بررسی توان نظامی کره شمالی و کره جنوبی !+ تصاویر

Jason Statham

Jason Statham

دل شکسته
کاربر تالار
کاربر فعال
بررسی توان نظامی کره شمالی و کره جنوبی !+ تصاویر

0087305001366878119_taknaz-1.png
شبه جزیره کره، آرامش بر دهانه آتشفشان اگر واقعاً جنگی در شبه جزیره کره روی دهد، به چه شکل و صورتی خواهد بود؟ طی روزهای اخیر، تنش ها در شبه جزیره کره به اوج رسیده و دولت کره شمالی نه تنها تمامی خطوط ارتباطی با همسایه جنوبی را قطع کرده و خود را در «وضعیت جنگی» با سئول قرار داده، بلکه حتی آمریکا را نیز تهدید به حمله موشکی کرده است. نشریه کریستین ساینس مانیتور در گفت و گو با کارشناسان نظامی، به بررسی سناریویی احتمالی پرداخته که در آن پیونگ یانگ تهدیدات خود را عملی کند. با اوج گیری تهدیدات کره شمالی در روزهای اخیر علیه کره جنوبی و متحدانش، تحلیلگران آشنا به مسائل این کشور هشدار می دهند که ممکن است «کیم جونگ اون»، رهبر جوان پیونگ یانگ، دست به اقدامی نسنجیده، از جمله آغاز یک جنگ بزند. نشریه «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی با اشاره به این موضوع و در گفت و گو با تحلیلگران و کارشناسان نظامی، به بررسی سناریوهای احتمالی در این زمینه پرداخته است. در این مطلب آمده است: چند روز پیش کره شمالی آنچه آمریکا از آن با عنوان «ادبیات جنگ طلبانه» یاد می کند را تکرار و اعلام کرد کیم جونگ اون به واحدهای موشکی کشورش دستور داده برای حمله به ایالات متحده و کره جنوبی آماده شوند. در پاسخ به این تهدیدات و همچنین تهدیدات خفیف تر کره شمالی، «چاک هیگل»، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد ایالات متحده به طور صریح از خود دفاع خواهد کرد و همچنین به طور صریح به اتحاد خود با کره جنوبی پایبند است. برخی اعضای سابق نیروهای عملیاتی ویژه آمریکا و نیز تحلیلگران باسابقه مسائل کره شمالی، دیدگاه های خاص خود را درباره اینکه پاسخ «صریح» ارتش ایالات متحده به چه صورت خواهد بود، مطرح می کنند؛ از جمله اینکه در صورت انجام حمله نخست از سوی کره شمالی علیه آمریکا و یا کره جنوبی، چه اقدامی انجام خواهد شد. «پاتریک کرونین»، مدیر ارشد برنامه امنیت آسیا و اقیانوسیه در «مرکز امنیت نوین آمریکا»، در پاسخ به این سوال که اقدام نخست کره شمالی می تواند به چه صورت باشد، می گوید: «این اقدام می تواند شامل نفوذهای کم دامنه با استفاده از زیردریایی های کوچک، تلاش برای ترور و شاید هدف قرار دادن افرادی در منطقه غیرنظامی باشد و یا انجام آزمایش های موشکی در منطقه ای بسیار نزدیک به ژاپن». کرونین می گوید ممکن است کیم جونگ اون چنین اقداماتی را انجام دهد تا نشان دهد بر اوضاع مسلط است و مرعوب تهدیدات نشده؛ و یا شاید این اقدام را از سر استیصال انجام دهد.
0545668001366878119_taknaz-1.jpg
در گذشته، انجام اقدامات مشابه از سوی کره شمالی، به محکومیت بین المللی این کشور و تشدید تحریم ها منجر شده است. به هر حال، به اعتقاد کرونین، در صورتی که این کشور بخواهد «اقدامی عجیب و غریب تر» انجام دهد، پاسخ ارتش آمریکا و کره جنوبی مهلک تر خواهد بود. «راسل هاوارد»، ژنرال بازنشسته و فرمانده سابق واحد یکم نیروهای ویژه که بر منطقه آسیا تمرکز دارد، می گوید یکی از سناریوهایی که موجبات نگرانی تحلیلگران دفاعی ایالات متحده را فراهم کرده، استفاده کره شمالی از حدود 500 هزار تا 700 هزار گلوله توپخانه خود است که به سمت سئول نشانه گرفته شده است. در صورتی که کیم بخواهد آن ها را شلیک کند، در ساعات اولیه اوضاع «تا حدی وخیم» خواهد شد. هاوارد می افزاید همچنین ممکن است کره شمالی اقدام به استفاده از 600 هزار نیروی احتیاط خود که در قالب کماندوهای عملیاتی ویژه هستند کند که نیرویی قابل توجه را تشکیل می دهند. وی می گوید: «تنها هدف این گروه، نفوذ به جنوب و ایجاد خسارت و ویرانی است».
0825144001366878119_taknaz-1.jpg
با این حال، هدف واقع گرایانه تر ارتش کره شمالی می تواند این باشد که با استقرار 150 هزار نیرو در طول مرز با جنوب، علیه زیرساخت های کره جنوبی، از جمله ارتباطات و سیستم های حمل و نقل اقدام کند. اما آنچه می تواند به پیچیده تر شدن اوضاع منجر شود، این است که انتظار می رود در صورت وقوع درگیری، سیل آوارگان از کره شمالی به مناطق مجاور رهسپار شوند. در این صورت، تخمین زده می شود که بین 3.5 تا 4 میلیون نفر به چین و حدود 2.5 میلیون نفر نیز به کره جنوبی بروند. هاوارد می گوید: «این یک فاجعه انسانی خواهد بود که هیچ گاه مشابه آن تجربه نشده است. شمار آوارگان بسیار زیاد خواهد بود. در این شرایط، تلاش برای جدا کردن شهروندان عادی کره شمالی از نظامیان نفوذی، چیزی شبیه یک کابوس است». به اعتقاد وی، نیروهای کره شمالی که به سمت جنوب حرکت می کنند، در ابتدا بسیار پرانرژی و نیرومند خواهد بود؛ اما همزمان با کاهش سلاح و مهمات، کمبود مواد غذایی و انجام ضدحملات، احتمالاً آن ها پس از یک هفته شروع به تجزیه خواهند کرد. هاوارد می گوید: «من این حرف را از سر گستاخی نمی زنم؛ اما این واقعاً بستگی دارد که آن ها تا چه حد گرسنه شوند». از سوی دیگر، به فوریت و پس از شلیک اولین گلوله های توپخانه، ارتش آمریکا با استفاده از هواپیماهای «B-52» و نیز بمب افکن های «B-2» و همچنین مجموعه ای دیگر از ابزارها، اقدام به کنترل اوضاع خواهد کرد. با این حال، «ویکتور چا»، کارشناس مسائل کره در «مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل» واشنگتن معتقد است هرچند ایالات متحده بدون شک سیستم های توپخانه ای کره شمالی را از کار خواهد انداخت، اما بمب های شیمیایی که کره شمالی می تواند به سوی سئول شلیک کند، دارای تأثیراتی فاجعه بار خواهد بود. وی همچنین می گوید: «ما مقابله خواهیم کرد؛ اما آن ها می تواند پیش از آنکه ما اقدامی انجام دهیم، هزاران گلوله توپخانه را شلیک کنند. این همواره یکی از مسائل است... اگرچه ممکن است ارتش کره شمالی کاملاً مسلح و یا قوی نباشد، اما باز هم میزان خسارت می تواند وحشتناک باشد». اما یکی از اقداماتی که ایالات متحده و کره جنوبی می توانند انجام دهند، عملیات های روانی است تا مردم کره شمالی را متقاعد کنند آنچه در طول زندگی خود شنیده اند، چیزی به جز تبلیغات نبوده است. افراد جدا شده از کره شمالی می توانند یکی از اهداف این عملیات ها باشند. در نهایت، مشکل ترین عملیات احتمالی، مأموریتی خواهد بود که نیروهای ویژه آمریکایی بر عهده می گیرند. تردید اندکی وجود دارد که آن ها دستور خواهند یافت تا به صورت فوری و ویژه، تأمین امنیت سلاح های کشتار جمعی کره شمالی را بر عهده بگیرند. هاوارد می گوید: «انجام این کار دشوار است.. بسیار دشوار». در اینجا بد ندیدم که مقایسه ای داشته باشیم بین توان نظامی کره شمالی و جنوبی.
0135769001366878120_taknaz-1.jpg
توان نظامی کره شمالی براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) و کتابخانه کنگره آمریکا و برآورد آنها در سال 2011، کره شمالی از نظر توان نظامی در رده بیست و دوم قدرتهای نظامی جهان قرار دارد.
کره شمالی با 23 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت یکی از نظامی ترین کشورهای جهان به شمار می رود. این کشور یک میلیون و 190 هزار نیروی نظامی درحال خدمت و هفت میلیون و 700 هزار نیروی نظامی ذخیره دارد.
0420624001366878120_taknaz-1.jpg

کره شمالی حدود 4100 دستگاه تانک و بیش از 2500 دستگاه نفربر زرهی در اختیار دارد. گفته می شود اکثر این تجهیزات مربوط به دوران شوروی و نیازمند نوسازی است.
تانک تی 54 مهمترین تانک رزمی کره شمالی به شمار می رود که اکثر کشورهای دارای آن از دهه 1970 کنار گذاشتن آن را آغاز کردند.
کره شمالی همچنین بیش از 7900 عراده توپ دارد که 4400 عراده آن توپ های خودکششی، 2500 مورد همزمان چند راکت را شلیک می کنند و 7500 مورد نیز خمپاره شلیک می کنند.
هواپیماهای میگ ساخت شوروی بخش اعظم 620 فروند هواپیماهای جنگی کره شمالی را به خود اختصاص می دهد. ناوگان هوایی کره شمالی قدیمی است و برای جنگ مدرن مناسب نیست.
0707200001366878120_taknaz-1.jpg
0987545001366878120_taknaz-1.jpg
گفته می شود کره شمالی پیوسته در حال تقویت ناوگان زیردریایی خود بوده است به طوری که 71 فروند زیردریایی کره شمالی به لحاظ تعداد بیشتر از 12 تا 13 فروند زیردریایی کره جنوبی است. کره شمالی همچنین 420 فروند کشتی جنگی دارد که خیلی بیشتر از 140 فروند کشتی جنگی کره جنوبی است.
کره شمالی به لحاظ منابع تامین سوخت از جمله نفت و بنزین به شدت وابسته به چین است.
کره شمالی بیش از 700 موشک بالستیک و بیش از هزار فروند موشک از انواع مختلف در اختیار دارد.
گفته می شود کره شمالی 50 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کرده است که کارشناسان می گویند برای ساخت شش تا هشت سلاح هسته ای کافی است. در این تاسیسات بیش از هزار سانتریفوژ وجود دارد. توان نظامی کره جنوبی کره جنوبی با ۹۸۴۸۴ کیلومتر مربع وسعت در شرق قاره آسیا در کنار دریای زرد (در مغرب) ژاپن (در مشرق) و چین شرقی (در جنوب) و در همسایگی کشور کره شمالی در شمال واقع شدهاست. کشور کره جنوبی دارای ۲۴۲۰ کیلومتر خط ساحلی و ۲۳۸ کیلومتر مرز مشترک است.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سیا و کتابخانه کنگره آمریکا و برآورد آنها در سال ۲۰۱۱، کره جنوبی از نظر توان نظامی در رده هفتم قدرتهای نظامی جهان قرار دارد.
بر اساس این اطلاعات، کره جنوبی که جمعیت آن ۴۸ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر است، هماکنون دارای ۶۵۳000 پرسنل فعال نظامی و تعداد نیروهای ذخیره فعال این کشور ۳۲۰000 نفر است.
0307778001366878121_taknaz-1.jpg


0604954001366878121_taknaz-1.jpg
نیروی زمینی کره جنوبی دارای ۲۴۲۹ دستگاه تانک، ۲۸۲۰ دستگاه نفربر، ۲۱۰۰ عراده توپ کششی، ۱۸۷۲ عراده توپ خودکششی، ۲۱۴ سامانه موشک انداز ، ۲۰۰۰ خمپاره انداز، ۱۹۲۶ سامانه ضد تانک، ۲۶۵۹ سامانه پدافند هوایی و ۸۶۶۰ وسیله نقلیه لجستیکی است. نیروی هوایی کره جنوبی نیز دارای ۱۵۶۸ فروند هواپیما، ۷۸۷ فروند بالگرد و ۱۱۶ فرودگاه عملیاتی است.
نیروی دریایی کره جنوبی نیز دارای ۱۷۰ فروند کشتی، پنج بندر، ۱۴ زیر دریایی، ۱۵۵ قایق نظامی گشت زنی، ۹ ناوچه، یک ناوشکن و ۱۰ قایق جنگی خشکی آبی است. نیروی دریایی کره جنوبی دارای ناو هواپیمابر نیست.
0892036001366878121_taknaz-1.jpg
0177895001366878122_taknaz-1.jpg
بودجه نظامی کره جنوبی در سال ۲۰۱۱، ۲۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار بوده است. کره جنوبی درزمینه دنبال کردن برنامه توسعه موشکی خود به علت پیمانی که با امریکا امضا کرده با محدودیت هایی روبرو است ، اما اخیرا موشکهای کروز دور برد جدیدی را ساخته است که 1500 کیلومتر برد دارد و قادر است سراسر کره شمالی وهمچنین اهدافی را در چین و روسیه هدف قرار دهد.

در کره جنوبی خدمت سربازی اجباری است و مردان در این کشور باید در دوره پس از اتمام دبیرستان تا ۳۵ سالگی، ۲۱ ماه در خدمت ارتش باشند. ارتش کره جنوبی یکی از مجهزترین و بروزترین ارتشها در آسیا به شمار می رود.


منبع تکناز



 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا