توليد دو رده سلولي با ژنوم ايراني | News

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

ريیس واحد فراهم آوری بیمارستان فارابی از جداسازی دو «سل لاین» سلول بنیادی خبر داد. دکتر احد خوش زبان در حاشیه دومین کنگره کاربرد سلول های بنیادی در بازسازی بدن، در جمع خبرنگاران تحقیقات بر روی تولید و فرآورده های سلول بنیادی را از ماموریت های این واحد نام برد و افزود: در این راستا یکی از کارهایی که در دستور کار قرار داده شد تولید «سل لاین» است.
وي «سل لاین» را ماده اولیه تولید سلول های بنیادی تعریف کرد و اظهار داشت: این سلول با تغییراتی که در طولانی مدت بر روی آنها ایجاد می شود، «نامیرا» (بدون مرگ) می شوند از این رو قابل تکثیر هستند.

ريیس واحد فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی با بیان اینکه «سل لاین»ها برای انجام کارهای تحقیقاتی چون بررسی تاثیرات دارویی و آزمایش های حیوانی مورد استفاده قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر این ماده از خارج وارد می شود. پس از خریداری، «سل لاین»ها معمولا در بانک های سلولی نگهداری و تکثیر داده می شوند.

دكتر خوش زبان از تولید این سلول در واحد فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی خبر داد و یادآور شد: در این پروژه موفق به جدا سازی «سل لاین»های «رتینو بلاستوم» (سرطان کره چشم) و «جاینت سل تومور» (ضایعه ای شبیه تومور در فک و غشای مخاطی لثه) شدیم که دارای ژنوم ایرانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه اکثر تحقیقات انجام شده بر روی ژنوم خارجی است، افزود: نتایج این تحقیقات بر روی ژنوم خارجی نتایج خوبی حاصل می شود ولی بر روی نمونه های داخلی پاسخ ها متغییر است از این رو اقدام به تولید سلول هایی با ژنوم ایرانی کردیم تا در تحقیقات مورد بهره برداری قرار گیرد.

ريیس واحد فراهم آوری بیمارستان فارابی با بخش ارتوپدی مجتمع بیمارستانی امام خمینی انجام شد، اضافه کرد: نمونه های تومور از مجتمع بیمارستانی امام خمینی گرفته شد و پس از یک سال کار تحقیقاتی موفق به جداسازی این «سل لاین» شدیم.

دكتر خوش زبان با تاکید بر اینکه تولید این «سل لاین»ها برای کارهای تحقیقاتی است، یادآوری شد: نتایج تحقیقات که نمی توان بر روی بیماران اجرایی کرد از این رو در محیط آزمایشگاه ها بر روی حیوانات اجرایی می شود به این صورت که با استفاده از «سل لاین»ها تومورهایی در نمونه های حیوانی ایجاد می شود و تاثیر روش های درمانی بر روی این نمونه ها مورد بررسی قرار می گیرد.(مهر)



منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا