بررسی تخصصی آیفون 5

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
همانطورکه آگاهی دارید اپل چهارشنبه 22 شهریور (12 سپتامبر 2012) طبق وعده خود محصولات جدید خود را به عموم کاربران معرفی کرد. در این میان اپل از نسل جدید آیفون ( آیفون 5 )، نسل جدید آیپاد و نسل جدید نرم افزار و سیستم عامل خود آیتونز و iOS6 در کنفرانس رونمایی کرد. اپل در این کنفرانس با معرفی آیفون 5 و امکانات آن به همگان اثبات کرد که پیشرو در تکنولوژی است و سایرین از نردبان این شرکت برای ترقی بالا می روند. البته شاید دیدگاه بسیاری این نباشد. اما ما در این مقاله قصد داریم آیفون 5 را به طور کامل معرفی کنیم و امکانات آن را بررسی کنیم. به همین جهت با دسته بندی زیر به بررسی آیفون 5 خواهیم پرداخت.

ابعاد و وزن و ظاهر آیفون 5


1336.jpg


اپل از نظر خود یک خانه تکانی اساسی در ابعاد و وزن آیفون 5 خود کرده است! به طوری که وزن آن 112 گرم، ارتفاع آن بلندتر (123.8 میلی متر) شده است. ولی در عرض آن تغییری ایجاد نشده است. به گفته اپل دلیل عدم تغییر عرض آیقون 5 آن است که کاربر به راحتی بتواند آن را با یک دست کنترل کند. از نکات مهم دیگر میزان ضخامت آیفون 5 است. آیفون 5 ضخامتی برابر 7.6 میلی متر دارد که به گفته اپل نازک ترین گوشی همراه این شرکت در تاریخ آن بوده است. به گفته اپل برای تغییر ضخامت جای بسیاری از قطعات در آیفون 5 تغییر کرده است. آیفون 5 در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می شود.در مورد ظاهر آیفون 5 هم می توان گفت به جز ظاهر جلوی گوشی ظاهر پشت آن تغییراتی اساسی دارد. به طوری که آیفون در هر رنگی دو رنگ را به کار برده است. به عنوان مثال رنگ مشکی و خاکستری برای پشت آن. طراحی شیشه و آلومینیومی آیفون 5، آن را جذاب تر از سایر رقبا کرده است.

1337.jpg


با توجه به مطالب فوق آیفون 5 از سایر رقبایش سبک تر است و کاربر برای حمل و کنترل آن با یک دست هم می تواند انجام دهد. این نکته ای است که طیف وسیعی از کاربران به آن توجه خواهند کرد که نشان می دهد اپل به کاربرانش اهمیت زیادی می دهد

پردازنده و مشخصات فنی

1338.jpg


شرکت اپل در آیفون 5 از چیپ پردازشگر A6 استفاده کرده است. این در حالی است که در آیفون 4S این چیپ A5 بود. چیپ A6 قادر است تا 2.1 برابر در اجرای برنامه ها، 1.7 برابر در اجرای فایل های متنی و ذخیره تصاویر و 1.9 برابر در اجرای موسیقی سریع تر عمل می کند. همچنین این چیپ در پردازش تصویری بازی ها قدرتمندتر از A5 است. اپل برای اثبات این موضوع از نماینده شرکت EA برای اجرای بازی Real Racing 3 برروی آیفون 5 دعوت کرد. این بازی دارای گرافیک فوق العاده بالا و سایه ها و انعکاس های بسیاری است. و آیفون 5 به خوبی از پس اجرای زیبای آن برآمد.

نمایشگر آیفون 5


1339.jpg


اپل بعد از سال ها با تغییر ابعاد آیفون صفحه نمایشگر آن را نیز از 3.5 اینچ به 4 اینچ ارتقا داده است. این نمایشگر از نوع جدید نمایشگر به کار برده در محصولات اپل یعنی رتینا است و رزولوشن آن 1136 در 640 است و در هر اینچ آن 326 پیکسل گنجانده شده است که تعداد پیکسل ها نسبت به نسخه 4 و 4S آیفون تغییری نداشته است. بنابراین با بزرگتر شدن صفحه قظعاً نحوه قرارگیری آیکون ها نیز از 4 ردیف به 5 ردیف تغییر کرده است. اپل البته گفته است اپلیکیشن های قدیمی در این نمایشگر به اندازه 3.5 اینچ نمایش داده خواهند شد (بالا و پایین تصویر مشکی)، و به توسعه دهندگان اپلیکیشن ها گفته باید برنامه های خود را سازگار با این نمایشگر کنند. به دلیل کاهش ضخامت آیفون صخامت صفحه آن بسیار کوچکتر شده است.

امکانات ارتباطی


در آیفون 5 امکان ارتباطی 4G LTE قرار داده شده است که برای ارتباطات مخابراتی طراحی گردیده است. همچنین برای افزایش توان آنتن دهی تلفن، آنتن داینامیک در آن قرار گرفته است. اما در مورد ارتباطات وای فای چیپ جدید استفاده شده در آیفون 5 یا همان Ultra Fast Wireless یک تکنولوژی جدید ارائه شده توسط شرکت اپل است. سیستم وای فای آیفون 5 از استاندارد های a,b,n,g پشتیبانی می کند و دارای دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز است که به گفته اپل سرعت تبادل اطلاعات را تا 150 مگابایت بر ثانیه می رساند. آیفون 5 مانند آیفون 4S دارای نسخه 4 بلوتوث است. همانطور که متوجه شده اید در آیفون 5 نیز خبری از تکنولوژی NFC نیست و البته با فراگیر نشدن این تکنولوژی در دیگر گجت نمی توانیم این را یک ضعف برای آیفون جدید بدانیم.آیفون 5 از میکرو سیم کارت های حال حاضر پشتیبانی پشتیبانی نمی کند و سیم کارت آن نانو سیم کارت است. البته همین سیستم کارت فعلی خود را نیز می توانید به نانو سیم کارت تبدیل کنید به صورت دستی اما به دلیل پر خطر بودن این کار پیشنهاد می کنیم تا عرضه دستگاه تبدیل در بازار ایران صبر کنید.

1340.jpg
دوربین

1341.jpg


دوربین جدید شرکت اپل با نام iSight است و یک لنز 8 مگاپیکسلی دارد که 5 بخشی است و از نوع BackLite illumination می باشد. این دوربین دارای ف ی ل ت ر Hybrid IR است و قابلیت Auto Focus و Tap to focus را نیز دارد. از مهم ترین نکاتی که در کنفرانس اپل به آن اشاره شد قابلیت ساخت عکس پانورامای 28 مگاپیکسلی است. دوربین جلوی آیفون 5 ، 1.2 مگاپیکسل است و با کیفیت 720p HD می تواند در فیس تایم تصویر برداری کند. در مورد فیلم برداری آیفون هم امکانات بسیار خوبی ایجاد شده است. کیفیت تصویربرداری 1080p HD، امکان تشخیص چهره در هنگام فیلم برداری،و … امکانات دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون 5 است.

اتصالات


آیفون برای اتصال به کامپیوتر از یک پورت 30 پینی استفاده می کرد اما در آیفون پنج این پورت به 8 پین تغییر یافته است. نام این پورت lightening است و 80% کوچکتر از نمونه قبلی آن است. البته این پورت جهتی ندارد و کابل آن در هر جهتی قادر است به آن متصل گردد. با وجود این پورت دستگاه های جانبی برای آیفون قابل استفاده نخواهد بود اما اپل قول داده است مبدل این پورت را نیز عرضه کند. همچنین کاربران نسخه های قبلی محصولات اپل که دستگاه آن ها با پورت قدیمی سازگاری دارد در سال آینده با مشکل نبود شارژر و دیگر اتصالات با پورت قدیمی در فروشگاه اپل مواجه نخواهند شد. بنابراین جای نگرانی برای استفاده از این دستگاه ها نیست. هدفون آیفون نیز کاملا تغییر کرده است. نام این هدفون جدید Apple EarPods است و مدلی کروی دارد. اپل معتقد است کیفیت پخش صدا در آن بسیار افزایش یافته است.

1342.jpg


همانطور که در تصویر فوق می بینید خروجی صدای آیفون 5 در مقایسه با آیفون 4S بزرگتر شده است. اپل در آیفون 5 از میکروفونی قدرتمند تر با توان کاهش نویزهای محیط استفاده کرده است که خود تکنولوژی جدید است. خروجی هدفون نیز به زیر آن انتقال یافته است.نرم افزار و سیستم های جانبی آیفون 5

سیستم عامل آیفون 5، iOS6 است که چندماه پیش نسخه بتای آن رونمایی شد. اپل سیستم عامل 6 خود را با امکانات جدیدی عرضه کرده است . امکاناتی مانند، پسبوک ، اشتراک گذاری سریع فایل ها، یکپارچه شدن با فیسبوک و امکانات جدید سافاری و آیتونز و … در این سیستم عامل وجود دارد که برروی آیفون 5 قرار خواهد گرفت. سیستم Siri آیفون نیز که در نسخه 4S معرفی شد با امکاناتی جدید و پیشرفته در آیفون 5 ارائه می شود. به عنوان مثال سوال در مورد سینما، مسابقات ورزِشی، رستوران ها و … به آن اضافه شده است. بنابراین آیفون 5 در کنار امکانات سخت افزاری پیشرفته ای که ارائه کرده از لحاظ نرم افزاری هم نوآوری خود را نشان داده است تا در رقابت با سیستم های اندرویدی قوی تر عمل کند.

باتری آیفون 5


پس از آنکه در آیفون 4S شاهد کاهش زمان Standby نسبت به آیفون 4 بودیم اپل سعی کرده است تا با توجه به امکانات سخت افزاری جدیدش منبع تغذیه ای مناسب تر ارائه کند، بنابرای نتیجه تلاش اپل نشان می دهد که باتری آیفون 5 برای مکالمات 3G، LTE و وبگردی 8 ساعت، برای ارتباطات وای فای و پخش ویدیو 10 ساعت و برای پخش موسیقی 40 ساعت دوام می آورد. زمان استندبای آیفون 5 به 225 ساعت افزایش یافته است. که این میزان هنوز هم از آیفون 4 که زمان استندبای 300 ساعت داشت کمتر است. البته این باتری با مشخصات آیفون 5 بسیار مناسب است.

1343.jpg

قیمت


آیفون 5 در سه مدل 16 و 32 و 64 گیگابایتی عرضه می شود. برای آن دسته از کاربرانی که از سرویس های مخابراتی AT&T یا Verizon یا Sprint استفاده می کنند و قرارداد دارند قیمت ها به ترتیب 199 و 299 و 399 دلار می باشد. اما برای اپراتورهای دیگر قیمت آیفون هنوز به طور رسمی اعلام نشده است اما پیش بینی می شود این قیمت حداقل 700 یورو باشد.

منبع :تورتک
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا