پرونده‌ی بازی مصاحبه با سازندگان ارتشهای فرازمینی !

Java.Her

Java.Her

گیمر تالار !!!!؟!
کاربر ماندگار


بسمه تعالی





4bccb5d1964865d3eb2dee1e5693c824.png


درود ؛ یک بعد از ظهر تابستانی دیگر و باز هم پرونده ی بازی ! مهم ترین رخداد گیم کشور یعنی جشنواره و نمایشگاه بازیهای رایانه ای تهران هم اکنون در مصلای امام در جریان است . همه ی فعالان این حوزه در نمایشگاه حضور دارند و با وجود تمامی مشکلات استودیوهای بازی سازی با تمام قدرت وارد شده اند . خب اما این هفته در خود نمایشگاه ، مصاحبه ای جنجالی با استودیوی راسپینا که مورد انتظارترین بازی ایرانی امسال ، ارتشهای فرا زمینی ، را در دست ساخت دارد انجام داده ایم ؛ سعی کردیم مصاحبه خیلی سریع آماده شود و ممکن است اشتباهات نگارشی داشته باشد و کمی خارج از فُرم رسمی پرونده باشد ولی در هرحال با ما همراه باشید :






مصاحبه با تیم راسپینا :

# امیررضا جواهردشتی



در همان ابتدا و کمی قبل از شروع نمایشگاه ، دنبال غرفه ی استودیوی راسپینا می گشتم ؛ خوش بختانه توانستم به راحتی آن را پیدا کردم . از وقتی اعضای تیم راسپینا آمدند و کارشان را شروع کردند ؛ این غرفه به یکی از شلوغ ترین ها تبدیل شد ! در نمایشگاه ، بخشی از گیم پلی بازی به نمایش در می آید که بسیار عالی از کار در آمده علاوه بر این می توانید تمامی طرح های هنری بازی را در آنجا مشاهده کنید ! بالاخره نزدیک ظهر ، تیم راسپینا فرصت کردند با من مصاحبه ای انجام دهند ؛ در اینجا می توانید خلاصه ای از مصاحبه با آریا اسرافیلیان مدیر و کارگردان تیم راسپینا را مطالعه کنید :



- بازی ارتش های فرازمینی با نمایش های خوب ، گرافیک عالی و روند بازی روان و مخصوصاً بعد از رفتنش به E3 به یکی از بازیهای مورد انتظارترین بازی های ایرانی تبدیل شده ؛ به ما بگویید کارتان را از چه زمانی آغاز کردید ؟


> از دی ماه سال 90 کار تولید بخش فنی بازی کلید خورد ؛ قبل از آن هم مدت کوتاهی در فاز پیش تولید بودیم و برنامه ریزی ما برای این است که تا سه الی چهار ماه دیگر بازی را به طور کامل تکمیل کنیم و برای مراحل نهایی مجوز و پخش بازی آماده شویم .


- اول به ما بگویید ، داستان بازیتان در مورد چیست ؟


> داستان بازی مربوط می شود به زمان آینده ؛ ما خیلی دوست داشتیم که بازی یک هدف جنگ ستیزی (و ضد جنگ) داشته باشد و بخواهیم روی آن مانور بدهیم و در اصل صلح جویی را نمایش بدهیم ! و داستان را بردیم به سمتی که جنگ بر سر منابع انرژی اتفاق می اُفتد . سعی کردیم آینده ی زمین را آنطور که تخیل خودمان بوده به تصویر بکشیم ! و این را نشان بدهیم که وقتی منابع زمین تمام میشوند و زمین سمت نابودی می رود در آن زمان به چه شکل خواهد بود ! زندگی به سمت سایر سیارات کشیده می شود.





- آقای اسرافیلیان در مورد شخصیت اصلی بازی توضیح نداد اما به دشمنان بازی اشاره کرد و گفت :

>
پس از به وجود آمدن این بحران ، برخی می توانند موجودیت خودشان را حفظ کنند و برخی نه ! آنها روی زمین باقی می مانند که اسمشان طرد شدگان است . طردشدگان هدف اصلیشان مهیا کردن دوباره ی شرایط زندگی برای خودشان و گرفتن انتقام است . مهم تر از همه بر سر به دست آوردن منابع انرژی از هیچ کاری دریغ نمی کنند ؛ که خب این درگیری هم با همین گروه طردشدگان (Forsaken) است.

دشمنان بازی تنوع زیادی دارند ؛ از سفینه های جنگنده ی بزرگ تا پهپادها (Drone) و رباتهای نظامی گرفته تا نیروهای تک تیر انداز و سربازان عادی و واضخ است که نحوه ی مواجهه با هریک از این دشمنان با یکدیگر متفاوت است !


- در تمام پیش نمایش هایی که از بازی شما ، مخصوصاً تریلر نمایشگاه بازی دیدیم که بازی از نظر گرافیکی قوی به نظر می رسد ؛ در این بازی تا چه اندازه استانداردهای جهانی بازی ها را رعایت کرده اید ؟


> قبل از این یک بحثی وجود دارد ؛ کدام استانداردها ؟ ما اگر داریم در مورد بازیهای مستقل صحبت می کنیم ، پس باید معیار مقایسه را با آنها تعیین کنیم . اما اگر می خواهیم خودمان را با بازی های اکشن اول شخص روز دنیا مثل Kill Zone و Crysis به نظرم این یک مقداری مقایسه ی ناجوان مردانه ای است . ولی خب با وجود همه ی این تفاوت ها در هزینه ی ساخت و تیم سازنده ، این قضاوت ها خیلی به آسانی انجام می گیرد چون سبک ، استایل ، سینماتیک ها ، حجم بازی و... همگی قابل مقایسه است.


بنابراین تاجایی که توانستیم سعی کردیم که در این مقایسه حرفی برای گفتن داشته باشیم ؛ خب مسلماً این انتظار بی جایی است که بخواهیم بگوییم در بخشهایی دقیقاً در سطح بازیهای روز هستیم . ولی فکر میکنم " ارتشهای فرازمینی" برای قدم اول که کمی نظر گیمرهای ایرانی نسبت به بازی های تولید داخل جلب بشود قدمهای خوبی برداشته شده است و بازیهای ایرانی خوبی امسال و سال بعد عرضه خواهند شد .



اسرافیلیان همچنین در مورد استانداردهای بازی اضافه کرد که تا اندازه ای از بازی های روز الگو و نمونه گرفته اند و خب این کاری منطقی است زیرا این راهی است که تا پیش از این رفته شده و حالا اکثر شرکتهای بازی سازی بزرگ نیز همین روش را انجام می دهند . به علاوه کمی هم در مورد تریلرهای بعدی بازی که در آینده آماده خواهند شد با هم صحبت کردیم . در ادامه وی درباره ی نقطه ی قوت بازی به ما گفت :


> خیلی تلاش کردیم که روی بخش گرافیکی مانور بدهیم ؛ اکثر گیمرها به خصوص بازی کنندگان ایرانی به دو نکته خیلی حساسیت دارند یکی گرافیک و دیگری باگ های بازی !
بعضی از بازیهایی را دیدیم که اشکالات و باگهای زیادی دارند و این واقعاً به بازی ضربه می زند اما بازی ارتشهای فرازمینی با وجود اینکه هنوز در مراحل تولید قرار دارد کمترین باگ ممکنه را دارد ؛ برخلاف برخی بازی ها عیب یابی و رفع باگ ها را از همان ابتدای کار شروع کردیم .

در کنار این سعی کردیم گیم پلی روان و جذابی داشته باشیم که تریلرش هم در نمایشگاه آوردیم و خدا را شکر تا اینجا بازخورد های خوبی داشته است . گرچه فکر می کنم اینها بخشهایی هستند که واقعاً جا دارد که بخواهیم کار بیشتری انجام بدهیم اما ما در حال انجام این پروژه با یک تیم هفته نفره هستیم و شاید اگر امکانات و نفراتمان کمی بیشتر بود باز هم می توانستیم کار را کمی ارتقا دهیم .


اسرافیلیان ، نقطه ی قوت ارتشها فرازمینی را در گرافیک و گیم پلی می داند .گرچه بازیهای اکشن اول شخص چندان داستان محور نیستند ولی راسپینا تلاش کرده داستانی داشته باشد که بازی کننده را با خود به داخل جنگ بِکشد و در واقع برای بازی یک داستان درگیر کننده ی جنگی آینده محور در نظر گرفته شده است .






- تا چه اندازه از حمایت های بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ایران یا سایر موسسات استفاده کردید ؟



> سایر موسساتی که در کار نبوده و فقط بنیاد بوده که خب رویکرد خوبی داشته ؛ پروسه ی دریافت این حمایتها کمی طولانی بوده و فکر می کنم آن هم در طول زمان حل بشود . به نظر من فعالیت های بنیاد نسبت به زمان کمی که درحال فعالیت است و تسهیلاتی که در اختیارش هست فعالیتهای مثبتی انجام داده که قابل تقدیر است .

در ابتدا ما نسخه ی آزمایش را با حمایت بنیاد آماده کردیم و در انتهای این قسمت بنیاد بازهم بسته ی حمایتی دیگری در اختیارمان گذاشت که در مورد کار Motion Capture و صدا گذاری بود و در کل از بازی ما استقبال شد که از این نظر خیلی خوب بوده ...

- اما چرا با همه ی اینها تبلیغ بازیهای رایانه ای را برای مثال در تلویزیون نمی بینیم ؟


> من فکر میکنم اگر ما بخواهیم یک بار در تلویزیون تبلیغ پخش کنیم باید کل هزینه ای که تا به حال برای این بازی انجام شده را پرداخت کنیم !



- نه ؛ منظورم با یک حمایت مثلاً از طرف دولت بود !؟!


> ... این مقوله ای است که الان خیلی ها دارند در موردش بحث می کنند که وقتی ما می خواهیم یک صنعت ملی شود باید از تمامی امکانات ملیمان برایش استفاده بکنیم و حالا که رسانه ی ملی بهترین امکانات خبرگزاری را دارد چرا به ما بازی سازان کمک نمی کند ؟
گرچه برنامه ای مثل بِروز هست که در هر حال تلاش خودش را می کند اما یک برنامه ای که مدت خیلی کوتاهی را به بازیهای ایرانی اختصاص بدهد به تنهایی اصلاً کافی نیست و خب ما خیلی امکانات داریم که باید از آنها استفاده کنیم !





علاوه بر این کمک ها و تسهیلات کمی مراحل گرفتن مجوز برای بازی ها را آسان تر کنند و در نهایت خیلی جدی به وضعیت شبکه ی پخش بازیها توجه کنند . (مخصوصاً اسرافیلیان روی این مطلب تاکید ویژه ای کرد ) بیشترین دغدغه ی ما الان یحث پخش این بازی است ؛ شما فرض کنید تا چند ماه دیگر کار ما به اتمام رسید و با وجود همه ی سختی ها ارتشهای فرازمینی آماده شد ؛چه ناشری قرار است این بازی را پخش کند ؟ واقعاً صنف ناشران ، بازیهای تولید داخل را خیلی محدود کرده اند چون برایشان صرف نمی کند .


- در بعضی بازیها دیده ایم که یک سیل عظیم از دشمنان آن هم به صورت نامشخص در مقابل گیمر قرار داده میشود ؛ آیا ارتشهای فرازمینی تعادل لازمه را در این بخش دارد ؟


> بله ؛ تمام درگیری های بازی کارگردانی شده است و حتی هر دشمن وظایف خاص خودش را دارد که اصلاً باید چه کاری انجام بدهد که با توجه به تنوع دشمنان ، نبردهای ارتشهای فرازمینی نبردهایی شلوغ خواهد بود !
بازی صحنه های سینمایی زیادی خواهد داشت ؛ که جذابیت بازی را خیلی افزایش خواهد داد و سینماتیک بخش مهمی از این بازی محسوب می شود و با حمایتهایی که انجام شده ؛ از تکنولوژی Motion Capture استفاده کردیم و این به طبع خیلی ما را در این بخش جلو می برد .

- بعد از این کمی با آقای اسرفیلیان در مورد پیشینه ی راسپینا و پروژه ی قبلی آنها صحبت کردم ؛ ارتشهای فرازمینی در حقیقت اولین پروژه ی راسپینا است که در حال تکمیل است . او همچنین به افراد علاقه مند به ساخت بازی توصیه کرد که وارد این کار بشوند ؛ با وجود همه ی مشکلات پتانسیلهای خوبی برای بازی سازی در کشور وجود دارد و گرچه کارها هنوز هم به صورت علمی و آکادمیک انجام نمی شوند و اکثراً تجربی هستند اما این وضعیت در دراز مدت ، تغییر خواهد کرد. همچنین در مورد امکان ادامه ی بازی از اسرافیلیان پرسیدم :


- اگر استقبال از ارتش های فرازمینی خوب باشد ؛ آیا ممکن است قسمت دوم بازی را ببینیم ؟


> ... ممکن است حتی قسمت آنلاین و چند نفره ی بازی را تا پیش از آن ببینیم اما قبل از این ما باید یک بار بازار را بشناسیم و ببینیم گیمرها دنبال چه چیزی هستند و بعد حتماً این کار را انجام خواهیم داد .



- در نهایت آقای اسرافیلیان معتقد است که ابتدا باید به سطحی برسیم که مخاطبان داخلی بازی های ایرانی را بازی کنند و بعد از آن می توانیم قدم ها را فراتر از کشور بگذاریم و آن موقع است که می شود این رسانه به نفع خودمان استفاده کنیم . ما هم مثل او امیدواریم تا بازیهای جدیدی که عرضه می شوند این نگاه را تغییر بدهند


- و راستی یک سوال هم خارج از بازی سازی ؛ جنگ کنسول ها Xone یا PS4 ؟


> جفتشان ؛ من واقعاً بینابین هستم ! چون ما هر دوکنسول PS3 و Xbox 360 را داشتیم و خب هرکدام بازیهای انحصاری مخصوص خودشان را داشتند ؛ و ما خیلی از این بازیها را برای الگو گیری بررسی کردیم ؛ چون اینها چیزهایی نیست که در اختیار همه قرار داشته باشد باید انقدر الگوها را ببینی تا بتوانی آن را تشخیص بدهی . اما فکر می کنم سونی برای کاربرانش احترام بیشتری قایل است و این خیلی نکته ی مثبتی است و من حتی حاضرم سونی تمام تکنولوژی اش نصف ماکروسافت باشد ولی این احترام به مخاطب را حفظ کند که البته دارد همین کار را انجام می دهد و فکر می کنم ماکروسافت یک تقلیدی در این زمینه از رقیبش داشته است . مخصوصاً هر دوی آنها به این نتیجه رسیده اند که سازندگان مستقل سود خیلی زیادی برایشان دارد .


بازی ارتشهای فرازمینی در مراحل پایانی ساخت خود قرار دارد ؛ به نظر میاید با برخی ناشران به توافق رسیده و حتی احتمال عرضه ی بازی برای کنسول ها هم وجود خواهد داشت گرچه به قطعیت نرسیده . ارتشهای فرازمینی در گیمز کام آلمان نیز حاضر خواهد بود ؛ منتظر خبرهای خوب و موفقیتهای این بازی ایرانی هستیم ...






/؟/ در حاشیه :

# دعوایی و جنگجوی ناشناس

داستان قسمت جدید بازی ندای وظیفه (روح / Ghost ) یک دهه بعد از سقوط آمریکا به عنوان قدرت برتر جهانی به وقوع می پیوندد. شما و برادرانتان در این دوره بزرگ می شوید و اسلحه به دست به عنوان یک گروه مقاومت خواهید جنگید . با وجود اینکه Infinity ward گفته این تغییر شرایط به این معناست که دیگر به اسلحه های مخصوص ارتش دسترسی ندارید؛ اما پیش نمایش های بازی چیز دیگری می گفتند ! درهر صورت با پنج نکته از این بازی با ما همراه باشید :




1/ باید نحوه ی حمله را مشخص کنید
!



به اندازه کافی در مورد سگ ها در بازی شوخی شده است؛ ولی بعد از دیدن بازی واضح است که این مساله به اندازه ی یک کمک دست در مورد مخفی کاری کاربرد دارد.Riley سگ همراه شما یه لباس تاکتیکی مخصوص خود دارد که با پریسکوپی که بر روی آن نصب شده است می توانید قبل از حمله ی اصلی از آن برای دیده بانی استفاده کنید. فرصت های زیادی برای کشتار با تیر اندازی وجود دارد (!) ولی در بعضی صحنه ها این نکته میتواند مفید باشد (شما می توانید در دید سگ ، موقعیت را بررسی و اهداف را شناسایی کنید و سپس حمله را شروع کنید ؛ این قابلیت در تبلت ها نیز وجود خواهد داشت ! )



2/ سگها می توانند هدفون به گوش بزنند:


همانند یک عضو خوب گروه ، Riley یک هدفون دارد تا بتواند با آن بشنود. با استفاده از این هوفون می شود دستورات مختلفی به سگ داد ! مثلاَ به او گفت که به آرامی وارد موقعیت شده و اطراف را بررسی کند ؛ یا مستقیم به سمت گلوی دشمن حمله کند ؛ دست دشمن را گاز بگیرد و . . .




3/ زیر آب نیز شلیک خواهید کرد :



بله، درست خواندید ! با وجود اینکه خیلی از بازی ها در نسخه های جدیدشان شما را مجهز به لباس غواصی کرده اند ولی هنگام شنا معمولاً خطرناک بود که بخواهید به پشت خطوط دشمن نفوذ کنید. در ghosts می توان یک جنگ حسابی زیر آب راه انداخت. در یک ماموریت حین شنا در میان مرجان های زیبا ، دوستتان به شما میگوید که می توانیم زیر آب شلیک کنیم ؛ ولی تقریباً دو برابر خشکی ، باید گلوله ها را خرج دشمنانتان کنید !






4/هنوز مجبور هستید اصل کار را خودتان انجام دهید:



در مامورریتی دیگر با یک گروه سه نفره به یک اداره در ونزوئلا نفوذ می کنیم . بعد از اینکه از طناب ها را محکم کردیم به آرامی شروع به سُر خوردن به از شیشه های بیرونی ساختمان می کنید . در این بین گروه هایی از نگهبانان را که بدون اطلاع از حضور ما مشغول مراقبت از ساختمان بودند را می کُشیم ؛ این بازی واضحانه می خواهد که اصل کار را خود شما انجام بدهید ؛ حتی مواقعی که شانه به شانه ی همراهتان ایستاده اید و درحالی که او به راحتی می تواند شلیک کند ؛ بازی مثل همیشه می گذارد تا شما خودتان کارها را انجام دهید.





5/ آیا محیط بازی تخریب پذیر خواهد بود ؟


... با دیدن زیر دریایی دشمن ؛ از یک اژدر قابل کنترل استفاده کردیم ؛ پس از هدایت و برخورد آن با زیر دریایی انفجار عظیمی رُخ داد و قطعات زیر دریایی که در تمامی محیط پخش می شدند باعث شد فرار را به قرار ترجیح دهیم ! سوال اینجاست که آیا مثل بازی Battle Field نسخه ی جدید ندای وظیفه هم محیط تخریب پذیری خواهد داشت یا خیر ؟ در زمان رونمایی قسمت جدید بازی ؛ تصاویری از آن منتشر شد ؛که نشان از پیشرفت های گرافیکی بازی با استفاده از موتور جدید آن داشت. اما به نظر می آید این اِدعاها با اشتباه نور پردازی( که نشان از دستی انجام شدن نور پردازی دارد ) ساختگی باشند .




------------------------
> برخی لینک های مرتبط :


> مصاحبه ی اختصاصی پرونده ی بازی با تیم پردیس گیم ، درباره ی شبگرد

> پرونده ی بازی و اخبار داغ ( که الان سرد شده !)


> وعده ی دیدار ، نمایشگاه بازیهای رایانه ای تهران



 
آخرین ویرایش:
invisible

invisible

کاربر تالار
کاربر تالار
پاسخ : مصاحبه با سازندگان ارتشهای فرازمینی !

پرونده بازی گویا در نمایشگاه بازی ها هم قراره حظور خوبی داشته باشه
مثل همیشه خوب و مفید
ممنون امیر و خسته نباشی
 
M_A_Qolami

M_A_Qolami

-
مدیر ارشد تالار
پاسخ : مصاحبه با سازندگان ارتشهای فرازمینی !

امیر جان خسته نباشی عزیزم ،مشتاق بودم این مصاحبه تو رو با راسپینا بخونم خیلی زحمت کشیدی
در مورد بازی هم بگم و اون رو مورد نقد و تعریف خودم قرار بدم .
یکی از نکات مثبت بازی بی شک گرافیک خوبش هست این مبحث رو زیاد ادامه نمیدم چون خودتون با گرافیک بازی آشنا هستید .
نکته دیگر داستانش هست ،به نظر من داستان بازی خوبست اما می تونست بهتر از این ها باشد.
دیگر نکته سبک بازیست ،چنین سبکی رو ما قبلا با گرافیک بالاتر با بازی crysis تجربه کرده ایم و احتمالا سبک بازی برایمان کمی تکراری باشد .
نکته ی دیگر کارتر هاست که به نظر خوب طراحی شده اند و باید بابت این طراحی باید به آن ها تبریک گفت .
و یک اشتباه بزرگ از سوی راسپینا ،یکی از اشتباهات راسپینا آن بود که تریلر گیم پلی بازی بسیار زود منتشر شد و شایعه ای رواج پیدا کرد که در عید 92 بازی ارتش های فرلزمینی انتشار می یابد .
و اما نکته ای که در بازی های ایرانی بسیار مهم است دوبلر های بازیست که امیدوارم دوبله این بازی توسط دوبلران با تجربه صورت گرفته باشد .
یک نکته خوب دیگر بازی ارتش های فرازمینی حضور این بازی در e3 و گیمزکام می باشد که اینهم حاصل تلاش خوب سازندگان این بازیست .
و در پایان یک خسته نباشید به سازندگان این بازی و آرزو موفقیت برای آن ها ،امیدواریم بازهم شاهد بازی هایی با این کیفیت باشیم .
یا علی .
 
آخرین ویرایش:
KaShKoOl

KaShKoOl

یه مرد تنها و خسته
کاربر ماندگار
پاسخ : مصاحبه با سازندگان ارتشهای فرازمینی !

امیر جان خسته نباشی
دستت درد نکنه همیشه موفق باشی
به امید پیشرفت روز افزون در اینگونه بازیهای ایرانی
 
Java.Her

Java.Her

گیمر تالار !!!!؟!
کاربر ماندگار
پاسخ : مصاحبه با سازندگان ارتشهای فرازمینی !

امیر جان خسته نباشی
دستت درد نکنه همیشه موفق باشی
به امید پیشرفت روز افزون در اینگونه بازیهای ایرانی

خیلی ممنونم ! مثل شما امیدوارم که بازیهای ایرانی بهتر و بهتر بشوند ...


> خیلی معذرت می خواهم ؛ تیم راسپینا در ایمیلی به ما گفت که نام انگلیسی طرد شدگان (دشمنان بازی) ، Forsaken ، است که اشتباه نوشته شده بود ! :سوت
 
آخرین ویرایش:
Java.Her

Java.Her

گیمر تالار !!!!؟!
کاربر ماندگار
پاسخ : مصاحبه با سازندگان ارتشهای فرازمینی !

خب ، صرفاً برای کسانی که احتمالاً اطلاع ندارند . راسپینا بخشی از گیم پلی بازی ارتشهای فرازمینی را در سایت این بازی قرار داده که می تونید اون را با کیفیت HD و معمولی در اونجا مشاهده کنید ؛ واقعاً نمایش بسیار قشنگی است ؛ مخصوصاً اگر به نمایشگاه بازیهای رایانه ای امسال نرفتید حتماً این تریلر را از این لینک ببینید :

[تصویر مورد نظر حذف شده است]:[URL]http://persianbax.ir/wp-content/uploads/2013/08/E.T.ARMIES.jpg[/URL]
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا