بررسی کامل و تخصصی اکسپریا Z1

  • شروع کننده موضوع M.Bagheri
  • تاریخ شروع
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
بررسی,بررسی تخصصی سونی,بررسی تخصصی اکسپریا زد وان,بررسی تخصصی Xperia Z1,بررسی تخصصی گوشی سونی,بررسی تخصصی پرچم دار سونی​

جعبه محتویات

XPERIA Z1 نزدیک به یک ماه تا حضور رسمی در بازار فاصله دارد و از همین رو مثل همیشه ظاهر و محتویات جعبه ارائه شده همراه آن ممکن است در آخرین لحظات با تغییرات بزرگی همراه شود. جعبهای که در اختیار ما بود مثل Z Ultra و خود XPERIA Z یک جعبه کمارتفاع کوچک بود که طبیعتا نمیتوانست حاوی نکته خاصی باشد. در این جعبه از هدست و یا حتی شارژر نیز خبری نبود و یک کابل USB تنها نکته قابل اشاره در این مجموعه را تشکیل میداد. در نسخه نهایی دستگاه بیشک از یک هدست باکیفیت مثل تجربههای پیشن سونی استفاده شده و در رابطه با شارژ نیز به احتمال قریب به یقین با نمونهای مشابه XPERIA Z روبرو خواهیم بود. از جمله جذابیتهای Z1 در بخش لوازم جانبی، ارائه دوربینهای بدون صفحهنمایش QX10 و QX100 در برخی کشورها همراه با این مدل است که البته مطمئنا در قیمت نهایی دستگاه لحاظ خواهند شد. داک رومیزی از دیگر مواردی است که مطمئنا برای Z1 عرضه میشود و از طریق آن میتوان به شارژ سریعتر باتری نیز اقدام کرد.
SonyXperiaZ1_Review_3-1.jpg

طراحی ظاهری

Z1 یک XPERIA Z واقعی است. این جمله که با یک بار در دست گرفتن گوشی بلافاصله در ذهن متبادر میشود اختلافهای اندک طراحی این دو اسمارتفون را یادآور میشود. البته با در کنار هم قرار دادن این دو مدل به اختلافهای کوچک و بزرگ متعددی میتوان اشاره کرد اما در کل برای ساخت Z1 تغییر خاصی در شاسی XPERIA Z ایجاد نشده است. بدنه گوشی بهجز نوار فلزی پیرامونی بهطور کامل از پلاستیک ساخته شده اما برخلاف تولیدات سامسونگ یا الجی، Uni-body بودن و پوشیده شدن هر دو بخش رویی و پشتی دستگاه با شیشه مقاوم تاثیر منفی حضور پلاستیک را در کسری از ثانیه از ذهن خواهد برد. زوایای چهارگانه 90 درجهای و یک ظاهر تخت و بدون برآمدگی در پشت و روی دستگاه، Z1 را بسیار مدرن و پیشرفتهتر از رقبای آن بهخصوص مدلهایی همچون GS4 یا Optimus G Pro نشان میدهد. در رابطه با حاشیههای کنار صفحهنمایش اما Z1 تغییر خاصی نسبت به Z ایجاد نکرده و در هر دو بخش جانبی و بالا و پایین پنل هنوز فاصله مشخصی با بزرگان کلاس اندروید با حاشیههای حداقلی وجود دارد. در مجموع با در دست گرفتن Z1 و توجه به عبارت 20.7 مگاپیکسل در کناره لنز دوربین به سادگی میتوان به حضور یک محصول پیشرفته و High-end پی برد حضوری که در ادامه با قیمت احتمالی بالای دستگاه بیش از پیش بر آن تاکید خواهد شد.
SonyXperiaZ1_Review_4-1.jpg

ابعاد و وزن

Z1 در تمامی گزینههای ابعاد و وزن اعداد بزرگتری را نسبت به XPERIA Z نشان میدهد. ابعاد این مدل 8.5×74×144 میلیمتر در طول، عرض و ضخامت است که به ترتیب 5، 3 و 0.6 میلمتر ابعاد بیشتری نسبت به برادر کوچکتر خود دارد. این تغییر ابعاد با در کنار هم قرار دادن این دو مدل نیز کاملا مشهود است و XPERIA Z نمونه کاملا کوچکتر و کمپکتتری به حساب میآید. اختلاف این دو در زمینه وزن بیشتر مشهود است و Z1 با وزن 170 گرمی خود نزدیک به 26 گرم سنگینتر از Z به حساب میآید. این وزن در میان دیگر 5 اینچیهای حال حاضر بازار با پنلهای Full HD نیز نسبتا زیاد به حساب میآید و در یک مقایسه رو در رو با GS4 نزدیک به 40 گرم و نسبت به Asus Padfone Infinity نزدیک به 30 گرم سنگینتر است. علت این اختلاف وزن بهجز مجموعه تصویری و لنز دوربین و مسئله عایقبندی مجموعه در برابر نفوذ مایعات بیش از همه به باتری پر ظرفیت دستگاه مرتبط است که اختلاف فراوانی از لحاظ ظرفیت با تمامی اسمارتفونهای اشاره شده در بالا دارد.
SonyXperiaZ1_Review_5-1.jpg

صفحهنمایش

پنل صفحهنمایش در Z1 روی کاغد تفاوتی با صفحهنمایش Z ندارد و در دنیای واقعی نیز اختلاف چندانی بین این دو دیده نمیشود. صفحهنمایش Z1 یک نمونه 5.0 اینچی TFT LCD با وضوح 1920×1080 پیکسل است که فشردگی بالاتر از 440ppi را برای صفحهنمایش ایجاد میکند. بخشی از این فشردگی البته در دنیای واقعی چندان مهم محسوب نمیشود چرا که فشردگیهای فراتر از 400ppi در چشم انسان قابل تفکیک نبوده و گذشتن از مرز 400ppi بیش از آنکه منجر به افزایش کیفیت تصویر شود جنبه تبلیغاتی خواهد داشت. سونی در توصیف موتور پردازش تصویر این صفحهنمایش جز Mobile BRAVIA Engine 2 که تاثیر آن را تنها در هنگام مشاهده تصاویر و ویدئو میتوان مشاهده کرد از گزینه جدیدی به نام Triluminos استفاده کرده که پیش از این در Z Ultra نیز حضور داشت.
SonyXperiaZ1_Review_6-1.jpg
پنل این صفحهنمایش در مواردی نظیر کیفیت رنگ، روشنایی و میزان کنتراست در سطحی بسیار بالا و قابل رقابت با بزرگان است اما با رسیدن به پاشنه آشیل همیشگی سونی یعنی زاویه دید، ورق برخلاف میل سونی باز میگردد. زاویه دید این پنل بهخصوص در حالت عمودی در تغییر روشنایی چندان مطلوب نیست و افت محسوسی از این لحاظ در آن دیده میشود. البته رنگ تصویر در تندترین زاویهها نیز با مشکل چندانی روبرو نیست و از این لحاظ امتیاز مناسبی را به خود اختصاص میدهد.
SonyXperiaZ1_Review_7-1.jpg
زیر صفحهنمایش فضای زیادی دست نخورده باقی مانده است که به حداقل رساندن آن در صورت صلاحدید طراحان سونی میتوانست ارتفاع گوشی را تا حد بسیار معقولی کاهش دهد. یکی از تغییرات طراحی Z1 نسبت به Z ناپدید شدن میکروفون تماس در زیر صفحهنمایش و انتقال آن به بخش پایینی دستگاه است.
SonyXperiaZ1_Review_8-1.jpg
در بالا نیز مثل همیشه به سنسورهای دوگانه تغییر روشنایی و Proximity بر میخوریم که در کنار لنز دوربین دوم و اسپیکر تماس جا خوش کردهاند. وضوح دوربین دوم Z1 یک پله پایینتر از Z برابر 2.0 مگاپیکسل است. این دوربین با وضوح 1080p با 30 فریم در ثانیه قادر به فیلمبرداری است. از جمله گزینههای پنهان در این بخش چراغ LED وضعیت دستگاه است که درون اسپیکر تماس در بالا تعبیه شده و در موقعیتهای گوناگون نظیر شارژینگ یا Miss eventها با رنگهای مختلف روشن میشود.
SonyXperiaZ1_Review_9-1.jpg

کنارههای دستگاه

در کناره سمت چپ دو دریچه پلاستیکی به ترتیب از بالا به پایین، اسلات کارتحافظه و پورت Micro USB را از دید پنهان کردهاند درپوشهای این هر دو پورت که با پلاستیک ظریفی به بدنه Z1 متصل شدهاند مانعی برای ورود آلودگی و بهخصوص مایعات به این دو بخش حساس هستند که فراموش کردن بستن درب این دو پورت صدمات غیرقابل جبرانی را در حین برخورد با مایعات ایجاد میکند. دیگر نکته قابل اشاره در این بخش دو کنتاکت فلزی حاضر در یک شکاف بیضی شکل در میانه این قسمت است که اتصالات لازم برای ارتباط با داک رومیزی را فراهم میآورند.
SonyXperiaZ1_Review_10-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_11-1.jpg
در دیگر سو و در بالاترین قسمت سمت راست کاور پلاستیکی دیگری دیده میشود که طول نسبتا زیادی برای پنهان کردن تنها یک پورت دارد. در زیر این کاور محل جایگذاری سیمکارت قرار دارد که مثل Z Ultra از یک tray پلاستیکی بسیار ظریف بدین منظور استفاده شده است. یک نکته بسیار جالب در این قسمت که در Z Ultra نیز تکرار شده بود حضور یک دکمه قرمز رنگ کوچک با برچسب Power در کنار آن است که در حقیقت کلید هارد ریست گوشی در مواقع ایجاد مشکل برای آن است که برای بسیاری از کاربران نا آشنا با مجموعه اندروید در هنگام برخورد با مشکلات بسیار کارساز خواهد بود. برای ریست سختافزاری گوشی، این کلید را باید برای 5 تا 10 ثانیه فشرده نگه داشت.
SonyXperiaZ1_Review_12-1.jpg
دیگر موارد قابل اشاره در سمت راست گوشی شامل کلید دایرهشکل پاور (که از نزدیک به یک سال پیش در تمامی محصولات سونی حضور دارد)، Rocker تغییر صدا و بلاخره شاتر دوربین در پایینترین قسمت این بخش میشود. دکمه دوگانه تغییر صدا در این مدل بیش از اندازه کوچک با برجستگی اندک طراحی شده که یافتن دو انتهای آن را بهخصوص در هنگام تماس تا حدودی ایجاد مشکل میکند. دکمه شاتر نیز با اینکه نسبتا کوچک در نظر گرفته شده است بهخوبی فشردگی دوگانه برای فوکوس و برداشت تصویر را از هم تفکیک کرده و در مقایسه با Z Ultra که بهکل این دکمه را حذف کرده بود امتیاز بالایی را کسب میکند.
SonyXperiaZ1_Review_13-1.jpg
بالای گوشی به جک 3.5 میلیمتری هدست تعلق دارد که بدون هیچ پوشش محافظی در برابر نفوذ مایعات مقاوم است. بخش پایینی نیز بدون در نظر گرفتن کناره سمت راست برای اتصال بند، به دریچه سرتاسری اسپیکر در مرکز بخش پایینی تعلق دارد که برخلاف ظاهر خود تنها حاوی یک اسپیکر در سمت راست است و سمت چپ آن به میکروفون تماس تعلق دارد.
SonyXperiaZ1_Review_14-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_15-1.jpg

پشت دستگاه

شکل ظاهری بخش پشتی گوشی منظره مشابهای را با XPERIA Z نشان میدهد. در این میان البته به تفاوتهای مشخصی نیز میتوان اشاره کرد. از جمله این تفاوتها میتوان به جابجا شدن آیکونهای Sony و XPERIA، انتقال لنز دوربین به گوشه کناری سمت چپ و ناپدید شدن حفره مشهود میکروفون دوم اشاره کرد که این بار از کناره لنز دوربین به مرکز لبه بالایی در این بخش درون یک حفره کوچک منتقل شده است.
SonyXperiaZ1_Review_16-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_17-1.jpg
این حفره که در ابتدا ممکن است با فرورفتگی برای دسترسی به کاور باتری اشتباه گرفته شود همانطور که گفته شده به میکروفون دوم تعلق دارد که بهعلت فاصله مشخص از سطح، احتمال پوشیده شدن آن توسط دست در حین تماس یا فیلمبرداری وجود ندارد.
SonyXperiaZ1_Review_18-1.jpg

دوربین

اصلیترین قابلیت یک اسمارتفون 20 مگاپیکسلی مطمئنا دوربین آن است. این دوربین 20.7 مگاپیکسلی که عنوان G در کنار آن به چشم میخورد از سنسور 1/2.3 اینچی Exmor RS و قابلیتهای بالایی در سطح دوربینهای کمپکت خانگی بهره میبرد.
SonyXperiaZ1_Review_19-1.jpg
ساختار منویی این دوربین بلاخره پس از مدتها نسبت به استاندارد سونی در این زمینه متفاوت شده است که تنوع جذابی را پیش روی کاربران قرار میدهد. در این ساختار منویی در ستون سمت راست در حالت عادی از بالا به پایین، نمایی از آخرین عکس گرفته شده، شاتر بزرگ دوربین و سوئیچر تعویض بین عکاسی و فیلمبرداری دیده میشود و آخرین بخش نیز به دکمه تغییر حالت تعلق دارد که پیش از این بهصورت یک نوار افقی در بالای صفحهنمایش ظاهر میشد
SonyXperiaZ1_Review_20-1.jpg
در این قسمت امکان فعال کردن گزینه Superior Auto با آیکون طلایی آن وجود دارد که در این حالت نهتنها وضوح تصویر به 2160×3840 پیکسل یعنی نزدیک به 8 مگاپیکسل کاهش پیدا میکند بلکه دو دکمه شاتر نیز به تفکیک برای گرفتن عکس و ویدئو در بالای آن ظاهر میشود. از جذابیتهای اصلی این قسمت امکان افزودن برخی اپلیکیشنهای خاص بهطور مستقیم درون منوی عکاسی است که به طرز جالبی یادآور قابلیت مشابهای در دوربینهای نوکیا با سیستمعامل ویندوزفون است که از آن با عنوان Lenses یاد میشود. تعداد اپلیکیشنهای قابل نصب که به امکانات پیش فرض اضافه می شوند از این طریق البته در حال حاضر محدود به 5 عنوان است که دو نمونه از آن پانورامای 360 درجه و Motiongraph است که این دومی با تغییر حالت در بخشی از تصویر یک عکس متحرک ایجاد میکند. اپلیکیشنهای نصب شده از این طریق پس از نصب نیز در خود اپلیکیشن دوربین اجرا میشوند.
SonyXperiaZ1_Review_21-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_22-1.jpg
یکی دیگر از مواردی که جذابیت بسیار بالایی از دوربین Z1 را به نمایش میگذارد گزینهای تحت عنوان AR effect یا افکتهای واقعیت افزوده (Augmented Reality) است. با لمس این گزینه 7 وضعیت فانتزی برای قرارگیری در تصویر در اختیار کاربران قرار میگیرد از جمله این موارد قرار گرفتن دایناسورها یا کوتولههای داستانی در تصویر واقعی برداشت شده توسط دوربین است که نمای بسیار زیبایی از واقعیت افزوده را به نمایش میگذارد.
SonyXperiaZ1_Review_23-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_24-1.jpg
از دیگر موارد حاضر در بخش تغییر حالت میتوان به گزینه عکاسی پی در پی، Sweep Panorama، افکتهای رنگی با نمایش همزمان و لایو همه حالتهای ممکن در یک قاب، گزینه Social Live برای استریم کردن حداکثر 10 دقیقه ویدئو بهصورت زنده روی شبکههای اجتماعی بهویژه فیسبوک و قابلیت دیگری به نام Info Eye اشاره کرد که توسط این آخری با ترسیم یک باکس پیرامون یک سوژه مشخص در یک قسمت از تصویر و سپس انتخاب نوع سوژه انتخاب شده از بین گزینههای Landmarks (مناظر)، نوشیدنیها، کتاب، متن، بارکد، QR Codeها و کارتهای ویزیت اطلاعات مورد نظر در صورت وجود در اختیار کاربران قرار میگیرد. این ویژگی نیز نزدیکی فراوانی به سرویس Goggles شرکت گوگل دارد.
SonyXperiaZ1_Review_25-1.jpg
در مورد کیفیت تصاویر ایجاد شده توسط این دوربین با توجه به نسخه اولیه بودن آن اظهار نظر چندانی نمیتوان کرد و کیفیت تصویر ایجاد شده نیز با توجه به لنز و سنسور پیشرفته از لحاظ نویز و میزان جزئیات فاصله مشخصی با یک نمونه نهایی وجود دارد ماجرا در مورد فیلمبرداری فول اچدی نیز به همین صورت است و بهتر است تا قبل از ورود نسخه نهایی به بازار که نزدیک به 1 ماه دیگر صورت میپذیرد در این رابطه نیز اظهارنظر چندانی صورت نگیرد.
SonyXperiaZ1_Review_26-1.jpg
تصویر بالا: Normal 20MP - عکس با ابعاد و کیفیت اصلی را در اینجا مشاهده نمائید
SonyXperiaZ1_Review_27-1.jpg
تصویر بالا: Superior Auto 8MP - عکس با ابعاد و کیفیت اصلی را در اینجا مشاهده نمائید

باتری

ظرفیت باتری این مدل 3000 میلیآمپر ساعت است که نسبت به باتری Z تا 670 میلیآمپر ساعت ظرفیت بیشتر داشته و نسبت به GS4 نیز 400 میلیآمپر ساعت ظرفیت بیشتری دارد. با این ظرفیت بالا انتظار عملکرد بسیار مناسبی از باتری نسبت به رقبای آن میرود، امری که در عمل نیز تا حدودی به حقیقت پیوسته و باتری Z1 به طرز مشهودی دوام بالاتری از باتری Z دارد.
SonyXperiaZ1_Review_28-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_29-1.jpg

سیستمعامل و رابط کاربری

نسخه در اختیار ما دارای ورژن 4.2.2 اندروید بود و البته شنیده هایی مبنی بر ارائه نسخه 4.3 در محصول نهایی و یا عرضه آپدیت به 4.3 به گوش می رسد و از این لحاظ ممکن است برخی تغییرات در ساختار منویی دستگاهی که در اختیار ما بود نسبت به نمونه اصلی در آن دیده شود. زمان بوت دستگاه از لحظه فشردن دکمه پاور نزدیک به 26 ثانیه است که در مقایسه با دیگر مدلها سرعت بوت مناسبی را نشان میدهد. در صفحه قفل میانبر مستقیمی برای دسترسی به دوربین در نظر گرفته شده است و بهعلت حضور نسخه 4.2 اندروید امکان اختصاص ویجتهای ویژهای به صفحات مختلف لاکاسکرین وجود دارد.
SonyXperiaZ1_Review_30-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_31-1.jpg
با بازگشایی صفحه قفل، منظره آشنای Home Screen پیش روی کاربران قرار میگیرد که در صفحات متعدد امکان قرار دادن محتوای مختلف از میانبر برنامهها تا ویجتهای گوناگون وجود دارد. برای ورود به مد ویرایش این قسمت علاوه بر نگهداشتن دست روی صفحهنمایش از قابلیت Pinch zoom نیز میتوان استفاده کرد.
SonyXperiaZ1_Review_32-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_33-1.jpg
گزینههای حاضر در منوی اصلی یا App Drawer نیز تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشتهاند با این تفاوت که با ادامه Sweep رو به سمت راست منوی عمودی جدیدی در کناره سمت چپ ظاهر میشود که دسترسی مستقیمی به اپلیکیشنها فراهم میآورد. این منو در Z Ultra نیز حضور داشت.
SonyXperiaZ1_Review_34-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_35-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_351-1.jpg

چیپست پردازشی و حافظه

چیپست استفاده شده در Z1 از نوع Qualcomm MSM8974 در کلاس Snapdragon 800 با چهار پردازنده 2.2 گیگاهرتزی Krait 400 است که در کنار گرافیک Adreno 330 و 2 گیگابایت RAM مجموعه بسیار پر سرعتی را به نمایش میگذارد. حافظه داخلی گوشی 16 گیگابایت اعلام شده که از این مقدار 11.72 گیگابایت در اختیار کاربران قرار دارد. اسلاتکارت حافظه دستگاه حداکثر تا 64 گیگابایت قابلیت ارتقا دارد.
SonyXperiaZ1_Review_36-1.jpg
SonyXperiaZ1_Review_361-1.jpg
اولین تست برای بررسی قدرت سختافزاری دستگاه را با تست محاسبه عدد پی آغاز میکنیم که Z1 با ثبت عدد 117 میلی ثانیه سرعت بالایی را از خود نشان میدهد.
SonyXperiaZ1_Review_37-1.jpg
در تست کلی AnTuTu نسخه 4.0.1 امتیاز دستگاه به رقم بالایی نزدیک به 34000 میرسد که یک مقایسه ساده آن با عددهای ثبت شده توسط مدلهایی نظیر GS4، One و XPERIA Z بهخوبی شرایط ایدهآل Z1 را توصیف میکند.
SonyXperiaZ1_Review_38-1.jpg
در تست بعدی به سراغ یک بنچمارک گرافیکی مهم به نام Epic Citadel میرویم که با تجهیز به موتور گرافیکی UNREAL نقش مهمی در نمایان ساختن قابلیتهای دستگاه در برخورد با بازیهای پیشرفته دارد. امتیاز Z1 در این تست به 59.8 فریم در ثانیه میرسد که برای وضوح بالای دستگاه رقم مناسبی به حساب میآید.
SonyXperiaZ1_Review_39-1.jpg
در تست گرافیکی NenaMark 2 نیز امتیاز Z1 برابر 60 فریم است که نشانگر نبود هیچگونه مشکل برای اجرای بازیهای مدرن است.
SonyXperiaZ1_Review_40-1.jpg
در دومین تست کلی امتیاز Z1 در بنچمارک Quadrant به رقم رویایی 20853 میرسد که در این مورد نیز با امتیاز فوقالعادهای روبرو هستیم.
SonyXperiaZ1_Review_41-1.jpg
امتیاز تست کلی Vellamo در بنچمارک Metal برابر 1142 و در تست HTML 5 برابر 2580 است.
SonyXperiaZ1_Review_42-1.jpg

ارتباطات

گزینههای ارتباطی Z1 در اکثر موارد شرایط یکسانی نسبت به Z دارد و شباهتهای فراوانی بین این دو مدل دیده میشود از جمله تفاوتهای جزئی قابل ذکر در این بخش میتوان به افزایش حداکثر سرعت ارتباط LTE به 150Mbps، پشتیبانی از استاندارد 11.ac در ارتباط وایفای و پروتکل ANT+ در دریافت اطلاعات از دستگاههای ورزشی/پزشکی اشاره کرد. در Z1 همچنان از ارتباط مادون قرمز یا IR خبری نیست اما پورت USB آن همچون گذشته از OTG و اتصال حافظههای خارجی و MHL در ایجاد خروجی با کیفیت تصویر پشتیبانی میکند.

کلام آخر

SonyXperiaZ1_Review_43-1.jpg
XPERIA Z1 محصولی کاملا خاص و متفاوت با قابلیتهایی است که به سادگی سونی را در جمع بزرگان کلاس اندروید در بالاترین سطح بازار حفظ میکند. این گوشی خوشدست از کیفیت ساخت بالا و طراحی مناسبی برخوردار است و با در نظر نگرفتن وزن نسبتا زیاد و ماندن اثر انگشت در تمامی قسمتهای بدنه تجربه رضایتبخشی را از یک اسمارتفون مدرن نشان میدهد. دوربین 20 مگاپیکسلی دستگاه بیشک کلیدیترین عامل فروش و جذابیت دستگاه در نزد کاربران است. این دوربین جدا از وضوح بالا و استفاده از فناوریهای مدرن، در بخش قابلیتهای نرمافزاری نیز با وجود مواردی مثل امکان افزودن اپلیکیشنهای تصویری بهصورت مستقیم در رابط کاربری دوربین و عکاسی با واقعیت افزوده کاربران بیشماری را به خود جلب میکند. در نهایت مشخصات سختافزاری و قابلیتهای گرافیکی Z1 در سطح مناسبی است اما حافظه RAM دستگاه در حالی که اسمارتفونهای جدید با 3 گیگابایت RAM به بازار عرضه میشوند تا حدودی برای یک گوشی High-end ساخته شده در سه ماهه سوم سال 2013 اندک به نظر میرسد.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا