سفر نوروزي را با بستن كمربند ايمن كنيد | News

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

ضربه به سر يكي از شايع ترين مصدوميت هاي مغزي است كه متاسفانه در صورت ايجاد، درمان پذير نيست. به همين دليل هم متخصصان معتقدند حالا كه نمي توانيم بيماري هاي اينچنيني را درمان كنيم، بهتر است تلاشمان را براي پيشگيري از ضربات بگذاريم. متاسفانه افزايش ريسك ابتلا به انواع بيماري هاي مغز و اعصاب ناشي از تصادفات بخصوص در كشور ما بسيار شايع است و آمار بسيار بالايي هم دارد.پروفسور علي گرجي، فوق تخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه مونستر آلمان چندي پيش در گفت وگوي مفصلي با «جام جم» درباره نقش اين ضربات اعلام كرد: براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، در كشور ما 5 / 38 نفر از صد هزار نفر در تصادفات جاده اي كشته مي شوند. اين در حالي است كه كمترين آمار جهاني 09 / 4 درصد است. طبق اين آمارها ما از نظر درصد كشته شدگان در تصادفات رتبه 11 دنيا هستيم و البته اگر در اين درصد ها جمعيت كشورها هم لحاظ شوند، ما جزو 5 كشور اول دنيا قرار خواهيم گرفت. طبق محاسبات اگر اجساد افراد كشته شده در 20 سال گذشته كه بالغ بر نيم ميليون نفر مي شود (با فرض بر اين كه هر كدام 60 / 1 متر قد داشته باشد) را كنار هم قرار دهيم مسافتي برابر فاصله تهران ـ  مشهد را پر مي كند و اين فاجعه است.
در چنين شرايطي، مطمئنا پيشگيري از ضربات سر به كاهش آمار كشته شدگان كمك مي كند و همچنين تعداد بيماران مبتلا به مشكلات مغزي ـ عصبي را كم مي كند و در نهايت هزينه هاي ميلياردي مرتبط با بروز اين مشكلات را به صورت چشمگيري كاهش مي دهد.
در اين ميان پروفسور گرجي، چهره سرشناس جهان در حوزه مغز و اعصاب، به اين نكته تاكيد كرد كه اگر ما بتوانيم براي جلوگيري از ايجاد ضربات سر به افراد جامعه آموزش دهيم، شايد بتوانيم 40ـ30 درصد بيماري هاي عصبي را در كشور كاهش دهيم. با اين كار هم به افرادي كه ريسك ابتلا به اين بيماري ها را داشته اند، كمك كرده ايم و هم اين بار را از روي تخت هاي بيمارستان ها برداشته ايم.
بستن كمربند ايمني اصول دارد
در تصادفات جاده­اي، نبستن كمربند ايمني اصلي ترين عامل افزايش ميزان مرگ ومير است. استفاده از كمربند ايمني، موثرترين روش براي پيشگيري از آسيب و مرگ ومير در تصادفات است. استفاده از كمربند ايمني 50 درصد احتمال مرگ ومير سرنشينان جلوي ماشين و 25 درصد احتمال مرگ ومير را در ساير سرنشينان كاهش مي دهد. همچنين مانع از پرت شدن سرنشينان به جلو يا بيرون افتادن از خودرو مي شود. آمار استفاده از كمربند ايمني در كشورهاي پيشرفته نشان مي دهد از هر 10 سرنشين 9 نفر از كمربند ايمني استفاده مي­ كنند؛ در حالي كه در كشورهاي جهان سوم اين آمار بسيار كمتر است. اين آمار و ارقام دليل موجهي براي تك تك ماست كه به هر بهانه اي بستن كمربند ايمني را فراموش نكنيم.
البته ناگفته پيداست كمربند ايمني مي بايست به صورت استاندارد طراحي و نصب شده باشد. در واقع بسياري از خودروها داراي كمربند ايمني غيراستاندارد هستند كه در مواردي مي تواند به افزايش صدمات در حين سوانح رانندگي منجر شود. به عنوان مثال كمربندهايي كه هنگام بسته شدن از ناحيه گردن عبور مي كنند، در تصادفات، عامل ثانويه اي براي آسيب بيشتر هستند.
در اين ميان، نبايد فراموش كرد بستن كمربند ايمني، اصلي است كه بايد از سوي تمام سرنشينان چه در صندلي هاي جلو و چه در صندلي هاي عقب خودرو اجرا شود. به طور كلي نشستن افراد زير 16 سال در صندلي عقب و بستن كمربند ايمني 40درصد شانس صدمات شديد را كاهش مي دهد.
پس از هر تصادفي، كمربندهاي ايمني نيز مي بايست از نظر كارايي بازبيني شود. همچنين در معاينه فني سالانه خودرو، وضعيت كمربندهاي ايمني علاوه بر ساير موارد مورد بررسي قرار مي گيرد.
در اين ميان، وجود كيسه هوا در خودرو اگرچه باعث افزايش قابل توجه ايمني سرنشينان مي شود، اما به هيچ عنوان جايگزين نقش حياتي بستن كمربند ايمني نمي شود.
نكته جالب آن است كه آمارها نشان مي دهد دقت پليس و حضور مشهود و دائمي وي در بستن كمربند ايمني از سوي سرنشينان خودرو، يكي از مهم ترين عوامل در بالابردن تعداد افرادي است كه از كمربند ايمني استفاده مي­كنند.
بستن كمربند براي كودكان ضروري است
استفاده از كمربند ايمني در سنين و شرايط مختلف، بسيار متفاوت است. به عنوان مثال در خانم هاي باردار، نحوه بستن كمربند بايستي به صورتي باشد كه قسمت بالايي كمربند از بالاي شكم و قسمت پاييني از زير شكم عبور كند. استفاده از كمربند براي كودكان نيز نسبت به افراد عادي تفاوت هاي زيادي دارد. در كودكان با قد كوتاه تر از 140 سانتي متر استفاده از صندلي كودك قبل از بستن كمربند ايمني توصيه مي شود. صندلي كودك در واقع كمك مي كند تا كودك در ارتفاع بالاتري قرار گيرد تا كمربند ايمني بدرستي بسته شود. به عبارت ديگر، صندلي كودك باعث كاهش بيش از 70 درصد مرگ ومير در نوزادان و 54 درصد در كودكان 1 تا4 ساله مي شود. اين صندلي ها بر اساس سن، قد و وزن كودكان طراحي شده و براحتي در صندلي عقب خودرو نصب مي شود.
برخي از اين صندلي ها، قابليت آن را دارند كه براحتي روي كالسكه كودكان نصب شوند و مصرفي دوگانه براي والدين داشته باشند؛ به طوري كه والدين بتوانند از صندلي كودك هنگام پياده روي يا خريد، به عنوان بخشي از كالسكه كودك استفاده كنند و هنگام سوار شدن بر خودرو، با انتقال و نصب سريع اين صندلي ها به خودرو، بتوانند از ايمني كودك خود هنگام حركت اطمينان يابند. البته تنها استفاده از صندلي كودك كافي نيست چراكه نحوه بستن كمربند ايمني كودكان در روي صندلي كودك مي بايست به والدين بدرستي آموزش داده شود. مطالعات نشان مي دهد بيش از 70 درصد از كودكاني كه در صندلي كودك خودرو قرار داده مي شوند، با نحوه صحيح بستن كمربند آشنا نيستند. به همين دليل بهتر است هميشه كمربند ايمني كودكان توسط والدين آنها بسته يا كنترل شود.
به طور كلي والدين در آموزش كودكان خود در بستن كمربند ايمني نقش بسزايي دارند. طبق آمارهاي موجود، بيش از 40 درصد از كودكاني كه از كمربند ايمني استفاده نمي كنند، والدين آنها نيز از اين قانون تبعيت نمي كنند. صندلي كودك بخصوص در مواردي كه خودرو داراي كيسه هواست، مي بايست در صندلي عقب گذاشته شود. قرار دادن كودكان در صندلي جلو خودروهايي كه داراي كيسه هوا هستند، مي تواند حتي در حين تصادفات خفيف به مرگ (خفگي) يا آسيب جدي در كودك منجر شود.
حالا كه با بخشي از فوايد و ضروريات بستن كمربند ايمني آشنا شديد، آيا بهتر نيست با بستن اين وسيله به ظاهر ساده، از جان خود در برابر سوانح محافظت كنيد و تجربه سفر نوروزي را به خاطره اي خوشايند مبدل سازيد؟
تصادفات رانندگي؛ سومين عامل مرگ ومير تا سال 1400
437.jpg
طبق آمار سازمان بهداشت جهاني روزانه در سراسر دنيا بيش از 3000 نفر در تصادفات رانندگي، جان خود را از دست مي دهند كه 85 درصد از آن در كشورهاي با درآمد متوسط و پايين اتفاق مي افتد. تحقيقات نشان مي دهد در سال هاي بين 1378 تا 1400 مرگ ومير ناشي از تصادفات در كشورهاي با درآمد بالا تا حدود 30 درصد كاهش مي يابد؛ اما اين آمار به ميزان چشمگيري در كشورهاي كم درآمد يا با درآمد متوسط روبه افزايش است.

پيش بيني مي شود تا سال 1400 صدمات ناشي از تصادفات رانندگي در رتبه سوم در ميان ساير بيماري ها و آسيب هايي كه سلامت انسان را به خطر مي اندازند، قرار مي گيرد.
رتبه بندي شايع ترين بيماري ها و آسيب ها تا سال 1400
آسيب هاي ناشي از تصادفات رانندگي تا سال 1378 در رتبه نهم قرار داشت كه پيش بيني مي شود تا سال 1400 در رتبه سوم قرار گيرد.
علاوه بر مرگ ومير و ناتواني هاي جسمي، تصادفات رانندگي پيامدهاي اجتماعي و اقتصادي فراواني به همراه دارد كه قسمت اعظم اين تصادفات، گريبانگير كشورهاي در حال توسعه است.
بهاره صفوي / گروه دانش

منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا