دلايل شايع تصادفات رانندگي | News

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

تصادفات رانندگی مي تواند منجر به مرگ و آسيب هاي جبران ناپذيري شود. اما مي توان با رعايت چند اصل ساده هنگام رانندگي از وقوع اين پيامدهاي ناگوار جلوگيري كرد.
بررسي ها نشان مي دهند برخي از دلايل وقوع تصادفات رانندگي مهمتر هستند. این موارد شاید بدیهی و ساده به نظر برسند، اما در 20 سال گذشته بیش از نیم میلیون نفر از هموطنانمان به دلیل رعایت نكردن این موارد در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند. ما در اينجا به 16 مورد از مهمترين آنها خواهيم پرداخت.1ـ صحبت كردن با تلفن همراه، خوردن و آشاميدن در حين رانندگي
برخلاف تصور همگاني، دليل اصلي تصادفات رانندگي عبور از چراغ قرمز يا داشتن سرعت غيرمجاز هنگام رانندگي نیست؛ رتبه اول تصادفات رانندگي متعلق به رانندگاني است كه در حين رانندگي تمركز كافي ندارند. اغلب اين رانندگان در حين تصادف در حال صحبت كردن با تلفن همراه، فرستادن پيامك، خوردن يا آشاميدن هستند.
2ـ سرعت غيرمجاز
بسياري از رانندگان به تابلوي حداكثر سرعت مجاز بي توجه هستند و اغلب سرعت شان 20 تا 30 كيلومتر در ساعت بيشتر از حد مجاز است. تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز می تواند پیامدهای جبران ناپذیری مثل مرگ ومیر و معلولیت دائم به همراه داشته باشد. هرچقدر سرعت بيشتر باشد، كنترل راننده در متوقف كردن خودرو كمتر است.
3 ـ نداشتن دقت و تمركز كافي در حين رانندگي
رانندگان بي دقت افرادی هستند كه بسيار سريع و بدون زدن چراغ راهنما خط رانندگي خود را تغيير مي دهند و در بيشتر مواقع نسبت به تابلوها و علائم رانندگي بي توجه هستند. اين دسته از رانندگان احتمال دارد در يك تصادف ساده جان خود را از دست بدهند. ساير رانندگان بايد در مواجه شدن با اين دسته از رانندگان با احتياط بيشتري رانندگي كنند.
4 ـ رعايت نكردن فاصله مجاز با ماشين جلويي
رانندگاني كه هنگام رانندگي فاصله مجاز با ماشين جلويي را حفظ نمي كنند قادر نخواهند بود در مواقع مورد نياز سريع عكس العمل نشان داده و ترمز كنند. اين فاصله به اين خاطر است كه اگر به هر دليلي خودروي جلويي ترمز كرد و ايستاد، بتوانيد از وقوع تصادف جلوگيري كنيد.
5 ـ تغيير ناگهاني خط رانندگي
تغيير ناگهاني خط رانندگي بدون استفاده از چراغ راهنما يكي ديگر از دلايل تصادف رانندگي است. قبل از تغییر مسیر حتماً از چراغ راهنما استفاده كنید و با كمك آینه های بغل از امن بودن مسیر اطمینان حاصل كنید.
6 ـ بارش باران
هنگام بارش باران سطح خیابان ها لغزنده می شوند و این امر به لغزیدن وسايل نقلیه اعم از كامیون، خودرو و موتورسیكلت و در نتيجه از دست دادن كنترل راننده منجر مي شود. همچنين ميزان ديد راننده با بارش باران كاهش مي يابد، بنابراين لازم است به منظور جلوگیری از تصادف با دقت بيشتر و سرعت كمتر رانندگي كنید و هميشه از درست كار كردن برف پاكن خودروي خود اطمينان حاصل كنيد.
7 ـ عبور از چراغ قرمز
چراغ قرمز به معناي توقف است و عبور از آن مي تواند منجر به تصادف شود. رانندگاني كه از چراغ قرمز عبور مي كنند، بايد بدانند كه احتمال وقوع تصادفي كه منجر به مرگ مي شود زياد است. زيرا در اغلب موارد خودرويي با سرعت زياد از كنار، با خودرويي كه از چراغ قرمز عبور كرده است برخورد مي كند كه این دسته از تصادفات بسیار مرگبار هستند.
8 ـ نداشتن تجربه كافي در رانندگي
برای رانندگی در جاده های بین شهری نیاز است تا رانندگان بین يك تا 2 سال تجربه رانندگی در شهر را داشته باشند.
9 ـ رانندگي بعد از مصرف دارو
مصرف بعضي از داروها اعم از داروهاي مجاز (نظير داروهاي خواب آور و ضد افسردگي) و همچنين داروهاي غيرمجاز (نظير داروهاي محرك، مخدر و الكل) مي تواند هوشياري راننده را كاهش دهد. بنابراين در مواردي كه دارو باعث خواب آلودگي و كاهش هوشياري مي شود از رانندگي جداً خودداري شود.
10 ـ سبقت غيرمجاز
يكي ديگر از دلايل اصلي وقوع تصادفات سبقت غيرمجاز است. بيشتر تصادفات جاده اي زماني رخ مي دهد كه راننده ديد كافي در پيچ جاده ها ندارد و اقدام به سبقت گرفتن مي كند. اين اقدام براي ساير رانندگان نيز بسيار پر خطر هستند.
11ـ بارش برف و يخ زدگي سطح جاده
يكي ديگر از شرايط پرخطر رانندگي بارش برف و يخ زدگي زمين است. چنانچه مجبور به رانندگي در اين شرايط هستيد، با سرعت كم رانندگي كنيد و حتماً از زنجير چرخ استفاده كنيد. در غير اين صورت كنترل ماشين از دست خارج شده كه منجر به چرخش خودرو و حوادث ناگوار بعد از آن مي شود.
12 ـ درگيري ميان رانندگان
در بعضي موارد درگيري ميان رانندگان دو خودرو منجر به تصادف مي شود. راننده اي كه خشمگین است و كنترل خود را از دست داده و با سرعت زياد در تعقيب خودروي ديگري است، نسبت به علائم رانندگي بي دقت است و فاصله مجاز با خودروهاي ديگر را حفظ نمي كند. بنابراين بشدت در معرض تصادفي غيرقابل جبران قرار مي گيرد.
13ـ خواب آلودگي رانندگان
بسياري از تصادفات جاده اي شديد به علت خواب آلودگي راننده و وارد شدن به مسير روبه رو در شب اتفاق مي افتد. در شرايط خواب آلودگي به منظور پيشگيري از تصادف بهتر است خودروي خود را كنار زده و كمی استراحت كنید.
14 ـ رانندگي در هواي مه آلود
در صورتي كه در هوايي مه آلود رانندگي مي كنيد، لازم است چراغ هاي ماشين را روشن كرده و سرعت تان را كاهش دهيد، تا در شرايط بحراني بتوانيد به موقع عكس العمل نشان دهيد.
15 ـ  پيچ هاي پرخطر
در هنگام پيچيدن و دور زدن بايد سرعت خود را كاهش دهيد. تقريبا در همه پيچ ها، سبقت گرفتن به دليل عدم ديد كافي از مسير روبه رو ممنوع است.
16ـ عبور حيوانات
در هنگام عبور از جاده هايي كه تابلوي عبور حيوانات نصب شده است با احتياط رانندگي كنید. فراموش نكنید بسیاری از تصادفات منجر به مرگ و میر و آسیب ها و معلولیت های دائم می شوند. با رعايت این موارد مي توانيم بسادگي از وقوع تصادفات پيشگيري كنيم.
مركز تحقيقات علوم اعصاب شفا

منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا