بررسی انجین رایگان مایکروسافت

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
905.jpg




xna
بازی سازی به کمک انجین رایگان مایکروسافت
مجموعه Xna Framework مجموعه کتابخانه های برنامه نویسی و ابزار برای ساخت بازی و نرم افزار های چند رسانه ای روی پلتفرم های ویندوز . ایکس باکس 360 .Zune است . مهمترین هدف مایکروسافت از ارایه این محصول جلب بازی سازان مبتدی و جوان به ساخت بازی بر روی پلتفرم های مایکروسافت است . نسخه یک این محصول 11 دسامبر 2006 عرضه شد و در حال حاضر نسخه 1.3 آن برای دانلود در سایت xna.creators.com موجود است . در ضمن هرساله از طرف مایروسافت مسابقاتی تحت عنوان Dream Build Play برگزار می شود و جوایز آن تا 40000 دلار برای نفر اول است . یا امتیاز عرضه بازی بر روی ایکس باکس لایو .که بازی ها برای ورود به ایکس باکس لایو باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و همچنین شرایط سختگیرانه ای در انجا انجام می شود .
ویژگی های این محصول:
مجموعه Xna Framework در اصل جایگزینی برای Managed Directx است که سال ها پیش توسط tom miller برای اضافه کردن قابلیت برنامه نوسی directx به زبان های تحت .net نوشته شده بود .این Framework دارای بخش های زیر است :
Graphic: نمایش متن و تصاویر دوبعدی و سه بعدی با استفاده از Progammable Pipline .
Audio:پخش صدا به صورت مهمولی یا سه بعدی.برای استفاده از این بخش مایکروسافت یه نرم افزار به نام xact به همراه xna قرار داده است .
input : برای گرفتن ورودی از ضفحه کلید و ماوس PC .و غیره..
Storage: برای مدیریت دسترسی به دیسک برای ذخیره سازی پیش رفت بازی و تنظیمات کاربر
Media برای دسترسی به همه آهنگ ها و تصاویری که روی کامپیوتر کنسول و کاربر هستند. و همچنین قابلیت پخش ویدئو بر روی Texture
Net : برای کار با شبکه برای ساخت بازی های شبکه ای .
Content : برای Import و Process کردن Asset ه ای بازی مانند مدل ها و تصاویر و صدا ها . که این یکی از مهمترین بخش های استفاده از xna است که با مدیریت صحیح ان می تواند به روان تر شد نبازی و سرعت لود بازی افزود.
Game Services » برای دسترسی به سرویس های بازی و گرفتن اطلاعات سیستم است .
تهیه و فروش بازی بر روی کنسول ایکس باکس 360
اصلی ترین کاربردر این ابزار تولید بازی برای کنسول ایکس باکس 360 است . برای اولین بار سازندگان مبتدی بازی می توانند بدون تقبل مراحل سخت و دشوار انتشار بازی روی یک کنسول . بازی های ساده و کوچک خود را برای فروش روی سرویس Xbox Live Indie Games قزار دهند.
بازی های که در این بخش قرار می گیرند توسط خود برنامه نویسان بازبینی می شوند تا از کیفیت بازی و عدم وجود مطالب نامناسب در ان ها جلوگیری شود.
نکات استفاده از XNA در ساخت بازی
یکی از بزرگترین نگرانی هایی که همواره در نوشتن بازی ها وجود دارد سرعت اجرای آن ها است . از ابتدای عرضه ی NET framework همیشه این سوال وجود داشت که ایا می توان روی این فریم ورک بازی نوشت . بدیهی است که سرعت اجرای کد .net کمی پایین تر از C ++ است . ولی می توان با توجه به نکاتی به سرعت مطلوب اجرای بازی بر روی Xna رسید:
درک درست از عملکرد Garbage Collector و نوشتن مد برای رسیدن به بهترین سرعت اجرا .
برنامه نویس باید به نخوی کد بنویسد که فشار کمتری به سیستم مدیریت حافظه .net وارد شود .
استفاده از نرم افزار های profiling برای پیدا کردن Bottlenech های سیستم .
Bottlenech ها بخش هایی از برنامه هستند که کندتر اجرا می شوند . در حال حاضر برای این منظور نرم افزار های زادی وجود دارند.
در اخر چند نکته:
xna برای ساخت بازی های دو بعدی بهترین گزینه است چون:
بازی های دوبعدی از نظر فنی پیچیدگی های کمتری دارند و نوشتن یک موتور گرافیکی دو بعدی روی Xna در چند روز امکان پذیر است .
زبان برنامه نویسی c# زبان بسیار مدرنی است . با توجه به سادگی آن برنامه نویسی را بسیار لذت بخش می کند.
قابلیت تبدیل بازی های دو بعدی به SilverLight برای استفاده در روی وب با استفاده از کتابخانه Silver sprite وجود دارد .

تصاویری از چند بازی ساخته ساخته با این ابزار:
24.gif
اين تصوير كوچك شده است. براي نمايش تصوير در سايز اصلي، اينجا كليك كنيد. سايز تصوير اصلي 1600x1200 ميباشد.

906.jpg
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا