كلاس هاي درس آينده | News

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

زندگي در آينده از هر جهت با آنچه امروزه در اطرافمان مي گذرد، متفاوت خواهد بود.نه تنها قالب زندگي، بلكه ابزارآلاتي كه با تكيه بر آنها زندگي روزمره مان تسهيل مي شود نيز متفاوت از دنياي امروز خواهند بود.

سيستم ها و سازه هايي كه در آينده وجود دارد برآيندي از فناوري هاي نويني است كه بتدريج ارائه مي شود و زندگي ما را زير و رو مي كند.

انرژي از جمله مواردي است كه نقش تعيين كننده اي در شكل گيري اين سازه ها و سيستم ها خواهد داشت.

گفته مي شود در آينده انرژي به بحراني فزاينده تبديل مي شود و به همين دليل است كه مجموعه تلاش هايي كه براي يافتن راه هاي مؤثر به منظور تأمين انرژي صورت مي گيرد به دانشي نوين تبديل شده است.

در آينده بسياري از ساختمان ها مبتني بر همين تلاش ها ساخته مي شود، حتي مدارس و كلاس هاي درس.
در سال هاي اخير ايده هاي متنوعي در اين خصوص مطرح شده است. به عنوان مثال استفاده از رايانه هاي همراهي كه با تكيه بر نور خورشيد، برق مورد نيازشان تأمين مي شود، از جمله راهكارهاي جالب توجهي است كه براي كلاس  هاي درس سال ها و دهه هاي آينده در نظر گرفته مي شود.
اين تنها يك نمونه ساده از مجموعه وسيع ايده هايي است كه براي كلاس هاي درس آينده مطرح شده است.

كارشناسان پيش بيني مي كنند در آينده اي كه چندان هم دور نخواهد بود، معماري كلاس هاي درس دگرگوني كلي خواهد يافت.

حدود دو سال پيش خبرهاي هيجان انگيزي از يك پروژه بي سابقه منتشر شد. آن موقع گروهي از محققان جوان دانشگاه دلف ايده طراحي و ساخت كلاس هاي درس پرنده را مطرح كردند.

آنها بر اين عقيده بوده و هستند كه مي توان كلاس هاي معمولا خسته كننده درس را به محيطي جذاب و متفاوت تبديل كرد.

اين محققان جوان فضاپيمايي را متصور شده اند كه در حقيقت دانشكده معماري دانشگاه «دلف» است و با حداقل توليد آلاينده هاي كربني از زمين به هوا برخاسته و در حالي كه در فضاي اطراف به گردش درمي آيد، دانشجويان حاضر در آن در محيطي جذاب تر از گذشته به يادگيري دروس خود مشغول مي شوند.
اين پروژه جالب مورد توجه بسياري از محققان و طراحان قرار گرفت و باعث شد تا رقابتي هيجان انگيز براي ايجاد تحولي شگرفت در معماري كلاس هاي درس سال هاي آينده شكل گيرد. اين رقابت جديد با حمايت دانشگاه ملبورن و انستيتو معماري استراليا برگزار مي شود.
برگزاركنندگان اين رقابت به دنبال ايده هاي ابتكاري خاصي مي گردند كه آنها را به طرح هاي قابل اجراي كلاس هاي متحرك نزديك كنند.

يكي از مهم ترين ويژگي هايي كه اين طرح ها بايد داشته باشند، انطباق كاملشان با معيارهاي زيست محيطي است البته گرچه اين يك فاكتور اساسي است، اما مهم ترين مشخصه اين طرح ها به قابليت متحرك بودن آنها باز مي گردد.

اين ويژگي اهميت بسياري دارد چون در سال هاي اخير نمونه هاي چشمگيري از اين نوع كلاس ها در گوشه و كنار جهان ديده شده است. اين دسته از كلاس هاي درس در حقيقت پاسخي به رشد سريع مدارس در دنياست.
استفاده از رايانه هاي همراهي كه با تكيه بر نور خورشيد، برق مورد نيازشان تأمين مي شود، از جمله راهكارهاي جالب توجهي است كه براي كلاس  هاي درس سال ها و دهه هاي آينده در نظر گرفته مي شود
همچنين در مواقعي نظير بروز فجايع طبيعي يا در مناطق دوردستي كه دسترسي به آنها دشوار است، مي توان به اين نوع كلاس هاي درس به عنوان انتخابي مطمئن نگاه كرد.
بسياري از دانش آموزان و دانشجويان در سراسر جهان از اين موضوع شكايت دارند كه حضور در كلاس هاي درس تا حدي خسته كننده و كسالت بار است اما انگار قرار است اين پروژه پاياني بر اين خستگي ها باشد.
حالا پرسش اصلي و البته هيجان انگيز اين است كه برنده اين رقابت هيجان انگيز چه شركتي بوده است؟ طراحان شركت Architectus موفق به شكار جايزه 27 هزار دلاري اين رقابت شدند.
ايده خلاقانه آنها كه تحت عنوان eMOD ارائه شده است، مدلي از يك سيستم قابل انعطاف است كه مي توان از آن در محيط ها و شرايط مختلف آب و هوايي استفاده كرد.
به عبارت ديگر انعطاف پذير بودن اين پروژه مهم ترين مشخصه آن به شمار مي آيد و به دليل نوع طراحي خاصي كه در خلق آن به كار گرفته شده است قابليت انطباق با برنامه هاي متنوع را دارد.
كارشناساني كه اين پروژه را از نزديك دنبال كرده اند معتقدند اين ايده خلاقانه همچون پل ارتباطي ميان يادگيري در قرن بيست ويكم و فضاست.

آنها مي گويند، اين طرح درحالي كه در ظاهر ساده به نظر مي رسد اما پيچيدگي هاي خاص خود را نيز دارد.

اشاره اصلي آنها به اين نكته است كه اين طرح خلاقانه نشان مي دهد مي توان با فضاي اطراف بازي كرد و آن را براي كاربردهاي مختلف دستكاري كرد.

طرح eMOD دربرگيرنده فضايي مختص يادگيري است كه البته در آن ديگر محدوديت هايي همچون ديوارها ديده نمي شوند.

فضاهايي كه در آنجا برنامه هاي آموزشي اجرا مي شوند (اين فضاها شامل محوطه هاي داخلي و خارجي ساختمان اصلي مي شوند) به گونه اي طراحي شده اند كه بتوان بر اساس نوع برنامه مورد نظر (كار گروهي دانش آموزان يا برنامه هاي انفرادي) براحتي قابل تغيير باشند.

اما رقابتي كه شركت Architectus موفق به اخذ جايزه اول آن شد، رتبه هاي دوم و سومي نيز داشت كه آنها نيز ايده هاي خلاقانه اي بودند.

در جايگاه دوم شركت NBRS+PARTNERS قرار گرفت كه با ايده خلاقانه اش يعني MODUPOD هيات داوران را شوكه كرد. آنها پس از بررسي اين طرح آن را همچون برنده نخست، داراي قابليت انعطاف پذيري عنوان كردند.

نكته جالب توجه درخصوص اين دو طرح، اشتراكات آنهاست. استفاده از صفحات خورشيدي و ديوارها و حتي سقف شيشه اي از جمله اشتراكات اين دو طرح است و تنها تفاوتي كه در اين زمينه ديده مي شود به نحوه چينش آنها در ساختار كلي بنا باز مي گردد.
در طرحي كه برنده اول اين رقابت شده است صفحات خورشيدي در يك نقطه متمركز شده اند، اما در پروژه MODUPOD اين صفحات در نقاط مختلفي پخش شده اند به طوري كه در بالاي سقف هر بخش از ساختمان، شماري از صفحات خورشيدي ديده مي شوند.
پروژه MODUPOD براي سال 2025 در نظر گرفته شده است و آن زماني است كه گفته مي شود كتاب هاي درسي دانش آموزان سه بعدي خواهد بود. به عقيده كارشناسان، اين كتاب ها نقش قابل توجهي در ارتقاي سطح آموزشي مدارس و مراكز آموزشي خواهند داشت.
اين پروژه شامل كلاس هايي است كه براحتي و در كمترين زمان ممكن آماده به كار مي شوند. از اين رو مي توان از اين كلاس ها در مناطق دورافتاده يا نواحي اي كه قرباني فجايع طبيعي نظير سيل و زمين لرزه شده اند، استفاده كرد.
گذشته از اين مي توان از هسته مركزي اين ساختمان به عنوان مركز رسانه اي آن در جهت انتشار اخبار و پيشرفت  هاي مدرسه استفاده كرد. از اين رو به نظر مي رسد تا دو دهه آينده دانش آموزان در نسل جديدي از كلاس هاي درس حاضر خواهند شد.
مترجم: مهدي پيرگزي
منبع: Gizmag


منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا