اختصاصی حفظ کردن کلمات تصادفی

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
c91fd979e8ccb290aaa2cedd4906cff3.jpg

در پست های اخیر پرشین بکس، اکثر تکنیک های پایه برای تبدیل شدن به یک ورزشکار حافظه را آموختید. در ادامه ی این مسیر به دورشته ی موجود در مسابقات حافظه می پردازیم: حفظ سرعتی کلمات ( که « کلمات 5 دقیقه ای» هم نامیده می شود) و کلمات تصادفی.


معرفی

حفظ کردن کلمات اولین رشته در مسابقات حافظه است که تا به حال با آن سروکار داشته اید. شاید حفظ کردن یک لیست خرید معمولی، یک سخنرانی، حفظ کردن برای امتحان یا اشعار طولانی بوده باشد. در هر حال باید متوجه شده باشید که این رشته جزو ساده ترین رشته ها است. برای کسی که با تکنیک های حافظه آشنایی دارد هیچ چیزی راحت تر از حفظ کردن یک لیست کلمه نیست. اما این مورد می تواند سخت هم بشود. تفاوت بزرگی بین حفظ کردن یک لیست خرید کوچک بدون محدودیت زمان، با حفظ کردن بیشترین کلمات ممکن در کمترین زمان وجود دارد.


کلمات سرعتی و کلمات تصادفی

در هر مسابقه حافظه ای که از استانداردهای شورای جهانی ورزش های حافظه پیروی کند، رشته ای به نام کلمات سرعتی وجود دارد که در آن رقابت کنندگان باید به حفظ کردن بیشترین کلمات تصادفی در پنج دقیقه بپردازند. بعد از اتمام زمان حفظ کردن، برگه ها توسط داوران جمع آوری شده و یادآوری ده دقیقه ای آغاز می شود. دومین رشته در این مورد کلمات تصادفی است. این رشته تنها در رقابت های بین المللی و به خصوص مسابقات جهانی استفاده می شود. تنها تفاوت بین این دورشته در زمان حفظ کردن و یادآوری است: در کلمات تصادفی رقابت کنندگان 15 دقیقه وقت حفظ کردن و 30 دقیقه زمان برای یادآوری دارند.

کلمات سرعتی: 5 دقیقه حفظ کردن / 10 دقیقه یادآوری

رکورد جهانی: توسط سیمون راینهارد راینهاد با 124 کلمه ( اکتبر 2013)

کلمات تصادفی: 15 دقیقه حفظ کردن / 30 دقیقه یادآوری

رکورد جهانی: توسط سیمون راینهارد با 300 کلمه (اکتبر 2013)

قوانین:

برای هردو رشته ی کلمات سرعتی و کلمات تصادفی قوانین مشابهی وجود دارد ( به استثنای زمان، میزان کلمات ارائه شده و امتیاز)

زمان حفظ کردن

به هر رقابت کننده برگه ای شامل 100 کلمه ی شناخته شده در بیست ستون 5 تایی داده می شود.

رقابت کننده باید از کلمه ی اول در ستون یک شروع کرده و بیشترین کلمات ممکن را به ترتیب به خاطر بسپارد.

زمان یادآوری

رقابت کننده باید کلمات را روی برگه های یادآوری ارائه شده در این مرحله یادداشت کند.

اگر هر رقابت کننده بخواهد از برگه های یادآوری خود استفاده کند باید توسط داوران تایید شده باشد.

هر کلمه باید شماره گذاری شده و ابتدا و انتهای ستون کاملاً مشخص باشد.


چگونه کلمات را حفظ کنیم؟

درواقع شما روش های حفظ کردن کلمات را آموخته اید. با استفاده از قصر حافظه (Method of Loci) و ارتباط سازی می توانید کلمات را در مکان های مختلف قرار دهید. برای انجام این کار چند راه وجود دارد:

یک کلمه در هر جایگاه

فایده ی این تکنیک ارتباط سازی سریع با نظم مشخص است. در این حالت مشکلی برای برگرداندن کلمه به جایگاه اصلی تا وقتی که تصویر خود را به خاطر داشته باشید ندارید. نقطه ضعف این تکنیک میزان زیاد جایگاه های لازم است. شکستن رکورد جهانی با این روش در کلمات تصادفی، نیاز به 300 جایگاه دارد.

دو کلمه ( یا بیشتر) در هر جایگاه

این متداول ترین تکنیک است. ساخت تصویری از دوکلمه و قرار دادن در جایگاه. در این حالت 50 درصد جایگاه کمتری نیازخواهید داشت. و تصاویر نیز یکدیگر را تقویت خواهند کرد. در بیشتر اوقات این روش داستان های بی نقصی ایجاد می کند. با این حال نقطه ضعف این روش احتمال اشتباه کردن ترتیب دو کلمه است. برای جلوگیری از این اتفاق خیلی مهم است که روی مکانی که تصویر خود را قرار می دهید توجه کنید: اولین تصویر در بالا یا در چپ، و دومین تصویر در پایین یا در راست. قوانینی مانند این به شما کمک می کنند که یادآوری راحت تری داشته باشید. استفاده از دو تصویر نیز ممکن است، اما احتمال اشتباه را بیشتر می کند.

تکرار

فکر می کنم هرکس حداقل یک بار کلمات را مرور می کند؛ حتی در در رشته ی کلمات سرعتی. در کلمات تصادفی باید دوبار تصاویر خود را مرور کنید تا آنها را تقویت نمایید. چون هر کلمه منحصر به فرد بوده و احتمالاً برای اولین بار در این رشته مشاهده خواهید کرد، با امنیت کردی نسبت به اعداد و کارتهای بازی مواجه هستید. سعی کنید به جای خواندن همه ی آنها، یک یادآوری سریع از تصاویر داشته باشید. در صورت نیاز تصاویر را بهبود ببخشید. نکته ی مهم پیدا کردن تعادل بین حداکثر کلمات و مرور است.

خطاهای متداول

در این رشته بسیار مهم است که هیچ خطایی مرتکب نشوید. در این قسمت متداول ترین خطاها را آورده ایم که باید از آنها اجتاب نکنید.

· جمع/مفرد: اطمینان حاصل کنید که این مورد را در تصاویرتان لحاظ می کنید. تفاوت بین "درخت" و "درخت ها" ممکن است باعث اشتباه شما شود. سعی کنید روی مقدار مناسب تصاویر تمرکز کنید.

· املا: چندین راه برای ایجاد تغییرات کوچک در کلمات وجود دارد. مثل "پرش" و "پریدن". هرچند که این اتفاق معمولاً معنی کلمه را عوض می کند اما باز هم حفظ کردن آن به دلیل معنی اصلی سخت است.

· کلمات مترادف: ازآنجایی که ما از تصاویر برای بهبود توانایی حافظه ی خود استفاده می کنیم، مغز ما می تواند هنگام یادآوری به ما کلک بزند. ممکن است با تصویر یک چیز را به خاطر بیاوریم اما آن وسیله اسامی مختلفی داشته باشد مثل «خودرو» و «اتوموبیل». باید همیشه از این موضوع آگاه باشید و هنگام حفظ کردن به آن دقت کنید. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید کلمه را به چند قسمت تقسیم کنیدتا یادآوری آن راحت تر شود.

· کلمات مفهومی: بسیاری از اوقات با کلمات مفهومی مواجه می شود. در این موارد برای حفظ کردن این کلمات باید آن ها را به نوعی تصویر کلیشه ای تبدیل کنید. ممکن است فعل «اختراع» را با با تصویری از یک لامپ درخشان حفظ کنید. اما باید توجه داشته باشید که برای کلمه ی «ایده» هم می توان از این تصویر استفاده کرد. بنابراین باید در انتخاب تصاویرتان دقت کنید.

· ارتباط سازی ضعیف: ما این مشکل را در همه ی رشته های حافظه مشاهده می کنیم اما در این مورد بیشتر دیده می شود. اگر درحال ایجاد تصویری در ایستگاه مسیر ذهنی خود برای اولین کلمه هستید، باید از ارتباط سازی بی نقص پیروی کنید.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا