سلطانخواه: سهم «فیروزه ایرانی» در اقتصاد کشور متناسب با ظرفیت عظیم آن نیست

!₪ ŽεüŠ ₪!

!₪ ŽεüŠ ₪!

کاربر تالار
کاربر تالار
کاربر فعال
معاون علمی و فناوری رییس جمهور، سهم کنونی اقتصاد فیروزه ایرانی را در شأن ظرفیت های بالقوه و معادن عظیم و با کیفیت آن در کشور ندانست و خواستار توجه به ارزشهای این محصول شد.


به گزارش خبرنگار علمی ایسنا دکتر نسرین سلطانخواه در پیامی به چهارمین همایش ملی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نخستین همایش ملی فیروزه که روز پنجشنبه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، تصریح کرد: فیروزه سنگی است که برای انسان و به خاطر آرامش او آفریده شده است، این باور دیرینه جایگاه ویژه و متفاوتی را برای این سنگ آسمانی از دیرباز در میان مسلمانان رقم زده  است.


سلطانخواه در بخش دیگری از پیام خود همچنین خاطرنشان کرد: فیروزه نیشابور با قدمتی بیش از 5 هزار سال از کهن ترین سنگ های قیمتی دنیا با کیفیتی برتر در میان فیروزه های موجود جهان، در مرتبه ای والا قرار دارد و یکی از شاخص های کشور عزیز ایران در اقصی نقاط جهان محسوب می شود که ضرورت دارد جایگاه ویژه خود را با برنامه ریزی های مدون در اقتصاد کشور ارتقاء دهد.


به گفته معاون علمی رییس جمهور، از سوی دیگر، ساختار زمین شناسی ایران اغلب فازهای کانی سازی را در خود جای داده است و بدین لحاظ جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بالای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برخوردار است. در همین راستا ضرورت دارد با برنامه ریزی اکتشاف و پتانسیل یابی مدون نسبت به شناسایی ذخایر مربوطه اقدام و با تغییر نگرش و ایجاد نگاه صنعتی و حمایت منطقی و همه جانبه از بخش تولیدی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تأثیر عمیق آن را بر شاخص های اقتصادی از جمله ارزش افزوده، اشتغال، تولید ناخالص ملی نظاره گر بود.


در بخش دیگری از پیام سلطانخواه آمده است: کانون هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ های قیمتی به عنوان مجموعه ای فرابخشی و مرکب از تمام نقش آفرینان چرخه تولید، دانش، فناوری و نوآوری محصول یا خدمتی خاص باید ایجاد همگرایی و هماهنگی میان ارکان مختلف اکتشاف، استخراج، فرآوری، تجارت و صادرات این محصول را در رأس برنامه های خود قرار داده و با تجمیع آراء تمام صاحب نظران ترسیم دقیق و روشنی را از وضع موجود، آینده مطلوب و روندهای گذار را در بازه زمانی مشخص تبیین کند.


وی نقشه راه کانون فیروزه و سنگ های قیمتی را به مثابه سندی فرابخشی و میان دستگاهی در زمینه این محصول دانست که بیش از هر چیز مستلزم رایزنی و جمع بندی نظرات تمام دست اندرکاران، صاحب نظران، دانشگاهیان، تولیدکنندگان، فرآوران، صادرکنندگان و مدیران بخش های حاکمیتی مسئول در این عرصه است و باید با همکاری تمام نقش آفرینان مجددانه در خصوص تحقق اهداف و برنامه های مورد وفاق نقشه راه گام جدی بردارد.


سلطانخواه اظهار امیدواری کرد که تجمیع آراء و تصویب نقشه راه کانون هماهنگی دانش و صنعت در سایه برگزاری این جشنواره و همایش، طلیعه ای خجسته در جهت وفاق ملی در این زمینه باشد و در آینده ای نه چندان دور به لطف همدلی، همکاری و هماهنگی همه شاهد اتفاقات نویدبخشی در این عرصه باشیم.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا