پرونده‌ی بازی بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

کدام کنسول در این نبرد کنسولی پیروز خواهد شد ؟


  • مجموع رای دهندگان
    16
Java.Her

Java.Her

گیمر تالار !!!!؟!
کاربر ماندگار
به نام خداوند بی همتا



با سلام ؛ این هفته قصد داریم به بررسی جامع کنسول های نسل بعد بپردازیم تا ببینیم بالاخره در این جنگ کنسولی کدام شرکت پیروز خواهد شد ! پس از عرضه ی نا اُمید کننده ی WiiU در انتهای سال 2012 و عدم توافق بسیاری از بازی سازان برای ساخت بازی برای آن ، شرکت نینتندو را که همچنان هم در تلاش است تا WiiU را از شکست نجات دهد ، تنها می گذاریم و به سراغ سونی و ماکروسافت می رویم تا مزایا و قابلیت های کنسولهای نسل بعد این دو شرکت را در چندین بخش مختلف با هم مقایسه کنیم گرچه قضاوت نهایی همواره بر عهده ی شماست ؛ با ما همراه باشید :




> پرونده ی بازی : برای دانلود کلیک کنید !







> تریلر پرونده ی بازی این هفته به نبرد بین کنسول های Xbox one و PS4 اختصاص داده شده !




> پرونده آنلاین : مطالعه کنید !؟!


PS4 یا Xone ، مسئله این است !


نوشته ای از امیررضا جواهردشتی و محمد دعوایی


1/ طراحی ظاهری : در اولین نگاه به کنسول های نسل بعد یعنی Play Station4 و Xbox one چیزی که به نظر می آید طراحی و شکل ظاهری آن هاست ! گرچه طرح های نمایش داده شده از این دو کنسول همچنان نهایی نشده و امکان دارد دچار تغییراتی شود اما چیزی که تا اینجا می توان گفت این است که با دو کنسول زیبا مواجه هستیم . طراحی شکیل Xbox به خوبی تداعی کننده ی نام این دستگاه است ؛ ظاهر خارق العاده و ظریف PS4 هم بیش از هر چیز غافل گیر کننده و هیجان انگیز به نظر می رسد !




2
/ توان سخت افزاری : گرچه ظاهر دو کنسول نسبت به نسل قبل ظرافت و حالت دینامیکی کمتری دارد اما باید دید چه چیزی در درون و باطن آنها نهفته است اینجاست که باید زیبایی حقیقی را جست و جو کرد ! حقیقت این است که از نظر مشخصات می توان گفت که این دو کنسول سخت افزار تقریباً مشابهی دارند به خصوص در پردازنده ی مرکزی و گرافیکی (CPU و GPU ) ! پردازشگر 8 هسته ای AMD با فرکانس 1.6 گیگاهرتز ، با وجود اینکه ظاهراً هر دو کنسول از هسته ی گرافیکی یکسانی بهره می برند و تفاوت واقعی تنها زمانی مشخص می شود که این دستگاه ها را امتحان کنیم اما از نظر کارشناسان PS4 در بخش فنی کمی قوی تر است و عملکرد بهتری خواهد داشت !

هر دو کنسول از 8 گیگا بایت رَم استفاده می کنند که در این بخش هم سونی با GDDR 5 حدود دو برابر سریع تر از کنسول ماکروسافت که از DDR 3 استفاده می کند خواهد بود . البته XONE برای جبران ، بخشی از حافظه ی خود را برای کمک به Ram مصرف می کند. حافظه ی 32 مگابایتی جاسازی شده ( esram ) قرار است به عملکرد بهتر Xbox کمک کند . حافظه ی داخلی 500 گیگا بایتی ( تنها در PS4 مدیریت حافظه در اختیار کاربر قرار دارد ) و استفاده از داریو Blu-ray در هر دو کنسول هم سایر نکات مهم سخت افزاری کنسول های نسل بعد است .





3/بازیها : واضح است که این خود بازی ها هستند که گیمر را به سمت خرید یک کنسول می کشانند! در حال حاضر استودیوهای بازی سازی در سراسر دنیا چه سازندگان بزرگ و چه بازی سازان مستقل و تازه کار در حال ساخت بازی هایشان برای نسل بعد هستند. اما در کنار بازی هایی نظیرNFS ، Battle field ، Destiny ، Watch dogs و ... که برای هر دو کنسول عرضه خواهند شد ؛ بازی های انحصاری (Exclusive games ) هستند که هم قابلیت های واقعی یک کنسول را نشان می دهند و هم گیمرها را جذب خود می کنند ! از نظر تعداد بازی های در حال ساخت شاید بتوان گفت کهXbox در مرتبه ی بالاتری قرار دارد اما نباید تجربه ی بازی های انحصاری سونی از جمله Uncharted ، Heavy rain ، The last of us ،God of war و... را که فقط در کنسول ژاپنی امکان پذیر بود را فراموش کرد این روند در PS4 هم تکرار خواهد شد !





4/قیمت و زمان عرضه : بهای کنسول ها نیز نکته ی مهمی است! در حالی که ماکروسافت داشت اندکی از مشکل همیشه آنلاین بودن کنسول نسل بعدش فاصبه می گرفت ؛E3 امسال و قیمت 500 دلاری این کنسول دوباره بحث بر انگیز شد ! همانطور که می دانید PS4 قرار است با قیمت 400 دلار عرضه شود که با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر جهان یک مزیت مهم برای این دستگاه محسوب میشود . البته برخلاف Xone که به صورت دایمی به دوربین Kinect خود نیاز خواهد داشت دوربین سونی (PS4 EYE ) به صورت جداگانه و با قیمت 60 دلار به فروش می رسد که حتی با احتساب این دوربین هم PS4 قیمت تمام شده ی کمتری دارد !

تاریخ دقیق عرضه ی کنسول های نسل بعد همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد گرچه به هرحال می دانیم که عرضه ی آنها در انتهای سال میلادی و در ماه نوامبر ( آبان ماه ) انجام خواهد شد . قابل توجهتان که برخی منابع غیر رسمی بر این باور اند که زمان دقیق عرضه ی Xone و PS4 به زودی در نمایشگاه Games come آلمان که در انتهای مرداد برگزار می شود تعیین خواهد گردید !


5/ قابلیت ها و امکانات : امکان استفاده از بازی های دست دوم و قرض دادن بازی ها به دوستانتان ، عدم نیاز به فعال سازی و نداشتن قفل منطقه ای برای کنسول همگی از جمله چیزهایی بود که سونی برای نسل بعدش آنها را تایید کرد و ماکروسافت تکذیب ! اما با برخورد شدید جامعه ی گیم با این مسائل ماکروسافت وادار به عقب نشینی شد تا Xone را از نگاه های انتقاد آمیز نجات دهد !

البته درست است که Xone دیگر نیاز دائمی به اتصال به اینترنت نخواهد داشت اما ظاهراً در هر شبانه- روز باید حداقل یک بار آن را به اینترنت متصل کنید تا دستگاهتان قابل استفاده باشد ! پس این احتمالاً به این معنا خواهد بود که بازی های قفل شکسته در آن غیر قابل اجرا هستند و فقط می توانید نسخه ی اصل بازی ها را که آن هم تا نباید قبلاً استفاده شده باشد خریداری کنید! (چون حتی بازیهای دست دوم بدون طی کردن شرایط ویژه مسدود خواهند شد ؛ انقدر تایید و تکذیب شده که گیج شدم !)



اما از این قابلیت منحصر به فرد Xone در راه رفتن روی اعصاب گیمرها که بگذریم ؛ PS4 برایتان امکان بازی کردن در حین دانلود محتواهای مختلف را نیز فراهم می آورد به این ترتیب لازم نیست ساعت ها ( با اینترنت ایران که آشنایی دارید ) منتظر دانلود شدن یک ویدیو یا به روز رسانی بازی بمانید و در این مدت هم می توانید بازیتان را دنبال کنید ! صبر کنید موضوع از این فراتر است ؛ در پلی استیشن 4 تقسیم بندی قسمت های یک بازی به طوری صورت گرفته که اگر قصد دانلود یک بازی را داشته باشید هم می توانید در حین دانلود شدن آن را بازی کنید ! حتی قرار است بخش های مختلف بازی مثلاً مراحل مختلف یا بخش تک نفره و چند نفره به طوری از هم جدا شوند تا خودتان بتوانید انتخاب کنید که وقتی یک بازی در حال دانلود است کدام بخش در اولویت فعال شدن قرار گیرد . به امتحانش می ارزد ! (لازم به ذکر است مسئولان ماکروسافت اخیراً وجود این قابلیت را در کنسولشان تایید کرده اند !؟! )




امکان پخش برنامه های تلویزیونی (و در واقع تبدیل کردن تلویزیون معمولی به یک تلویزیون هوشمند ) نکته ای است که می توانید سراغش را در Xone بگیرید ؛ کنسول ماکروسافت در این قسمت از بازی فاصله می گیرد و بیشتر به سمت برنامه های تلویزیونی می رود گرچه ممکن است این مجموعه ی سرگرمی ها با Xbox one برای خانواده به درد بخور باشند اما چندان برای گیمرها جالب نبوده ونیست. البته نمی دانم چقدر از قابلیت های معرفی شده در این بخش در ایران قابل دسترسی خواهد بود .


تشخیص حرکت گیمرها و امکان انتقال حرکات شما به بازی هم با کمک دوربین های جدیدKinect و PS EYE محقق خواهد شد . نسخه ی دوم کینکت با کیفیت1080P و قابلیت تبادل 2 گیگابایت اطلاعات در ثانیه حرفهای زیادی برای گفتن در نسل بعد خواهد داشت . با امکان تشخیص 6 اسکلت به طور همزمان ، درک تعداد بیشتری از مفاصل وحتی تشخیص ضربان قلب شما واقعاً قابلیت این را خواهد داشت که شما را در دنیای بازی غرق کند یا یک وسیله ی جاسوسی بی نقص در داخل خانه ها باشد !


اما چشمان کنسول ژاپنی ، از دو دوربین 1280×800 پیکسلی تشکیل شده اند که می توانند با کمک کنترلر PS4 و نیز دسته ی حرکتی Move تعامل بهتری با افراد داشته باشند.
راستی کسانی که کنسول دستی PSVITA دارند می توانند از طریق Wi-Fi به PS4 متصل شده و بازیهای آن را انجام دهند ! وضعیت مشابهی برای Xboxوجود دارد و در آن می توان از طریق تلفن های هوشمند و تبلت ها به کنسول وصل شد ! علاوه بر اتصال WIFI ، ورودی USB3 و خروجی HDMI که در هر دو کنسول مشترک است ؛ پلی استیشن از بلوتوث نیز پشتیبانی خواهد کرد !



6/ کنترلر : نقش کنترل در انجام یک بازی بسیار موثر است چرا که به وسیله ی آن می توانیم بازی را کنترل کنیم و در بازی ایفای نقش کنیم ! یک دسته ی خوب باید بتواند از پسِ دگمه زنی های سریع و اجرای تکنیک ها بر بیاید ، دقت لازم را برای واکنش سریع در بازی های اکشن داشته باشد و علاوه بر روان بودن و استحکام به اندازه ی کافی در دستانمان راحت باشد . کنترل کننده ی Xone طراحی ظریف و سبک تری نسبت به Xbox 360 دارد ؛ به خوبی در دستانتان قرار می گیرد و با آن حس راحتی خواهید داشت ! موتورهای لرزشی داخل دسته نیز دارای حالتهای مختلف لرزش خواهند بود تا بتوانند در لحظات مختلف حس را به خوبی القا کنند ( که در این مورد ، رانندگی فورزا مثال زده شده !)
علاوه بر اینها Xone با بهره گیری از دوربین Kinect خود قادر به تشخیص چهره ی هر یک از افرادی که کنترلر را در دست دارند خواهد بود ؛ تنها با برداشتن دسته ، دستگاه فعال شده و پروفایل شخصی شما را باز خواهد کرد و شما می توانید بلافاصله کار قبلیتان را از سر بگیرید .



خب اینجا یک مشکل پیش می آید : فرض کنید در اوج یک بازی اکشن یا یک رقابت نفس گیر هستید که در همین لحظه ، کاری برایتان پیش می آید پس کنترلر را در اختیار دوستتان قرار می دهید تا بازی را برای دقایقی ادامه دهد خب در اینجا چه اتفاقی می افتد ؟ به نظر شما در این مدت دوستتان تا چه حد امتیازهای شما را حفظ میکند در حالی که با این سیستم تشخیص هویت نوآورانه ( ! ) به طور کلی از بازی و پروفایل شما خارج شده است ؟!؟

کنترلر PS4 که در نگاه کلی همان طرح آشنای دسته ی PS3 است جزئیات جالب توجهی دارد! در کنار افزایش ظرافت و بیشتر شدن راحتی در گیم پدِ جدید ؛ اضافه شدن یک Touch pad کوچک می تواند در گیم پلی بازی های آن تغییراتی ایجاد کند ؛ باید دید که در عمل این صفحه ی لمسی چقدر تاثیرگذار خواهد بود . در کنار اضافه شدن دگمه ی اشتراک ، حذف Select و Start و تغییر در نوع شوک های لرزشی در کنترلر جدید ، نکته ی مهم دیگر ورودی Head set آن است که ایده ای فوق العاده به نظر میرسد ! ( یک هدفون کوچک هم با PS4 همراه خواهد بود )

چراغ جلوی کنترلر پلی استیشن 4 هم مشخصاً فقط برای خوشگلی نیست و قرار است کاربردهایی داشته باشد ! به عنوان مثال در حالت چند نفره این قسمت می تواند با رنگ های مختلف مشخص کننده افراد در حال بازی باشد ( p1 - نارنجی ، P2 - سبز و... ) ، ایده های مختلفی از جمله نشان دادن سلامتی کارکتر بازی و یا تعیین موقعیت فردی که در حال بازیست و واکنش مناسب به آن از جمله کاربردهایی است که سازندگان تا اینجا برای آن در نظر گرفته اند.


>
خب ؛ این نگاه ما به وضعیت کنسول های نسل بعد بود اما در نهایت مهم ترین چیز نظر شخصی شما و علایق خودتان است که در انتخابتان موثر خواهد بود. با نزدیک شدن به انتهای سال جاری میلادی و زمان عرضه ی این کنسول ها کم کم باید با نسل هفتم خداحافظی کنیم ؛ در حالی که آمارها نشان می دهد Xbox 360 و PS3 هرکدام چیزی در حدود 80 میلیون نسخه فروش داشته اند دوران آنها به انتهای خود نزدیک می شود اما تجربه های به یادماندنی که با آنها داشتیم را به این زودی فراموش نخواهیم کرد.

قبل از خرید کنسول نسل بعد به نظرم بهتر است قابلیتها و بازی های Xone و PS4 را با هم مقایسه کنید و تصمیم نهایی را بگیرید . صادقانه بگویم اگر منتظر بازی هایی مثل ندای وظیفه و فیفا هستید بهتر است پولتان را دور نریزید و به جای خرید یک کنسول با هزینه ای کمتر رایانه ی خودتان را ارتقا دهید ! در هرحال امیدواریم این مقاله برایتان مفید و راه گشا باشد ...




نبرد کنسول ها ادامه خواهد داشت

Consoles battle will continue


 
آخرین ویرایش:
M_A_Qolami

M_A_Qolami

-
مدیر ارشد تالار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

فوق العاده بود.ممنون.
شک ندارم کنسول سونی بهتر از کنسول مایکروسافت هست ، من خودم طرفدار مایکروسافت هستم و امیدوارم که کنسول ها حالا حالا ها پیشرفت کنند ،حالا مهم نیست که مایکروسافت کنسول بهتری ارائه خواهد کرد با سونی یا هر شرکت دیگه ای مهم اینه که ما لذت خوبی از کنسول ببریم حالا میخواد سگا های دوران بچکی باشه یا ps4 فقط امیدوارم ما حالشو از این

تکنولوژی کنسول های نسل بعد بازی ببریم:nish3:
 
Java.Her

Java.Her

گیمر تالار !!!!؟!
کاربر ماندگار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

> لازم به ذکر است که در نگارش این مقاله از مطالب منابعی مثل GAME SPOT ، IGN ، PC ADVICOR ، Tech radar و ... استفاده کردیم ! به همین علت فکر می کنم این مقاله حقیقتاً اطلاعات کاملی در مورد نسل بعد در اختیارتان قرار می دهد ! منتظر به روز رسانی های این شماره از پرونده باشید ...
 
invisible

invisible

کاربر تالار
کاربر تالار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

ممنون امیر جان واقعا مثل همیشه خوب بود
من عاشق ps4 هستم و روزشماری میکنم برا خریدش
 
KaShKoOl

KaShKoOl

یه مرد تنها و خسته
کاربر ماندگار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

من اگه پول داشتم رایانمو درست میکردم بشه غول

ولی در کل سونی یه چیز دیگست مایکروسافت بره بوق بزنه

 
lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

کلا پیشنهاد می کنم ps4 رو به این زودیا نخرید:دی
چون اولش که بیاد ایران صد درصد خودش چند برابر قیمت میاد بازهاش که از اون بدتر
الان من در مورد ps3 به شدت ضرر کردم و اون همه پول بازی دادم:|
البته الان بفروشمش پولش در میاد ولی خب پول اون موقع کجا و پول الان کجا:|
فقط دعا می کنم ککه کرک بشه:دی
هرچند که خیلی بعدیه:|
ps3 راحت 4 سال بعد کرک شد:دی
البته xbox به یه هفته نکشید:لول
 
Java.Her

Java.Her

گیمر تالار !!!!؟!
کاربر ماندگار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

> با توجه به اون خوشحالی مدیران یوبی سافت در مورد آسان تر شدن ساخت بازی برای PS4 ( چون ساختارهای پلی استیشن نسبت به تمام کنسول های قبلیش عوض شده ! ظاهراً تا قبل از این برای ساخت بازی باید حتی زبان ژاپنی هم یاد میگرفتی و یک سری کتاب های راهنمای عجیب و غریب و... !؟!؟! ) فکر می کنم این بار کنسول ژاپنی زودتر (سریع تر از PS3 ) هک بشه ؛ گرچه منم حرف لایتینگ را تایید می کنم جو گیر نشید و روز اول عرضه نرید کنسول بخرید !!!!!؟! :سوت


( * راستی از مجیکال بوی به دلیل آهنگ مناسبش برای تریلر این هفته هم تشکر میکنم ؛ خیلی باحال بود :دی )
 
آخرین ویرایش:
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

امیر جان ممنون بابت تایپ و انتشار
اگر امکانش هست لینک فایل با کیفیت تریلر رو هم بذار (برای ارشیو میخوام :) )
 
M_A_Qolami

M_A_Qolami

-
مدیر ارشد تالار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

امیر جان ممنون بابت تایپ و انتشار
اگر امکانش هست لینک فایل با کیفیت تریر رو هم بذار (برای ارشیو میخوام :) )

تریلر محمد جان نه تریر نری تو سوتی بازار:هه
 
آخرین ویرایش:
M_A_Qolami

M_A_Qolami

-
مدیر ارشد تالار
پاسخ : بررسی جامع نسل بعد کنسول ها

من اگه پول داشتم رایانمو درست میکردم بشه غول

ولی در کل سونی یه چیز دیگست مایکروسافت بره بوق بزنه


به حول و قوه الهی ورژن بعدی سونی رو له می کنیم.:دی
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا