عاشقان خودرو در اوج هيجان

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
فرانكفورت آلمان هر دو سال یك بار به مدت 10 روز به قلب تپنده صنعت خودروی جهان تبدیل می شود و امسال نیز این قلب تپنده با آن كه جهان دوران پس از بحران فراگیر اقتصادی را پشت سر می گذارد، تپنده تر از سال های گذشته به كار خود ادامه داد. در این 10 روز بیش از یكهزار غرفه دار از حدود 35 كشور جهان، تازه ترین دستاوردهای خود در عرصه صنعت خودروسازی را به نمایش گذاشتند.
از نمایشگاه خودروي فرانكفورت به عنوان بزرگ ترین نمایشگاه خودروي جهان یاد می  شود و هر دوره، از محصولات خلاقانه ای در آن رونمایی می شود كه تا سال ها بعد به عنوان نقاط عطف در صنعت خودروسازی مورد بحث قرار می گیرند. امسال نیز این آوردگاه بزرگ با بیش از یكهزار غرفه دار از 35 كشور جهان در مساحتی بالغ بر 235 هزار مترمربع در فرانكفورت 2011 برگزار شد، اما با یك تفاوت چشمگیر نسبت به تمامی  دوره های قبل و آن این كه در نمایشگاه امسال، تمركز اصلی تولیدكنندگان روی خودروهای برقی، هیبریدی و مجهز به موتورهای كوچك بود؛ تمركزی كه شاید چند دلیل عمده بتوان برای آن ارائه كرد: توجه به استانداردهای زیست محیطی و روی آوردن به منابع تجدیدپذیر انرژی و همچنین تغییر رویكرد مصرف كنندگان از خودروهایی با ساختار سنتی و حركت به سوی سیستم های هوشمند. نمایشگاه امسال فرانكفورت مظهر هیجان انگیزی از این نگرش بود.
برای تمام شركت های خودروساز، نمایشگاه فرانكفورت بهترین فرصت برای خودنمایی است، اما برای خودروسازان آلمانی این علاقه از جنس متفاوتی است. نگاهی به گذشته نشان می دهد برندهای خودروسازی نظیر مرسدس بنز، فولكس واگن و البته بی.ام.و محصولات خاص خود را در این نمایشگاه، رونمایی می كنند و نه سایر نمایشگاه ها. دقیقا بر اساس همین نگرش بوده كه مرسدس بنز، خودروهایی در كلاس  B-Class و Coupe Black Series را برای نخستین بار در نمایشگاه امسال فرانكفورت رونمایی كرده است. مرسدس بنز تا پیش از این، اطلاعاتی درباره سری C63 AMG Coupe Black منتشر كرده بود، اما نمایشگاه امسال فرانكفورت، آوردگاهي هیجان انگیز و البته مناسب برای نخستین نمایش رسمی  و عمومی  آن به شمار می آمد. این سری بر مبنای كوپه C طراحی و ساخته شده است و در ارائه آن به عطش سیری ناپذیر علاقه مندان به خودروهای اسپرت سرعتی آن هم با ارقام خیره كننده مربوط به توان اسب بخار توجه خاص شده است، گویی این سری صرفا برای این دسته از علاقه مندان به خودرو طراحی و ساخته شده است.
فلسفه طراحی و ساخت این خودرو به نگرشی مربوط می شود كه آغاز آن در سال 2006 و با ارائه سری SLK55 AMG Black كلید خورد.
در حقیقت می توان شاهكار به نمایش گذاشته شده مرسدس بنز (C63 AMG Coupe Black) در نمایشگاه امسال فرانكفورت را تلفیقی هیجان انگیز از CLK63AMG Black Series و SL65 AMG Black Series دانست كه به خلق چهارمین عضو خانواده سری «مشكی ها» منجر شده است. این خودروي 8 سیلندر مجهز به موتوری با گنجایش 3 / 6 لیتر است و 517 اسب بخار توان دارد. اما نكته هیجان انگیز این خودرو، شتاب اولیه آن است؛ به طوری كه صفر تا 100 را تنها در 2 / 4 ثانیه طی می كند و كسی كه پشت فرمان آن می نشیند، حداكثر سرعت 249 كیلومتر در ساعت را تجربه خواهد كرد. حالا فكر می كنید این غول مشكی را آن هم با چنین سرعت سرسام آوری چگونه می توان متوقف كرد؟ پاسخ این پرسش را تنها باید در نسل جدید ترمزهای دیسكی آن جستجو كرد.
در كنار مرسدس بنز، بی.ام.و نیز با سر و صدای خبری زیادی در نمایشگاه فرانكفورت 2011 ظاهر شد. این برند خودروساز 7 محصول جدید خود را به طور رسمی در این نمایشگاه ارائه كرد، اما در اين میان، 2 محصول منحصر به فرد i3 و i8 اكثر بازدیدكنندگان را برای دقایق طولانی محو خود كرده بودند. این دو محصول جدید كه اتفاقا از مدت ها پیش، صحبت از ارائه رسمی  آنها در نمایشگاه امسال فرانكفورت بود، در رده خودروهای دوستدار محیط زیست قرار می گیرند.
این خودروها تمام برقی هستند و اگر آلایندگی هايي را كه در تأسیسات تولید برق برجای می ماند، به حساب نیاوریم، این خودروها را می توانیم صددرصد پاك و دوستدار محیط زیست عنوان كنیم. آندریاس فیست، رئیس پروژه ساخت i3 می گوید: معماری نوینی در این خودرو دیده می شود و باید گفت كه i3 نخستین خودروی تمام برقی فوق العاده دنیاست. نگاهی به جزئیات این خودرو تا حد زیادی مهر تأییدی بر این ادعا می زند. i3 بینننده را با 3 فاكتور نور، ایمنی و فضای كافی مواجه می كند. مهندسان بی.ام.و به طرز هوشمندانه ای از مواد سبك و در عین حال مستحكم در ساخت بدنه و قسمت های ریز و درشت این خودرو استفاده كرده اند كه در نتیجه با هر بار شارژ نه تنها مسافت قابل توجهی را طی می كند، بلكه به لطف برخورداری از ساختاری آیرودینامیك، مقاومت بسیار كمی  نیز در برابر فشار هوا دارد.
شتاب اولیه این خودرو كه بر اساس صفر تا 60 محاسبه شده، كمتر از 4 ثانیه است و در كمتر از 8 ثانیه نیز به سرعت 100 كیلومتر در ساعت می رسد. توجه داشته باشید تمام نیروی محركه این خودرو به صورت برقی تأمین می شود! i8 بی.ام.و نیز از بعد ساختاری شباهت های زیادی با i3 دارد، البته از ارتفاع كمتری برخوردار است و با طی كردن صفر تا 100 در كمتر از 5 ثانیه از شتاب اولیه بیشتری نیز برخوردار است. در هر دوی این خودروها نور به تمامی فضای داخلی راه پیدا می كند و این یكی از برگ های برنده این خودروها محسوب می شود. بی.ام.و در نمایشگاه امسال فرانكفورت با این دو محصول به كلی خبرساز شد و نشان داد كه به مدت حداقل 5 سال آینده به دنبال كسب سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی است، هر چند در كنار این دو محصول، سری -1 Series با 2مدل اسپرت و درونشهری نیز بازدیدكنندگان را حسابی سرگرم كرده بودند.
نكته: از نمایشگاه خودرو فرانكفورت به عنوان بزرگ ترین نمایشگاه خودروي جهان یاد می  شود و هر دوره، از محصولات خلاقانه ای در آن رونمایی می شود كه تا سال ها بعد به عنوان نقاط عطف در صنعت خودروسازی مورد بحث قرار می گیرند
در نمایشگاه امسال فرانكفورت خودروهای كوچك و مختص استفاده های درونشهری حرف های زیادی برای گفتن داشتند. فولكس واگن محصولی خلاقانه در این زمینه ارائه كرده است. محصول جدید این برند خودروساز یعنی Up نشان از تعریف تازه ای از خودروهای كوچك درونشهری دارد، خودرویی با طول 54 / 3 متر كه مهم ترین ویژگی اش فضای قابل توجه درون آن است. Up نسل جدیدی از خودروهای 3 سیلندر بنزینی به شمار می آید كه تولید آلاینده دی اكسیدكربن آن به ازای طی هر یك كیلومتر كمتر از 100 گرم است. خبر خوشحال كننده فولكس واگن این است كه نسخه گازی این خودرو نیز در راه است.
شركت های خودروساز ژاپنی نظیر هوندا كه همواره محصولاتشان به نرم بودن و راحتی چشمگیر سرنشینان در آنها شهرت دارند، روی نمایشگاه هایی نظیر فرانكفورت حساب ویژه ای باز می كنند. هوندا امسال یك مدل اختصاصی از Civic معروف خود را در نمایشگاه خودروي فرانكفورت رونمایی كرد. محصول جدید هوندا یك  هاچ بك هیجان انگیز است كه گفته می شود به طور خاص برای بازار اروپا طراحی شده است. با توجه به گفته های مدیر هوندا، Civic جدید كه قرار است اوایل سال 2012 وارد بازار اروپا شود، بیش از هر مدل دیگر هوندا در جاده های این قاره آزمایش شده است و حتی قرار است نسخه دیزلی آن نیز تا پایان سال آینده رونمایی شود.
گرچه بيشتر خودروهایی كه در نمایشگاه امسال فرانكفورت ارائه شدند، به مرحله تولید انبوه می رسند، اما باید بحق گفت كه خودروهای مفهومی ، یكی از هیجان انگیزترین بخش های هر نمایشگاه خودرو در سراسر جهان به شمار می آیند، هر چند شاید هیچ گاه به تولید انبوه نرسند و البته زمانی كه محصول مفهومی  از سوی برند خودروسازی همچون شورلت ارائه می شود، هیجان نهفته در آنها به اوج خود می رسد.
شورلت گرچه در نمایشگاه سئول كه چندی پیش برگزار شد، از خودروی مفهومی Miray رونمایی كرد، اما این رونمایی را در قلب اروپا و در شهر فرانكفورت نیز تكرار كرد تا نشان دهد این نمایشگاه تفاوت های عمده ای برای هر برند خودروساز دارد. این خودرو، محصولی تازه از جنرال موتورز كره است كه اوایل امسال برای نخستین بار در نمایشگاه خودروي سئول رونمایی شد و حالا این نخستین ارائه اروپایی آن محسوب می شد.
نكته جالب توجه این است كه این خودرو به مناسبت صدمین سالگرد شورلت ساخته شده است و تفسیری از طراحی خودروهای اسپرت این شركت به شمار می آید. Miray به موتور توربوشارژ 5/1 لیتری 4 سیلندر و یك جفت موتور الكتریكی با قدرت 15 كيلوات ساعت مجهز است. این خودرو كه با ساختاری از فیبركربنی و بر اساس طراحی خودروهای اسپرت شورلت ارائه شده، دارای پیشرانه ای متشكل از قوایی هیبریدی است. 2 موتور الكتریكی نصب شده در جلو كه وظیفه چرخاندن چرخ های جلویی را به عهده دارند، به همراه یك موتور بنزینی كه در میانه خودرو نصب شده و برای چرخاندن چرخ های عقب است، 2 عنصر اصلی در پیشرانه این خودروست. Miray در زبان كره  ای به معنای «آینده» است. حتی برای برندهایی كه خودروهای باشكوه و متفاوت تولید می كنند، نمایشگاه فرانكفورت غنیمتي بزرگ محسوب می شود. در این نمایشگاه، بوگاتی نسخه جدیدی از سریع ترین خودروی جهان را رونمایی كرد؛ خودرویی كه ارزشی بالغ بر 4 / 2 میلیون دلار دارد. تنها چند متر آن طرف تر از بوگاتی غول پیكر، محصول به روز شده رنو یعنی Twingo به چشم می خورد. این خودرو كه سال 1993 رونمایی شد و از همان ابتدا برای استفاده های درونشهری در نظر گرفته شده بود، سال های اخیر بارها دچار تغییرات و اصلاحات ساختاری شده و همچنان نیز مورد توجه بسیاری از مصرف كنندگان اروپایی است. رنو پس از آخرین به روزرسانی این خودرو در سال 2007 نسخه جدیدی از آن را كه به موتوری 2 / 1 لیتری با توان 75 اسب بخار مجهز است، در نمایشگاه فرانكفورت 2011 ارائه كرد تا نشان دهد بازارهای جهان هیچ گاه به خودروهای كوچك درونشهری «نه» نمی گویند.
نمایشگاه امسال فرانكفورت درحالی برگزار شد كه برخی كارشناسان بازار خودرو، چشم انداز چندان روشنی برای چند سال آتی ترسیم نمی كنند. پاول اوریت، مدیر اجرایی انجمن تولیدكنندگان موتور خودرو در انگلیس از جمله این افراد است. وی می گوید: بازار فعلی خودرو بین 3 تا 5 سال آینده وضعیت ثابتی خواهد داشت و شاهد پیشرفت های چشمگیری نخواهیم بود. او معتقد است در سالی كه پشت سر می گذاریم، جهش قابل توجهی در صنعت خودروسازی جهان ایجاد نشده؛ از این رو، قابل پیش بینی است كه این روند در ادامه نیز دیده شود. به عقیده وی و شمار دیگری از كارشناسان كه تعدادشان كم هم نیست، ضروری است تا اقداماتی در جهت افزایش اعتماد و اطمینان مصرف كنندگان انجام شود. در این خصوص پاول اوریت به صحبت های آرسن ونگر، سرمربی تیم فوتبال آرسنال اشاره می كند كه گفته است «از دست دادن اعتمادی كه به شما می شود، كار خیلی ساده ای است، اما كسب دوباره آن بسیار دشوار.»
مهدی پیرگزی / جام جم
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100855166596
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا