محدوده مجاز افزايش وزن براي زنان باردار

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
يكي از بهترين، به يادماندني ترين و البته مهم ترين دوران زندگي خانم ها، ماه هاي بارداري است؛ روزها و ماه هايي كه  كنار شادي ها و استرس ها، بايد به سلامت سپري شود تا نوزادي سالم به دنيا بيايد. به همين دليل زنان تلاش مي كنند با در نظر گرفتن عوامل مختلف از جمله تغذيه مناسب به بهترين شكل اين دوران را بگذرانند، اما متاسفانه گاهي وسواس و رسيدگي نادرست در مورد تغذيه و رژيم غذايي اين دوره باعث چاق شدن بيش از حد خانم ها مي شود كه مي تواند زمينه ساز بروز مشكلاتي براي مادر و جنين باشد.
با اين كه اغلب زنان باردار تصور مي كنند چاق شدن در اين دوران طبيعي است، اما بايد نسبت به عوارض آن آگاه باشند و بدانند چگونه مي توان با اين مساله به بهترين شكل مواجه شد.
دكتر الهه ثناگو، جراح و متخصص بيماري هاي زنان و زايمان در گفت وگو با «جام جم» با اشاره به اين نكته كه افزايش وزن در دوران بارداري به طور طبيعي رخ مي دهد، تاكيد مي كند: برخلاف تصور بيشتر خانم ها كه بارداري را توجيهي براي افزايش وزن بي رويه خود مي دانند، چاق شدن بيش از حد در اين دوران باعث افزايش عوارض بارداري براي مادر و جنين مي شود.
به گفته اين پزشك متخصص، چاقي در دوران بارداري مي تواند احتمال بروز ديابت حاملگي را افزايش دهد و همچنين سبب افزايش فشار خون، مسموميت حاملگي، درشت شدن جنين و افزايش احتمال سزارين  شود.
افزايش وزن بايد متعادل باشد
زنان در دوران بارداري بايد شيوه اي را در تغذيه پيش بگيرند كه نه خيلي چاق شوند و نه وزن گيري كمتر از حد طبيعي داشته باشند. دكتر ثناگو با اشاره به مشكلات وزن گيري كمتر از حد نرمال در اين دوران توضيح مي دهد: چنين شرايطي ممكن است موجب زايمان پيش از موعد، نارسي و وزن كم جنين شود. بنابراين توصيه مي شود افزايش وزن در اين مدت مناسب و در حد معقول صورت بگيرد.
به گفته وي، براي زناني كه قبل از دوران بارداري وزن طبيعي داشته اند، 11 تا 16 كيلوگرم افزايش وزن در اين دوره طبيعي است، ولي زنان چاق در بارداري بايد حداكثر 7 تا 10 كيلوگرم يا حتي كمتر از اين مقدار افزايش وزن داشته باشند.
بهترين غذاها براي مادران
يكي از مهم ترين و اصلي ترين نكات مورد توجه زنان باردار، تغذيه صحيح در اين دوران است؛ اين كه چه چيزي بخورند، به چه مقدار هر يك از مواد مورد نياز را مصرف كنند و كدام مواد غذايي را كنار بگذارند. شايد شما هم شنيده باشيد كه برخي افراد با دلسوزي به خانم هاي باردار توصيه مي كنند در اين دوران به جاي 2 نفر غذا بخورند! ولي بايد بدانيد متخصصان چنين شيوه اي را قبول ندارند.
دكتر ثناگو با اشاره به اين نكته كه در دوران بارداري بدن به كالري بيشتري نياز پيدا مي كند و زنان بايد با مصرف مواد غذايي بيشتر اين نياز را برطرف كنند، يادآور مي شود: پروتئين هاي حيواني كه با خوردن شير، تخم مرغ، گوشت، ماهي و پنير تامين مي شود، بهترين منابع غذايي براي مادر و جنين است. وي مي افزايد: البته مصرف شير و محصولات آن ارجحيت دارد، چون اين مواد غذايي علاوه بر پروتئين، سرشار از كلسيم نيز هستند. دكتر ثناگو با تاكيد بر مصرف ميوه و سبزيجات به مقدار كافي، توضيح مي دهد: مصرف ميوه و سبزيجات تازه علاوه بر تامين ويتامين ، باعث كاركرد بهتر روده مي شود و از يبوست پيشگيري مي كند.
ورزش كنيد تا چاق نشويد
همان طور كه هميشه متخصصان توصيه مي كنند براي كاهش وزن و پيشگيري از چاق شدن، كمتر غذا بخوريد و ورزش كنيد، خانم ها هم مي توانند در شرايط عادي بارداري همين شيوه را پيش بگيرند.
دكتر ثناگو با بيان اين نكته كه ورزش كردن شيوه اي موثر براي جلوگيري از افزايش وزن بيش از حد است، خاطر نشان مي كند: بر اساس مطالعات انجام شده، ورزش كردن با شدت متوسط و به طور منظم در دوران بارداري ـ 3 مرتبه در هفته و هر بار حدود 20 دقيقه ـ مي تواند علاوه بر ايجاد شادابي و نشاط مادر، باعث وزن گيري بهتر جنين نيز بشود.
وي به ورزش هاي مناسب دوران بارداري هم اشاره مي كند و مي گويد: ورزش هايي كه در اين دوران انجام مي شود بهتر است به صورت دويدن ملايم، استفاده از دستگاه تردميل و ورزش هاي هوازي باشد. در مقابل ورزش هايي كه در آنها احتمال زمين خوردن و وارد شدن ضربه به شكم زياد است، براي خانم هاي باردار ممنوع است.
به گفته اين پزشك متخصص، بارداري طبيعي به عنوان منعي براي ورزش كردن تلقي نمي شود و حتي خانم هايي كه قبلا ورزش نمي كرده اند مي توانند از اوايل دوران بارداري حركات ملايم ورزشي را شروع كنند.
ورزش كردن ممنوع!
هميشه توصيه شده است براي حفظ سلامت از ورزش كمك بگيريم و آن را در برنامه روزانه خود بگنجانيم، اما گاهي در دوران بارداري شرايطي پيش مي آيد كه براي حفظ سلامت مادر و جنين بايد ورزش را كنار گذاشت.
دكتر ثناگو در اين باره توضيح مي دهد: گاهي ورزش كردن در اين دوران نه تنها مفيد نيست، بلكه مي تواند خطرات و عوارض بارداري را نيز افزايش دهد؛ خونريزي در بارداري، بارداري هاي چند قلويي، احتمال زايمان زودرس، بيماري هاي قلبي و ريوي شديد مادر، فشار خون بالا در بارداري و ديابت كنترل نشده از جمله عواملي است كه باعث ممنوع شدن ورزش در اين دوران مي شود.
به گفته وي شروع ورزش در دوران بارداري حتما بايد با اجازه پزشك متخصص باشد.
وي تصريح مي كند: با مشورت پزشك، تغذيه مناسب و ورزش منظم و متعادل در دوران بارداري، به بهترين شكل و با كمترين عوارض مي توان اين ماه ها را پشت سر گذاشت.
نيلوفر اسعدي بيگي / جام جم
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100855085576
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا