صرف غذا پشت میز کار، خطر بروز ” ترومبوز ورید عمقی  ” ( dvt ) را افزایش می دهد

  • شروع کننده موضوع Night Spirit
  • تاریخ شروع
Night Spirit

Night Spirit

گنده تالار !
مدیر ارشد تالار
پژوهشگران علوم پزشکی در کشور انگلستان هشدار دادند صرف غذا پشت میز کار خطر بروز “ ترومبوز ورید عمقی  ” ( thrombosis deep vein ) را تشدید می کند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ترومبوز ورید عمقی  ( thrombosis deep vein ) عبارت  است  از بیماری  که  طی  آن  یک  لخته  خون  که  در یک  ورید تشکیل  می شود و ممکن  است  باعث  انسداد نسبی  یا کامل  جریان  خون  شود یا رها شده  و به  ریه  برود. این  حالت  متفاوت  از لخته های  موجود در وریدهای  سطحی  است  که  در آن  به  ندرت  لخته ها رها می شوند. معمولاً ساق  یا پایین  شکم  را درگیر می کند ولی  گاهی  سایر وریدهای  بدن  را مبتلا می کند. در افراد بالای  ۶۰ سال  شایع تر است .با تشکیل لخته و افزایش حجم آن ورید ممکن است مسدود شود اگر لخته خون جدا شده و به مویرگ های ریه برسد می تواند بیماری کشنده آمبود ریوی و… را ایجاد کند.علل عمده بیماری ترومبوز ورید عمقی: بیهوشی, عمل جراحی و بی تحرکی های ناشی از آن ,آسیب دیواره عروق و مشکلات انعقادی می باشد.در صورت اختلال ارثی انعقادی , چاقی , بارداری , سابقه قبلی ابتلا به DVT و افزایش سن ریسک ایجاد آن افزایش می یابد.اکنون متخصصان تاکید دارند که نزدیک به ۷۵ درصد از کارمندان ادارات در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ ساله و طی ۱۰ ساعت کار مداوم حتی برای غذا خوردن نیز به خودشان زنگ تفریح نمی دهند و ناهار را هم پشت میز کار می خورند.آنان می گویند هر روز حداقل ۱۰ نفر بر اثر عارضه لختگی خون جان خود را از دست می دهند که علت افزایش تعداد این قربانیان، تمایل هرچه بیشتر کارمندان برای صرف غذا در پشت میز کار است.پزشکان در این مطالعه تاکید کردند صرف غذا پشت میز کار خطر لختگی خون و ابتلا به ترومبوس سیاهرگ عمیق را تا دو برابر افزایش می دهد.کارشناسان سلامت و تغذیه می گویند: تقریبا همه ما این کار را انجام می دهیم یعنی ساعات طولانی پشت میزکار می نشینیم و ساندویچ به دست، ناهارمان را نیز در همان وضعیت می خوریم بدون اینکه یک زنگ تفریح کوتاه به خودمان بدهیم.بر اساس آمارهای گذشته شیوع ترومبوز وریدی یک تا سه مورد در هر هزار نفر در سال است. دو سوم این موارد بصورت DVT و یک سوم بصورت آمبولی ریوی ( PE ) خود را نشان می دهند. و ۱ تا ۱۰% این موارد منجر به مرگ می شوند که اکثراً در بیماران مسن و بدحال خصوصاً بیماران مبتلا به سرطان رخ میدهد.شیوع ترومبوز وریدی در بچه ها ۱ در ۱۰۰۰۰۰ در سال، در بزرگسالان جوان ۱ در ۱۰۰۰۰ در سال، در میانسالان ۱ در ۱۰۰۰ در سال و در سنین کهنسالی ۱ در ۱۰۰ در سال است.آما پژوهشگران اعلام کردند بر اساس بررسی های جدید رواج الگوی غلط غذا خوردن در میان کارمندان موجب شده که تعداد قربانیان عارضه ترومبوس سیاهرگی عمیق در افراد زیر ۴۰ سال با سرعت افزایش پیدا کند به طوری که در سال ۲۰۱۰ میلادی تعداد این قربانیان ۹۴ نفر در حالی که در سال ۲۰۰۷ میلادی ۶۷ نفر بوده و به این ترتیب آمار تلفات ناشی از این عارضه عروقی ۴۰ درصد افزایش یافته است.این عارضه زمانی کشنده می شود که لخته های خونی تشکیل شده و عروق سیاهرگی به ریه ها می رسند. پزشکان نگران این واقعیت هستند که بسیاری از موارد ابتلا به ترومبوس سیاهرگی به موقع تشخیص داده نمی شوند.عوامل افزایش دهنده خطر :۱. افراد بالای  ۶۰ سال 
۲. چاقی 
۳. جراحی ، سانحه 
۴. بارداری 
۵. سرطان 
۶. اختلالاتی  چون  نارسایی  قلبی ، سکته  مغزی  و پلی سیتمی  (افزایش  غلظت  خون )
۷. استفاده  از استروژن  موجود در قرص های  ضد بارداری  خوراکی  یا برای  جایگزینی  پس  از یائسگی . این  امر به  ویژه  در صورت  استفاده  از استروژن  همراه  با سیگار کشیدن  خطرناک  است .
پیشگیری :
۱. به  ویژه  در صورت  مصرف  استروژن ، سیگار را ترک  کنید.
۲. در مسافرت های  طولانی  یا اتومبیل  یا هواپیما، حداقل  هر ۲-۱ ساعت ، پاهای  خود را حرکت  دهید.
۳. در طول  بیماری ها از استراحت  طولانی  در بستر خودداری  کنید. پس  از هرگونه  اقدام  جراحی  یا در طی  هرگونه  بیماری  زمین گیرکننده  هرچه  زودتر حرکت دادن  اندام های  تحتانی  را شروع  کنید.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا