خریدی که بیشتر برای پتنت ها بود؛ موتورولا نکسوس؟ شاید سال آینده

Sajjad MT

Sajjad MT

گنده تالار!
مدیر بازنشسته

جان لاگرینگ مدیر بخش توسعه کسب و کار اندروید در کمپانی گوگل، در مصاحبه ای با نیویورک تایمز جزئیاتی را درباره برنامه های احتمالی ارائه محصول با برند نکسوس از سوی موتورولا بیان کرد. او که بیشتر به تعریف کردن از محصولات تازه معرفی شده برند نکسوس (نکسوس 7 سلولار، نکسوس 4 و نکسوس 10) پرداخت، در پاسخ به این پرسش که «[در نقشه راه نکسوس] موتورولا کجا ایستاده؟ شما تاکنون در برنامه نکسوس از آنها استفاده نکرده اید» گفت:
آنها (موتورولا) جایی هستند که شارپ ایستاده، یا سونی یا هوآوی. از نقطه نظر من به عنوان مدیر شراکت [با سایر کمپانی ها] آنها فقط یک شریک دیگر هستند. واقعاً بین تیم اندروید و تیم موتورولا دیوار کشیده شده. پیشنهاد ساخت دستگاه [با برند] نکسوس به آنها هم مثل سایرین خواهد بود.
سپس از آقای لاگرینگ یک سؤال کلیدی شد: «پس گوگل چطور از تملک موتورولا نفع خواهد بُرد؟» و او چنین پاسخ داد:
طوری که من فهمیده ام، این [تملک] بیشتر برای پتنت ها بود، راهی برای اینکه حملات شدید بر علیه اندروید متوقف شود. ما [در ابتدای این گفتگو] درباره قیمت ها صحبت کردیم. بازیگرهایی در این صنعت هستند که از قیمت گذاری رقابتی تر برای مشتری ناراحت هستند. آنها می خواهند قیمت را بالا نگه دارند، می خواهند قیمت ها را آنقدر بالا نگه دارند تا اوپراتورها مجبور به تقبل بخش بیشتری از هزینه ها (در قالب فروش اقساطی) شوند. این نه فقط درباره رفقای کوپرتینویی (اپل) بلکه درباره سیاتلی ها (مایکروسافت) هم صدق می کند.

ما معتقدیم که راه بهتری برای انجام کار بدون گرفتن هزینه بیشتر از مصرف کننده نهایی هست، چون راه های دیگری هم برای بالا بردن درآمد وجود دارد. پتنت ها به عنوان سلاحی برای متوقف کردن نوآوری و ترساندن مشتریان از محصولات جایگزین ارزان مورد استفاده قرار می گرفتند و من فکر می کنم با تملک موتورولا ما نشان دادیم که قادر به مبارزه و تأثیرگذاری شده ایم.
گوگل در کنفرانس مالی اخیر خود اشاره کرد که ارائه یک تلفن با برند نکسوس و ساخت موتورولا شاید در سال آینده صورت بگیرد. به نظر می رسد اجتناب گوگل از لطف کردن در حق موتورولا و تکرار چند باره اینکه امتیاز خاصی برای آن قابل نخواهد شد در حقیقت یک سیگنال به سایر شرکای سخت افزاری است که «ما شما را دور نخوهیم زد.»

نه تنها موتورولا به سودآوری نرسیده و هنوز محصولی با برند نکسوس تولید نکرده، بلکه شکایت های گوگل از مایکروسافت و اپل با استناد به پتنت های موتورولا نیز هنوز به جایی ختم نشده. اینها به کنار، کمیسیون تجارت فدرال امریکا (FTC) نیز در آستانه گشایش یک پرونده جدید بر علیه گوگل است تا به اقداماتی که این کمپانی با استفاده از پتنت های موتورولا بر علیه رقبایش انجام داده رسیدگی کند. البته هنوز این اتفاق رخ نداده.

در دیگر سو مایکروسافت و اپل هم زیر بار پرداخت مبالغ درخواستی موتورولا (بخوانید گوگل) نرفته اند. موتورولا خواهان 2.5٪ از قیمت خرده فروشی محصولات آنها (ایکس باکس، آیفون و آیپد) شده ولی هیچ یک زیر بار مذاکره نرفته اند؛ مایکروسافت به دادگاه گفته که مبلغ درخواستی بالغ بر 4 میلیارد دلار در سال می شود که «غیر قابل مذاکره» است و «هرگز» مورد موافقت کمپانی قرار نخواهد گرفت. اپل نیز در مورد پرونده خود گفته که فقط حاضر به پرداخت «1 دلار» بابت هر محصول است.

تصمیم کمیسیون تجارت فدرال برای تحت تعقیب قرار دادن گوگل به بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا موکول شده و در کل مشخص نیست که سرمایه گذاری 12.5 میلیارد دلاری گوگل بر روی موتورولا بتواند از طریق دریافت حق پتنت از رقبا به جیب کمپانی برگردد یا خیر. تا آن زمان بد نیست گوگل با همکاری موتورولا روی ساخت یک تلفن هوشمند کار کند تا لااقل از ضرردهی موتورلا بکاهد. نظر شما چیست؟
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا