مرگ با طعم میوه

  • شروع کننده موضوع MMDREZA
  • تاریخ شروع
MMDREZA

MMDREZA

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر بازنشسته
پایگاه اطلاع رسانی پلیس: این پدیده که در حال حاضر به یک معضل پنهان اجتماعی تبدیل شده، از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته است و اغلب آن را بی‌ضرر و غیر قابل اعتیاد می‌دانند، یا کم ضرر‌تر از مصــرف سیــــگار قلمداد می‌کنند.

اعتیاد و سوء مصرف مواد مشکل بزرگ بسیاری از جوامع بشری است.

این بیماری هزینه بسیار سنگینی را بر فرد، خانواده و دولت تحمیل می‌کند. سوء مصرف مواد باعث کاهش عملکرد شغلی و تحصیلی، تصادفات، مسمومیت، غیبت از کار، جنایت و دزدی می‌شود. در سالهای گذشته مواد مخدر به دلیل فقدان امکانات پزشکی در افراد مسن و ناتوان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در حال حاضر اعتیاد بزرگ‌ترین تهدید در مقابل رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و شکوفایی استعداد‌ها و سرمایه‌های فکری وظهور خلاقیت‌های انسانی در قشر نوجوان و جوان است.

سوء مصرف مواد اکثرا با سایر حالات روانپزشکی مثل اختلالات شخصیت (اختلال شخصیت ضد اجتماعی) اضطراب و افسردگی دیده می‌شود.

پیشگیری از اعتیاد در مقایسه با درمان و اقدامات بازتوانی به مراتب آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

پژوهش در زمینه اعتیاد تلاشی است جهانی که بنا به توصیه سازمانهای بین المللی به منظور شناخت علل راهکارهای مختلف توسط پژوهشگران، سیاست گذاران و مردم هر جامعه بررسی، تهیه و تدوین و به اجرا در می‌آید.

آب موجود در قلیان نه تنها خاصیت تصفیه کنندگی و محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ندارد بلکه به دلیل افزایش رطوبت باعث افزایش میزان جذب ریوی آن نیز می‌گردد.

مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از قبیل قیر یا دوده (سرطان زا)، منوکسید کربن (آلاینده) و نیکوتین (ایجاد کننده وابستگی) موجود در دوده آن از سیگار بیشتر است.

با مصرف قلیان بیش از ۶۰۰ ماده سمی و مهلک وارد ریه فرد مصرف کننده و اطرافیان خواهد شد.

در صنعت تنباکو، مرغوب‌ترین آن در اختیار کارخانه‌های سیگارسازی قرار می‌گیرد.

مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان کشیدن معادل مصرف ۲۰ تا ۵۰ نخ سیگار است و به همین دلیل افزایش سطوح نیکوتین خون؛ مصرف کننده به ظاهر تفننی برای رفع نیاز خود به روش سهل تری که‌‌ همان مصرف سیگار است روی می‌آورد.

بنا بر این اعتیاد در قلیان کشی با روی آوردن به استعمال سیگار و اعتیاد به مصرف سیگار نمایان می‌شود. در قلیان، نامرغوب بودن تنباکو، درجه حرارت بالا، تولید گاز منوکسید کربن ناشی از سوختن ناقص زغال آتشدان (احصاس گیجی بعد از مصرف تنباکو که افراد نشانه مرغوب بودن تنباکو می‌دانند در واقع از گاز منوکسید کربن می‌باشد).

مکشهای ریوی عمیق و رطوبت حاصل از آب باعث بروز بیماریهای ریوی، سرطانهای مختلف از جمله سرطان لب، ریه، معده و مثانه می‌گردد.

تنباکوهای تحت عناوین میوه‌ای، عطری و اسانس دار نه تنها بی‌ضرر نیستند بلکه عوارض به مراتب بیشتری نسبت به تنباکوی ساده دارند زیرا مواد آروماتیک (ترکیبات حلقه‌ای) موجود در آن‌ها دراثر حرارت زیاد خاصیت سرطان زایی و سمی فوق العاده‌ای پیدا می‌کنند.

به علاوه مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف اینگونه تنباکو‌ها نسبت به تنباکوهای معممولی باعث گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به مصرف و ایجاد وابستگی به آن‌ها خواهد شد. مصرف قلیان در اماکن سربسته (مانند سفره خانه‌های سنتی، قهوه خانه‌ها و...) عوارض آن را دو چندان خواهد کرد و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

همچنین استفاده از قلیان بصورت مشترک خطر انتقال بیماری‌های عفونی را نیز در پی خواهد داشت.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا