خنديدن را تمرين کنيم | News

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

خنده مسري است! خنده از هر سرفه يا عطسه اي سريع تر منتشر مي شود. خنديدن باعث افزايش شادماني جمعي شده و افراد را به يكديگر نزديك تر مي كند. علاوه بر آن، خنديدن باعث تغييرات فيزيكي مفيدي در بدن مي شود. مثلا مي تواند سيستم ايمني بدن را تقويت كند، انرژي را افزايش دهد، درد را كمتر كند و از شما در برابر استرس و نگراني محافظت نمايد.

از همه بهتر اين كه اين داروي رايگان باعث شادماني شما مي شود و استفاده از آن راحت است به شرطي كه راه به دست آوردن آن را بلد باشيد.

با هم بخنديم
خنديدن دسته جمعي راه مناسبي براي حفظ سلامت اجتماعي است. خنديدن گروهي موجب تحكيم روابط بين فردي شده، طراوت و شادابي را وارد جمع مي كند و اختلافات را به حداقل مي رساند.

خنده در روابط بين فردي باعث مي شود كمتر به مشكلاتتان توجه كنيد و انتقادها، نكوهش ها و ترديدها را به دست فراموشي بسپاريد.

براي خنديدن دسته جمعي مي توانيد از روش هاي زير استفاده كنيد: تماشاي فيلم كمدي از تلويزيون يا رفتن به سينما، رفتن به يك تئاتر طنز، خواندن مجلات طنز، همنشيني با افراد شوخ طبع، لطيفه تعريف كردن براي ديگران، برگزاري مهماني با دوستان، بازي كردن با فرزندان، فعاليت ورزشي گروهي مانند بولينگ، فوتبال دستي و...

چگونه شروع كنيم؟
يادتان باشد هيچ وقت براي شاد كردن زندگي دير نيست. براي شروع مي توانيد زمان خاصي را به خنده و نشاط اختصاص دهيد. به مرور خنده و شادي در جنبه هاي مختلف زندگي شما رسوخ مي كند و شما آن را در فعاليت هاي طبيعي روزانه مشاهده خواهيد كرد.

مي توانيد اين پيشنهادها را مدنظر قرار دهيد:

لبخند بزنيد. لبخند شروع خنديدن است. متخصصان خنده درماني بر اين باورند كه حتي بدون تجربه يك موقعيت خنده دار هم مي توان خنديد يا لبخند زد.

وقتي به فرد يا چيز خوشايندي نگاه مي كنيد، لبخند زدن را تمرين كنيد. نكات مثبت را بشماريد. فهرستي از چيزهاي خوبي كه در زندگي داريد، تهيه كنيد.

اين كار شما را از افكار منفي ـ كه راه رسيدن به شادي را سد كرده اند ـ دور مي كند. وقتي ناراحت باشيد، بايد راه طولاني تري را براي رسيدن به شادابي طي كنيد.

خنده را دنبال كنيد. وقتي ديديد عده اي مشغول خنديدن هستند، شما هم به آنها بپيونديد و در شادي آنها شريك شويد. با افراد شوخ طبع رفت و آمد داشته باشيد.

برخي از افراد راحت تر به خنده مي آيند و در هر چيز به دنبال نكته طنز مي گردند. همنشيني با اين افراد مي تواند باعث انتقال خنده آنها برلبان شما شود.

در صحبت هاي روزانه به موضوعات خنده دار بپردازيد مثلا از همكاران خود بپرسيد خنده دارترين چيزي كه امروز برايتان اتفاق افتاد، چه بود؟

يكي از خصوصيات مهمي كه به شما كمك مي كند تا بيشتر بخنديد، اين است كه زياد خودتان را جدي نگيريد.
برخي از وقايع، ناراحت كننده و براي خنده مناسب نيست؛ اما بيشتر وقايع جدي در گروه وقايع معمولي روزمره قرار مي گيرد و اين فرصت را به شما مي دهد كه لبخند بزنيد يا نه.
راه هاي مختلفي براي نگرش راحت به زندگي و سخت نگرفتن وجود دارد. به عنوان مثال سعي كنيد به خودتان بخنديد! منظور اين است كه رفتارهاي خنده دارتان را تعريف كنيد، اين كار باعث مي شود خودتان را كمتر جدي بگيريد. در موقعيت هاي دشوار به دنبال نكته طنزي بگرديد و از آن در جهت تغيير غصه به شادي استفاده كنيد.
اين كار باعث بهتر شدن خلق شما و اطرافيان مي شود. در اطرافتان از يادآورهاي شادماني استفاده كنيد.

مثلا روي ميزتان يك اسباب بازي بگذاريد، داخل ماشين عروسك قرار دهيد، يا يك پوستر خنده دار در محل كارتان بچسبانيد يا از محافظ صفحه نمايش رايانه خنده دار استفاده كنيد حتي يك عكس دسته جمعي از شما هنگامي كه يادآور خاطره خوشي باشد، مي تواند به شما كمك كند تا خنديدن را فراموش نكنيد.

استرس، مانع بزرگي براي خنديدن است. سعي كنيد راهي براي فرار از استرس پيدا كنيد.

وقتي با مشكل ناگواري مواجه مي شويد، سعي كنيد ابتدا به اين سوال ها پاسخ دهيد: آيا واقعا ارزش عصباني شدن را دارد؟ آيا ارزش ناراحت كردن ديگران را دارد؟ آيا اين مساله پراهميت است؟ آيا واقعا اين مشكل ناگوار است؟ آيا موقعيت موجود غيرقابل برطرف شدن است؟ آيا اين مساله مشكل من است؟ توانايي خنديدن، بازي كردن و لذت بردن همراه با ديگران نه تنها به زندگي شادابي مي بخشد بلكه به شما در حل مشكلات و حل شدن به ديگران و خلاقيت بيشتر كمك مي كند.

تكنيك هاي كاهش استرس
براي آن كه بتوانيد بخنديد، بايد از استرس دور باشيد. اما چگونه مي توان از استرس هاي روزانه كم كرد؟ يكي از راه ها اين است كه فهرستي براي فعاليت هاي روزمره داشته باشيد.

كارهاي خود را برنامه ريزي كنيد و بدانيد كه بايد به چه چيزهايي دست يابيد. زمان مشخصي براي هر يك از كارها در نظر بگيريد و واقع گرا باشيد.

سعي كنيد برنامه شما فشرده نباشد. خوبي اين كار آن است كه وقتي يكي از كارها را انجام مي دهيد و بعد آن را از فهرست خود حذف مي كنيد، استرس شما كمتر مي شود.

بعضي از اوقات فكر مي كنيد انجام چند كار همزمان باعث صرفه جويي در وقت مي شود، اما لزوما اين طور نيست. به دست گرفتن چند كار همزمان باعث افزايش استرس شده و رشته امور را از دست شما خارج مي سازد و مجبور مي شويد براي آن كه كار مورد نظر را درست انجام دهيد، زمان بيشتري صرف كنيد.

براي انجام يك فعاليت پيچيده بهتر است آن را به فعاليت هاي كوچك تر تقسيم كنيد كه انجام آنها آسان تر است و مي توانيد به نوبت آنها را انجام دهيد و قدم به قدم به سمت هدف نهايي حركت كنيد.

اختصاص زماني براي استراحت در جريان فعاليت هاي روزانه مي تواند از استرس شما بكاهد و تمركز شما را تجديد كند. در زمان استراحت مي توانيد از نرمش هاي آرام سازي، يوگا يا تمركزگيري در محيط ساكت (مديتيشن) استفاده كنيد. اگر هوا خوب است، مي توانيد مدتي را به قدم زدن سپري كنيد.
يكي ديگر از راه هاي كاهش استرس اين است كه دوستاني پيدا كنيد كه بتوانيد در فعاليت هاي دسته جمعي در كنار هم باشيد.

تقسيم كار و گفت وگو با ديگران، راه خوبي براي كم كردن استرس است. همچنين در اين هنگام انجام همه كارها به تنهايي بر دوش شما نيست و مي توانيد از دوستانتان هم كمك بگيريد. استفاده از نظر ديگران در انجام بهتر كارهايتان موثر است

.فراموش نكنيد كه رمز موفقيت در داشتن زندگي سالم و لذت بخش اين است كه نگرش مثبتي به زندگي داشته باشيد و دشواري ها را از زاويه ديگري ببينيد و وقايع بي اهميت را بزرگ جلوه ندهيد.

هنر در اين است كه هنگام مقابله با مشكلات بدون عصبانيت و با تكيه بر توانايي هاي مثبتي كه داريد، از كنار آنها عبور كنيد.

اگر بار اول موفق نشديد، نااميد نشويد. به ياد داشته باشيد لبخند زدن ساده تر از آن است كه فكرش را مي كنيد، فقط كافي است تمرين كنيد!

خنده، پلي به سوي تندرستي

خنديدن پادزهر استرس، درد و عصبانيت است. هيچ چيزي نيست كه به اين سرعت ذهن و بدن شما را به حالت تعادل بازگرداند.

با اين همه توانايي ترميمي موجود در خنده، توانايي آسان خنديدن و تداوم آن مشكل عمده اي است كه پيدا كردن كليد آن نيازمند آگاهي و تغيير رويه زندگي است.

خنده بدن را به حالت آرامش درمي آورد و تنش و استرس را از آن مي زدايد و تا 45 دقيقه ماهيچه ها را در حالت آرامش حفظ مي كند.

خنده، هورمون هاي استرس زا را كم كرده و سلول هاي ايمني و پادتن هاي مبارزه كننده با عفونت ها را افزايش مي دهد بنابراين مقاومت شما در برابر بيماري ها افزايش مي يابد.

خنديدن باعث آزادسازي اندروفين ها مي شود كه موجب احساس خوشايند سرخوشي و كاهش دردها مي شود. از همه بهتر، خنده عملكرد عروق خوني را بهتر مي كند و جريان خون را افزايش مي دهد كه مي تواند شما را از خطر سكته قلبي و ساير مشكلات قلبي ـ عروقي در امان نگه دارد.

دكتر آزاده شيرواني

منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا