بررسی گوشی سونی اریکسون Vivaz

ARIANA

ARIANA

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
سونی اریکسون با ارایه گوشی Vivaz نشان داد که از ادغام دو غول فناوری بوجود آمده است. این گوشی کاربران را شیفته خود می کند.
gsmarena_005.jpgعکس هایی از سونی اریکسون Vivaz
امروزه دوربین های زیادی فیلمبرداری 720p را ارایه می دهند و با اندازه کوچک و برچسب قیمت خود رقابت می کنند. گوشی های دوربین دار هم با همان وضوح تصویر و فیلمبرداری به قلمرو دوربین های کوچک وارد شده اند.
گوشی سونی اریکسون Vivaz با دوربین 8 مگاپیکسلی و فیلمبرداری 720p با زوم اتوماتیک مداوم، رقیب این دوربین ها است. این گوشی همچنین یک گوشی هوشمند است که سیمبین را روی پردازشگر 720MHz با نمایشگر 3.2 اینچی nHD اجرا می کند. این گوشی با دوربین فوق العاده خود از ظاهر جمع و جوری برخوردار است.
گوشی Vivaz تعادل خوبی را بین جمع و جور بودن و داشتن ویژگی های کامل برقرار کرده است.
ویژگی های اصلی:
• صفحه لمسی مقاومتی 3.2 اینچی 16 میلیون رنگ با وضوح 640 x 360 پیکسل
• دوربین کانون اتوماتیک 8 مگاپیکسلی با فلاش LED، قابلیت تشخیص صورت و لبخند، ثبت مکان جغرافیایی عکس و کانون لمسی
• فیلمبرداری HD 720p با سرعت 24 فریم بر ثانیه با کانون اتوماتیک مداوم
• سیستم عامل سیمبین 9.4 با نسخه پنجم واسط کاربری S60، با ویژگی صفحه اصلی قابل شخصی سازی و منوی رسانه
• پردازشگر 720 MHz، شتاب دهنده گرافیکی اختصاصی PowerVR SGX
• پشتیبانی از چهار باند GSM
• پشتیبانی از 3G با HSDPA 10.2Mbps و HSUPA 2Mbps
• Wi-Fi و GPS با A-GPS
• محل کارت حافظه microSD (تا 16 گیگا بایت، حاوی یک کارت 8 گیگابایتی)
• شتاب سنج داخلی
• قابلیت بی صدا شدن با چرخش گوشی
• خروجی تلویزیون
• رادیوی FM استریو
• microUSB و بلوتوث استریو نسخه 2.0
• مرورگر وب از پشتیبانی کامل Flash برخوردار است
• نرم افزار مسیریابی از پیش نصب شده Wisepilot
• قابلیت باز کردن اسناد Office
• کیفیت صوتی عالی
معایب
• لنز دوربین محافظ ندارد
• حالت اتوماتیک برای فلاش عکس و ویدیو ندارد
• فلاش LED زیاد قدرتمند نیست
• نسخه پنجم واسط کاربری S60 در بین استانداردهای رده خود بهترین نیست
• حسگر مجاورتی برای قفل صفحه حین مکالمه ندارد
• پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX و XviD خارج از گوشی ندارد
• شماره گیری هوشمند و صوتی ندارد
• از قابلیت ویرایش اسناد office برخوردار نیست
• بلندگوهای استریو ندارد
• قطب نمای دیجیتالی ندارد
• برای تماس تصویری از دوربین اصلی استفاده می شود (دوربین دوم ندارد)
لیست ویژگی های گوشی جای شکایتی باقی نمی گذارد و نشان می دهد که با یک گوشی هوشمند طرف هستیم.

سونی اریکسو ن Vivaz در مقایسه با رقبا
چرخش 360 درجه سونی اریکسون Vivaz
گوشی سونی اریکسون Vivaz با ابعاد 107 x 51.7x 12.5 میلی متر کوچک تر از عکس هایش است و به راحتی در جیب جای می گیرد. وزن آن فقط 98 گرم بوده که در برابر رقبایش یک مزیت حساب می شود. با این لیست طولانی ویژگی هایش یک گوشی باریک حساب می شود.
گرایش اخیر در طراحی گوشی های سونی اریکسون – پشت خمیده- ظاهر جدیدی به گوشی Vivaz بخشیده است. این طراحی کمک می کند گوشی به راحتی در دست بنشیند و دستگاه بسیار باریک و دوستانه به نظر می رسد.

طراحی و ساختار
طراحی گوشی سونی اریکسون Vivaz پا جای پای گوشی های سیمبین S60 نسخه 5 گذاشته است- یک نمایشگر لمسی با وضوح nHD (360 x 640 پیکسل) و سه دکمه زیر آن- کلید منو در وسط و کلیدهای قطع و وصل تماس در دو طرف.
گوشی سونی اریکسون Vivaz اشتراکات زیادی را با Satio دارد و شبیه به آن به نظر می رسد اما بالا و پایین آن خمیده است که با طراحی چهارگوش Satio فرق دارد. همچنین به طور اعجاب انگیزی به گوشی LG Viewty Smart شباعت دارد اما در واقع لمس Vivaz برتر است.
گوشی Vivaz در چهار رنگ مختلف عرضه می شود: نقره ای، مشکی، آبی، قرمز.
تقریباً بیشتر بدنه Vivaz از پلاستیک ساخته شده است اما این گوشی جزو معدود گوشی هایی است که با وجود داشتن پلاستیک بد به نظر نمی رسد. بعلاوه وجود فلز باعث افزایش وزن گوشی می شد- با داشتن وزن 97 گرم یکی از سبک ترین گوشی هایی است که از نمایشگر 3 اینچ به بالا برخوردارند.
بیشتر فضای جلوی گوشی را نمایشگر 3.2 اینچی آن با وضوح 640 x 360 پیکسل اشغال کرده است. این نمایشگر مقاومتی تا 16 میلیون رنگ را پشتیبانی می کند و بی شک یکی از نکات برجسته گوشی است. کیفیت عکس و کنتراست این نمایشگر TFT عالی است.

کیفیت تصاویر نمایشگر عالی است. طراحی انحنا دار گوشی
نمایشگرهای مقاومتی نیاز به فشار بیشتری دارند تا واکنش نشان دهند. واکنش صفحه گوشی Vivaz عالی است. فناوری مقاومتی در این گوشی موجب ضعف آن نشده است.
متاسفانه خوانایی گوشی زیر نور خورشید کم است- گوشی Vivaz در این زمینه کمی بهتر از نوکیا 5800 XpressMusic عمل می کند که از همان اندازه نمایشگر، وضوح و فناوری لمسی برخوردار است.
سوراخ ریز شنیدن صدای مکالمه و حسگر نور محیطی در بالا قرار دارند. حسگر مجاورتی و یا ویژگی قفل اتوماتیک وجود ندارد، بنابراین نمایشگر حین مکالمه همیشه در معرض فشار غیرعمدی قرار دارد. شاید این عیب در آینده با ارایه نرم افزار به روز آوری شده برطرف شود.
کلیدهای سخت افزاری زیر نمایشگر کمی باریک بوده اما هنوز قابل استفاده هستند. با اینحال به خوبی با طراحی کلی هماهنگی دارند.

سه کلید سخت افزاری در پایین نمایشگر باریک هستند. محل شنیدن صدای مکالمه در بالا
در سمت چپ گوشی سونی اریکسون Vivaz، سوکت صوتی 3.5 میلی متری، پورت microUSB و بلندگو قرار دارد. پورت microUSB از روکش پلاستیکی برخوردار است.

سوکت صوتی 3.5 میلی متری و پورت microUSB در سمت چپ
در سمت راست چندین کنترل قرار دارند. کلید تنظیم میزان صدا که بعنوان کنترل زوم دیجیتالی هم عمل می کند، کلیدهای شاتر دوربین- یکی برای دوربین عکاسی و یکی برای فیلمبرداری. بین کلید تنظیم میزان صدا و کلیدهای دوربینیک چراغ پنهان LED وجود دارد که زمانی که حالت دوربین را بین عکاسی و فیلمبرداری تعویض می کنید روشن می شود. بالای کلید تنظیم میزان صدا یک چراغ LED قرمز وجود دارد که زمان شارژ شدن گوشی روشن می شود.

دو کلید دوربین- یکی برای عکسبرداری و دیگری برای فیلمبرداری
کلید روشن/خاموش گوشی در بالای آن قرار دارد. مانند سایر گوشی ها می توانید از این کلید برای قفل کردن گوشی (با دوبار کلیک روی آن)، تعویض حالت زنگ خوردن و یا کار با کارت حافظه هم استفاده کنید. در پایین گوشی سوراخ ریز انتقال صدای مکالمه قرار دارد.

کلید قفل/روشن/خاموش در بالا. محل انتقال صدای مکالمه در پایین
در پشت گوشی سونی اریکسون ویژگی خاص گوشی یعنی دوربین آن قرار دارد. لنز 8 مگاپیکسلی به طور غیر معمول در وسط گوشی قرار گرفته و بدون حفاظ است. همچنین یک فلاش LED وجود دارد که هدف اصلی آن نوردهی فیلمبرداری است. یک نور کوچک قرمز نزدیک دوربین قرار دارد که هنگام فیلمبردای چشمک می زند.
گرچه وضعیت قرارگیری لنز عجیب است اما دلیل خوبی برای اینکار وجود دارد. می توانید بدون نگرانی از اینکه انگشتانتان جلوی لنز را بپوشاند به راحتی گوشی را با هر دو دست بگیرید.

دوربین کانون اتوماتیک 8 مگاپیکسلی با فیلمبرداری 720p
با برداشتن قاب باتری گوشی Vivaz باتری 1200 mAh Li-Po EP500 نمایان می شود (گوشی بزرگ تر Satio باتری 1000 mAh داشت).
محل کارت حافظه microSD زیر قاب باتری است (نه زیر باتری). در جعبه گوشی Vivaz کارت 8 گیگابایتی قرار دارد و کارت های تا 16 گیگابایتی را هم پشتیبانی می کند. محل سیم کارت هم در اینجا قرار دارد. قراردهی سیم کارت هم آسان است.

زیر قاب باتری
پلاستیک مشکی دور نمایشگر و خود نمایشگر اثر انگشت را جذب می کنند. پلاستیک پشت گوشی هم براق است اما در مدل نقره ای رنگ اثر انگشت تقریباً مشخص نیست. رنگ های دیگر به راحتی اثر انگشت را نشان می دهند.
پلاستیک کناره های سونی اریکسون Vivaz به نظر مشکی می رسد اما در واقع آبی تیره است، و زمانی که وضعیت گوشی را عوض می کنید نور را به روش جالبی منعکس می کند.
گوشی Vivaz بسیار جمع و جور است- کوچک تر از سامسونگ S8000 Jet است اما نمایشگر آن کمی بزرگتر است زیرا فضای اطراف آن بسیار باریک است. گرچه کنترل ها باریک هستند اما حتی با داشتن انگشتان بزرگ هم به راحتی قابل استفاده هستند.
پشت خمیده سونی اریکسون Vivaz باعث می شود گوشی به راحتی در دست بنشیند اما زیاد محدب نبوده و بنابراین به راحتی در جیب جای می گیرد.

گوشی Vivaz در دست
کیفیت ساختار آن مقاوم است، اما فاصله قابل ملاحظه ای بین شیشه نمایشگر و کناره های گوشی قرار دارد که به سرعت گرد و خاک را جذب می کند. روی هم رفته این گوشی از ساختار خوبی برخوردار است و از پلاستیک های با کیفیت بهره برده است. گوشی Vivaz با وزن کم و ابعاد کوچک بسیار دوستانه بوده و از طراحی زیبایی نیز برخوردار است.

گوشی Vivaz در مقایسه با آیفون و سامسونگ Omnia HD
واسط کاربری زیبا و شیک
گوشی سونی اریکسون Vivaz از نسخه 5 سیستم عامل سیمبین استفاده کرده است. سیمبین لمسی در این گوشی متفاوت از سایر سازندگان استفاده شده است. اگر با Satio آشنا باشید، دیگر Vivaz غافلگیری نخواهد بود.
صفحه اصلی از واسط کاربری صفحه دار برخوردار است اما شبیه "نوار افقی آیکن ها" که اغلب در گوشی های نوکیا دیده می شود (گرچه به ندرت استفاده می شود) نیست. 5 صفحه وجود دارد که عملاً پنج صفحه اصلی هستند. می توان برای هر صفحه یک عملکرد مختلف را اختصاص دهید- تماس های مورد علاقه، انیمیشن روان، آلبوم دوربین، میانبرها، تصویر ثابت، انیمیشن Flash یا برنامه Twitter.

صفحه اصلی واسط کاربری S60 نسخه 5 از صفحات پیشرفته برخوردار است
5 میانبر در بالای نمایشگر قرار دارد که هر یک برای یکی از این صفحه ها است. با حرکت عرضی انگشت روی صفحه می توان در صفحه ها جستجو کرد. حالت انتقال هم با انیمیشن های روان خوشایند است- اگر از اولین صفحه به آخرین صفحه بروید همه چیز در صفحه بدون وقفه صورت می گیرد.
کلید home اینبار وجود ندارد، می توانید با کلیک روی کلید End پنجره وضعیت را نمایش داده یا پنهان کنید. در پایین نمایشگر نام اپراتور، زمان و تاریخ (گرچه زمان در ردیف وضعیت در بالا مشخص است) و کنترل های موسیقی وجود دارد. کنترل های موسیقی به عنوان یک میانبر به پخش کننده موسیقی عمل می کند و اگر یک آهنگ در حال پخش باشد اطلاعات آن و کنترل های اصلی پخش کننده را نمایش می دهد (با album art). چهار میانبر اضافی در پایین وجود دارد- شماره گیر، رسانه و جستجوی وب.

صفحات موجود
این صفحه ها مانند پنل های XPERIA هستند اما عملکردهای بیشتری را ارایه می دهند و شیک تر هستند. این صفحه ها در واقع فضاهایی هستند که می توانید محتواهای انتخابی خود را به آنها اختصاص دهید. گرچه فقط می توانید از بین 8 گزینه انتخاب کنید.
اولین گزینه تماس های مورد علاقه است، که در صفحه اصلی تماس های انتخابی را نمایش می دهد. این تماس ها به صورت لیست با عکس ها نمایش داده می شوند. با کلیک روی یک تماس، سه گزینه پدیدار می شود- تماس، پیام، دیدن در تماس ها.

تماس های مورد علاقه. صفحه آلبوم
گزینه آلبوم یک لیست عمودی تمام عکس ها و ویدیوها است که با تاریخ دسته بندی شده اند. با لمس می توان عکس ها را لغزانده و سریع ترین راه برای دیدن جدیدترین عکس ها است. اما لغزاندن لمسی در بقیه جاهای واسط کاربری امکان پذیر نیست.
گزینه بعدی میانبرها است. که لیستی از 8 میانبر را نشان می دهد- که می توانند میانبرهایی به برنامه ها یا علاقه مندی ها باشند.
همچنین می توانید یک صفحه را طوری تنظیم کنید که یک عکس و یا انیمیشن Flash را نمایش دهد، در حالیکه سومین گزینه انیمشن آب روان (بر مبنای شتاب سنج) را نشان می دهد.
گزینه آخر Twitter است. یک صفحه اصلی برای Twitter وجود دارد که به شما امکان می دهد tweet ها را خوانده و یا ارسال کنید. اگر گزینه ای برای Facebook وجود داشت بهتر می بود.

میانبرها. عکس. آب روان. صفحه Twitter
منوی اصلی Vivaz استانداردتر است- می توانید بین ساختار جدولی و لیستی انتخاب کنید، و به طور پیش فرض میانبرها طوری تنظیم شده اند که منوی معمول سونی اریکسون را نمایش دهند.

منوی اصلی به تم کنونی بستگی دارد
مابقی چیزها نسخه پنج S60 است- جستجو بر مبنای کلید چهارجهته و کلیدهای soft به صفحه لمسی منتقل شده اند. لیست ها برای انتخاب و تایید هنوز به دوبار کلیک نیاز دارند در حالیکه آیکن ها فقط به یکبار کلیک نیاز دارند. یک میانبر به تعویض گر برنامه ها وجود دارد یا می توانید کلید منو را فشار داده و نگه دارید.
تماس تلفنی بدون شماره گیری هوشمند
عملکرد برقراری تماس با گوشی سونی اریکسون Vivaz با هیچ مشکلی روبرو نیست. سطح صدای مکالمه در هر دو طرف خوب بوده و هیچ تداخلی وجود ندارد.
دو چیزی که تلفن فاقد آن است شماره گیر هوشمند و شماره گیر صوتی هستند. این دو ویژگی در سایر ویژگی های سیمبین وجود دارند و باید در این گوشی هم ارایه می شدند.

صفحه شماره گیری
در منوی گزینه ها می توانید تنظیمات بیشتری را پیدا کنید مانند پشت خط نگه داشتن، بی صدا کردن، قفل صفحه و کلیدها، تعویض به تماس تصویری، تماس جدید و غیره.
با برخورداری از شتاب سنج داخلی می توانید به سادگی با برگرداندن گوشی تماس ورودی را بی صدا سازید.
متاسفانه به دلیل اینکه حسگر مجاورتی وجود ندارد صفحه در طول تماس خاموش نمی شود.

برقراری تماس، گزینه های تماس، صفحه شماره گیر
در آزمایش بلندگو این گوشی نمره خوبی به دست نیاورده و زیر متوسط است.
آزمایش بلندگو صدا، dB پارازیت/موسیقی، dB صدای زنگ، dB رتبه کل
Sony Ericsson Vivaz 64.8 59.8 69.1 زیر متوسط
Acer neoTouch 64,6 65,7 75,8 متوسط
Nokia 5800 XpressMusic 75.7 66.5 68.5 خوب
Sony Ericsson Satio 71.8 66.1 78.2 خوب
Samsung M8910 Pixon12 75.7 72.8 77.3 خیلی خوب
HTC Touch HD 77,7 73,7 76,7 عالی


دفترچه تلفن نوعی سیمبین
گوشی سونی اریکسون Vivaz از دفترچه تلفن معممولی استاندارد سیمیبن S60 نسخه پنج استفاده می کند. حافظه دفترچه نامحدود بوده و عملکرد آن در بین بهترین ها است. می توانید شماره های دخیره شده روی سیم کارت و یا گوشی را جداگانه ببینید.
می توانید تماس ها را با نام و یا نام خانوادگی تنظیم کرده و یا به طور معمولی به تایپ تدریجی جستجو کنید. برای آسان تر شدن جستجو صفحه کلید مجازی فقط شامل حروفی است که اول هر تماس با آنها شروع می شود. برای مثال اگر هیچ تماسی نباشد که با حرف C شروع شود این حرف در صفحه کلید نمایش داده نمی شود.

دفترچه تلفن زیاد تغییر نکرده است. صفحه کلید جستجو کاملاً هوشمند است
برای ویرایش یک تماس فیلدهای زیادی ارایه می شود و هر یک از فیلدها را هر چند بار که خواستید می توانید ازدیاد کنید. همچنین می توانید فیلدهای جدیدی ایجاد کنید.
همچنین می توانید زنگ ها و ویدیوها را به هر یک از تماس ها اختصاص دهید. همچنین می توانید تماس ها را گروه بندی کرده و به هر گروه یک زنگ اختصاص دهید.

دیدن یک تماس. برای ویرایش فیلدهای زیادی وجود دارد
ثبت تماس ها تماس ها اخیر را نمایش می دهد. برنامه از دو طریق قابل دسترسی است، با فشار دادن کلید Call در صفحه آماده باش و یا از منوی اصلی. اولین روش 20 تماس ثبت شده دریافتی، گرفته شده یا ناموفق را می آورد.

برنامه ثبت تماس
اگر از منوی اصلی به ثبت تماس دسترسی داشته باشید یک لیست با جزئیات از ارتباطات شبکه را در 30 روز اخیر خواهید دید. این ارتباطات شامل پیام ها، تماس ها و انتقال داده ها است (حتی اتصالات WLAN).
پیام رسانی عالی
منوی پیام دیگر قسمت سیمیبن S60 است که از زمان نوکیا 5800 اصلاح نشده است (بغیر از تغییرات ظاهری جزئی).
گوشی سونی اریکسون Vivaz از تمام انواع پیام ها شامل SMS، MMS و ایمیل برخوردار است. همه این پیام ها از ویرایشگر مشترک برخوردارند. زمانی که یک SMS ارسال می کنید، یک شمارنده از تعداد کاراکترهای باقی مانده (از بین 160 کاراکتر) نمایش داده می شود.
زمانی که محتوای چندرسانه ای و یا آدرس ایمیل به عنوان گیرنده وارد می کنید، شمارنده کاراکتر جای خود را با شمارنده داده عوش می کند و اندازه ایمیل را نشان می دهد.

Vivaz برای تمام پیام ها از یک ویرایشگر استفاده می کند
این گوشی همچنین از ضبط پیام صوتی برخوردار است. مانند سیمبین S60 نسخه 3.2، می توانید پیام را ضبط کرده و یا از کلیپ صوتی ذخیره شده در حافظه گوشی استفاده کنید.
برنامه ایمیل واقعاً زیبا است و تقریباً تمام نیازهای ایمیلی را برآورده می سازد. می توانید بین دسترسی POP یا IMAP انتخاب کنید. گوشی تنظیمات حساب Gmail را به طور اتوماتیک انجام نمی دهد و باید این کار را دستی انجام دهید.

تنظیم اتوماتیک Gmail وجود ندارد
برنامه می تواند قسمت اول هر ایمیو یا کل آن را دانلود کند و به صورت پیش تنظیم پیام های جدید را اتوماتیک چک می کند.
همچنین می توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که ایمیل را در حالت آفلاین نوشته و دفعه دیگر که اتصال اینترنت برقرار شد ایمیل ارسال شود. از این طریق می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید زیرا می توانید از ارتباط WLAN در دسترس استفاده کنید.

گزینه های پیشرفته ایمیل
حساب های مختلف ایمیل و پروتکل های مختلف امنیتی پشتیبانی شده اند بنابراین تقریباً تمام سرویس های ایمیل بدون مشکل در Vivaz اجرا می شوند. همچنین می توانید در چندین پوشه مشترک شوید بنابراین می توانید ایمیل را در پوشه های دیگری بغیر از صندوق ورودی چک کنید- برای مثال پوشه "ستاره دار" در Gmail.

برنامه ایمیل جای نگرانی باقی نمی گذارد
با حرکت عرضی انگشت متن را انتخاب کرده و کپی کنید. به این معنا است که باید از لغزنده scrollbar استفاده کنید. گرچه کپی آسان عالی است اما بهتر بود راهی برای تعویض بین لغزش و انتخاب وجود داشت.
پشتیبانی از پیوست ها و امضاها هم وجود دارد- Vivaz تمام نیازهای ایمیل شما را پشتیبانی می کند، با چنین وضوح نمایشگری، خواندن ایمیل ها در این دستگاه واقعاً لذت بخش است.
گزینه های ورودی متن همه چیز را پوشش می دهد
گوشی سونی اریکسون Vivaz انتخاب کاملی از روش های ورودی را ارایه می دهد. گوشی از صفحه شماره الفبا-عددی در هر دو حالت عمودی و افقی برخوردار است.

صفحه کلید الفبا-عددی در هر دو حالت افقی و عمودی
گوشی همچنین از صفحه کلید کامل QWERTY برخوردار است. تایپ کردن با بازخورد لمسی دقیق ارتقا یافته است و کلیدها به حد کافی بزرگ هستند تا اشتباهات تایپی کاهش یابند. متاسفانه حالت تایپ پیشگویانه مانند آیفون و نوکیا E71 وجود ندارد اما عیب بزرگی نیست.

صفحه کلید QWERTY مجازی مطلوب است
همچنین یک نسخه کوچک از صفحه کلید QWERTY وجود دارد که فقط برای استفاده از قلم خوب است. مزیت اصلی آن این است که جای کمی در صفحه می گیرد و می توان آن را به اطراف حرکت داد.

نوع کوچک صفحه کلید QWERTY کاربرد محدود دارد
گوشی سونی اریکسون Vivaz قابلیت تشخیص دستخط ارایه می دهد. با تمرین بیشتر با این برنامه می توانید به گوشی دستخط خود را شناسانده تا هر بار این ویژگی بهتر شود.

تشخیص دستخط عالی کار می کند

مدیر فایل
سیستم مدیر فایل سیمبین هر چیز مورد نیاز برای فایل ها را ارایه می دهد- شامل حرکت دادن، کپی کردن، تغییر نام، دسته بندی یا ارسال. همچنین می توانید برای کارت حافظه رمز تعیین کنید.

مدیر فایل عملکرد وسیعی دارد
می توان به دنبال فایل مشخص در گوشی گشت. فقط باید قسمتی از نام آن و یا محل ذخیره شدن (کارت حافظه یا حافظه گوشی ) آن را به خاطر داشته باشید، Vivaz آن را برای شما پیدا می کند. همچنین یک برنامه جستجوی اختصاصی وجود دارد- که بغیر از فایل ها سایر برنامه ها را جستجو می کند- مانند نوشته ها و تماس ها.
مرکز رسانه
مرکز رسانه گوشی سونی اریکسون Vivaz شبیه همان است که در سایر گوشی های پیشرفته سونی اریکسون وجود دارد- یک راه جذاب و راحت برای دسترسی به محتوای رسانه در گوشی.
این گوشی مانند Satio فقط از سه میانبر اصلی در منوی مرکز رسانه استفاده کرده شامل عکس، موسیقی و ویدیو.
اولین میانبر شما را به گالری و گزینه های آن راهنمایی می کند. دومین میانبر دسترسی به پخش کننده Walkman و تمام playlist ها را فراهم می کند. سومین میانبر شما را به ویدیوهای ذخیره شده در Vivaz می برد.

مرکز رسانه ها در حالت افقی و عمودی
گالری تصاویر
گالری تصاویر مانند Satio است و با قابلیت های شخصی سازی عالی و ویژگی های زیاد در بین بهترین ها قرار دارد. برخی از این گزینه ها شامل: دسترسی یک کلیک به آخرین عکس گرفته شده، دیدن تصاویر طبق تاریخ وبرچسب ها.
برچسب ها ویژگی کاربردی است که روش بهتری را برای ساختن آلبوم ها ارایه می دهد – یک عکس می تواند برچسب های زیادی داشته باشد که با پوشه ها نمی توان این کار را انجام داد.
دیدن عکس ها در Vivaz یک لذت است، بخصوص زمانی که عکس ها را در حالت تمام صفحه جستجو می کنید. زمانی که می خواهید به عکس بعدی بروید، به چپ و راست حرکت می کند. عکس انتخاب شده به نرمی تما صفحه را پر می کند.
می توانید با کلیک روی صفحه گزینه های موجود را آشکار سازید- شامل حذف، ویرایش، استفاده بعنوان، اختصاص به تماس، نمایش اسلایدی، برچسب چاپ، چرخش، اطلاعات و غیره.

گالری تصاویر. حالت افقی
همچنین یک بخش تصاویر وجود دارد که حاوی عکس های ذخیره شده ای است که با دوربین گوشی گرفته نشده اند.
Walkman در سیمبین به خوبی کار می کند
گوشی سونی اریکسون Vivaz از پخش کننده موسیقی Walkman برخوردار است که از تمام ویژگی ها برخوردار است. مانند بقیه قسمت های منوی رسانه، شتاب سنج در اینجا برای چرخش اتوماتیک صفحه استفاده می شود.
پخش کننده موسیقی ف ی ل ت ر گام به گام آهنگ هایی را که می خواهید گوش دهید ارایه می دهد. صفحه "در حال پخش" ساده است اما تمام کنترل های مورد نیاز و اطلاعات را ارایه می دهد. آهنگ ها به راحتی با کلیدهای بزرگ و لمسی در پایین صفحه کنترل می شوند.

منوی اصلی. پخش کننده Walkman، کنترل های صفحه اصلی
با اینحال Vivaz اکولایزر یا حالت های دیداری جایگزین ارایه نمی دهد.

پخش کننده ویدیویی HD پخش می کند اما از DivX/XviD پشتیبانی نمی کند
پخش کننده ویدیویی در سونی اریکسون Vivaz در مقایسه با سایر گوشی های پیشرفته سونی اریکسون عملکرد بسیار محدودی دارد. از ویژگی های پخش آهسته و گرفتن عکس از فیلم برخوردار نیست.
عیب اصلی پخش کننده این است که از فرمت های DivX و XviD پشتیبانی نمی کند.
از آنجا که این پخش کننده از فرمت های زیادی پشتیبانی نمی کند، یا باید برنامه جدیدی برای پخش ویدیویی خریداری کنید و یا تمام ویدیوها را با استفاده از MediaGo تبدیل کنید.

پخش کننده ویدیویی از DivX پشتیبانی نمی کند
تماشای ویدیو در این گوشی با نمایشگر وضوح بالا، کیفیت بالای تصاویر با نسبت صفحه 16:9 عالی است.
رادیوی FM
رادیوی FM در این گوشی از قابلیت ذخیره 20 ایستگاه رادیوی برخوردار است و RDS را پشتیبانی نمی کند. از واسط کاربری زیبایی برخوردار است و سرویس تشخیص موسیقی TrackID را ارایه می دهد. می توان رادیو را در پس زمینه کوچک کرد مانند پخش کننده موسیقی.

رادیوی FM
کیفیت صوتی عالی
سطح صدای هدفون در گوشی سونی اریکسون Vivaz در میان بلندترین ها قرار دارد. در مورد آزمایش کیفیت صوتی عملکرد کلی آن عالی بوده و چند نمره عالی بدست آورده است.
آزمایش پاسخ فرکانسی سطح پارازیت برد حرکتی THD IMD + پارازیت مکالمه متقابل استریو
Sony Ericsson Vivaz +0.39, -1.94 -86.2 85.7 0.011 0.143 -85.7
Sony Ericsson Satio +0.37, -2.02 -87.0 86.3 0.011 0.125 -84.3
Samsung i8910 Omnia HD +1.29 -2.74 -87.6 86.6 0.0023 0.255 -85.2
Sony Ericsson W902 +7.31, -2.18 -81.7 84.1 0.0039 0.020 -85.4
HTC Hero +1.04 -2.13 -91.3 92.3 0.458 0.902 -95.8
Sony Ericsson W910 +0.25, -1.25 -81.5 82.7 0.0071 0.028 -81.9
Nokia N97 +0.04, -0.27 -90.7 90.7 0.0048 0.896 -89.5



سونی اریکسون Vivaz در مقابل سامسونگ i8910 Omnia HD

Vivaz عکس های زیبایی می گیرد

گوشی سونی اریکسون Vivaz از دوربین 8 مگاپیکسلی برخوردار است و می تواند عکس هایی با وضوح 3264 x 2448 پیکسل می گیرد و. همچنین از فلاش LED برخوردار است که برای فیلمبرداری بهتر عمل می کند تا عکس.
واسط کاربری دوربین Vivaz بسیار راحت است و زمانی که نسبت دید معمولی 4:3 را انتخاب می کنید، منظره یاب فقط قسمت وسط صفحه را اشغال می کند. زمانی که نسبت دید 16:9 را انتخاب می کنید کل نمایشگر استفاده می شود.
در سمت راست منظره یاب پنج میانبر وجود دارد. این میانبرها صحنه ها، حالت های عکس، تنظیمات کانون، زمان نوردهی و حالت اتوماتیک را پوشش می دهد. زمانی که حالت اتوماتیک را انتخاب می کنید گوشی مناسب ترین تنظیمات صحنه را برای عکس های شما بکار می برد.

واسط کاربری دوربین
منوی تنظیمات گزینه های شخصی سازی دیگری را ارایه می دهد. این تنظیمات شامل زمان سنج خودکار، تعادل سفیدی، فلاش روشن/ خاموش، جلوه ها، تثبیت کننده عکس و اندازه عکس است. همچنین می توانید انتخاب کنید که پیش دید عکس را دیده و اینکه آیا جهت یابی عکس باید در اطلاعات EXIF ضبط شوند یا خیر. قسمت فیلمبرداری دوربین از تنظیمات قابل شخصی سازی بسیار شبیه برخوردار است (بغیر از تثبیت عکس).
سونی اریکسون Vivaz یک گوشی با دوربین عالی است که از قابلیت ثبت مکان جغرافیایی تصاویر هم برخوردار است. همچنین از قابلیت تشخیص لبخند و صورت، حالت پاناروما و عکس گرفتن لمسی برخوردار است. این گزینه ها مانند ویژگی های Satio است.
با استفاده از عکس گرفتن لمسی می توانید روی هر سوژه ای که در منظره یاب می بینید با کلیک روی آن زوم کنید. گوشی Vivaz به طور اتوماتیک کانون را روی آن تنظیم کرده و عکس را می گیرد.
همچنین دو کلید جداگانه برای دوربین وجود دارد، یکی برای عکسبرداری و دیگری برای فیلمبرداری. تنها عیب این است که ممکن است در یک لحظه حساس دکمه اشتباهی را زده و آن لحظه را از دست بدهید.
کیفیت عکس
گوشی سونی اریکسون Vivaz عکس های فوق العاده ای می گیرد. رنگ ها زنده و غنی هستند. میزان جزئیات بسیار خوب است و سطح پارازیت کم است.

نمونه عکس های گرفته شده با Vivaz

فیلمبرداری روی دست Omnia HD
سونی اریکسون Vivaz ویدیوهای 720p با سرعت 24 فریم بر ثانیه می گیرد و از سامسونگ Omnia HD جلو افتاده است.
شاید بهترین ویژگی جدید Vivaz زوم اتوماتیک مداوم در طول فیلمبرداری باشد. این ویژگی برای اولین بار در یک گوشی با دوربین عالی کار گذاشته شده و به آن امکان می دهد مانند یک دوربین فیلمبرداری اختصاصی کار کند.

نکته واقعاً مثبت این است که میزان فریم ویدیو ثابت است، و هیچوقت کمتر از 24 فریم بر ثانیه نمی گیرد. در حالیکه در گوشی Omnia HD باید تلاش زیادی صورت گیرد تا ویدیو به 24 فریم برسد.
تفاوت چندانی بین 24 فریم بر ثانیه و 30 فریم بر ثانیه وجود ندارد. حقیقت این است که بیشتر فیلم های سینمایی با سرعت 24 فریم بر ثانیه گرفته می شوند و طبیعی تر است. هم اکنون YouTube تمام ویدیوهای بارگذاری شده را به 30 فریم بر ثانیه تبدیل می کند، بنابراین بارگذاری در آن نتیجه دلخواه را نمایش نمی دهد.

تفاوت ویدیوی سونی اریکسون Vivaz با سامسونگ i8910 Omnia HD
مزیت سونی اریکسون Vivaz نسبت به Omnia HD در ضبط صدای ویدیوها هم هست. هم اکنون ویدیوهای Vivaz از ضبط صوتی AAC با میزان نمونه برداری 48kHz استفاده می کنند، در حالیکه ویدیوهای Omnia HD از میزان نمونه برداری 16kHz استفاده می کند
اتصالات کامل
گوشی سونی اریکسون Vivaz از لحاظ اتصالات کامل است- تمام راه های انتقال داده ها پشتیبانی شده اند.
پشتیبانی از چهار باند GSM و EDGE و 3G وجود دارد. Vivaz از دو باند 900/2100 MHz برای پوشش جهانی و نسخه آمریکایی 850/1900/2100 MHz پشتیبانی می کند. سرعت داده ها به 10.2Mbps HSDPA و 2Mbps HSUPA می رسد.
اتصالات محلی هم بلوتوث نسخه 2.0 با A2DP ارایه می دهد. همچنین از Wi-Fi با پشتیبانی DLNA برخوردار است. اتصالات دیگر شامل پورت microUSB است که نسبت به FastPort گوشی Satio واقعاً یک مزیت است.
سونی اریکسون بتازگی کارت های microSD همراه گوشی ارایه می دهد. محل کارت از قابلیت تعویض در هنگام روشن بودن گوشی برخوردار است اما زیر قاب باتری پنهان است. گوشی از کارت های تا 16 گیگابایتی پشتیبانی می کند و یک کارت 8 گیگا بایتی درون جعبه وجود دارد.
مرورگر وب به کار بیشتری نیاز دارد
گوشی سونی اریکسون Vivaz از مرورگر S60 نسخه پنج استفاده می کند و صفحه اصلی نوعی سونی اریکسون را ارایه می دهد.
چند عیب کوچک در کاربرد آن وجود دارد. لغزنده لمسی از نیروی حرکت آنی کافی برخوردار نیست و به طور ناگهانی می ایستد. ویژگی "کلیک برای زوم" سه گزینه زوم: 30 درصد، 100 درصد و 200 درصد دارد. زوم کردن کمی سخت است.
دیدن یک صفحه در حالت تمام صفحه و یا آوردن نقشه کوچک به دو کلیک نیاز دارد، که یک کلیک بیشتر ار آنچه که باید دارد. در حالیکه مرورگر از چند صفحه همزمان پشتیبانی می کند، فقط برای popup کار می کند- نمی توانید به طور دستی یک صفحه جدید را باز کنید و یا آدرس جدید وب وارد کنید.

مرورگر وب
حداقل باز کردن صفحات بسیار خوب است و گویی در حال کار با رایانه شخصی رو میزی هستید.
وضوح بالا هم در اینجا خوب کار می کند و اجازه می دهد محتواهای بیشتری در صفحه بنشینند. همچنین یک واسط کاربری ورود به سیستم با پر شدن اتوماتیک وجود دارد که ورود به سیستم آنلاین را در دستگاهی بدون صفحه کلید سخت افزاری ساده ساخته است.
مرورگر وب از پشتیبانی هم Flash و هم Java برخوردار است. به این معنا است که می توانید از ویدیوهای flash مستقیم در مرورگر استفاده کرده و نیازی به استفاده از نسخه موبایلی سایت هایی مانند YouTube نباشد. اما مانند نوکیا N900 نسخه Flash 9.4 نیست، بلکه Flash Lite بوده و استثناءهایی هم باید انتظار داشته باشید.
از نظر سرعت مرورگر بسیار خوب است اما زمانی که ویدیوی YouTube را تماشا می کنید اغلب هشدار "حافظه کم" را نمایش می دهد. اما ویدیوها به روانی پخش می شوند.
به طور کل دومین مرورگر لمسی S60 بسیار خوب تجهیز شده است اما نتوانسته برخی کمبودهای اصلی کاربرد را درست کند.
سازمان دهنده سیمبین
سازمان دهنده S60 به خوبی با سیستم عامل جدید هماهنگ نشده (بغیر از بهینه سازی اولیه لمس)، اما اینبار Copy/Paste در گزینه های منو وجود دارد.
تقویم چهار حالت دید دارد، ماهانه، هفتگی، روزانه و to-do. to-do یا لیست کارها به شما امکان می دهد تمام کارهای پیش رو را بدون در نظر گرفتن تاریخ آنها بررسی کنید. چهار نوع رویداد را می توان تنظیم کرد- قرار ملاقات، یادداشت ها، سالگردها و to-do.
هر رویداد فیلدهای مختص خود را دارد، و برای برخی از آنها می توان ساعت زنگدار به عنوان یادآور تنظیم کرد.

برخی تنظیمات و حالت های دید تقویم
Office موبایلی هم بسیار کاربردی است زیرا برنامه هایی برای باز کردن اسناد Word، Excel و PowerPointاز پیش در آن نصب شده است. برنامه ای برای باز کردن فایل های PDF هم در گوشی تعبیه شده که نسخه آزمایشی 15 روزه است.

فقط می توان اسناد را باز کرد
متاسفانه ویرایش اسناد در نسخه Quickoffice پشتیبانی نشده است. اگر مایل به ویرایش اسناد هستید باید یک برنامه جدا خریداری کنید.
بسته سازمان دهنده همچنین شامل یک تبدیل گر واحد، ماشین حساب، ضبط صدا و برنامه Notes است.
استفاده از انگشتان برای ماشین حساب بسیار راحت از استفاده از کلید چهار جهته برای آن است.

سایر برنامه های سازمان دهنده
برنامه ساعت زنگدار به شما امکان می دهد هر چند بار که می خواهید زمان زنگ را تنظیم کنید. برای هر زنگ می توانید نام، روز شروع و الگوی تکرار تعیین کنید. اگر این کار پیچیده است یک تنظیم سریع ساعت زنگدار هم وجود دارد که فقط باید ساعت را تنظیم کنید. این ساعت زنگدار برای تنظیم زمان بیدار شدن بسیار مناسب است.
بعلاوه تعداد ساعت زنگدار محدود نیست. با برخورداری گوشی از شتاب سنج می توانید با برگرداندن گوشی زنگ را به تعویق بیاندازید.

برنامه ساعت زنگدار مطلوب است



برنامه های کم
برنامه های تعبیه شده در گوشی سونی اریکسون Vivaz شامل RoadSync، SMS Preview و Facebook هستند. نرم افزار مسیریابی با راهنمای صوتی وجود ندارد.
اگر در نظر دارید از گوشی Vivaz در شرکت استفاده کنید، برنامه DataViz RoadSync پرکاربردترین برنامه تعبیه شده است. این برنامه یک ActiveSync است که منطبق سازی امن، بی سیم و مستقیم را برای ایمیل های شرکت، تقویم، تماس ها، کارها و پیوست ها فراهم می کند. نیازی نیست که حتماً کارمند باشید تا از این سرویس استفاده کنید. می توانید گوشی خود را با سرویس Google –تماس ها، ایمیل و تقویم- منطبق کنید.

برنامه منطبق سازی DataViz Roadsync
برنامه SMS Preview یک ابزار کاربردی است که پیام های SMS دریافتی را در صفحه اصلی پیش نمایش می دهد بنابراین نیازی نیست قفل گوشی را برای خواندن پیام باز کنید. می توانید تنظیم کنید که پیش دید چه مدت دیده شود. برای راه اندازی این سرویس باید یک SMS بین المللی ارسال کنید.

برنامه SMS Preview پیام های دریافتی را در صفحه اصلی نمایش می دهد
دو برنامه بعدی در گوشی از پیش نصب نشده اند اما بسته نصب آنها در کارت حافظه گوشی وجود دارد. هر دوی این برنامه ها برنامه های بومی سیمبین هستند. برنامه Water Level یک ابزار تراز دقیق با گزینه های متعدد است. برنامه World Mate هم یک مشاور مسافرت برای آب و هوا، پروازها و غیره است.
برنامه Facebook هم موجود است.

Water Level • World Mate • Facebook
نرم افزار مسیریابی Wisepilot
گوشی سونی اریکسون Vivaz از تراشه گیرنده GPS برخوردار است. حساسیت آن فوق العاده نیست- در عرض چند دقیقه قفل را دریافت می کند اما باید به فضای باز بروید.
گوشی Vivaz به نرم افزار مسیریابی Wisepilot تجهیز شده که تمام ویژگی هایی را که از یک برنامه SatNav مناسب نیاز دارید ارایه می دهد- راهنمایی صوتی برای رانندگی و پیاده روی ، نقشه های NAVTEQ، دید سه بعدی از نقشه ها ، تنظیمات وسیع برنامه ریزی مسیر، هشدارهای دوربین های ثبت سرعت، POI و وضعیت آب و هوا.

نرم افزار مسیریابی Wisepilot
عیب اصلی آن این است که نقشه ها در گوشی ذخیره نشده اند و باید از اینترنت دانلود شوند. برای این کار بهتر است یک طرح داده ای اپراتور خود را خریداری کنید تا مجبور به پرداخت هزینه زیاد اینترنت نشوید. در عوض هر 1 مگابایت داده حدود 600 کیلومتر از مسیریابی را فراهم می کند.
همچنین می توانید یک نرم افزار دانلود کردن نقشه داشته باشید که به شما کمک می کند از پرداخت هزینه های داده خلاص شوید.
برای سهولت مسیریابی مانند رقبا، بهتر می بود از قطب نمای دیجیتالی استفاده می شد. Google Maps هم در گوشی تعبیه شده است.

Google Maps
دو بازی
فقط دو بازی در گوشی تعبیه شده است و برخلاف ظاهر و نام چشمگیر این بازی ها زیاد هم جالب نیستند. اولین بازی SSX 3 است که یک بازی تخته اسنوبورد بر مبنای شتاب سنج است. چهار کلید مجازی هم برای پرش و غیره وجود دارد.
بازی دیگر Rally Masters که با استفاده از شتاب سنج هدایت می شود و فقط یک کلید مجازی برای ترمز کردن دارد.

SSX 3 • Rally Masters

نتیجه
شرکت سونی اریکسون با گوشی های Satio، Vivaz و XPERIA X10 جای ثابت را در بخش گوشی های پیشرفته بدست آورده است.
گرچه ممکن است استفاده از سیمبین در این گوشی به سخره گرفته شود اما سونی اریکسون به خوبی روی صفحه اصلی و منوی رسانه کار کرده است.
اندازه نمایشگر ممکن است در مقایسه با HTC HD2 ناکافی بنظر برسد. اما گوشی Vivaz جمع و جود ساخته شده و به راحتی در جیب جای می گیرد.
نمی توان از واسط کاربری و اندازه نمایشگر شکایت داشت. نمایشگر حساس است، پردازشگر پر سرعت و دوربین عالی است- توان غلبه بر دوربین برای سایر گوشی ها سخت است. بنابراین گوشی فوق العاده است، اما باید به رقبای آن هم نگاهی انداخت.
مقایسه بین سونی اریکسون Vivaz و سامسونگ i8910 Omnia HD اجتناب ناپذیر است. هردوی اینها از سیمبین و ویدیوی 720p برخوردارند. سامسونگ تلاش زیادی کرده است تا اشکالاتی را که گوشی Omnia HD در زمان راه اندازی داشت بر طرف کند- مانند کیفیت صوتی و مشکلات سرعت فریم در ویدیو. کیفیت صوتی را در همان ابتدا با تغییر به AAC جبران کردند اما ویدیو به سختی به سرعت 24 فریم در ثانیه می رسد.
گوشی Vivaz هم مشکلات خود را دارد، اما حداقل ویدیوها را بدون مشکل با سرعت 24 فریم بر ثانیه تحویل می دهد- و ویدیوهای HD را به راحتی نشان می دهد. همچنین سونی اریکسون سیمبین را بیشتر اصلاح کرده است- کاربرد صفحه های اصلی راحت است اما تمام عملکردهای اصلی مورد نیاز را ارایه می دهد و منو رسانه هم دوست داشتنی است- بخصوص شکل لمسی آن. بعلاوه Vivaz قدرتمندتر از Omnia HD است.

Samsung i8910 Omnia HD
گر تلویزیون HDTV خریداری نکرده اید بهتر است نگاهی به سونی اریکسون Satio بیاندازید. گرچه ویدیوهای 720p نمی گیرد (فقط VGA با سرعت 30 فریم بر ثانیه) اما از دوربین 12 مگاپیکسلی برخوردار است. تقریباً همان عملکردهای Vivaz را ارایه می دهد اما از نمایشگر 3.5 اینچی بهره برده است. با انیحال هنوز از FastPort استفاده می کند، بنابراین یافتن هدفون مناسب ممکن است مشکل باشد.

Sony Ericsson Satio
گوشی Vodafone 360 H1 سامسونگ یکی از معدود گوشی هایی است که از سیستم عامل LiMo (سیستم عامل متن باز بر مبنای لینوکس) بهره برده است. سخت افزار 360 H1 شامل نمایشگر لمسی خازنی 3.5 اینچی AMOLED با وضوح 480x800 پیکسل، پردازشگر Cortex A8 600MHz، دوربین 5 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 16 گیگابایتی، Wi-Fi و GPS است.

Vodafone 360 H1
سامسونگ S8000 Jet یک گوشی جمع و جور است که باید آن را دید. نمایشگر آن کمی از 3.1 اینچ کوچکتر است اما وضوح 480 x 800 پیکسل تفاوت ایجاد کرده است، بخصوص اینکه یک نمایشگر AMOLED است. تراکم پیکسل به این زیادی را دیگر پیدا نخواهید کرد. دوربین آن رقابتی نیست- دوربین 5 مگاپیکسلی و فیلمبرداری D1 با سرعت 30 فریم بر ثانیه ارایه می دهد. گرچه Jet از نرم افزار SatNav و ویرایشگر اسناد برخوردار است اما انعطاف پذیری یک گوشی هوشمند را ندارد.

Samsung S8000 Jet
دو گوشی دیگر هم وجود دارد شامل سامسونگ M8920 با زوم بصری 3 برابر و گوشی HTC Bravo. به طور خلاصه گوشی سامسونگ M8920 یک دوربین 12 مگاپیکسلی با قابلیت فیملبرداری 720p و عملکرد تلفنی است.
گوشی HTC Brav از آندرویید، نمایشگر خازنی 3.7 اینچی AMOLED، پردازشگر 1GHz Snapdragon و دوربین 5 مگاپیکسلی با فیلمبرداری 720p بهره برده است.

Samsung M8920 • HTC Bravo
می توان گفت هیچ گوشی مانند سونی اریکسون Vivaz وجود ندارد. برای داشتن نمایشگر بزرگتر باید از فیلمبرداری روان بگذرید و یا از سیستم عاملی استفاده کنید که از سهم بازار برخوردار نیست. راه دیگر این است که منتظر گوشی هایی بمانید که هنوز به طور رسمی ارایه نشده اند.
تیم طراحی سونی اریکسون Vivaz می دانستند که از همان ابتدا چه می خواهند و به هدف خود دست یافته اند. وقتی Vivaz در بازار عرضه شود طرفداران بسیاری پیدا خواهد کرد.
 
آخرین ویرایش:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا