ضربه مغزي موتورسواران را تهديد مي کند | News

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

تصادفات حین موتورسواری یکی از شایع ترین علل مرگ در سوانح رانندگی است به طوري كه بيش از ۲۰ درصد متوفيان تصادفات در ايران را موتورسواران تشکیل می دهند. با بالارفتن تعداد تصادفات موتورسیکلت و آمار بالای مرگ و میر آن در ايران اهمیت بررسی و پیشگیری دوچندان می شود. ضربات شدید مغزی و مرگ دو آسيب اصلي هستند که همیشه سلامتي و جان موتورسواران را تهدید می کنند.
برگزاري دوره هاي آموزش عملي برای دريافت گواهينامه موتورسواري: بسياري از افرادی كه جان خود را در تصادفات ناشي از موتورسواري از دست مي دهند، گواهينامه موتورسواری نداشته اند.

ايران جزو كشورهايي است كه تنها با انجام یک آزمون عملی اقدام به صدور گواهینامه رانندگی با موتور می کند. با برگزاري کلاس های عملی می توان نحوه صحیح رانندگی را با جزئیات به متقاضی آموزش داد و او را با خطرات ناشی از تصادفات احتمالی آشنا کرد.

برنامه آموزشي در كشورهاي پيشرفته به اين صورت است كه متقاضي با موتور در حركت است در حالي كه آموزش دهنده به وسيله گوشي بي سيمي با موتورسوار در ارتباط است تا بتواند در حين حركت نكات لازم را به وی آموزش دهد. این دوره ها بايد شامل نحوه آموزش رانندگی در خیابان هاي داخل شهر، بزرگراه ها و جاده های بین شهری وآموزش رانندگی در روز و شب باشند.

برگزاری دوره های آموزش تئوری برای موتورسواران: برگزاری دوره های تئوری این امکان را به متقاضی می دهد تا با اصول و مقررات رانندگی آشنا شود و بتواند با خطرات ناشي از عدم رعايت قوانين رانندگي بخوبي آشنا گردد. بعد از گذراندن این دوره، برگزاری آزمون تئوری می تواند مسوولان صدور گواهینامه را از احاطه کامل فرد متقاضی به قوانین مطمئن سازد.
بررسی وضعیت سلامتی جسمی   و روانی متقاضیان: متقاضیان باید از نظر وضعیت بینایی، شنوایی و عدم وجود معلولیت های جسمی   و بيماري هاي رواني که می تواند با كاهش توانايي فرد دركنترل موتور منجر به افزايش تصادفات شود، مورد بررسی قرار گیرند.
استفاده از كلاه ايمني: استفاده از كلاه ايمني در حين تصادفات شانس مرگ و مير و معلوليت ناشي از ضربات مغزي را كاهش مي دهد. استفاده از كلاه ايمني مي تواند جان حدود يك سوم موتورسواراني را كه در جريان سوانح رانندگي فوت مي كنند، نجات دهد. همچنين استفاده از كلاه ايمني شانس آسيب هاي مغزي ناشي از ضربات سر در جريان حوادث رانندگي با موتورسيكلت را حدود 70 درصد كاهش مي دهد. البته بسیاری از کلاه های ایمنی موجود در بازار ایران استاندارد نیستند. به منظور راحتي موتورسواران بايد كلاه هاي ايمني كه از استانداردهاي بالايي برخوردارند را در اختيار موتورسواران قرار داد تا در هر شرايطي از جمله در فصل گرما يا هنگام بارش باران براحتي قابل استفاده باشند.
استفاده از کمربندهای مخصوص موتورسواری: این کمربندها جهت حفاظت از ستون فقرات و کلیه موتورسوارها طراحی شده اند و بسیار سبک هستند.
استاندارد بودن موتورسیکلت: موتورسيكلت ها بايد طبق استانداردهاي جهاني ساخته شوند و هر 6 ماه يكبار از نظر ايمني (ترمزها، لاستيك ها، چراغ هاي جلو و عقب و چراغ هاي راهنما) كنترل شوند.
چراغ هاي راهنما: استفاده از چراغ هاي راهنما باعث آگاهي ساير رانندگان از حركت موتورسواران و همچنين سبب كاهش سوانح رانندگي بخصوص در تقاطع خيابان ها مي شود.
تعبیه آینه های بغل موتورسیکلت: به اين وسيله موتورسوار مي تواند از حركت وسايل نقليه در پشت و كنار موتور آگاه باشد.
ايمني راكب همراه: هر موتور حداكثر قابليت حمل تنها دو سرنشين را دارد. راكب همراه بايد از كلاه ايمني استفاده كند. كودكان و افرادي كه قد آنها به پدال هاي موتور نمي رسد، نبايد روي موتورسيكلت سوار شوند؛ زيرا عدم كنترل آنها منجر به از دست رفتن كنترل موتورسوار و موتور مي شود كه اين مساله سبب تصادفات رانندگي مي شود.
رعايت سرعت مجاز: سرعت بيشتر از حد مجاز بخصوص در مواقعي نظير لغزنده بودن جاده ها ناشي از بارندگي يكي از عوامل كاهش كنترل موتورسيكلت توسط راكب است كه منجر به افزايش ميزان مرگ و مير و ضربات مغزي مي شود.
رعايت اصول ايمني در جاده ها: نبود خيابان ها و جاده هاي استاندارد با شيب و مسير مناسب يكي ديگر از دلايل افزايش تصادفات حين موتورسواري است. استفاده متناسب از تابلوهاي ايمني و چراغ هاي خطر منجر به كاهش قابل ملاحظه تصادفات رانندگي مي شود.
عدم استفاده از وسائل تعبیه شده روی موتور به منظور محافظت در مقابل باد و باران: وسایل اضافی تعبیه شده روی موتور، شانس صدمات جسمی  موتورسواران را افزایش می دهد.
فروش موتور همراه با كلاه ايمني: به منظور ترغيب موتورسواران براي استفاده از كلاه ايمنی، موتورسیکلت و کلاه ایمنی باید به صورت یک کالای واحد فروخته شوند.
عدم ارائه خدمات مورد نیاز به موتورسواران بدون کلاه ایمنی: این خدمات شامل فروش بنزین و تعمیرات موتورسيكلت و... است.
آموزش از طريق رسانه ها: براي فرهنگ سازي استفاده از كلاه ايمني، رسانه هاي جمعي بهترين راه آموزش هستند؛ براي مثال نمایش موتورسواران بدون کلاه ایمنی در فيلم هاي تلويزيوني و سينمايي بايد ممنوع شود.
مركز تحقيقات علوم اعصاب رضوي

منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا