تحریر الروضه فی الشرح اللمعه

filagond

filagond

بزرگترین فانتزی خوان دنیا
کاربر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا باید در مورد کتاب اللمعه توضیح دهم. این کتاب بنا به در خواست شمس الدین محمد آوینی وزیر خواجه علی موید توسط شهید اول در یک جلد نوشته شد تا پاسخ گوی مسایل دینی انان باشد. شهید ثانی بر این کتاب شرحی ده جلدی به نام الروضه البهیه فی الشرح اللمعه الدمشقیه نوشت و کتابی که مد نظر من می باشد خلاصه دو جلدی شرح شهید ثانی است که در دانشگاه به عنوان متن فقهی تدریس می شود.
 
آخرین ویرایش:
filagond

filagond

بزرگترین فانتزی خوان دنیا
کاربر تالار
مقدمه شهید اول

خدا را برای تمام کردن نعمتش می ستایم و ستایش فقط برای بزرگی اوست و فقط او را سپاس می گویم در حالی که برابر بزرگیش خاکسار هستم و سپاسگزاری فقط برای بزرگی اوست. ستایش و سپاس فراوان برای او باد همان گونه که او شایسته آن است. و از او می خواهم نگهداری آنچه نگاه داشتنش واجب است بر من آسان گرداند و آنچه ندانستن آن جایز نیست به من بیاموزد و از او در انجام آنچه که پاداش آن باقی است و یاد کردن آن نزد فرشتگان نیکو است و امید است که پاداشی از آن ببرم و برای روز واپسینم توشه باشد یاری می طلبم. و گواهی می دهم خدایی جز الله نیست و او یگانه ای است که همتایی ندارد و گواهی می دهم که محمد پیامبری است که او فرستاد و بر جهانیان برگزید و او را بر آنها ترجیح داد. تا روزگار ماندگار است درود دائمی خدا بر او و بر خاندانش که آنچه به آنها داده شده بود نگهداری کردند و آنچه جبرییل به دوش کشیده بود به دوش کشیدند تا این که بین آنها و بین نامه شکست ناپذیر هم وزنی ایجاد شد و پیشوای خردمندان قرار گرفتند باد.
اما بعد، این کتاب «اللمعه الدمشقیه» که طبق فقه دوازده پیشوایی است پاسخی به درخواست گروهی از دین داران است و خدا ما را کفایت می کند و چه نیکو نماینده ای است.
 
آخرین ویرایش:
filagond

filagond

بزرگترین فانتزی خوان دنیا
کاربر تالار
معنای طهارت

طهارت در لغت به معنی پاکی است و در شرع بنا بر ثبوت حقیقتی است که به نیت مشروط می باشد. طهور مبالغه طاهر و به معنای طاهر در ذات خود و پاک کننده غیر است. قید مشروط به نیت زدودن نجاست از لباس و بدن و غیر این دو را از طهارت خارج می کند زیرا اگرچه نیت در کمال این اعمال و به دست آوردن پاداش از این اعمال شرط است در تحقق این اعمال شرط نیست. طهارات سه گانه (غسل، وضو و تیمم) در این تعریف جای می گیرند.
و منظور از طهور آب و خاک است. خداوند تعالی فرموده است: «وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء طَهُورًا» و پیامبر فرموده است: زمین برای من سجده گاه و پاک کننده است. و کلام ایشان دلیل طهور بودن خاک است. و بهتر است که خاک را همان گونه که حدیث اقتضا می کند به زمین تغییر دهیم. مخصوصا در مذهبی که در آن اجازه تیمم به سایر اصناف زمین به جز خاک داده شده است.
 
filagond

filagond

بزرگترین فانتزی خوان دنیا
کاربر تالار
کر و قلیل

میزان آب معتبر برای طهارت کر است و نباید با ملاقات با نجس تغییر کند. میزان آب کر هزار و دویست رطل عراقی است. و هر رطل عراقی طبق نظر مشهور بین علمای شیعه صد و سی درهم است. میزان آب کر به مساحت طبق قول مشهور طول و عرض و ارتفاع چهل و دو و هفت هشتم وجب انسان میانه قامت است. و در اکتفا به چهل و دو وجب نظری قوی است.
و آب قلیل که کمتر از کر است با ملاقات با نجس طبق مشهور نجس می شود، بلکه نزدیک است این مطلب اجماعی شود. و آب قلیل به آنچه ذکر شد پاک می شود و آن برخورد با آب کر طبق وجه سابق است. و همینطور با ملاقات با آب جاری هم سطح خود و یا آب جاری ای که از بالا بر آن ریخته شود پاک می شود، هرچند این آب جاری به قدر کر نباشد. و در مورد پاک شدن آب قلیل با آب باران اجماع است.
 
آخرین ویرایش:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا