپ تاپ است. همچنين مجهز شدن G53S به دو عدد هاردديسك و هر يك با ظرفيت 500 گيگابايت و 7200 دور در دقيقه كه در مجموع فضايي معادل يك ترابايت خواهد بود، فضاي كافي براي ذخيره سازي اطلاعات و نصب نرم افزارهاي مورد نياز كاربران را در اختيارشان قرار خواهد داد. از طرف ديگر اگر بخواهيم به تعداد و نوع درگاه هاي G53S نگاهي بيندازيم بايد بگوييم كه سمت راست بدنه لپ تاپ به ترتيب شامل كانكتورهاي ميكروفون/هدفون، يك درگاه USB 2.0، يك درگاه USB 3.0، يك درگاه HDMI، يك درگاه VGA و يك كانكتور شبكه RJ-45 است. همچنين علاوه بر يك اسلات كارت خوان كه در جلوي بدنه قرار گرفته و قابليت خواندن كارت هاي MMC، SD، MS/Pro را دارد، در سمت چپ بدنه نيز دو درگاه USB 2.0 ديگر و درايو اپتيكال لپ تاپ كه از فناوري Blu-Ray براي خواندن و نوشتن روي ديسك مخصوص پشتيباني مي كند، قرار گرفته اند. در خصوص امكانات گرافيكي G53S همانگونه كه در ابتداي مقاله نيز به آن اشاره كرديم اين لپ تاپ يك صفحه نمايش 15,6 اينچي با تفكيك پذيري 768×1366 مگا پيكسل دارد. اين صفحه نمايش با نور پشتي LED و از نوع بازتابي بوده و قابليت پخش تصاوير را به صورت HD و همچنين 3D دارد. اين لپ تاپ  مي تواند با استفاده از قابليت 3D خود 120 فريم در ثانيه را با حذف سايه و تاخير در تصاوير به نمايش بگذارد. در كنار اين صفحه نمايش بايد به كارت گرافيكي به كار رفته در ساختار اين لپ تاپ كه محصولي از NVIDIA است، نيز اشاره كرد. G53S به يك كارت گرافيكي GTX 460M با 1,5 گيگابايت حافظه از نوع GDDR5 مجهز شده است و قابليت پشتيباني از DirectX 11 و OpenGL 4.0 را داراست كه در كنار درايو اپتيكال كومبو DVD م Blu-Ray و قابليت پخش تصاوير سه بعدي تركيب قابل توجهي را براي اجراي بازي هاي پيشرفته ايجاد كرده اند.
49.jpg
از سوي ديگر دوربين 2 مگاپيكسلي اين لپ تاپ با كيفيت تصوير مناسب قابليت ضبط تصاوير و عكس را دارد. در سمت چپ دوربين درگاه 3D Vision IR قرار گرفته است كه براي انتقال سيگنال هاي 3D به عينك هاي مخصوص سه بعدي در زماني كه در حال پخش بازي و يا ويديوي سه بعدي باشد به كار مي رود. و در صورتي كه در حال استفاده از اين قابليت لپ تاپ باشيد نشانگر هايي كه در دو طرف دوربين قرار گرفته اند روشن خواهند. اين ابزارها در كنار اسپيكرهاي لپ تاپ كه در بالاي صفحه كليد قرار گرفته اند امكانات مناسبي را براي فعاليت هاي مالتي مديا فراهم مي كنند. در خصوص ارتباطات شبكه اي اين لپ تاپ نيز علاوه بر به كارگيري كانكتور RJ-45، بايد به قابليت پشتيباني از استاندارد هاي 802.11 b/g/n و بلوتوث اشاره كرد و مي توان گفت كه امروزه اين امكانات شبكه اي روي لپ تاپ ها تقريبا به يك استاندارد تبديل شده است.همچنين باتري اين لپ تاپ از نوع Li-Ion و هشت سلولي است و شايد يكي از دلايل بالابودن وزن لپ تاپ علاوه بر كارت گرافيكي آن به كارگيري اين باتري باشد. همان گونه كه گفتيم G53S در گروه لپ تاپ هايي با وزن بالا قرار مي گيرد و در حقيقت به نظر مي رسد كاربران براي جابه جايي اين لپ تاپ تقريبا 4 كيلوگرمي دچار مشكل خواهند شد. نكته جالب توجه ديگر در خصوص فرآيند خنك كنندگي لپ تاپ اين است كه دريچه هاي هوا در پشت آن و در دو طرف باتري و در كنار دو قفل كنزينگتون تعبيه شده اند و همين امر موجب خواهد شد كه خارج شود هواي گرم در هنگام كار با لپ تاپ از قسمت پشتي بدنه انجام گرفته و براي كاربران محسوس و آزار دهنده نباشد. به طوركلي و صرف نظر از وزن بالاي اين لپ تاپ بايد گفت كه G53S به خوبي از عهده وظايف خود برخواهد آمد. پردازنده قدرتمند، دو هاردديسك با ظرفيت ذخيره سازي بالا، كارت گرافيكي قدرتمند NVIDIA از ابزارهايي است كه نظر هر كاربر شيفته بازي هاي كامپيوتري را به خود جلب خواهد كرد. از طرف ديگر تعدد درگاه ها و درايو اپتيكال Blu-Ray موجب خواهد شد تا كاربران بتوانند لوازم جانبي متنوعي را به آن متصل كنند. با اين وجود ممكن است صفحه نمايش بازتابي اين لپ تاپ گيمرهايي را كه علاقه مند به صفحه نمايش هاي مات هستند را از خريد آن منصرف كند. در مجموع اين لپ تاپ براي آن دسته از كاربراني مناسب خواهد بود كه به توانمندي هاي سخت افزاري ابزار خود در اجراي بازي هاي پيشرفته و البته سه بعدي اهميت مي دهند و حاضر هستند نقيصه اي مانند وزن بالا را ناديده بگيرند.​
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا