فناوری موشن کپچر (Motion capture)

Joker

Joker

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
343.jpg

مطمئنا تا به حال فیلم ها و انیمیشن های بزرگ هالیوودی را دیده اید که جلوه های ویژه آنها بسیار زیبا و لذت بخش ساخته می شوند. اما در کنار این جلوه های ویژه یک انیمیت بسیار روان دیده می شود که حرکات با واقعیت بسیار نزدیک است. از این گونه فیلم ها می توان به فیلم های آواتار و انیمیشن های بیوولف (Beowulf)، ماجراهای تن تن و حتی بازی های ویدئویی همچون سرزمین ناشناخته اشاره کرد. ضبط حرکت (Motion capture)، ردیابی حرکت (motion tracking) و mocap اصطلاحاتی می باشند که برای توصیف جنبش یا حرکت افراد و اشیاء در صحنه سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند. از این فناوری در سرگرمی (سینما، بازی و …)، ارتش (برای شبیه سازی میدان نبرد)، ورزش و برنامه های کاربردی پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در سرگرمی هایی همچون فیلم و بازی فناوری موشن کپچر اقدامات و حرکات هنر پیشه ها را ثبت می کند و پس از این اقدام اطلاعات مربوط به انیمیت (حرکت دهی مفصل ها، استخوان ها، ماهیچه ها، صورت، انگشتان پا و دست) را به کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل محیط دو بعدی و یا سه بعدی می فرستد. در مکان یا محیطی که حرکات ضبط می شوند (Motion capture) یک یا چند شخص لباس های مخصوص به همراه چندین سنسور از پیش تعیین شده بر روی لباس به تن خواهند کرد و در اطراف هنرپیشه ها چندین دوربین (به صورت متغییر از ۲۵ دوربین شروع شده و تا ۱۲۵ دوربین خواهد رسید) قرار می گیرند و آن دوربین های مخصوص حرکات آنها را ضبط می کنند. در مرحله بعد حرکات وارد کامپیوتر می شوند تا توسط اپراتور کنترل شوند. حال تصاویر بر روی مانیتور نقش بسته اند و اگر حرکات توسط کارگردان مورد قبول و پذیرش قرار گیرد، او به همه اعلام خواهد کرد و اما اگر نباشد دستور تکرار حرکت را خواهد داد. در سیستم هایی که از ۲۵ دوربین استفاده می کنند امکان ضبط حرکات در کنار ضبط صدای بازیگران وجود ندارد. در این سیستم پس از ضبط حرکات بازیگران و هنرپیشه ها باید صداهای خود را ضبط کنند. اما در سیستم هایی که از ۶۵ تا ۱۲۵ دوربین پشتیبانی می کنند، هنرپیشه ها می توانند حرکات خود را به همراه صدای خود ضبط کنند. این نوع سیستم می تواند تعداد زیادی از نشانگرها را در نرخ فریم ضبط معمولا حدود ۱۲۰ تا ۱۶۰ فریم در ثانیه (FPS) ضبط کند و منظور از نشانگرها اجسامی کوچکی مثل دکمه های روی پیراهن و یا نخ های روی یک چفیه می باشد. از جمله بازی که از این سیستم پشتیبانی می کند می توان به بازی آن سوی دو روح با فناوری کارا ساخته دیوید کیج اشاره کرد. مزایای استفاده: ضبط حرکات با استفاده از چنین سیستمی نسبت به حرکت دهی سنتی (دستی توسط انیماتور) چندین مزیت دارد که به ترتیب عبارت اند از: ۱) سریع تر دریافت شدن خروجی حرکت به دست انیماتور. ۲) شرایط کار آسان با آن و ارائه دادن امکانات بسیار زیاد برای ویرایش حرکات. ۳) بهترین شبیه ساز ۱۲ اصل یا قانون انیمیشن.
۴) به صرفه بودن هزینه استفاده از سیستم و کاهش هزینه تولید محتوا (فیلم بازی). البته برای استودیوهای بزرگ تولید کننده.
344.jpg


یکی از بهترین و یا حتی قدرتمند ترین نرم افزارهایی که در این زمینه از این سیستم حمایت می کند، نرم افزار ساخت شرکت اتودسک به نام Autodesk MotionBuilder است. در این نرم افزار با انبوهی از سیستم تدوین حرکت مواجه خواهید شد که کاربر در اولین برخورد با نرم افزار حالت شگفت زدگی پیدا خواهد کرد. در تصاویر زیر می توانید عکس هایی از محیط نرم افزار را مشاهده کنید.
345.jpg
346.jpg
347.jpg

 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا