بررسی تخصصی بررسی اولیه ال جی نکسوس 4

Jason Statham

Jason Statham

دل شکسته
کاربر تالار
کاربر فعال


چند وقتی است که محصولات نکسوس به جولان گاه برنامه نویسان آندروید تبدیل شده است و اکثر این برنامه نویسان کارهای ساخته شده ی خود را در گوشی های این سری تست می کنند. گوگل هم این علاقه ی مشتریان خود را بی پاسخ نگذاشته و در 5 ماه گذشته 2 دستگاه تبلت نکسوس10 و نکسوس7 و یک گوشی نکسوس4 را عرضه کرده است.

74.jpg




در جلوی گوشی صفحه نمایش IPS Plus را مشاهده می کنیم که در زیر پوشش محافظ Gorilla Glass 2 قرار گرفته است. این شیشه به سمت لبه های کناری گوشی خم شده است. این طراحی زیبایی گوشی را دو چندان کرده و اولین بار توسط شرکت اچ تی سی در مدل One X دیده شد که کاربر با آن احساس راحتی بیشتری می کند. تنها مشکل این طراحی گرد خاکی است که بین شیشه و حاشیه ی کرومی گوشی نفوذ می کند.



75.jpg




76.jpg






در بالای صفحه نمایش و در سمت راست آن دوربین 1.3 مگاپیکسلی مکالمه ی تصویری و در سمت چپ سنسورهای نوری قرار گرفته اند. چراغ چشمک زن هشدار دهنده و کلیدهای مخصوص آندروید در پایین صفحه نمایش واقع شده اند. در لبه ی سمت چپ کلید های تنظیم صدا و درگاه micro-SIM، در لبه ی بالایی جک 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون دوم، در لبه ی سمت راست کلید خاموش/روشن و در لبه ی پایینی درگاه microUSB/Slimport و میکروفون اصلی گوشی قرار گرفته است.

77.jpg




78.jpg




79.jpg






Slimport درگاهی است که دو شرکت ال جی و گوگل از آن به جای MHL استفاده  می کنند. البته دلیل این کار را نمی دانیم زیرا هر دوی آن ها برای پخش در صفحه نمایش های بزرگ تر نظیر تلویزیون به کار می روند و تنها تفاوت Slimport این است که کاربر باید برای استفاده از آن یک آداپتور اضافی خریداری کند.



البته این تنها راه پخش فایل های تصویری روی صفحه نمایش نیست و به لطف آندروید 4.2 یا همان آب نبات ژله ای اگر تلویزیون مورد نظر به سیستم بی سیم Miracast مجهز باشد می توانید به آن متصل شوید. اگر تلویزیون شما این سیستم را ندارد هیچ جای نگرانی نیست زیرا می توانید از آداپتور Analogix Slimport 30 دلاری به عنوان جایگزین استفاده کنید.



2.jpeg






در پشت گوشی نیز از پوشش شیشه ای ضدخش استفاده شده است و هیچ نوع درپوشی دیده نمی شود. این بدان معنا است که به باتری هیچ گونه دسترسی نخواهید داشت. در بالا سمت چپ دوربین 8 مگاپیکسلی و فلاش LED آن را می بینیم که درست در بالای نام Nexus واقع شده اند. ال جی لوگوی خود را در پایین گوشی و در کنار خروجی اسپیکر حک کرده است. طراحی پشت گوشی ما را یاد فیلم ماتریکس و عکس پس زمینه ی نکسوس 1 می اندازد. در ابتدا که ما عکس های منتشر شده ی نکسوس 4 را می دیدیم، مربع های کوچک به نظر زشت می آمدن که نکسوس 4 را به گوشی های دسته دوم رنگ و رو رفته شبیه کرده بود، اما وقتی آن را از نزدیک در دست گرفتیم واقعاً از طراحی آن لذت بردیم. طراحی بدنه بسیار عالی و متفاوت بوده و تنها یک خطر وجود دارد. به دلیل اینکه پشت گوشی روکش شیشه ای دارد باید بسیار مراقب بود که مشکلی برای آن پیش نیاید.



80.jpg




81.jpg






نکسوس 4 همانند Galaxy Nexus می تواند از 5 باند HSPA+ (2100/1900/1100/900/850) با سرعت 42 مگابایت بر ثانیه و 4 باند EDGE/GSM (1900/100/900/850) پشتیبانی کند و این یعنی نکسوس4 در سرتاسر دنیا قابل استفاده است زیرا این باندها را تمامی اپراتورهای تلفن همراه پشتیبانی می کنند. متأسفانه یکی از شبکه های ارتباطی که جای خالی آن در نکسوس4 احساس می شود، LTE است. البته در اکثر نقاط جهان این نکته برای کاربران اهمیت چندانی ندارد زیرا تعداد کشورهایی که در آن اپراتورها LTE را ارائه دهند انگشت شمار است. منتظر نیستیم ولی امیدواریم که یک ورژن از نکسوس4 با ویژگی LTE عرضه شود.(که احتمالاً باید از اپراتور at&t این انتظار را داشته باشیم.)



نکسوس4 از تکنولوژی شارژ بی سیم Qi بهره می برد و به واسطه ی آن گوشی از طریق صفحه ای که روی آن قرار می گیرد شارژ می شود. ما همچنین آن را با شارژر بالشی نوکیا به نام Fatboy امتحان کردیم و نکسوس به راحتی شارژ شد.



صفحه نمایش



صفحه نمایش به کار رفته در نکسوس4 بسیار شبیه نمونه ای است که در ال جی Optimus G دیدیم. کیفیت صفحه نمایش نکسوس4 با رزولوشن 768×1280 پیکسل کمی از HD بالا تر است. این صفحه نمایش 4.7 اینچی دارای پنل واقعی IPS Plus بوده و توسط پوشش شیشه ای Gorilla Glass2 محافظت می شود.







82.jpg






ال جی سنسورهای این صفحه نمایش را به قسمت خارجی شیشه انتقال داده  است. با این کار علاوه بر باریک تر شدن گوشی، پیکسل ها به صفحه نمایش نزدیکتر مشوند.(البته این تکنولوژی ابتدا در اپل iPhone5 و تبلت Surface مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفت.)

این صفحه نمایش با رزولوشن WXVGA و تراکم پیکسلی ppi320 از سری قبلی نکسوس با صفحه نمایش Pentile Super AMOLED HD و بسیار با کیفیت تر است.



آندروید 4.2



از نسخه ی اول نکسوس که توسط شرکت اچ تی سی ساخته شد تا به اکنون ما می توانیم سیر تکاملی سیستم عامل آندروید را مشاهده کنیم. به ترتیب نکسوس1 با نسخه ی 2.1، نکسوس S با نسخه ی نان زنجبیلی، موتورولا Xoom با نسخه ی کندوی عسل، Galaxy Nexus با نسخه ی بستنی حصیری و نکسوس 7 با نسخه ی 4.1 یا همان آب نبات ژله ای عرضه شدند. حال در نکسوس4 از نسخه ی 4.2 آندروید استفاده شده است. این نسخه نیز نامش آب نبات ژله ای است ولی مقداری با نسخه ی 4.1 فرق می کند.



منوی اضافه شده ی Quick Setting که کار را بسیار راحت کرده و از طریق آن می توان به تنظیماتی نظیر میزان روشنایی صفحه، WiFi، شارژ باتری، حالت پرواز، بلوتوث و میزان داده های مصرفی دسترسی پیدا کرد. همچنین از این منو لینکی به منوی Setting اصلی داده شده است. این نوع تغییرات LAHFI رابط های کاربری TouchWiz است. شما می توانید نوار وضعیت که در بالا قرار دارد را با 2 انگشت به پایین بکشید تا Quick Setting باز شود. همچنین از صفحه LockScreen نیز به آن دسترسی دارید. به نظر شما این ویژگی آشنا نیست ؟ بله درست حدس زدید این رابط کاربری در سری های اخیر موتورولا به نام RAZR M و RAZR HD به کار رفته  است. این ایده ی بسیار جالبی است که بتوانید بدون رفتن به صفحه ی خانه از طریق LockScreen متوجه ایمیل ها، پیام ها و قرار ملاقات های خود در تقویم شده و از همان جا به قسمت مورد نظر بروید. زیرا این روزها عموم کاربران به حدی راحت طلب شده اند که برای رسیدن به مقصد طی کردن یک مرحله کمتر برای آن ها خوشایند تر است.



83.jpg




84.jpg






از دیگر امکانات نرم افزاری نکسوس4 می توان به برنامه های گوگل اشاره کرد. شما می توانید با Google Now از فستیوال ها و یا کنسرت های نزدیک به محل زندگی تان خبر دار شوید و در صورت امکان بلیط آن را به صورت آن لاین خریداری کنید. PhotoSpot برنامه ای است که به شما عکس هایی از مکان های دیدنی یا به نوعی جذاب در محل زندگیان را نشان می دهد که با لمس هرکدام آدرس و دیگر جزئیات آن نمایان می شود.







بسیاری از این برنامه ها به حساب کاربری Gmail شما مربوط می شود. برای مثال اگر قصد سفر داشته و از طریق ایمیل خبر تائید پرواز و هتل برای شما ارسال شود، خود گوشی تاریخ پرواز را به صورت خودکار وارد تقویم و قرار ملاقات ها می کند. از دیگر امکانات اضافه شده به آن پیروی از دستورات صوتی است. گوگل در رابطه با این برنامه تمام سعی خود را کرده است تا نرم افزار حالت دستورالعمل های ماشینی صفر و یک را نداشته باشد. برای مثال اگر کاربر خواسته ای داشت که برای گوشی تعریف نشده بود، بدون جواب یا با جواب های اشتباه رو به رو نشود. بلکه گوشی مفهوم کلی تر سوال شما را گرفته و سپس طبق آن پاسخ می دهد. از دیگر امکاناتی که سیستم پاسخ گوی صوتی نکسوس4 به کاربر ارائه  می دهد می توان به فرستادن پیامک، پاسخگویی یا رد کردن تماس، تنظیم کردن قرار ملاقات و باز کردن برنامه ها اشاره کرد.



کاربران نسخه ی 4.1 آندروید آب نبات ژله ای نیازی نیست که تا به روز رسانی نسخه ی 4.2 منتظر بمانند. این افراد می توانند برای محروم نماندن از این امکانات اضافه شده در نسخه ی 4.2 برنامه های مربوط را از PlayStore گوگل دریافت کنند.



گوگل به صفحه کلید نکسوس4 ویژگی جذابی به نام "Gesture Type" را اضافه کرده است. با استفاده از این ویژگی دیگر در تایپ نیازی نیست که برای هر حرف دست خود را از صفحه کلید بردارید و حرف بعدی را وارد کنید بلکه می توانید بدون برداشتن دست، روی صفحه کلید بکشید و گوشی از نوع تغییر مسیر انگشت شما کلمه را حدس می زند که انصافاً دقت عمل بالایی را داراست. در هر کجای برنامه های و رابط های کاربری که باشید با زدن سه ضربه به صفحه نمایش می توانید آن را بزرگنمایی کرده و از آن به بعد میزان بزرگنمایی را با زوم دو انگشتی تنظیم کنید. دیگر ویژگی دوست داشتنی که از نکسوس4 دیدیم Daydream نام دارد که فقط در آندروید 4.2 وجود دارد. به واسطه ی این ویژگی که مشابه Screen Saver است، وقتی شما گوشی را در شارژ یا پایه ی مخصوص آن قرار می دهید یکسری از اطلاعات اخیر مانند عکس ها، به روز رسانی ها، قرار ملاقات ها، اتفاقات مهم و غیره از روی صفحه گوشی عبور می کنند.









دوربین



ما همیشه سطح توقعمان از دستگاه هایی که نام Nexus را به دوش می کشند بالاست زیرا همیشه با آخرین نسخه ی آندروید و به عنوان یک سنبل برای دیگر شرکت ها آندروید ساز به حساب می آید. به همین دلیل ما پارسال از دوربین 5 مگاپیکسلی که سامسونگ بر روی Galaxy Nexus قرار داده بود شدیداً ناامید شدیم. حال شرکت ال جی از دوربین 8 مگاپیکسلی در نکسوس4 استفاده کرده است که در میان رقبای 13 مگاپیکسلی بیشترین عدد را ندارد اما یادمان نرود که در کیفیت دوربین همه چیز عدد بالای مگاپیکسل نیست. ابتدا از رابط کاربری دوربین شروع می کنیم. حتی اگر در گذشته از گوشی های آندروید استفاده کرده باشید، رابط کاربری دوربین در نکسوس4 برای شما تازگی خواهد داشت. رابط کاربری آن بسیار ساده بوده و شما در نوار سمت راست تنها 3 گزینه ی تنظیمات، کلید عکس برداری و حالت های مختلف عکس برداری را می بینید. هنگامی که شما گزینه ی تنظیمات را لمس می کنید یک دایری باز شده که دور تا دور قسمت بیرونی آن گزینه های مختلف قرار گرفته اند. همچنین می توانید با استفاده از دو انگشت خود تا 4x زوم کنید. با کشیدن صفحه به سمت چپ به قسمت گالری تصاویر گرفته شده خواهید رفت.(آندروید این نکته را از iOs و ویندوزفون گرفته با این تفاوت که در آن ها با کشیدن صفحه به سمت راست به گالری دسترسی خواهید داشت.) همچنین با نگه داشتن انگشت خود در صفحه نمایش تنظیمات فوکوس و اکسپوژر برای شما نمایان خواهند شد.



ما از دوربین نکسوس4 انتظار داشتیم که تنظیمات بسیاری هم اندازه ی Galaxy S III را داشته باشد اما این تنظیمات به عکاسی HDR، White balance، 4 حالت مختلف عکس برداری، تغییر رزولوشن و فلاش محدود شده اند. اگر برای عکس برداری به فیلترها یا تنظیمات دیگری نیاز دارید باید در PlayStore گوگل دنبال آن ها بگردید. یکی از حالت های عکس برداری که در بالا ذکر کردیم Photo Sphere نام دارد که می توان آن را پانورامای نسخه ی 2 نامید. در این حالت شما علاوه بر حرکت در عرض، در طول هم حرکت خواهید کرد. نتیجه ی کار یک قوس بسیار زیبا و طبیعی است که از عمقی باور نکردنی برخوردار است. نکته ی جالب این است که نیازی نیست شما مدام دست خود را تکان دهید تا عکس ها گرفته شوند بلکه گوشی خود همه ی کارها را انجام می دهد. تنها مشکل نوع چسبیدن عکس ها به یکدیگر بود و گاهی اوقات عکس ها بالا و پایین می شدند.



این مشکل در نکسوس10 که توسط سامسونگ ساخته شده است نیز دیده می شود، پس احتمالاً مشکل از نرم افزار بوده و امیدواریم در آپدیت بعدی این مشکل بر طرف شود.



حال برویم سراغ چگونگی عملکرد دوربین. همان گونه که گفتیم سال پیش دوربین 5 مگاپیکسلی Galaxy Nexus افتضاح بود. حال می خواهیم ببینیم که آیا دوربین 8 مگاپیکسلی نکسوس4 از آن بهتر است یا خیر. قطعاً جواب بله است و به همین دلیل ما نکسوس4 را با دوربین Galaxy S III مقایسه کردیم. اگرچه در برخی موارد نکسوس4 توانست Galaxy S III را شکست بدهد اما با اینکه در زمینه های دیگر هم نیز خوب بود ولی از غول سامسونگ شکست خورد. از نقاط قوت نکسوس4 می توان به زوم، عکس برداری HDR، عکس برداری کلوزآپ و رنگ های طبیعی بهتر اشاره کرد. فلاش LED پور نور است و در کم تر گوشی دیدیم که این نور زیاد، مشکل ساز شود. اما نکسوس4 به نوعی از آن سمت بام افتاده و نور زیاد فلاش باعث از بین رفتن برخی از رنگ ها می شود.



عملکرد دوربین در نور کم نیز قابل قبول بود اما نسبت به Galaxy S III نویز بیشتری داشت. سرعت عکس برداری در نکسوس4 به سوژه ی مورد نظر و به دنبال آن زمان فوکوس بستگی دارد و در بیشترین حالت از 2 ثانیه فراتر نمی رود. روی هم رفته اگرچه کیفیت عکس برداری در بین گوشی های هوشمند امروزی بهترین نیست اما بسیار خوب و قابل قبول است.







این دوربین 8 مگاپیکسلی می تواند با کیفیت p1080، فرمت MPEG-4 و سرعت 22 فریم بر ثانیه با بیت رِیت 9 مگابایت بر ثانیه به ضبط تصاویر بپردازد. نتیجه ی کار کمی نویز داشت و پر تلاطم بود، به نوعی که نمی توانستیم صفت HD را به آن نسبت دهیم. البته یکی از نقاط قوت آن امکان عکس برداری در هنگام فیلم برداری است.



عملکرد​



عملکرد نکسوس4 کمی عجیب است و به نظر می رسد که ال جی در آن از چیپستی استفاده کرده که نمی خواهد رازش فاش شود. نکسوس4 پردازشگری مشابه ال جی Optimus G دارد یعنی پردازشگر 4 هسته ای Snapdragon S4 Pro (APQ8064) با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، همراه با Adreno 320 GPU و 2 گیگابایت رَم. در تست اولیه ای که ما بین نکسوس4، ال جی Optimus G و سامسونگ Galaxu Note II(با پردازشگر 4 هسته ای و فرکانس 1.6 گیگاهرتز و چیپ Exynos) انجام دادیم در کمال ناباوری نکسوس4 مقام اول را کسب کرد.



در عملکردهای روزانه نیز نکسوس4 بسیار سریع و روان بود و می تواند چندین برنامه را نیز به راحتی هم زمان اجرا کند. هنگامی که برای تست دقیق تر آن را کنار Optimus G قرار دادیم، به میزان ناچیزی نکسوس4 آهسته تر بود اما این آهسته تر بودن وقتی به اوج خود می رسید که سه بار به صفحه نمایش زده و وارد حالت بزرگنمایی می شوید.



حال دو نکته ی عجیب وجود دارد. اول اینکه نکسوس4 به دلیل سیستم عامل جدیدتر و روان تر، نسبت به Optimus G باید سریع تر عمل می کرد؛ دوم این موضوع که پس چرا در benchmark(تِست) گرفته شده، نکسوس4 اول شد.



میزان نگهداری شارژ باتری دومین موضوعی بود که ذهن ما را درگیر خود کرد. زیرا در نکسوس4 از همان باتری 2100 میلی آمپری به کار رفته در Optimus G استفاده شده است. با توجه به اینکه در نکسوس4 علاوه بر به روز بودن سیستم عامل، از چیپ کم مصرف Krait استفاده شده است، ما از آن انتظار زمان بهتری را داشتیم. اما در کمال تعجب در هر دو تست عملی و تئوری که انجام دادیم Optimus G شارژ بیشتری را نگه داشت. در تست استاندارد ما (که در آن گوشی با WiFi روشن و میزان روشنایی صفحه 50 درصد به پخش مدام یک فیلم می پردازد)، نکسوس4 توانست 5 ساعت و 18 دقیقه دوام بیاورد و این در حالی است که Optimus G در این تست توانست 8 ساعت شارژ نگه دارد.



کیفیت مکالمه در هر دو طرف مقصد و مبدأ بسیار خوب و واضح است. دیگر پارادوکس نکسوس4 در اینجاست که ما از کیفیت صدای مکالمه بسیار راضی بودیم اما در کمال تعجب عملکرد اسپیکر خارجی قابل قبول نبود. صدای خروجی ضعیف بوده و وقتی صدا را تا انتها زیاد کردیم گنگ و نامفهوم می شد. در هدفون ها صدا با کیفت تر و بهتر هستند اما از دیگر رقبا صدای ضعیف تری دارد.










جمع بندی



نکسوس4 با پردازشگری 4 هسته ای و کوله باری از امکانات فقط 300 دلار قیمت دارد. این قیمت بدون هیچ گونه محدودیت و قرار دادی با اپراتورها بوده و کاربر می تواند از آن در سرتاسر دنیا استفاده کند. نکسوس4 از طرفی به آخرین نسخه ی آندروید مجهز شده است که این امکانات اگر نکسوس4 را به بهترین گوشی تبدیل نکنند، حداقل آن را در بین 5 گوشی برتر دنیا قرار خواهند داد.



ما به هیچ عنوان از آن قیمتی 300 دلاری را انتظار نداشتیم. گوگل با پایین آوردن قیمت Galaxy Nexus، قیمت 200 دلاری نکسوس7 و هم اکنون نکسوس4 300 دلاری قصد تسخیر بازارهای دنیا را دارد. درست است که نکسوس4 بدون مشکل نیست اما این مشکلات آنقدر جزئی هستند که به چشم نمی آیند. نکسوس4 بدون شک بهترین گوشی سری نکسوس است که با سرعت بالا و عملکرد دوربین مناسب تمامی رقبا را پشت سر خواهد گذاشت. با این تفاسیر ما به شما اجازه ی خرید این شاهکار را می دهیم.



منبع : جی اس ام
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا