اختصاصی روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت | بخش اول

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
79862aa8c6d807e82d85cedd1ef16198.jpg

رنگ یک ثابت معنادار برای افراد بینا، و یک ابزار روانی قدرتمند است. با استفاده از روانشناسی رنگ، می توانید پیامی مثبت یا منفی به دیگران ارسال کنید، فروش خود را بهبود ببخشید و افراد را آرام کنید.

یکی از زیرشاخه های روانشناسی، روانشناسی رنگ است که به مطالعه در زمینه ی رنگ و تاثیر آن می پردازد. روانشناسی رنگ معمولاً در تمام جنبه های بازاریابی و به ویژه در طراحی لوگو، وب سایت، کاور کتاب و یا بسته ی یک محصول استفاده می شود.

در این پست از پرشین بکس راهنمای کوتاهی درباره ی رنگ ها و اثر آن بر دیگران به شما ارائه خواهیم داد. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید رنگ مناسب برای پروژه های بازاریابی خود را انتخاب کنید. روان شناسی رنگ با روشن یا تیره کردن رنگ های زیر تغییر می کنند و می توانند معنای متفاوتی را ارائه دهند. در نظر داشته باشید که فرهنگ های مختلف دیدگاه های متفاوتی درباره ی رنگ ها دارند.


مشکی
730a59cd66d1212fe25dc3eb9fcf02d2.jpg
سیاه رنگ اقتدار، قدرت و ثبات است. این رنگ به نحوی با هوش نیز ارتباط دارد. لباس مشکی افراد را لاغرتر نشان می دهد. سیاه رنگ غمگین انگیزی است که گاهی اوقات رنگ شرارت تلقی می شود. رنگ سیاه به نحوی رنگ عزاداری نیز هست. مشکی رنگی است که به شدت برانگیزاننده ی هیجانات قوی بوده و برای مغلوب کردن افراد کاربرد دارد.


سفید

28a0fbba599a31111a66e50589e21650.jpg
در اکثر نقاط جهان این رنگ، نشان از پاکی (مانند لباس عروس)؛ نظافت ( لباس پزشکان) و امنیت است. سفید گاهی در پروژه های بود رنگ و یا بی طرف به کار می رود. این رنگ نشان دهنده ی خلاقیت بوده و فشرده ی شده ی تمام رنگ ها می باشد.



خاکستری
fc5ad7c4b6f77c937d835d996dd019d4.jpg

خاکستری مرتبط با عمل، فارغ از زمان و معتدل است. استفاده ی بیش از حد از رنگ خاکستری منجر به القای هیچ حسی نمی شود؛ اما اندکی استفاده از رنگ خاکستری به محصول شما اطمینان و ثبات می بخشد. سایه ی خاکستری مرتبط با سن بالا، مرگ، مالیات و افسردگی می باشد. نقره ای از زیرشاخه های خاکستری بوده که نشان دهنده ی آماده ی یاری رساندن و شخصیت قوی است.


قرمز
11b4b53977d17ef2d1999bf87162ce22.jpg

اگر می خواهید جلب توجه کنید، رنگ قرمز بهترین گزینه است. این رنگ معمولاً اولین چیزی است که چشم به آن نگاه می کند. قرمز رنگ انرژیست. با حرکت و هیجان همراه است. افرادی که با رنگ قرمز احاطه شدند ضربان قلبشان افزایش یافته و اندکی احساس تنگی نفس می کنند. قرمز یک رنگ کاملاً اشتباه برای اتاق کودک، اما بسیار مناسب برای به هیجان آوردن افراد است. پوشیدن لباس قرمز شما را اندکی سنگین تر و قطعاً قابل توجه تر نشان می دهد. قرمز رنگ مناسبی برای استفاده ی بیش از حد نیست، اما استفاده از مقدار کمی قرمز در مکان مناسب هوشمندانه است . قرمز نشانه ی زندگی است و به همین دلیل عروس در چین قرمز می پوشد. قرمز نشان دهنده ی عشق است. هرچند رنگ حقیقی قرمز صورتی می باشد. صورتی آرام ترین رنگ هاست. به همین دلیل خطرناکترین مجرم ها در سلول های صورتی نگه داری می شوند، زیرا تحقیقات ثابت کرده که این رنگ انرژی را تخلیه کرده و پرخاشگری را کاهش می دهد. صورتی رنگ عشق، علاقه و احساسات ملایم است.



آبی
ec7f8593158ee184e44f5e3b00f513d8.jpg
اکثر افراد آبی را رنگ مورد علاقه ی خود می نامند. بیشتر نقاط جهان آبی است ( آسمان و دریا). دیدن رنگ آبی موجب تولید موادی شیمیایی در بدن می گردد که منجر به آرامش می شود. اما این در مورد تمام رنگ های آبی صدق نمی کند. بعضی فام های آبی نشان از سردی و عدم توجه دارند. بیشتر اتاق های خواب آبی هستند زیرا آرامش بخش می باشد. در طول قرن ها آبی با استقامت، اعتماد، دانش و وفاداری ارتباط پیدا کرده است ( توجه داشته باشید که بیشتر یونیفورم ها آبی هستند). افراد در اتاق آبی خلاق تر عمل می کنند، چراکه آرامش دارند و می توانند روی کار خود تمرکز داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که کارکرد ورزشکاران در سالن های آبی بسیار بهتر است.


سبز
ef85212c3ead7c479ed42a380971df01.gif
رنگ رشد، طبیعت و پول. سبز رنگ آرامی است که بسیار لذت بخش است. سبز تیره با عناوینی مانند محافظه کار، مردانه و ثروت در ارتباط است. بیمارستان ها از اتاق های سبز روشن استفاده می کنند زیرا برای بیماران آرامش را به همراه می آوردند. سبز همچنین مرتبط با حسادت، موفقیت، سخاوت و باروری است. سبز رنگ سنتی صلح، هماهنگی، راحتی، پشتیبانی و انرژی است.


زرد
de091feb5c16946fa7cc5c3a3059d6a6.jpg
زرد خوش رنگ، رنگ خورشید، خنده، شادی و اوقات خوب است. فردی که با رنگ زرد احاطه شده خوشبین تر است، زیرا مغز سراتونین بیشتری آزاد می کند. هرچند این رنگ، رنگ خوشبینی است اما مراقب زرد باشید؛ این رنگ وقتی شدیدتر می شود، رنگ آتش است و تحقیقات نشان می دهد که کودکان در اتاق های زرد روشن بیشتر گریه می کنند و طبع در احاطه ی این رنگ شعله ور تر است. زرد به سوخت و ساز بدن سرعت می بخشد و افکار خلاقانه ای در ما به وجود می آورد. این رنگ اگر در جای مناسب خود به کار برده شود به ابزار بسیار مناسبی در بازاریابی تبدیل می شود.


نارنجی
204adfe1e143046619678c288c4316df._.jpg


زرق و برق دارترین رنگ در سیاره! این رنگ ارتباط تنگاتنگی را سرگرمی، شادی و روزهای پر انرژی و گرم دارد. نارنجی همچنین با جاه طلبی همراه است. هیچ چیز آرام کننده ای درباره ی این رنگ وجود ندارد. نارنجی نشان از طلوع جدید در نگرش است.

بنفش
024c758845d1aedc22ac6f46649eda59.jpg

ردای پادشاهان و ملکه ها چه رنگی است؟ بله، بنفش. این رنگ سلطنتی با ثروت، رفاه و غنا همراه است. این رنگ سبب تحریک مغز برای حل مشکلات است. با این حال، استفاده ی بیشتر از حد این رنگ مصنوعی به نظر می رسد. با استفاده ی دقیق از این رنگ می توان حس معمایی، دانش و احترام را القا کرد. دختران جوان معمولاً این رنگ را به عنوان رنگ موردعلاقه ی خود انتخاب می کنند.


قهوه ای
87496401a8d97bd6c78593aeb26a7e3a.jpg


این رنگ با اطمینان، ثبات و دوستی همراه است. قهوه ای رنگ زمین است و به همین دلیل می تواند بهتر از باقی رنگ ها ثبات را نشان دهد. این رنگ همچنین با چیزهای طبیعی یا آلی همراه است.


مفاهیم پایه درباره ی ترکیب رنگ ها
69ccddcd99c828504f7b51daddd9da0f.png

روانشناسی رنگ شاخه ی پیچیده ای است و هنگامی که بحث به ترکیب رنگ ها برای اثرگذاری مشخص می رسد، عمیق تر می گردد. ما اصول اولیه ای را اینجا مطرح می کنیم که می تواند به شما در انتخاب رنگ وب سایت کمک کند.


رنگ بندی تک رنگ: این بخش درباره ی استفاده از یک رنگ در فام های مختلف است. اینکار می تواند به وب سایت شما ظاهری تمیز و جذاب ببخشد. این کار آرامش بخش و چشم نواز است مخصوصاً اگر با رنگ های آبی و سبز همراه باشد.


رنگ بندی مکمل : به معنای استفاده از کنتراست بالای رنگ ها به وسیله ی انتخاب یک رنگ و رنگ کاملاً مخالف آن در چرخه ی رنگ است ( مثلا صورتی و سبز لیمویی ). این کار برپایه ی قرار دادن یک رنگ سرد در کنار یک رنگ گرم است و برای چشم لذت بخش است.


رنگ بندی سه رنگ: این رنگ بندی از سه رنگ که در جرخه ی رنگ فاصله ی یکسانی دارند استفاده می کند. این رنگ بندی موردعلاقه ی طراحان وب است و به شما اجازه می دهد طرح هماهنگی را اجرا کنید.

باید توجه داشته باشید که رنگ، مهمترین چیزی است که هرکس پس از بازدید از وب سایت شما به خاطر می سپارد. اگر لذت بخش باشد، بازدیدکنندگان در سایت می مانند؛ در غیر این صورت آنها را در کسری از ثانیه از دست خواهید داد. بنابراین ابتدا رنگ پس زمینه ی خود را انتخاب کرده و سپس دو رنگ دیگر را برای وب سایت انتخاب نمایید. معنی و هماهنگی رنگ ها را به خاطر بسپارید.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا