زنان سرپرست خانوار چه کسانی هستند؟

  • شروع کننده موضوع Niloofar
  • تاریخ شروع
Niloofar

Niloofar

کاربر تالار
کاربر تالار
زنان سرپرست خانوار چه کسانی هستند؟ در بخش پزشکی و سلامت
زنان سرپرست خانوار چه کسانی هستند؟ :
Female-headed-households.jpg


به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ در پنجاه‌سال گذشته، اتفاقاتی همچون انقلاب، جنگ و شهادت برخی فرزندان این سرزمین، در زندگی برخی خانواده‌ها، تبعات و پیامدهای زیاد و آسیب‌هایی داشته و منجر به طلاق‌ها و ناسازگاری‌های خانوادگی شده است.

در کنار معضلات اجتماعی و جهانی، قشر جدیدی از خانواده‌ها شکل یافته است، تحت سرپرستی زنانی که آن‌ها را به‌عنوان «زنان سرپرست خانوار» می‌شناسیم.

این قشر از خانواده‌ها به‌دلیل مسئولیت ادارهٔ خود، فرزندان و گاه والدین و سایر اعضای خانواده در وضعیت دشواری به سر می‌برند. سیستم‌های حمایتی اجتماعی، اعم از کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی دیگر همچون تأمین اجتماعی درصدد تأمین نیازهای این زنان و فرزندان آن‌ها هستند؛ اما با توجه به محدویت منابع و حجم زیاد این گروه که براساس سرشماری‌ها بالای ده‌درصد خانوارها هستند، مشکل بیکاری در اکثریت قریب به اتفاق این زنان به عنوان معضل عمل می‌کند و زمینهٔ شکل‌گیری بسیاری از صدمات و آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

در حالی که اقدامات مددکاری در بخش محدودی نتایج چشم‌گیری در توانمندسازی اجتماعی این خانواده‌ها ایجاد کرده است، وجود عوامل خطرزایی همچون فقدان پدر، زندگی در خانواده تک سرپرست، بیکاری، فقر، محدودیت و مسئولیت تربیت فرزندان، ضعف حمایت اجتماعی، این گروه از افراد را در معرض خطرات متعدد و آسیب‌های روانی اجتماعی قرار می‌دهد.

باید توجه داشت توسعه‌یافتگی به معنای کاهش سیستم حمایت اجتماعی طبیعی که از طریق شبکه روابط خانوادگی و محلی اعمال می‌شود، در تشدید بحران این گروه ممکن است، نقش مضاعفی داشته باشد.

منبع
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا