تحریم ایران چاقوی دولبه/ اقتصاد جهان ضرر کرد

  • شروع کننده موضوع !₪ ŽεüŠ ₪!
  • تاریخ شروع
!₪ ŽεüŠ ₪!

!₪ ŽεüŠ ₪!

کاربر تالار
کاربر تالار
کاربر فعال
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت، تحریم های غرب علیه ایران تاثیر مخربی بر تجارت بین الملل بر جای گذاشته و موجب وارد شدن زیان به اقتصاد جهانی شده است.


تحریم های غرب علیه ایران بر اساس ادعاهای اثبات نشده در مورد غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تدارک دیده شده اند. منوچهر تکین، تحلیلگر ارشد صنایع بالادستی نفت در مرکز مطالعات جهانی انرژی در لندن در گفت وگو با شبکه خبری پرس تی وی در مورد اثر تحریم ها بر بازار نفت گفت: اگر بخواهیم صرفا از جنبه نفت به قضیه نگاه کنیم، این باعث تاسف است که تحریم ها و تصمیمات سیاسی بر تجارت بین المللی و خرید، فروش و حمل و نقل نفت در سراسر جهان تاثیر می گذارد. ما این شرایط را بعد از ماه های فوریه و مارس به مدت هشت ماه است که شاهد هستیم. تهدید به تحریم و سپس به اجرا گذاشتن تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در مقاطع مختلف را شاهد بوده ایم و حالا دور دیگری از تحریم ها تصویب شده است.


من فکر می کنم تاثیر این تحریم ها دو طرفه است. البته که تحریم ها ایران را تحت تاثیر قرار می دهند. اما تحریم ها مصرف کنندگان اروپایی و سایر مصرف کنندگان نفت در سراسر جهان را نیز تحت تاثیر قرار می دهند، زیرا تحریم ها قیمت نفت را بالا نگه می دارند. اگر شما روی کاغذ عرضه و تقاضای نفت را بررسی کنید، می بینید که عرضه نفت ایران کاهش یافته و کشورهایی که علیه ایران تحریم اعمال کرده و نفت آن را نمی خرند، نمی توانند نفت عربستان و یا روسیه را جایگزین نفت ایران کنند. با وجود گذشت 5 تا 6 ماه هنوز یافتن جایگزینی مناسب برای نفت ایران آسان نیست. به طور کلی در هر صورت این تحریم ها موجب بروز اختلالاتی در بازار جهانی نفت شده اند.


وی افزود: عامل دیگری که باعث افزایش قیمت نفت می شود، واقعا خود نفت نیست. بلکه عامل سیاسی دخالت دارد. خدایی نکرده اگر جنگی اتفاق بیافتد، آن موقع دیگر نه تنها صادرات نفت ایران به اروپا متوقف شده، بلکه ممکن است کل صادرات نفت از منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز متوقف شود. دلالانی که در خرید و فروش نفت فعال هستند، همواره در پس ذهن خود به این سناریو و احتمالات بعدی آن فکر می کنند. این موازنه هر روز بالا و پایین می شود. یک روز یک مقام سیاسی اسرائیل چیزی می گوید، و روز دیگر یکی دیگر حرفی می زند و این روند همچنان ادامه دارد.


ای کارشناس اقتصادی افزود: به دلیل وضعیت بد اقتصادی و تورم و غیره، هم اکنون میزان مصرف نفت در جهان پایین است. اکنون فعالیت اقتصادی کم شده، حجم حمل و نقل پایین آمده و تقاضا هم کاهش یافته است. شاید آنها تصور کنند که می توانند بدون نفت ایران، به سادگی نیازهای انرژی خود را تامین کنند، اما همانطور که تا کنون شاهد بوده ایم، من فکر می کنم این تصور اشتباه است. از نظر فنی، به این راحتی نمی توان این نوع نفت خام را با نوع دیگر نفت خام جهت استفاده در یک پالایشگاه جایگزین کرد.


وی در مورد این ادعای برخی تحلیلگران که بدون نفت ایران هم می شود نفت مورد نیاز بازار را تامین کرد گفت: این تبلیغات است، اما باید پذیرفت که بخشی از واقعیت هم در آن هست و آن اینکه به دلیل بحران اقتصادی، تقاضای جهانی آنقدرها افزایش نیافته است. کشورها اکنون نفت کمتری مصرف می کنند. متاسفانه عربستان هم تولید نفت خود را به میزان یک تا دو میلیون بشکه در روز افزایش داده است. از نظر آمار و ارقام، نفت زیادی به بازار تزریق می شود، اما همانطور که توضیح دادم، جایگزین کردن یک نوع نفت با نوع دیگر چندان ساده نیست. ضمن این که از الان تا فرا رسیدن فصل زمستان، تقاضای جهانی نفت حدود 2 تا 3 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. بنابراین، جایگزینی نفت دیگر کشورها با نفت ایران و تلاش برای حفظ موازنه بازار بدون نفت ایران سخت تر خواهد بود.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا