روزي به نام زمين | News

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

روز اول فروردين ماه در تقويم مناسبت هاي علمي به عنوان روز زمين نامگذاري شده است. اگرچه در سال هاي اخير روز دوم ارديبهشت (مصادف با 22 آوريل) به عنوان روز زمين يا روز زمين پاك جشن گرفته مي شود، اما در حقيقت اولين روز بهار كه همزمان با اعتدال بهاري است روز زمين نام دارد.

هدف از نامگذاري روزي به نام زمين افزايش آگاهي افراد نسبت به محيط زيست و دعوت از دوستداران محيط زيست براي حفاظت از زمين است.

نامگذاري اين روز و انتخاب روزي براي كره خاكي كه ساليان طولاني سكونتگاه ما انسان ها بوده است براي نخستين بار سال 1969 ميلادي در اجلاس يونسكو و توسط جان مك كانل ـ كه از فعالان صلح بود ـ مطرح شد.

در حقيقت اين روز، روزي براي قدرداني از محيط زيست است. در آن زمان فقط برخي كشورها اين روز را گرامي مي داشتند تا اين كه در سال 1970 ميلادي سازمان ملل متحد نخستين روز بهار را به عنوان روز جهاني زمين به ثبت رساند.

در همان زمان سناتور آمريكايي گيلورد نلسون نيز با برگزاري يك جلسه آموزشي در مورد محيط زيست در روز 22 آوريل، اين روز را به عنوان روز زمين نامگذاري كرد.

در بسياري از كشورها هفته زمين با آغاز روز زمين در نخستين روز بهار جشن گرفته مي شود و در اين هفته فعاليت هايي براي حفاظت از محيط زيست به صورت نمادين به اجرا در مي آيد.

اما در برخي كشورها نيز روز دوم ارديبهشت كه مصادف با 22 آوريل است به عنوان روز زمين نامگذاري شده است. در آغاز، اين روز فقط در ايالات متحده آمريكا به عنوان روز زمين جشن گرفته مي شد تا اين كه در سال 1990 اين روز توسط سازماني كه مسووليت ايجاد هماهنگي ميان كشورها براي برگزاري مناسبت هاي جهاني را به عهده داشت، به عنوان روز جهاني زمين انتخاب شد و پس از آن بسياري از كشورها تصميم گرفتند مراسم ويژه اين روز را همزمان با روز 22 آوريل اجرا كنند.

از آنجا كه از نظر علمي روز زمين مصادف با روزي است كه زمين از نقطه اعتدال بهاري عبور مي كند، در بعضي از كشورها مراسم روز زمين در روز اول فروردين (مصادف با 21 مارس) اجرا مي شود.

بي شك اين روزها زمين بيش از هر روز ديگري نيازمند كمك و پشتيباني است و در نظر گرفتن برنامه هايي براي افزايش آگاهي ساكنان زمين در روزي كه به همين عنوان نامگذاري شده است، مي تواند نقش بسيار مهمي در حفاطت از محيط زيست داشته باشد.

زمين اين روزها در معرض تهديد هايي جدي قرار گرفته است و ساكنان اين كره خاكي، ضرورت اتخاذ تصميماتي جدي براي كمك به زمين را بيش از پيش احساس مي كنند؛ مصرف بي رويه منابع كه موجب آلودگي محيط زيست شده و پيامد آن مواجه شدن با پديده گرمايش جهاني است.

گرمايش جهاني نيز به نوبه خود همه جوانب زندگي ساكنان زمين را به صورت مستقيم يا غيرمستقيم تحت تاثير خود قرار داده است.

زمين از گذشته هاي دور، سكونتگاهي پاك و عاري از هر گونه آلودگي براي موجودات زنده بوده است، موجوداتي كه يكي پس از ديگري چرخه حيات خود را روي زمين به پايان رسانده اند.

اما در سال هاي اخير كه انقلاب صنعتي تغييرات بزرگي را در روند زندگي انسان به ارمغان آورده است، شاهد افزايش آلودگي هاي زيست محيطي در سطح زمين بوده ايم كه هر يك به نوبه خود مي تواند به نابودي محيط زيست و منابع طبيعي منجر شود.

امروزه انسان ها به هر نقطه اي كه قدم مي گذارند، خواسته يا ناخواسته آن را آلوده مي كنند. استخراج و حمل و نقل مواد نفتي، نابودي جنگل ها و از بين رفتن جانوران وحشي ساكن اين جنگل ها و همچنين انفجار جمعيت انساني از جمله عواملي است كه زمين را در معرض تهديد قرار داده است حتي كوهستان ها هم اين روزها انباشته از آلودگي است، چه برسد به شهرهايي كه گاهي به درجه اي از آلودگي مي رسد كه بسياري از ساكنان را روانه بيمارستان ها مي كند. براستي چرا چنين اتفاقاتي براي زمين رخ داده است؟

روند كنوني تخريب محيط زيست كه افزايش جمعيت و مصرف بيش از اندازه منابع طبيعي به عنوان متهمان اصلي آن شناخته شده  است، حاكي از آن است كه اين كره خاكي آينده چندان روشني را پيش رو ندارد.

پس بهتر است در نخستين روز بهار كه مصادف با روز زمين است، يادمان باشد كره زمين سكونتگاه بزرگ همه ما انسان ها و مادر طبيعت است و تخريب آن مي تواند آينده انسان ها را در معرض خطر قرار دهد.
مترجم: فرانك فراهاني جم
منبع: UN/earthday.org

منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا